Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik lag prinsheerlijk te slapen, tot ik beneden een hoop herrie hoorde. Naar beneden gehaast en zie ik mijn verliefd koppeltje opeens voor het eerst vechten/ruzie maken? Het haar vloog in het rond, dat is in de opvang niet eens gebeurd. Ollie kroop onder de tafel en Muffel ging er naast liggen te wachten tot hij er weer onderuit kwam, om vervolgens opnieuw te vechten.

Nu hebben ze afstand van elkaar en liggen ze apart te rusten. Ik heb eigenlijk afspraken vandaag, maar is het wel verstandig om ze nu alleen te laten of zou dit even een lente kriebel zijn geweest en eenmalig? Volgens mij doen konijnen wel vaker hormonale dingen in de lente. Beide zijn wel gecastreerd, maar de lente is sterk volgens mij hihi. Ik ben wel echt totaal verbijsterd hierover. Het is normaal echt een slijm koppel samen! 🐰 Ze zijn een aantal maanden geleden gekoppeld.

Geplaatst:

Is muffel gecastreerd?

Het zouden inderdaad goed voorjaarskriebels kunnen zijn. 

Of het is een koppel dat het koppelen rustig aan gedaan heeft en nu pas echt tot rangorde gedrag komt, die heb je ook. 

Geplaatst:
14 minuten geleden, Evee zei:

Is muffel gecastreerd?

Het zouden inderdaad goed voorjaarskriebels kunnen zijn. 

Of het is een koppel dat het koppelen rustig aan gedaan heeft en nu pas echt tot rangorde gedrag komt, die heb je ook. 

Ja Muffel is gecastreerd. De baarmoeder is er volledig uit en Ollie is ook gecastreerd.

Ja het zou maar zo eens kunnen! Ze hadden eigenlijk geen problemen toen ze thuis kwamen. Na drie weken ging Ollie rijden op haar, maar ze liet merken dat ze daar niet van gediend is en na 1 waarschuwing stopte het. Nu is ze wel echt flink boos lijkt het.

Geplaatst:

Hoe zag het vechten er uit? Was het heel heftig of nog wel in de categorie wat normaal is bij een koppeling?

Ik verwacht dat het wel goed komt hoor, als ze al zo lang samen gezeten hebben (vanaf december toch?) Dan denk ik dat ze hier ook wel door komen. Ik zou dus best weg durven gaan, eventueel zou ik er wel een camera op zetten om af en toe te kijken (als je die hebt?).  En ik zou ze een leuk (veilig) projectje geven zodat ze samen wat te doen hebben. 

Geplaatst:
23 minuten geleden, Evee zei:

Hoe zag het vechten er uit? Was het heel heftig of nog wel in de categorie wat normaal is bij een koppeling?

Ik verwacht dat het wel goed komt hoor, als ze al zo lang samen gezeten hebben (vanaf december toch?) Dan denk ik dat ze hier ook wel door komen. Ik zou dus best weg durven gaan, eventueel zou ik er wel een camera op zetten om af en toe te kijken (als je die hebt?).  En ik zou ze een leuk (veilig) projectje geven zodat ze samen wat te doen hebben. 

Het was jagen, haar trekken, vlinderen. Dat ging wel even een tijd door, ongeveer een uur. En daarna even rollen in een kluw. Daarna sprong Ollie er tussenuit en vloog onder de tafel en bank. Muffel ging hem vervolgens opwachten en zodra hij in de buurt kwam weer jagen. Inmiddels is het rustiger en liggen ze beide ergens anders. 

Ik zal eens kijken naar een project voor samen ja, goed idee!

Geplaatst:

Dat klinkt toch wel als redelijke onrust.

En ze zijn beiden helemaal fit en gezond? Geen gekke keutels of andere signalen gezien dat één van de twee misschien niet fit is? 

Kunnen ze ergens van geschrokken zijn?

Geplaatst:

Nou ik heb ze flink in de gaten gehouden en de rust lijkt terug te zijn. Ze eten samen en hebben weer samen gelegen.

Wellicht zijn het hormonen of is het de boosdoener dat Muffel naar buiten durft maar Ollie dat nog spannend vind en dus niet mee gaat. Al lijkt me dat om 06:30u smorgens sterk, en ze is al twee weken niet buiten geweest. Ik gok dus toch op hormonen en rangorde, want ze lijken beide gezond. 

De dag voor het voorval is Ollie wel op zn rug gevallen van de stoel af. Maar heb ook dag meteen gecheckt en hij lijkt nergens last van te hebben: rent gewoon rond en doet fanatiek binkies. Keutels zien er ook normaal uit.

Geplaatst:

Nou Muffel is hem toch echt wel weer goed aan het opjagen de hele dag en zo juist weer. De rangorde lijkt toch nog niet goed bepaald, maanden later. Iemand hier ervaring mee?

Geplaatst:

Het kan, maar de ervaring die ik er mee heb is dat er dan meestal wel meer meespeelt. Zie je echt niets op gebied van gezondheid? Gezien de val, bijv. blindedarmkeutels die zijn blijven liggen of afwijkingen aan het bewegingsapparaat? Kan ze pijn hebben? 

Geplaatst:

Ik heb wel een keer gehad dat toen ik aankwam bij de ren er opeens allemaal plukken haar lag. Hazel viel toen heel erg uit vanuit haar eigen plekje. Het bleek dat ze een blaasontsteking had en daardoor zo heftig reageerde op alles.

Ik hoop dat het opgelost wordt!

Geplaatst: (aangepast)

Ze kijken wat rustiger en elkaar weer gevonden te hebben. Maar Muffel jaagt nog steeds wel op hem. Het lijkt dus gewoon weer goed te komen! 🌞 Hopelijk stopt het jagen weer als de lente kriebels wat gezakt zijn en is het dus geen gezondheidskwestie.20250321-080951.jpg

aangepast door Arielle
  • Vind ik leuk 5
Geplaatst:

Ik had deze nog niet gezien, maar ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn binnenkoppel Mica en Borrit😱

Vanuit het niets een hoop kabaal, alles overhoop, overal haar, en elkaar najagen, over elkaar heen springen en uithalen, ook kortstondig als een bol rollen over de vloer. Borrit ging Mica ook actief opzoeken als ze verscholen zat, en opwachten. Dit ging bij mij alleen uren door, er leek geen eind aan te komen.

Ik heb ze toen wel uit elkaar gehaald, misschien verkeerd, maar omdat ze ook als een bol in elkaar verwikkeld waren, en het was na middernacht, ik durfde ze niet alleen te laten. Ook omdat ik ervaring heb met echt vechtende konijnen zit die angst er goed in.

Ze zijn nu weer herkoppeld in de opvang, gelukkig ging het daar gelijk goed. Dus waarschijnlijk waren het ook lentekriebels.

Maar goed om te zien dat ze weer samen liggen🥰 Wel een verschil in grootte, als die gaan vechten maakt het kleintje weinig kans denk ik.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 29-3-2025 om 10:54, Marcovka2 zei:

Ik had deze nog niet gezien, maar ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn binnenkoppel Mica en Borrit😱

Vanuit het niets een hoop kabaal, alles overhoop, overal haar, en elkaar najagen, over elkaar heen springen en uithalen, ook kortstondig als een bol rollen over de vloer. Borrit ging Mica ook actief opzoeken als ze verscholen zat, en opwachten. Dit ging bij mij alleen uren door, er leek geen eind aan te komen.

Ik heb ze toen wel uit elkaar gehaald, misschien verkeerd, maar omdat ze ook als een bol in elkaar verwikkeld waren, en het was na middernacht, ik durfde ze niet alleen te laten. Ook omdat ik ervaring heb met echt vechtende konijnen zit die angst er goed in.

Ze zijn nu weer herkoppeld in de opvang, gelukkig ging het daar gelijk goed. Dus waarschijnlijk waren het ook lentekriebels.

Maar goed om te zien dat ze weer samen liggen🥰 Wel een verschil in grootte, als die gaan vechten maakt het kleintje weinig kans denk ik.

Aaww ja vervelend zeg! Zeker als het uren lang doorgaat... Muffel was hem ook echt aan het opwachten ja! Het heeft weken geduurd maar niet meer zo ernstig als de ene vroege ochtend. Ze zijn het nog steeds niet helemaal eens, maar ze liggen wel weer bij elkaar. 

Ja Ollie is een stuk kleiner hihi. Daarom vond ik het ook zo sneu! Maar hij kan best brutaal zijn hoor naar haar gelukkig. Soms is hij zelfs de veroorzaker van de onenigheid, en nog steeds. De rangorde is wat hem betreft nog niet helemaal klaar.  Het voordeel van zo klein zijn is dat hij heel hoog uit het gevecht kan springen hihi 🐰 Muffel kan met haar 6 kilo hoog springen, maar niet zo hoog als Ollie met 1 kilo. 

Vervelend dat je hebt moeten her koppelen! Dat was ook echt een angst van mij. Tot nu toe niet nodig gehad... Fingers crossed. Maar zoals ik ze nu zie liggen heb ik er wel vertrouwen in. Wat doet de lente toch soms gekke dingen! Niet verwacht...

20250331-092248.jpg

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:

Weet iemand een leuk sloop of graaf project om ze soms wat afleiding te geven van de lente kriebels? 

Ik merk dat vooral Muffel daar enorm veel behoefte aan heeft! En ik heb al verschillende dingen geprobeerd: een doos met doeken voor het graven, wilgentakken en appeltakken uit de tuin. 

Helaas is het soms echt nog te koud om haar in de tuin te laten, en Ollie durft echt nog niet mee. Dat wil ik eerst voor elkaar krijgen! 

Geplaatst:

Ik weet bij mij niet wie de 'veroorzaker' is. Ik weet alleen dat Mica erg dominant is, en Borrit is al het 3de rammetje. Maar bij alle ruzies heb ik toch steeds het idee dat zij zich normaal gedraagt en wordt opgejaagd door de ram.

Mica kan zich helemaal uitleven op zo'n wilgenrol, maar dat doet ze niet altijd. Soms ligt er weken een wilgenrol waar ze niet aankomt en dan plots wordt die in een paar dagen helemaal uiteen getrokken🤪

Voorheen had ik zo'n kattenbak met zand erin, daarin waren ze vaak aan het graven. Een wortelhuisje zijn ze altijd wel gek op, maar ik ben nu bang om ook maar iets te veranderen.

Gisteren waren ze tijdens het schoonmaken aan het vlinderen, dan slaat mijn hart weer een paar slagen over. Maar gelukkig was het kortstondig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .