Linda20 Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart (aangepast) Hallo ik heb even algemene vraag aan iedereen. Ik heb 2 dwergkonijnen die goed eten, alleen twijfel soms toch over het korrelvoer die ik nu gebruik Sciene selective huiskonijnen, in hoeverre dat daadwerkelijk gezond is. Maar ik zou graag iets willen, wat voor hun hele leven, allen leeftijden, gegeven kan worden. En liefst geen Mix korrelvoer. Wat is jullie ervaring met korrelvoer en welke gebruiken jullie of raden jullie aan? En heeft iemand toevallig ervaring met Trovet RHF korrelvoer? Ik lees er goede recensies over en volgens mij kan je dat allen levensfases geven. 15 maart aangepast door Linda20 Quote
Evee Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Waarom twijfel je? En waarom zou je deze brok niet het hele leven kunnen geven? Quote
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart Ben ik ook wel benieuwd naar, wat @Evee vraagt. Voor zover ik weet staat Science Selective bekend als een prima brok. Ik geef die zelf als 'snoepjes' naast groenvoer (de 2 hoofdmaaltijden zijn een flinke portie groenvoer). Ze krijgen ook een klein handje (voor 2 konijnen) Konijnendroom iedere dag, gemengd met een flinke hand gedroogde weegbree (dat geef ik in hun snuffelmat zodat ze moeten zoeken). Daar moesten ze even aan wennen, maar vinden ze nu ook heerlijk! Bunny Nature Konijnendroom bevat veel verschillende soorten kruiden en is geperst. Maar voor zover ik weet staan zowel Science Selective als Konijndroom bekend als prima brok. Kijk ook eens in de topics over voeren met groenvoer en een tijdje terug was er ook een topic over welk soort brok baasjes geven en het verschil tussen die brokken. Quote
happy211 Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Ik heb heel lang science selective gegeven. Het is een prima voer, makkelijk verkrijgbaar, is ook vaak in de aanbieding. De reden dat ik overgestapt ben, is omdat mijn ram problemen kreeg met zijn kiezen en ik een hardere brok wilde. Science selective is vrij zacht en ze hoeveel er niet zo veel op te kauwen. Als jouw konijnen het goed doen op science selective en er geen problemen zijn, is het echt niet erg om dat gewoon te blijven geven. Ik ben daarna overgestapt op trovet omdat dat juist wordt aangeraden bij tandproblemen. Ook dit is een prima voer wat bij mij goed gegeten werd en ik heb dit ongeveer 2 jaar zonder problemen gegeven. Op een gegeven ben ik de trovet gaan mixen met beaphar care+, ook een harde brok en vinden veel konijnen erg lekker. Na een tijdje merkte ik dat mijn ram vooral de beaphar at en de trovet tot het laatst bleef liggen. Omdat hij al een lange tijd geen tandproblemen meer had en het speciale voer blijkbaar vooral door mijn voedster werd gegeten, ben ik nu volledig overgestapt op beaphar. Science selective is prima, trovet is prima. Als de ingredientenlijst en voedingswaarde goed zijn, dan is het verder vooral een kwestie van waar je zelf als baasje waarde aan hecht(prijs, beschikbaarheid, graanvrij bijvoorbeeld) en specifieke behoeften van jouw konijnen. Met behulp van dit artikel kun je de ingrediënten en voedingswaarde van een konijnenvoer bekijken of het een goed voer is. https://www.bunnybunch.nl/voedingsbehoefte-van-een-konijn/ Quote
mammafelina Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Ik heb inmiddels begrepen dat voer als sience selective, Beaphar care + en veel andere voermerken eigenlijk helemaal niet zo goed zijn voor konijnen. Ik ga daarom na mijn huidige zak ss over op een meer natuurlijk voer van Grünhopper. De variant van konijnen droom met kruiden van Bunny nature is ook een goed alternatief voor de standaard brokken, maar is wel behoorlijk prijzig. Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn konijnen wat natuurlijker probeer te voeren, helemaal nu ze afgelopen tijd wat vaker last van hun darmen hebben gehad. Quote
Evee Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Nadeel van grunnhopper is dat het gemengd is en je wel weer gaat krijgen dat konijnen selectief gaan eten als ze in een koppel leven, en je dus minder zeker bent dat ze de juiste complete voedingsstoffen binnen krijgen. Met alles in één brokjes, heb je die zorgen niet. Er is voor en tegen alles wat te zeggen. De praktijk is gewoon zo dat veel mensen voor het gemak voor een brok kiezen. Er zijn voor- en nadelen van elk type brok, van geextrudeerde brokken zoals science selective, beaphar en trovet, maar ook voor de gewone geperste brokken zoals bunny nature, beaphar nature enz. Ik denk dat je vooral moet kijken naar jouw situatie en jouw konijnen. Brokken zijn niet slecht, tenzij je echt te veel geeft en/of slechte kwaliteit. Met mate, en met een bepaalde basiskwaliteit is prima voor de meeste konijnen. Zolang je je maar realiseert dat een brok niet het hoofdvoedsel is voor konijnen en hoe minder je hoeft te geven, hoe beter. Dat moet je natuurlijk wel aanvullen met andere gezonde soorten voedsel. Ik roep niet voor niets regelmatig "zie het als vitaminepilletjes", niet als volwaardige maaltijd 😉 Bij gezondheidsproblemen kan het verstandig zijn verder te kijken, maar dat is meestal bij konijnen waar de oorzaak niet bij brokken ligt, maar bijv. bij eerdere darmproblemen, wormbesmettingen en dat soort zaken. Brokvrij voeren kan wel, maar is duurder en minder praktisch. Overigens hebben we daar sinds kort wel een informatief artikel over hier op de website. Oh en junior, adult, senior en allerlei andere hippe naampjes, zijn vooral marketingtechnisch interessant voor de bedrijven die de brokken maken 😉 Als jij een goede volwassen konijnenbrok kiest kunnen ze daar hun hele leven op blijven. Soms kan een andere brok handig zijn als er gezondheidsproblemen zijn, maar dan maak je de keuze aan de hand van wat in dat geval beter past, niet welke levensfase, huisvesting of ras op de verpakking staat 😂 Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Ik voer nu geen brok, alleen hooi en vers groenvoer. Langzaam ga ik nu van groenvoer over op gras en wilde kruiden, want alles begint weer te groeien.🥳 Quote
mammafelina Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart 1 uur terug, knaagjeknabbelsuddenly zei: Ik voer nu geen brok, alleen hooi en vers groenvoer. Langzaam ga ik nu van groenvoer over op gras en wilde kruiden, want alles begint weer te groeien.🥳 Leuk! Helemaal zonder brok/droogvoeding durf ik niet. Ik vindt dat ik hier in de omgeving te weinig kan plukken en heb ook niet echt een tuin. Ik geef dus zoveel mogelijk vers aangevuld met droogvoer. Eigenlijk gewoon zoals @Evee zegt, als vitamine pilletjes dus. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart 7 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei: over op gras Gras staat hier genoeg maar ik weet nog dat Rosie een keer een gasbuik gekregen heeft en ik had het idee dat dat toen van het eerste gras kwam. Wanneer kun je gras weer veilig gaan voeren? Vroeger hadden we een Haflinger en die is ook een keer bevangen geraakt van het gras in het voorjaar. Ik durf nu niet goed te beginnen? Quote
mammafelina Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart 8 uren geleden, To van de Veluwe zei: Gras staat hier genoeg maar ik weet nog dat Rosie een keer een gasbuik gekregen heeft en ik had het idee dat dat toen van het eerste gras kwam. Wanneer kun je gras weer veilig gaan voeren? Vroeger hadden we een Haflinger en die is ook een keer bevangen geraakt van het gras in het voorjaar. Ik durf nu niet goed te beginnen? Volgens mij kan je het wel gewoon veilig voeren, maar moet je met een kleine hoeveelheid beginnen en dit langzaam opbouwen. Het eerste gras bevat namelijk veel eiwitten. Quote
Evee Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart Inderdaad, opbouwen. Wil je ze op gras laten lopen, dan echt beginnen met een paar minuutjes en dat rustig opbouwen elke dag. Pluk je gras om te voeren, begin dan gewoon met een paar sprietjes en bouw dat rustig aan op. Hier staat uitleg over konijnen in de lente, ook over vers gras voeren: https://www.bunnybunch.nl/konijnen-in-de-lente/ Gemaaid gras mag je niet voeren, hier staat uitleg waarom niet: 1 Quote
Evee Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart Maar we gaan wel offtopic, dit topic gaat over welk konijnenvoer het beste is. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.