Vlekje_Snuffel Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Hallo allemaal! Ik had een vraagje mijn konijn heeft de afgelopen tijd last van dat ze haar pootje weinig beweegt, er niet op gaat staan en heel de tijd gaat liggen. Ook zijn we met haar naar de dierenarts geweest en die zei dat het misschien cuniculi was dus sindsdien hebben wij haar medicatie daarvoor gegeven en kan ze haar achterpoot wel weer bewegen maar haar voorpoot nog niet. Is er iemand die hier misschien meer over weet of dit ook heeft gehad? Alvast bedankt! Quote
Kolino Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Ik heb bij E.C. (E. Cuniculi) eigenlijk nooit over problemen met de voorpoot gehoord. Niet dat het niet zou kunnen, maar meestal is het de achterhand en dan aan beide kanten. Is het links of rechts? Als je achter je konijn gaat staan, dan links of rechts, om verwarring te voorkomen. Zijn de reflexen intact? Hoe oud is je konijn? Wel goed dat je voor deze ziekte behandeld hoor, want stel dat het dat wel is, wil je gelijk handelen. Had de dierenarts nog andere diagnoses in zijn/haar hoofd? Quote
Vlekje_Snuffel Geplaatst: 13 maart Auteur Geplaatst: 13 maart Het is als je vanachter staat het linker pootje. De reflexen zijn intact maar niet zo goed als ze horen te zijn en ze is nu bijna 8 jaar oud. Verder dacht de dierenarts alleen aan verzwikking of kneuzing. Maar haar rechter achterpoot had dit eerst ook maar daar is het weer bij weggaan. Quote
Vlekje_Snuffel Geplaatst: 14 maart Auteur Geplaatst: 14 maart Hallo allemaal Hoe weet je of je konijn cuniculi heeft? Alvast bedanktt Quote
Evee Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Dat is eigenlijk niet goed vast te stellen bij een levend konijn. Alleen als ze overleden zijn kan onderzoek uitwijzen of ze het echt en in actieve vorm hadden. Sommige dierenartsen doen bloedonderzoek, daar kan wel uitkomen dat ze de parasiet bij hebben, maar zegt dan nog niets over of klachten daar wel of niet van zijn. En ik heb het idee dat er soms ook uitkomt dat het geen EC zou zijn, en dat het dan toch later wel EC blijkt te zijn. Ik weet niet of daar onderzoek naar gedaan is, maar er zijn meer dingen die niet altijd direct uit bloedonderzoek te halen zijn, mijn gevoel (geen wetenschap dus!) zegt dat dat bij EC ook wel eens zo kan zijn. In de praktijk ga je meestal bij vermoeden van EC al behandelen, dat doe je met een anti-wormenmiddel (met fenbendazol) dat ook deze parasiet raakt. Daarbij dan medicijnen om de verdere problemen te behandelen, en dat kan bij EC wisselen. Het veroorzaakt ontstekingen in organen in het lijf. Bij het ene konijn zijn het evenwichtsproblemen, bij een ander zit het op de nieren. Konijnen zijn meesters in het verbergen van hun zwaktes, als prooidier. Dus het kan soms best lastig zijn om er achter te komen. Bij de eerste signalen die je ziet die mogelijk EC kunnen betekenen is het advies dus altijd om een behandeling met minstens 14 dagen fenbendazol te starten. Als het echt EC is behandel je daarna nog langer door. Aan de hand van de klachten en hoe de behandeling aanslaat, kom je er dan op die manier achter dat het inderdaad actieve EC is, of dat de klachten een andere oorzaak hebben. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.