Eva83 Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden Hai, Onze konijnen hebben een grote buitenren waar ik graag wat plantjes in zou willen zetten omdat het nog kaal is. Hebben jullie ervaring met veilige planten die konijnen NIET lusten? Anders kan ik iedere dag wel nieuwe planten kopen haha 😅. Ik vond online wel een lijst maar daar stond vanalles op dat onze konijnen heerlijk vinden (tijm, munt, campanula) dus ik hoop op ervaring van jullie 🙏🏼! Quote
Evee Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden Nee, die bestaan niet. Alles wat je in de ren zet, zal opgegeten worden 😄 Hier staan wel tips voor beplanting in een konijnvriendelijke tuin: https://www.bunnybunch.nl/konijnvriendelijke-tuin/ Daarin staan wel tips over beplanting. Ik weet niet hoe groot je ren is, of het overlevingskans heeft. Er staan ook tips over planten buiten bereik houden van de konijnen, zodat je toch een beetje groene of bloeiende tuin overhoud 😉 Quote
Kolino Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden Ik moet denken aan de term "vraathazen" die iemand hier vaak gebruikt, sorry @bunnyempress 😉 Zit nog af te wegen of er toch niet opties zijn, maar 24/7 toegang tot een beperkte hoeveelheid, is gewoon garantie op dusdanig aanvreten dat het niet overleefd en dat maakt het ook eenzijdig, wat nooit handig is. Je kunt beter de tuin zelf leuk maken met planten die ze wel mogen hebben en dan gewoon een schotel voor ze samenstellen, per dag. 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 16 uren geleden Geplaatst: 16 uren geleden Wat je kan doen is planten ophangen aan haken of aan de schutting. Gezellig en hoog genoeg. Voordeel is dat als je er planten in zet die konijnen wel lekker vinden, je ze gelijk af en toe kan knippen, wassen en voeren (als je tenminste water hebt in de ren). Onze vraathazen weten precies dat als ik naar de hangbakken met kruiden/aardbeien loop dat ze dan kunnen komen schooien. Daarnaast kan je een gaasnet gebruiken om te zorgen dat ze alleen de uitstekende delen kunnen eten. Maar dan moet je het wel goed vastzetten en niet konijnen hebben die slim genoeg zijn om het te slopen en/of een project er van te maken. Ik gebruik wel gaasnet, maar dan sta ik bij ze in de ren. Als ik dan snoei of wat anders doe, hou ik een oogje in het zeil dat ze zich niet kunnen bezeren, maar dan kunnen ze dus niet gaan graven bij de wortels en/of te ver door bijten. Ons oude konijn kon je dus prima door de hele tuin heen hebben zonder dat hij ook maar iets molde, die at nauwelijks planten. Voor onze huidige vraathazen hebben we dus overal permanente hekken staan... waar ze nog steeds door heen als spaghetti planten proberen te trekken. @Kolino geen probleem hoor... liever dat ze hier vreten dan dat ze stoppen met eten. Oef! Quote
bunnyempress Geplaatst: 16 uren geleden Geplaatst: 16 uren geleden (aangepast) Oh ja, de onze zijn dus vrij groot (Scarlett is uitgerekt 85cm en springt tot 1.20 hoog), maar mocht je kleinere konijnen hebben, dan kan je evt. overwegen om hogere planten enzo neer te zetten. Daar kunnen ze dan alleen aan de stam knabbelen, maar die kan je dan met gaas beschermen. Je zou bijv. kunnen kijken naar een flamingo wilg op stam, die zijn best leuk en waren de laatste 2 seizoenen vrij hip. Ze heten ook wel bonte wilg, of officieel (Salix integra 'Flamingo'). Ziet er gezellig uit en de konijnen mogen de takken inc. blaadjes eten. Je kan ze vaak al van 120-150cm kopen in een redelijke potmaat voor een euro of €25-€35. Roos op stam kan ook, want rozen mogen ze ook, maar die zijn wel vaak heftig ingespoten met allerlei middelen, dus dan liever kopen bij een biologische kweker of einde seizoen als ze goedkoop zijn. Ze verliezen immers al het blad & de bloemen, dus het jaar daarop zijn ze vrij schoon. Takken dan niet, die dus niet voeren, maar goed, meeste konijnen willen dat ook niet. Let op dat takken die ingespoten zijn vaak wel 5-10 jaar lang gif mee kunnen dragen. Let er wel op dat je niets neerzet wat giftig is, want dan heb je dus het probleem dat het blad verliest en dat valt dan bij de konijnen en dat eten ze ook. 16 uren geleden aangepast door bunnyempress Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.