Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is voorjaar, een paar dagen lekker mooi en wat warmer weer en je merkt het al: de verhaarperiode bij onze konijnen begint weer! 

De dagen worden langer, de konijnen beginnen langzaam aan alweer om te schakelen naar de zomerjas.

Konijnen kennen vier verhaarperiodes: twee grotere verhaarperiodes, maar ook twee tussentijdse verhaarperiodes. Op dit moment is er een tussentijdse verhaarperiode bij veel konijnen, de winterjas wordt wat dunner, een voorjaarsjasje dus! 😄 

Help jij ze bij het verharen? En zo ja hoe? Of komen ze er zelf prima doorheen.

Of heb jij konijnen die door het verharen last van de spijsvertering krijgen? 

Meer informatie, lees het artikel konijnen in de lente:

https://www.bunnybunch.nl/konijnen-in-de-lente/

Geplaatst:

Als ze in de rui zijn dan pluk ik het losse haar eruit terwijl ze hooi aan het eten zijn. Soms gebruik ik ook een vochtige hand om ze te aaiendan komt er ook haar mee.

Totnutoe nog geen spijsverteringsproblemen door rui gehad met mijn huidige koppel maar mijn eerste ram is overleden door verstopping terwijl hij in de rui was. Dat is inmiddels 11 jaar geleden, andere tijden 

Geplaatst:

Met Leeuw is het idd 4 keer maar soms ook een 5e keer. Vandaag was het zijn Spa uurtje. Moest toch een keer in bad omdat het te veel was allemaal. Soms ben ik te laat met schoonmaken door werk en dan is er geen andere keus. Meneer vindt het nu zalig en geniet als ik zijn buik en billen krab onder water 😊

Maargoed...Hij op puppymat en oude doek om hem af te drogen. En daar begonnen dochter en ik te borstelen en te knippen. Ineens 2 Leeuwen 🤪 1 hebben we in de vuilniszak gestopt hihi.

Normaal hang ik de plukken buiten op het balkon voor de vogels maar dit vond ik geen goede kwaliteit nestmateriaal.

Kleine krijgt zijn eerste echte volwassen rui. Hij heeft heel recht en stugger haar. Niet zoals Leeuw, zacht en fluffy en continu klitten.

Bij Kleine blijft het allemaal op zijn plek en komt er alleen af als hij geaaid wordt of op een dekentje ligt. Lange rechte haren wit en zwart. Leeuw is wirwar aan kleur en haar plukken.

Ik hoop Kleine deze week voor het eerst een echte borstelbeurt te geven. 

Heb nog geen verstopping of kettingkeutels gezien bij ze. Ze likken elkaar echt 100 keer per dag🙈 Dus nu Kleine echt begint te verharen is het wel nodig om hem te borstelen zodat Leeuw er geen last van krijgt. Leeuw laat alles toe..🥰Kleine is een ander verhaal..😅 Kan dus nog niet vertellen hoe het kammen en borstelen bij hem gaat 🤪 Word vervolgd 😂

Geplaatst:

Ik geef ze standaard lijnzaadbrokjes tijdens de ruiperiode.

Het laatste jaar heeft Apollo iets meer moeite om zijn vacht te onderhouden dus ik moet hem een beetje helpen. Het nadeel is dat hij niet graag aangeraakt wordt, dus het moet een beetje onder dwang. Dus als het echt te erg wordt en ik kettingkeutels of klitjes of vilt zie, dan pak ik hem 1x per week op om met mijn handen zijn vacht te verzorgen. Borstelen doe ik niet, maar met je handen kun je al veel loszittende haren wegkrijgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .