Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,

Mijn konijn is ondertussen al meer dan 10 jaar oud, maar ondanks haar leeftijd doet ze het nog erg goed. Ze heeft voorheen wel E. cuniculi gehad, hierdoor is ze ook blind geworden. Mijn konijn zit normaal altijd in huis, ze heeft haar eigen kamer en in de avond laat ik haar even vrij rondlopen. In de lente en zomer mag ze een paar keer per week enkele uren buiten in een perkje met doeken over. Ze heeft hier vroeger altijd veel plezier aan gehad, ze rende rond en sprong in de lucht. Sinds vorig jaar is ze fel verouderd, waardoor ze meer stil zat wanneer ze buiten mocht. Haar zicht was toen vooral aan 1 oog verslechterd. Ondertussen is ze helaas volledig blind. Nu het terug warmer was, heb ik haar na enkele maanden weer buiten gelaten. Ik twijfel alleen of ze dit nog wel leuk vindt. Het viel me op dat na een tijdje haar spieren trillen, ze geen gras eet, niet lang gaat liggen en vaak haar voorpoten kuist. Ik heb haar nog nooit eerder zien trillen, ze is normaal gezien ook geen angstige konijn (ik las dat dit ook van stress kon komen). Als ik haar weer binnen zet, is het trillen gedaan, kuist ze zich en eet ze daarna hooi. Ik vroeg me af of dit komt doordat ze sinds deze winter volledig blind is geworden, misschien voelt ze zich bedreigt buiten? Ik wil haar er een plezier doen met de buitenlucht, maar vraag me af of het haar niet meer kwaad dan goed doet. Wat denken jullie dat het trillen veroorzaakt? Ik hoor het graag! 

aangepast door Zita
Geplaatst:

Je doet meer kwaad dan goed, om haar uit haar vertrouwde omgeving te halen. Ik snap de goede bedoelingen wel, hoewel ze zich uiteindelijk wel aanpassen, vind ik het voor een paar uurtjes echt teveel stress.

Dat trillen is waarschijnlijk angst en dus echt niet op haar gemak zijn. Zou jij het fijn vinden om geblinddoekt ergens in het centrum van Amsterdam gedropt te worden, zonder dat je weet waar je bent?

Zou het kunnen dat haar neus vochtig wordt door de stress?

Ik weet dat je het goed bedoeld, ook omdat het altijd goed ging, maar blinde konijnen raken echt van slag als ze niet zijn, daar waar ze thuis zijn.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik merk bij mijn konijn ook veel verschil sinds hij volledig blind was. Toen hij nog maar aan 1 oog blind was, maakte hij nog binkies en rende hij rond alsof er niets aan de hand was. Sinds hij aan beide ogen blind is, heb ik geen binkies meer gezien en loopt hij erg voorzichtig. Ik denk dus inderdaad dat je jouw konijn beter in haar vertrouwde omgeving kunt laten. Als je haar meer uitdaging wil geven, dan zou je bijvoorbeeld meer of ander knaagspeelgoed kunnen geven o.i.d.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
4 uren geleden, Kolino zei:

vind ik het voor een paar uurtjes echt teveel stress.

Afgezien wat Kolino zegt, is het nu ook niet de tijd om haar buiten te laten. Binnenkonijnen kunnen pas half mei naar buiten. Na ijsheiligen.

Ik zou haar niet meer naar buiten doen maar binnen laten.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
21 uren geleden, Kolino zei:

Je doet meer kwaad dan goed, om haar uit haar vertrouwde omgeving te halen. Ik snap de goede bedoelingen wel, hoewel ze zich uiteindelijk wel aanpassen, vind ik het voor een paar uurtjes echt teveel stress.

Dat trillen is waarschijnlijk angst en dus echt niet op haar gemak zijn. Zou jij het fijn vinden om geblinddoekt ergens in het centrum van Amsterdam gedropt te worden, zonder dat je weet waar je bent?

Zou het kunnen dat haar neus vochtig wordt door de stress?

Ik weet dat je het goed bedoeld, ook omdat het altijd goed ging, maar blinde konijnen raken echt van slag als ze niet zijn, daar waar ze thuis zijn.

17 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Afgezien wat Kolino zegt, is het nu ook niet de tijd om haar buiten te laten. Binnenkonijnen kunnen pas half mei naar buiten. Na ijsheiligen.

Ik zou haar niet meer naar buiten doen maar binnen laten.

Bedankt voor de reacties! Nee haar neusje was niet vochtig, het trillen was ook niet constant. Daarnaast laat ik mijn konijn buiten met mooi weer (was nu 17 graden) en zet ze in de avond ook weer binnen. Na wat opzoekwerk en het lezen van jullie reacties, denk ik inderdaad ook dat het beter is om haar gewoon binnen te laten in haar vertrouwde omgeving. Ik zal ook zorgen voor meer knaagmogelijkheden zodat ze zich kan bezig houden. 🙂

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .