Anne942 Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart Ik heb momenteel 4 konijnen, 2 koppels. 3 hiervan komen uit hetzelfde nest, de andere uit de opvang. Nou ben ik onlangs verhuisd naar een appartement. Ze hebben elk hun eigen ruimte maar het zal vast even wennen zijn die verandering. Echter woon ik hier nu 1,5 maand en elke week stop één van de konijnen met eten en kan ik met medicatie aan de slag. 2 uit hetzelfde nest waren sowieso al gevoelige konijnen en hebben echt wel een achtergrond wat betreft het stoppen met eten, maar nou heeft het konijn uit de opvang ook opeens last. Ik word er echt moedeloos van en zit zo goed als aan huis gekluisterd omdat als ik dan een keertje wegga, het weer mis gaat. Ik sta continu in stress modus en het breekt me echt op. ‘s Nachts ga ik er ook meerdere keren uit om medicatie te geven en het doet me allemaal niet goed. Ik wil geen afstand doen want ik ben bang dat iemand anders ze zou laten inslapen, maar ik zit echt met m’n handen in het haar. Wanneer ze uiteindelijk dan weer eten is er niks aan de hand en zijn het gewoon vrolijke konijnen. Er zijn al onderzoeken geweest, ook bij het dieren ziekenhuis in Utrecht maar er is verder niks mis… Iemand die zich herkent in deze situatie en tips heeft? Quote
Kolino Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart Het gevoel, ja ... Kun je vertellen wat er allemaal is uitgesloten? Zit er een ritme in wie wanneer ziek wordt? Welke behandeling hebben ze nu gehad? Welke onderzoeken zijn gedaan? De twee gevoelige konijnen, hoe zien zij er uit, ik bedoel dus vachtkleur en tekening. Lastig met de medicatie, in theorie kun je wel om de nacht heen plannen. Kun je aangeven wat je geeft, misschien kunnen we mee denken over een haalbaar schema. Quote
Evee Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart Dat is vervelend. Inderdaad, welke onderzoeken zijn er gedaan? Zijn het toevallig bonte konijnen? Wat voor voeding geef je allemaal op een dag? Hebben ze voldoende schuilplekken waar ze zich fijn en veilig voelen in het verblijf? Quote
Anne942 Geplaatst: 5 maart Auteur Geplaatst: 5 maart De onderzoeken zijn bij één konijn geweest. Zij heeft in 2023 maandenlang niet zelf gegeten en leefde dus op medicatie en dwangvoer. Verder was ze heel happy. Inmiddels is ze daar vanaf gelukkig maar ik denk dat het destijds een gevalletje was dat het lichaam te erg gewend was aan de medicatie en niet meer functioneerde zonder. Er is toen een ontlastingsonderzoek gedaan, hier kwam wel uit dat ze veel brillendoosjesgist had. Toen heeft ze nystatine gekregen maar dat hielp ook niet. Verder zijn er veel foto’s gemaakt, maar ook daar was nooit iets afwijkends op te zien. Bij het dierenziekenhuis is een echo gemaakt met de angst dat er misschien toch iets groeide, maar ook daarop was niks te zien. Aan de ene kant fijn, maar het lost ook niks op. Ze is een dwerg-rex en is van bovenaf oranje met aan de onderkant en op haar borst wit. Het andere konijn is er bijna aan overleden. Een dierenarts gaf de optie om zijn maag te legen met een sonde maar gaf het 10% kans dat hij het zou overleven. Gelukkig heeft het gewerkt en met heel veel tijd en energie heb ik hem er ook weer bovenop gekregen. Sindsdien heeft hij vaker last van het niet eten. Dit konijn is ook een dwerg-rex en is een (mislukte, volgens mijn docent) driekleur. Naar de dierenarts ga ik eigenlijk niet meer omdat ze dus nooit wat vinden en het antwoord is altijd hetzelfde: “je doet al alles wat wij ook zouden doen qua medicatie”. Ze krijgen op het moment dat het mis gaat metacam, cisaral, emiprid en infacol. Dit laatste is mij een keer aangeraden bij gas. Ook heb ik een stethoscoop en inmiddels ben ik redelijk goed geworden in het luisteren en plaatsen wat het is waar ze last van hebben, maar ik ben geen dierenarts dus vind het toch altijd weer spannend of het nou een verstopping of gas is. 9/10 keer is het volgens mij gas. Ik moet wel aangeven dat vooral bovengenoemd twee te dik zijn. Dit zou ook averechts kunnen werken, maar dit komt omdat ze dus elke keer wat hebben en ik dan van alles aanbiedt zodat ze maar íets eten. En ook daarna blijf ik ze regelmatig dingen aanbieden om in de gaten te houden dat ze eten. Naar mijn idee zit er geen ritme in, het is gewoon nu toevallig elke week wel weer mis met eentje. Met het konijn uit de opvang ga ik denk ik toch deze week nog maar even langs de dierenarts. Hij eet namelijk ook helemaal geen hooi volgens mij. Dus mogelijk wat met de tanden. Ze krijgen hooi, gedroogde kruiden (weegbree en paardenbloem), groente (witlof, wortelloof, peterselie, paksoi en soms bleekselderij) en ‘s avonds brokjes beaphar en SS gemeng. Dit is zo’n 20 gram en de laatste dagen minder ik een beetje. Ze hebben een grote toiletbak en een schuilhuisje. De ruimte is niet ontzettend groot dus ik moet wat creatief inrichten. Verder hebben ze ook een warmtematje omdat als het dan misgaat ze ook zo ontzettend snel afkoelen. Dus het is preventief. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.