Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, poos niet geweest hier.

Monster is 8 jaar en heeft sinds 31 januari E.cuniculi. Koppie staat scheef, lichaam draait naar links en hij waggelt. Panacur + metacam leken eerst te helpen maar toen verslechterde hij. Van het weekend naar de spoeddierenarts geweest, daar heeft hij 2x een spuit Dexamethason gekregen, gisteren oraal Dexamethason en dat zou ik door geven tot 10-14 dagen. Hij leek gisteren rechter, maar vanochtend trof ik hem weer helemaal scheef aan. Hij eet nog wel (naja vandaag nog niet getest maar dat denk ik wel).

Ik kan nu de volgende dingen doen.

1. In plaats van lagere dosis dexamethason zoals afgesproken, weer de hoge dosis oraal erin.

2. Dierenarts bellen en vragen om injectie i.p.v oraal of in elk geval overleg.

3. Inslapen.

Ik neig momenteel naar 3. De panacur werkt blijkbaar niet en hem eeuwig op een hoge dosis dexamethason houden gaat toch ook niks zijn? Helemaal niet als ik hem dan elke dag moet injecteren.

• Verdrietig 1
Geplaatst:

Voor mij zou een reden zijn: kan hij nog een konijnwaardig leven leiden? Of wordt het een konijnonwaardig lijden.

Ik zou nu na een maand ook neigen tot optie 3.

Zoals al eerder vermeld, heb ik ook een paar keer door gedokterd. Het kost veel en het eindigde toch met dat ze dood gingen. Toen heb ik voor mezelf een grens gesteld.

Ik ga niet eindeloos door.

Geplaatst:

Hij scharrelt en eet nog, zoekt actief naar lekkers en tijdens het lopen is hij toch weer vrij recht. Dus nu twijfel ik toch om alsnog 3 dagen te injecteren in plaats van orale dexamethason...

Mijn grens is als hij niet meer rond kan lopen/zelf naar eten/drinken of pleetje kan lopen, stopt met eten, of doods wordt. Dat is hij nog niet, maar ik ben er bang voor dat hij er wel komt als het niet verder aanslaat.

Wat is dit toch lastig.

Geplaatst:

Zelf zou ik de dexamethason nog wat langer de kans geven om te gaan werken. Overleggen over injectie of dosering kan wel natuurlijk, maar je bent pas net een nieuwe behandeling gestart. Het kan even duren voordat dat voldoende effect geeft. 

Wat je hierboven zegt wat jouw grens is, dat klinkt heel verstandig. Als je dat ziet, zou ik inderdaad voor inslapen kiezen. En als het na die 10 dagen behandeling niet verbeterd is, dan kun je die afweging ook maken. Maar voor nu zou ik het die tijd wel geven om te kijken of het toch verbeterd.

Geplaatst: (aangepast)

Oké. Ik denk dat ik dan toch ga vragen om nog wat extra spuiten en het deze week nog aan kijk. Zaterdag was hij wel echt doods, dus toen zat ik ook al tegen inslapen aan. Maar nu lijkt hij nog best oké, ookal verstopt hij zich wel veel in zijn huisje.

Pfff, wat is E.Cuniculi toch naar.

Voor beeldvorming, Monster is de grijze op mijn foto. De beige is Muffin en al een poosje overleden, maar hij heeft een andere vriendin nu die heel lief voor hem is (Spookje). Ze zoekt hem steeds op en gaat bij hem liggen als hij is weggekropen en soms komt hij speciaal naar haar toe gewaggeld om bij haar te komen liggen.

aangepast door Piku
Geplaatst:

Eens met bovenstaande. Ik zou het nog even de tijd geven, dexamethason is niet alleen maar goed voor het lijf... Het geeft een klap op ontstekingsprocessen, maar het immuunsysteem krijgt ook een dreun. Dus ik vind een (tijdelijke) achteruitgang wel binnen de verwachtingen liggen.

Ik denk dat ik voor optie 2 zou kiezen en optie 1 navragen, optie 3 moet je bij E.C. helaas altijd achter de hand houden. Je hele verhaal lezende, is mijn reactie: ho, niet zo snel! Eerst de feiten en dan afwegen wat het beste is.

Even een feitelijke vraag, panacur/fenbendazol zit wel op de hoge dosering op het moment?

Geplaatst:
2 uren geleden, Kolino zei:

Even een feitelijke vraag, panacur/fenbendazol zit wel op de hoge dosering op het moment?

Dit vroeg ik me ook af. De normale/onderhoudsdosering doet niet altijd genoeg. Er is ook nog een hoge dosering die dubbel zo hoog is.

Bij mijn konijn is het essentieel dat ze de hoogste dosering Panacur krijgt (mijn konijn is 2,3 kg en krijgt 2x daags 2 ml van 25mg/100ml), dan heeft ze geen klachten. Maar bij onderhoudsdosering heeft ze wel klachten. En het is niet schadelijk om de hoge dosering langere termijn te geven, dus geen zorgen daarover.

Ik zou zeggen: vraag het na bij je eigen dierenarts! En geef het dan toch even de tijd (iig 2 weken) om te kijken wat het doet.

Even een update, meneer wordt rechter en levendiger! Scharrelt meer rond. Nog wel beetje scheef (alsof hij verbaasd is) en waggelend, maar ik ben tot nu toe heel tevreden.

Hij zit nu op hoge dosis Panacur met hoge dosis dexamethason. Toen ik na 2 weken Panacur naar de lagere dosis mocht doen, ging hij achteruit. Ik ga vandaag bellen omdat mijn dexamethason op is en vragen hoe verder, of hij verder moet op de hoge dosis of naar een lagere dosis dexamethason kan.

Mijn reden dat ik neigde naar inslapen was omdat ik al sinds 31 januari tobde ja en bij vlagen ging hij zo achteruit dat ik hem verder lijden wilde besparen. Liefste zou ik het tollen/verlamming voor zijn. Maar ik ben heel blij dat ik toch nog heb doorgezet, deze dagen heeft hij toch maar mooi in de pocket. Als hij deze week niet was verbeterd had ik hem vandaag een no-go gegeven, maar we gaan olijk het weekend in (en hopelijk besparen we ons dit weekend een rondje spoed dierenarts).

aangepast door Piku
  • Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Nou. Meneer was weer mooi scheef vandaag. En ik ben nog niet eens begonnen met afbouwen van de dexa. Hij eet nog wel en kan nog lopen, maar ja. Ik zie toch niet echt meer een oplossing behalve euthanasie.

Geplaatst:

Heb je eerder in het proces dexamethason gebruikt of is dit de eerste rits van behandeling daarmee?

Ik mis een stukje voorgeschiedenis. Wel snap ik dat je je mega zorgen maakt, nu het weer achteruit gaat.

Eigenlijk twijfel ik of ik mee moet gaan in je gevoel of juist moet zeggen, heb nog wat geduld. Dat antwoord is afhankelijk van wat je tot nu toe hebt gedaan, hoe lang er al E.C. speelt.

Het nadeel bij E.C. vind ik dat het er zo ellendig uit ziet en dat ook op je gevoel werkt. Vandaar ook de vraag naar de historie, als het terug is gekomen, dan geef ik het weinig kans. Als je eerst alleen panacur hebt gegeven en nu voor de eerste keer dexamethason geeft, zou ik het misschien toch nog 1 a 2 weken aankijken (met de mogelijkheid dat als het echt lijden wordt een andere keuze te maken natuurlijk).

Er zijn verhalen waarbij konijnen er na 3 maanden toch nog doorheen komen.

Dit was de eerste keer. Hij krijgt een hoge dosis sinds vorige week zaterdag, dus nu dag 11.

Hij is sinds 31 januari wankel, viel af en toe om, niet zichzelf. Meteen 1 februari begonnen met Panacur 1x per dag, daarna 5 februari Panacur 2x per dag met metacam want het werd niet beter, daarna leek het wat beter en mochten we na 2 weken afbouwen met metacam en Panacur. Toen ging het weer slechter, dus terug hoge dosis metacam en Panacur. Toen werd het nog steeds eerder slechter dan beter, dus vorige week zaterdag begonnen met Dexamethason en Panacur nu inmiddels al 11 dagen. Hij leek weer iets beter te gaan, maar lijkt nu weer schever te worden. Ik moet eigenlijk gaan afbouwen nu met Dexamethason, maar daar heb ik een hard hoofd in.

op zijn slechtst is zijn kopje 90 graden gedraaid, en is zijn lichaam als een banaan naar links gedraaid. En hij wankelt soms (lijkt me logisch want lekker zal hij niet open). Hij zit de grootste gedeelte van de dag in zijn huisje verstopt en komt eigenlijk alleen naar buiten om te eten en drinken. Zo is hij nu.

Op zijn best was zijn kopje ongeveer 30 graden gedraaid en een beetje wankel en scharrelde hij aardig rond, maar wilde hij niet de ren uit wat hij normaal graag wil.

aangepast door Piku
Geplaatst:

Ik begrijp je keuze. Je hebt de medicijnen nu in ieder geval voor hun voorgeschreven duur gegeven, dus nu is het een goed moment om met de dierenarts te overleggen hoe nu verder. Jij kent jouw konijn het beste, als jij denkt dat het niet meer goed is voor hem, dan kun je dat zeker bespreken. Misschien weet de dierenarts nog opties voor een behandeling (omdat het een tijdje na de dexamethason toch wel beter ging) of misschien raadt de dierenarts ook aan om hem in te laten slapen. Vaak zijn ze daar ook eerlijk over als zij zien dat het een lijdensweg wordt zonder verbetering.

Heel veel sterkte met de beslissing. 

Geplaatst:

Ja. Hij kwam vannochtend niet eens voor zijn banaantje (met medicijnen erop) en brokjes. Ik zette het toen maar voor zijn huisje en toen nam hij een paar hapjes en was er weer klaar mee. Het is wel klaar zo vind ik.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .