Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds Hazel en Foep, die EC hadden ben ik extra alert op vochtige natte staartjes.

Gisteren zag ik dat Loeki iets een nat plekje had en heb dat schoongeveegd met een babydoekje en ook de klitten bij zijn bibs weggeknipt, zijn vacht klit echt heel snel. Vanochtend zag ik dit:

IMG-7103.jpg

Het vocht is vrij minimaal en het heeft de laatste tijd natuurlijk veel geregend, dus misschien is hij gewoon in een plas gaan zitten. Het rook wel licht naar urine, maar dat valt ook wel te verwachten bij zijn bibs. 

Dus de vraag is: is het normaal als een konijn af en toe een beetje een vochtig staartje heeft? 

Voor de rest merk ik helemaal niks aan Loeki qua symptomen. Hij zit zich alleen vaker te verstoppen en is bang van mij, maar dat is niet gek aangezien ik hem steeds oppak om zijn onderkant te bekijken.

Geplaatst:

Als het niet geregend heeft, dan zou zijn achterkant gewoon droog moeten zijn. Dat is nu natuurlijk lastig te checken, maar doe het op een droge dag om het zeker te weten. Van regen kan het inderdaad vaker voorkomen dat ze wat nat zijn.

Geplaatst:

Bij Leeuw is dat alleen als hij weer een homp kak heeft. Dan blijft er een stuk vast zitten wat dan hard wordt en plast hij letterlijk tegen de poep aan. Natuurlijk heeft hij het 9 van de 10 keer als we er niet zijn en kan hem pas schoon maken als we thuis zijn. Maar dat is dan echt zo.n oude zwerver pies lucht. Gelukkig niet vaak maar gebeurt dus nog steeds.

Knip ook vaak zijn onderkant hopende dat de poep niet vast blijft plakken... 

Hopelijk is het gewoon van het natte weer 🙏 Beetje plas lucht is denk ik wel normaal. Als het echt heel sterk ruikt en niks zijn pipi blokkeert zoals bij Leeuw dan denk ik dat het tijd is voor de da. 

Geplaatst:

Ik heb zelf geen buitenkonijnen, dus weet niet hoe het eruitziet bij vochtig weer. Heeft Loeki dit eerder gehad bij vochtig weer (bijv. maanden terug)? Of is dat lastig te traceren/herinneren?

Bij EC gaan bij mij wel gelijk de EC > nierproblemen alarmbellen af. Maar ik zou ook niet te snel in de stress schieten als je verder niets merkt aan je konijn. Morgen wordt het volgens mij weer zonniger weer, dus ik denk dat je het dan snel zal merken als het toch de urine is. Ik duim voor je van niet!

Geplaatst:

Vrijdag was Loeki nog natter, met algehele paniek (bij mij) tot gevolg. Al rook de nattigheid niet naar urine. Zaterdag was hij opeens kurkdroog en vandaag ook. Ik denk eigenlijk dat hij gewoon per ongeluk in zijn (volgeregende) groenteschaal is gaan zitten of zo. 

Hij doet het gelukkig prima en heeft nergens meer last van. Misschien was het net een ongelukkige samenloop van omstandigheden, het heeft de nacht van woensdag op vrijdag ook heel hard geregend. 

Ik ben in ieder geval hartstikke blij dat hij weer droog is!

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
Op 27-2-2025 om 17:56, Annasbeestenbende zei:

Dus de vraag is: is het normaal als een konijn af en toe een beetje een vochtig staartje heeft? 

Wij hebben buiten konijnen die soms per se bij elkaar willen zitten of zelfs bijna in elkaar en dan heeft vooral Lodewijk een natte staart vaak. Hij tilt hem nu wel wat hoger op, want we hebben een keertje een stuk moeten scheren, omdat het te ver vervilt was. Vooral rondom de verhaarperiodes blijven ze langer natter en kunnen ze gaan vervilten/klitten.

Ik controleer altijd of het niet rondom het plasgaatje is, want dan is de kans dat het van de urine komt wel heel groot. Als het met lopen/zitten is, dan zit het veel meer richting het puntje van de staart. Zo op 2/3. Nadat het wat droger is, droogt het vrij snel weer op. Ik check ook altijd of er niet teveel vervilting komt van het te lang nat zijn, want anders worden ze schoongemaakt hier. Droog maken is nutteloos, want zolang het regent, heeft hij hem zo weer nat. Laatst had Scarlett het voor het eerst, meerdere dagen, omdat ze zo'n verharingsrokje had, en daar werd ze idd nat. Precies langs de zijkant van de staart en bij het borstelen van het verharen kwam dat er dus uit als natte losse plukken haar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .