Dee_Dee Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Ik heb al het forum rondgekeken, maar de situaties zijn wat anders. Ik heb even geen idee wat wijsheid is, waar ik op moet letten en wat ik kan doen. Murphy (ram gecastreerd) en Zwiep (voedster niet gecastreerd) leven nu 8 maanden bijelkaar. Het gaat heel goed. Heel af en toe even kort een machtsstrijd, maar binnen een paar seconden weer voorbij. Ze zijn free roam op de begane grond (woonkamer, gang). Sinds vanochtend is Zwiep ineens heel actief met het achterna zitten en berijden van Murphy. Dit vindt Murphy niet fijn en hij rent weg. Ik keek het even aan, maar toen het achtervolgen en rijden door bleef gaan ben ik tussenbeide gekomen. Meerdere momenten. Op dit moment ligt Murphy onder de lage stoel en valt hij uit (waarschuwing) naar Zwiep. Zwiep ging er relaxed by liggen. En nu zit Murphy Zwiep weer te likken. Maar hij komt momenteel niet van onder de stoel vandaan, maar lijkt ook niet meer naar haar uit te halen. Ze ligt nu half onder de stoel op een aantal cm van hem vandaan (hij is zich aan het wassen). Aangezien ik nog steeds mini ervaring met konijnen heb: moet ik ingrijpen als dit gebeurt; ze uit elkaar halen? Wanneer moet ik meer actie ondernemen; is er een moment dat ik ze uit elkaar moet halen, of even een afbakening in de vorm van puppy pens zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken, maar niet bespringen? Hoe mee omgaan als ik niet thuis ben en dit hoor/zie? De bedoeling is om Zwiep te laten castreren. Wel eng want volgens het asiel was ze al 3-4 jaar. Bedankt alvast! Quote
happy211 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Is er al een afspraak gemaakt voor de castratie van Zwiep? Ik vermoed dat dit haar gedrag door de hormonen komt, het wordt weer voorjaar en dan speelt dat op. 3-4 jaar is echt nog geen probleem voor een castratie hoor. Ideaal is voor het 2e levensjaar omdat ze dan minder buikvet hebben dus de operatie iets vlotter verloopt, maar als ze verder in goede gezondheid is dan is deze leeftijd echt geen bezwaar. Mijn voedster was 4 en begon dezelfde dag nog te eten. Ik vind het aan de hand van het gedrag wat je beschrijft lastig te zeggen of je ze beter tijdelijk uit elkaar kunt halen tot de castratie. Als ze samen kunnen blijven, dan is dat altijd beter dan moeten herkoppelen. Maar omdat hij niet meer onder de stoel vandaan komt, twijfel ik. Wat gebeurt er als je de stoel weghaalt? Blijft het dan rustig of gaan ze dan direct weer in de verdediging? 1 Quote
Dee_Dee Geplaatst: 25 februari Auteur Geplaatst: 25 februari Zwiep is dicht bij Murphy gaan liggen en heeft zelfs een paar keer gestampt. Ik denk dat ze niet blij was? Zie foto: https://www.dropbox.com/scl/fi/b8q9cldft3d97w0ofe5ge/2025-02-25-13.38.42.jpg?rlkey=fem3hez09kjqjd88twfeosfqz&st=edxhs60n&dl=0 Het is eventjes goed gedaan: Murphy lag ergens anders en Zwiep er bij. Maar nu ze weer meer "wakker" worden zit Zwiep Murphy weer achterna. En nu zitten ze weer gezellig samen te eten. Hormonen (zucht). Ik durf niet te zeggen wat verstandig is. Ik maak me ook een beetje zorgen betreffende castratie omdat ik dat ook een beetje correleert aan de dood van DikkieDik. Maar ik ga het wel doen 🙂 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.