Jelena van Marle Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari (aangepast) Dag lieve mensen, Ook ik heb hier een konijn met ontzettend veel niesbuien, later begon er ook snot te komen. Ik vind het zo ontzettend sneu.. Ik vrees dat het met zijn kiezen te maken heeft. De da keek in zijn bek en zag wel wat wits. Zijn longen klinken goed het lijkt erg op de voorgrond te zijn ipv diep in de neus. Hij heeft olifanten tanden die heb ik 3 jaar geleden laten verwijderen. Hij eet / drinkt nog wel. De da gaf een antibiotica kuur en pijnstilling. Het leek even minder te worden maar helaas kwam het weer terug en lijkt het erger te worden. Ook ik heb Wilhelmina park gebeld maar om een scan te betalen lukt mij niet. Ik hou enorm veel van mijn beestje, maar ik weet niet wat ik verder moet doen nu. Ik weet ook niet of hij nou heel erg lijd. De gedachte al dat ik hem zou moeten inslapen is natuurlijk verschrikkelijk, juist omdat hij nog ‘ normaal ‘ doet. Maar dat niezen vind hij zelf ook echt niet fijn..Hebben jullie enig advies voor mij/ons? 27 februari aangepast door Evee titel aangepast zodat duidelijk is wat het betreft Quote
Kolino Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Wat is dat " iets wits"? Moeilijk om je een goed advies te geven. Kun je je herinneren of er bij het trekken van de tanden bijzonderheden waren, zoals dat de tandwortel af was gebroken? Hoe komt het dat je je zorgen maakt over de kiezen? Is hier aanleiding voor? Wat is het aanbod van Wilhelminapark? Gebitsfoto's, ct-scan, rhinoscopie? Ik merk dat het steeds meer begint te wringen (voor mezelf), dat de beste (lees normale) behandeling, gewoon niet meer voor iedereen is weggelegd. Dat je na moet denken over hoe geef ik zorg die goed genoeg is? Ik vind echt dat dierenartsen hier een actieve rol in hebben. Niet de duurste opties, maar duidelijk noodzakelijke zorg, van niet perse nodige zorg scheiden. Terug naar jouw verhaal, ik weet dus niet of je om gebitsfoto's heen kunt komen. Lezende waar je je zorgen over maakt en het verleden, de erfelijke belasting... Het wrange vind ik, als ze op een plek waar je bijna niet kunt behandelen iets vinden, dan sta je eigenlijk op het punt waar je nu ook staat, maar dan niet meer onwetend. Ook dan heb je nog wel de keuze tussen palliatieve behandeling en meteen in laten slapen. De andere kant van het verhaal is, als ze het wel kunnen behandelen, dan heeft je konijn misschien nog een paar goede jaren bij je. Hoe dierbaar is je konijn je? Hoe oud is je konijn? Kun je in geval dat zorg niet kan wachten, bij iemand geld lenen? Ik neig gezien het verleden toch naar gebitsfoto's. Leg je dierenarts gewoon uit dat je het niet kunt betalen, ik zie niet veel alternatieven, maar zij kunnen wel inschatten of afwachten en in die tijd sparen voor de behandeling, misschien een optie is. Hoe dan ook, het begint met een eerlijk gesprek met de dierenarts. We raden eigenlijk altijd aan om een spaarpotje te maken voor dit soort uitgaven. We zeiden eerder 500 per konijn, maar ik zou nu naar 750-1000 euro neigen. Daar heb je nu niks aan, maar ik zou dus, ook in tijden dat het gewoon goed gaat, dat geld apart blijven zetten. Ik hoop dat je er uit komt. Quote
Evee Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Ik heb even de titel van je topic aangepast, zodat het duidelijk is over welk onderwerp je vragen gaan. Ook ik vind het lastig adviseren. Wat is er precies gedaan tot nu toe en wat waren de uitkomsten er van? Wat voor budget is er wel voor de dierenartskosten? Wat ik nog wel zou overwegen: Kolino geeft het al aan, voor mij zou het maken van gebitsfoto's ook een stap zijn die ik wel zou nemen, als dat nog niet gedaan is. Het geeft als het goed is wel inzage in het gebit, omdat je aangeeft dat daar al wel problemen mee waren in het verleden zou het kunnen dat daar de oorzaak te vinden is. Gebitsfoto's kosten natuurlijk geld, zoals alles, maar dat is niet gelijk een enorm bedrag. Bij mijn dierenarts was dat een paar jaar terug 60 euro voor de eerste foto, en voor de volgende foto was het volgens mij iets van 40 euro. Het zal inmiddels wel iets meer zijn geworden, maar je kan ook gewoon vooraf vragen wat het bij de dierenarts kost en dan kom je niet voor verrassingen te staan. Opnieuw een antibioticakuur, eventueel voorafgaand aan een swab (kweek van de bacteriën maken en gericht een soort antibiotica daar gericht op inzetten) kan ook een optie zijn, soms is met regelmaat een kuur nodig als een hardnekkige bacteriële infectie de oorzaak is. Ook dat kost wel wat, maar zijn geen extreme bedragen. En inderdaad, voor de toekomst: Maak een spaarpotje aan voor de medische kosten van je huisdieren. Spaar wat je kan, en het advies is een bedrag in reserve te houden voor dit soort dingen van 1000 euro per konijn. Vroeger was het advies 500 per konijn, maar dat hebben we gezien de prijsstijgingen bij dierenartsen helaas moeten ophogen naar 1000 euro per konijn. Dat kan een enorm bedrag lijken, maar het advies is wel zet opzij wat lukt elke maand, maak een buffer voor dierenartskosten. En hopelijk heb je het helemaal niet nodig, maar in situaties als waar je nu in zit, ben je blij dat je het hebt. Meer uitleg over een spaarpotje voor dierenartskosten staat hier: https://www.bunnybunch.nl/wat-kost-een-konijn/ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.