Ricardo90 Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Hallo. Ik heb 2 konijntjes van bijna 6 jaar. Ram en een voedster,gecastreerd en gesteriliseerd. Dit gaat al jaren goed maar als ik ze nu samen zet gaat de voedster rijden op de ram en bijten in z'n haren en plukt ze eruit. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Quote
Ricardo90 Geplaatst: 25 februari Auteur Geplaatst: 25 februari Omdat het samen niet meer ging De voedster viel de ram continu aan met vechten tot gevolg. De ram had veel angst en was echt bang en ben daarvoor vaak naar de dierenarts gemoeten voor niet meer eten en stil gevallen darmen. Ze zitten nog wel in 1 ruimte maar met een ren er tussen. Dit gaat goed en als ik ze even op de bank zet samen ging ook altijd goed alleen nu rijd de voedster op de ram sinds afgelopen zondag. Ik zal het liever ook anders zien en dat ze samen zaten maar helaas Quote
Evee Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Maar op dit moment zijn ze dus niet gekoppeld en zet je ze alleen af en toe samen? Op die manier verwacht ik inderdaad niet dat het goed gaat. Zijn er op dit moment geen gezondheidsproblemen meer? Er staat veel uitleg hierover in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen/ Lees dat eens door. Ik weet niet of ze nog samen kunnen. Als je het wil proberen zou ik een echte koppelpoging doen op neutraal terrein, samen is dan ook samen en als het gaat, haal je ze niet meer uit elkaar. Quote
Kolino Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Eens met bovenstaande, zoals je het nu aanpakt, moet de voedster steeds haar plek (en indirect dus ook van de ram) bevestigen. Wil je een duidelijk antwoord op of ze nog samen gaan is neutraal terrein de enige optie. Voordat je dat doet, denk ik dat je goed bij jezelf te raden moet gaan, wat er aan het eerste gevecht vooraf is gegaan, dus wat was de aanleiding, het gevolg was naar de dierenarts en een bang konijn, zijn in dat proces dingen "mis" gegaan? Zijn ze, voordat het mis ging, lang samen geweest? Is de ram alleen behandeld volgens het "maag-darm protocol", als in, darmstimulant en pijnstillers (eventueel vochtinfuus)? Heb je alleen de ram meegenomen naar de dierenarts (gekke geurtjes), of beiden? Als ze echt al langer een gelukkig stel waren (>2 jaar), dan is zoeken naar gezondheidsproblemen aan te raden. Het lijkt een probleem dat al langer speelt te zijn, ga in ieder geval niet door zoals je nu deed, daarmee vergroot je de kans alleen maar, dat ze nooit meer samen kunnen. Lees je rustig in over het koppelen van konijnen op neutraal terrein. Maar denk ook goed na wat er is vooraf gegaan, dat ze van elkaar gescheiden moesten worden. Ik snap dat je ze met vechten uit elkaar hebt gehaald, maar een stel dat lang samen is... no way, dat dit geen oorzaak heeft. Dat kan vanalles zijn, alles wat anders was, kan belangrijk zijn. Vakantie, gezinsuitbreiding (met mens of dier), logees/bezoek (mens of dier) gehad? Buren die misschien verbouwd hebben, heb je zelf geklust? Oja en eentje, die ik bedenk, als ik 6 jaar lees, check de zintuigelijke waarneming van beiden konijnen eens goed. Valt daar iets op? Quote
Marjoleink Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Als je het heel spannend vindt om ze te koppelen zou je ook een koppelvakantie bij een goede konijnenopvang kunnen overwegen. Dan doen zij de koppeling en heb jij tijd om de verblijven samen te voegen en goed schoon te maken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.