Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben sinds januari een ram en voedster. Geboren op 9 november. Van de fokker een datum voor castratie gekregen en dat is 3 maart aanstaande geworden. Nu ging de ram sinds eergister de voedster proberen te dekken.  Voedster rent wel weg. Op advies van de dierenarts ze gescheiden. Hok staat nu naast hun oorspronkelijke ren. Sinds vandaag (dag 3 apart) stampt de ram steeds.  Hij wil ook geen snoepjes aannemen. Lijk me boos of seksueel gefrustreerd. Daarom hebben we vandaag ze omgeruild zodat de ram een groter oppervlak heeft om z'n ei kwijt te kunnen. Nu blijft hij op momenten stil zitten en stampt met regelmaat. Ik ben bang dat ze strax niet meer samen kunnen. Over een week wordt hij gecastreerd en dan schijnen ze nog 4 weken apart te moeten. Iemand ervaring mee? 

Geplaatst:
2 minuten geleden, Evee zei:

Vanaf eind januari is er al kans op vruchtbaarheid en ik zou er dus rekening mee houden dat de voedster gaat bevallen. 

Pas rond 4 maanden toch? Ik zag dit dek gedrag pas eergisteren. 

Geplaatst:

Nee al eerder, rond 12-14 weken.

Het advies is ze met 10 weken te scheiden om veilig te zitten. Dat was in jullie geval half januari. 

Geplaatst:

Na castratie is je ram na 14 dagen niet meer vruchtbaar, dus dat scheelt.

Heb je de ruimte om ze echt uit elkaar te zetten, bijvoorbeeld in verschillende kamers, zodat hij de voedster niet ziet en ruikt? Hij zal nu gefrustreerd zijn omdat hij niet bij haar kan komen.

Geplaatst:

Gevalletje najaar geboren is de voedster wel sneller vruchtbaar. De ram is met ruim 15 weken vrijwel zeker vruchtbaar. De voedster kan helaas dus ook al vruchtbaar zijn nu. Je moet rekening houden met 12 weken. In de praktijk is het vaak iets later bij voedsters, waar dus een verschil zit in wanneer ze geboren zijn hoe snel ze vruchtbaar worden.

Scheiden doe je daarom bij 10 weken, zodat je helemaal zeker zit. Ik durf een zwangerschap niet 100% uit te sluiten, maar als de leeftijd klopt, heb je misschien net geluk gehad.

Geplaatst:
Op 23-2-2025 om 16:06, leoenkoko zei:

Wij hebben sinds januari een ram en voedster. Geboren op 9 november.

En de kans bestaat ook nog dat ze niet met elkaar op kunnen schieten. De pubertijd moet nog komen en misschien liggen ze elkaar niet. Daarom wordt ook altijd aangeraden om zomaar twee konijnen bij elkaar te zetten of te jong te koppelen.

Geplaatst:
11 uren geleden, To van de Veluwe zei:

En de kans bestaat ook nog dat ze niet met elkaar op kunnen schieten. De pubertijd moet nog komen en misschien liggen ze elkaar niet. Daarom wordt ook altijd aangeraden om zomaar twee konijnen bij elkaar te zetten of te jong te koppelen.

Denk dat je" afgeraden "bedoelde 😉

Geplaatst: (aangepast)

Ik hoop voor je (en je voedstertje) dat je nog op tijd was met scheiden🤞

Maar of ze straks niet meer samen kunnen, of wel, kun je denk niet uit dat gedrag afleiden.

Zien ze elkaar nog wel door de tralies?

aangepast door Marcovka2
Geplaatst:

Ja ze zien elkaar en snuffelen elke dag aan elkaar. Het ging ook vanaf dag 1 super goed mer hun samen. En nu ze van hok gewisseld zijn stampt Leo niet meer. Ik ga ze maandag weer omruilen als Leo naar de dierenarts gaat. Dan kan koko weer met meer ruimte en Leo erna bijkomen in een kleiner hok. Ik lees zoveel verschillende adviesen en jullie vertellen ook weer wat anders. Zo lastig wat nou t beste is. Ik probeer t in te schatten naar hoe ze zich gedragen denk ik. 

Geplaatst:

Het is ook geen vast gegeven wanneer een konijn precies vruchtbaar wordt. De ram is eerder, ik herinner me gevallen van 8 of 9 weken oud. Meestal volgt castratie bij de ram tussen de 16 en 20 weken, omdat de ballen ingedaald moeten zijn. Naja moeten, in Nederland doen we het op die manier. Bij een voedster is ook het seizoen bepalend. Het is nu toch ook rammeltijd? Dat zit er nog in, vanuit het wilde. Hoewel je voor de zekerheid bij voedsters zegt, 12 weken (want niemand wil een zwanger konijn dat zelf nog niet is uitgegroeid). De natuur wil dat konijnen in de periodes geboren worden dat er genoeg voedsel is, logisch toch? Dus er zit wat variatie in hoeveel weken precies.

De 4 maanden voor de voedster zijn reëel, 16 weken is wel NU. De ram is rond de 12 weken vruchtbaar, ook wel afhankelijk van wat andere factoren. Dus de vraag is, heb je ze per 1 februari gescheiden? Dat antwoord is nee, dat was echt het allerlaatste juiste moment geweest. Ik neem het jou niet kwalijk, je dacht immers goed geïnformeerd te zijn.

Dat de informatie niet helemaal hetzelfde is, komt omdat formaat, seizoen e.d. meespelen in het verhaal. 12 weken is echt de stelregel, wij zeggen 10, omdat je altijd rekening moet houden met factoren waar je geen rekening mee houdt.

Die 4 maanden, is wat mij betreft de kat op het spek binden, dat is geen goed advies. Ook al klopt het fysiek wel, er hoeft maar net een factor niet te kloppen en jij zit met een hoop babykonijnen. Dat vind ik niet eerlijk.

Geplaatst:

Ik heb van de fokker alleen een datum mee gekregen voor castratie en verder 0 info over wat te doen voor die tijd of als ze gaan dekken. Jammer ergens, want ik wil t goed doen voor allebei de konijntjes. Ze ogen wel vrolijk allebei nu en hoop dat dierenarts me wat meer op weg kan helpen ook na maandag. 

Iig bedankt voor alle reacties en hopelijk gaat t goed als ze weer bij elkaar komen. Want ze klikten zo leuk samen.

Geplaatst:

Hou er wel rekening mee dat wanneer je ze weer bij elkaar laat, je dit op neutraal terrein doet. En dat de mogelijkheid bestaat dat ze elkaar niet meer leuk vinden. Ze zullen in ieder geval weer gekoppeld moeten worden.

Ik had met mijn konijntjes een beetje dezelfde situatie. Ik dacht 2 rammetjes te hebben, maar vond ze wel verdacht op elkaar zitten. Eentje bleek een voedster.

Ik had ze alleen wel op de leeftijd van 10 weken uit elkaar gehaald. Dus op de grens. Heb een maand in onzekerheid gezeten. Maar gelukkig was ik nog op tijd.

Geplaatst:

Met 10 weken zou het ook wel heel vroeg zijn, volgens mij is 12 weken de jongst bekende leeftijd dat een voedster zwanger kan zijn. 

Dat is natuurlijk niet wenselijk en een beetje vergelijkbaar met een kind van 12 dat een kind krijgt. Het heeft invloed op de eigen ontwikkeling en groei, die nog niet voltooid is. De jonge konijntjes hebben een onervaren, te jonge moeder, dus de kans dat het mis loopt en ze niet goed weet wat te doen, niet voldoende melk heeft enz. is best groot bij een nestje met zo een ontzettend jonge moeder.

Ik hoop echt dat het in dit topic niet het geval zal zijn, maar ik denk dat er wel echt een realistische kans is dat er een nest gaat komen bij TS. 

Geplaatst:

In mijn geval gaf ik het ook weinig kans dat ik net te laat was, maar hun leeftijd was niet helemaal zeker, die hadden we ingeschat met een (ook geschatte) speling van een week.

Dus ik wist het niet 100% zeker.

Ik hoop echt dat het voedstertje van Leoenkoko niet bevrucht is🤞

Het zou wel beter zijn dat er een meer uniforme informatievoorziening is bij de aanschaf van een konijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .