Sophietje Geplaatst: donderdag om 09:47 Geplaatst: donderdag om 09:47 Hi allemaal! Ik ben Sophie en ik heb deze week samen met mijn partner besloten om een konijn te kopen voor mijn dochtertje van 6 (en natuurlijk ook wel een beetje voor onszelf😉). Ik weet zelf nog niet zoveel van konijnen en ik vroeg mij af of jullie tips voor mij hebben! Ten eerste vroeg ik mij af of er misschien een bepaald ras/soort konijn is dat erom bekend staat heel zachtaardig te zijn? Ik wil natuurlijk niet dat het konijntje mijn dochter misschien bijt of niet lief voor haar is. En verder: wat zijn volgens jullie de beste konijnenhokken die wij kunnen kopen? Ik hoor graag jullie tips en ervaringen! Help een beginnend konijnenbaasje😁 Quote
happy211 Geplaatst: donderdag om 10:54 Geplaatst: donderdag om 10:54 Welkom! In deze informatieve artikelen staan al heel veel tips die je goed op weg kunnen helpen: https://www.bunnybunch.nl/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/ https://www.bunnybunch.nl/10-veel-gemaakte-fouten-bij-het-houden-van-konijnen/ https://www.bunnybunch.nl/hoe-maak-je-een-konijn-tam/ Over jouw vraag voor het beste hok: https://www.bunnybunch.nl/waar-op-letten-bij-het-kopen-of-maken-van-een-konijnenhok/ Konijnen zijn ontzettend leuke dieren, maar ze hebben helaas een erg verkeerd imago. De meeste konijnen zijn namelijk niet de knuffeldieren die veel mensen verwachten. Ook zijn het niet de makkelijke huisdieren voor kinderen waar ze vaak voor aangeschaft worden. Ze zijn wel ontzettend leuk, maar waarschijnlijk zul je jouw verwachtingen moeten bijstellen. Koop ze niet voor jouw dochter, maar echt voor jezelf. De meeste konijnen worden namelijk afgestaan omdat ze zijn gekocht voor de kinderen maar die er na een tijdje niet meer naar omkijken. 6 is ook nog erg jong, zij kan nog niet in haar eentje voor de konijnen zorgen. En bedenk ook dat konijnen wel 10 jaar kunnen worden. Als jouw dochter naar de middelbare school gaat en ook gaat puberen, ook dan zullen de konijnen verzorging nodig hebben, naast huiswerk en school en met vrienden afspreken. Dit zeg ik allemaal niet om je te ontmoedigen, maar wel om een realistisch beeld te geven. Nog een tip: de beste manier om met konijnen te starten, is om een koppeltje konijnen te adopteren uit de konijnenopvang, in plaats van konijnen uit de dierenwinkel of via een fokker. Daarover staat ook meer informatie in de artikelen hierboven, en hier is nog een link om een konijnenopvang bij jou in de buurt te kunnen vinden: https://www.bunnybunch.nl/konijnenopvang-en-asiel-lijst/ We helpen graag. Er komt veel op je af als je een nieuw huisdier overweegt. Stel je vragen dus gerust! 3 Quote
Lappie2 Geplaatst: donderdag om 11:42 Geplaatst: donderdag om 11:42 Welkom 🤗 Ik wilde net reageren maar Happy heeft alles al gezegd 😊 Ervaring.. Mijn dochter kreeg een konijn omdat het van mijn moeder moest🤪. Zelf vond ik haar nog te jong. (Ze was bijna 😎 8 jaar. ) We hadden geen andere keus dan kopen omdat in dit land nog geen opvang was. Nu is het er wel maar een halve dag rijden. Wil je de konijnen..(want dat is de beste optie) buiten of binnen? Is er genoeg ruimte want dat hebben ze nodig. In een hok zonder grote ren of kooi is niet de bedoeling. Vergeet ook niet de kosten. Elk jaar vaccinatie plus ziekte , castratie als je het/ze toch koopt..en het juiste voer/hooi, wat natuurlijk duurder is dan het slechte party voer. En wat Happy ook zegt...neem de konijnen voor jezelf want dat zal het zeker worden. Van een kind kan die verantwoordelijkheid niet verwacht worden. Jij als volwassene hebt die verantwoordelijkheid. Hoe leuk mijn dochter en Lappie samen waren..ik moest zelf altijd voeren, hooi bijvullen, water verversen en wc opruimen. Ze hielp en helpt natuurlijk wel mee.. maar dat is mijn taak. Nu is ze bijna 18 en zet de wekker elke ochtend om de dieren te voeren en savonds ook...die verantwoordelijkheid heeft ze nu natuurlijk wel maar nog let ik op. En 9 van de 10 keer ben ik het die de toiletten schoon maakt haha..maar dat is meer omdat ik 1 dag de tijd ervoor heb en zij op school zit. Ieder konijn heeft zijn eigen karakter ongeacht het ras. Ons eerste konijn was een kroelkont en hond. Samen met mijn dochter 2 handen op 1 buik voor bijna 8 jaar. De 2 die we nu hebben totaaaal anders. Ze komen wel voor een aai en een knuffel maar verder gaan ze hun eigen gang. Samen zijn ze ook 2 handen op 1 buik...alleen niet met ons. Het is jammer maar we genieten enorm van ze hoor🥰 Ze lopen los in de helft van de slaapkamer (zo.n 20m2) en hebben steeds weer een sloop project wat wij dan weer proberen op te lossen zodat de muur blijft staan 🙈 Maar verder valt het best mee hihi... Ze zijn enorm grappig ons gay koppel 🌈 en super klef met elkaar. Onze zwart witte is 2 en Leeuw 6 denk ik..(die hebben we over genomen van iemand...en weten de exacte leeftijd niet. ) Tip binnenkonijnen: zorg voor een grote ruimte waar geen kabels zijn of hang kabels hooooog. Zelfs die speciale plastic dingen om kabels heen is te slopen 🤪 Geen eten binnen bereik...zoals boterhammen met pindakaas, chocomelk pakjes...je snapt me wel. Lap liep vroeger door het hele huis en wist precies hoe hij dat kon grijpen van het aanrecht of tafel.. 🤦 Mocht je nou echt willen kopen..wat ik niet aanraad ... En je neemt er 2... Dat dat ook weer voor veel problemen kan zorgen. Ten eerste omdat ze te jong zijn om te koppelen en hun ware karakter nog niet ontstaat tot hun pubertijd... 2e is geen 100% zekerheid wat het geslacht is... 3e ze moeten uit elkaar voor ze oeps nestjes maken.. 4e langere tijd uit elkaar omdat ze gecastreerd moeten worden en vaak door die pubertijd de koppeling mislukt en dan zit je met 2 nijntjes die alleen moeten zitten 😔..of afgestaan moeten worden. Wat heel zwaar zal zijn voor je kind. Dus zoek een opvang die of bestaande koppels heeft of 1 nijn en dan koppelen in de opvang. Konijnen zijn echt geweldige dieren 😍 (Helpppp ik krijg de zonnebril er niet uit😰) Quote
Evee Geplaatst: donderdag om 17:21 Geplaatst: donderdag om 17:21 Gelukkig ben je hier beland vóór je begint. Lees de links met informatie goed door, zodat je weet wat je kan verwachten. Ik denk dat de realiteit wel anders is dan je verwachting. Door je in te lezen kun je er achter komen of konijnen houden wel of niet bij jullie past. Zoals al gezegd is, je moet het vooral zelf zien zitten want een 6 jarig kind kan de zorgen niet goed inschatten. Vooral het artikel met de veel gemaakte fouten zou ik aanraden om eens goed door te lezen. Konijnen houd je altijd samen met een op karakter uitgezocht maatje, dus niet alleen. We raden echt aan te adopteren bij een konijnenopvang, omdat je daar het beste advies krijgt, de beste koppelhulp en het eerlijke verhaal over konijnen houden. Elk konijn kan bijten en er zijn nauwelijks karakterverschillen tussen rassen. Er zijn wel verschillende karakters, maar dat is per individu verschillend en zit niet samen met formaat of kleur vacht. Elk konijn kan bijten, konijnen zien niet wat recht voor hun neus zit, dus zolang ze het lekker vinden ruiken of willen ontdekken wat het is, zetten ze die tandjes er wel in 😉 Als de verwachting is dat je hele dagen kan aaien en knuffelen, dan denk ik niet dat konijnen voor jullie de beste keuze zijn. Sommige konijnen accepteren het, maar lang niet allemaal, de meerderheid vind het niets, of maar eventjes, en vooral op hun eigen voorwaarden. Vergis je ook niet in de kosten, konijnen zijn net zo duur als een hond of kat, zeker qua medische zorg! 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: vrijdag om 17:19 Geplaatst: vrijdag om 17:19 Op 20-2-2025 om 10:47, Sophietje zei: Hi allemaal! Ik ben Sophie en ik heb deze week samen met mijn partner besloten om een konijn te kopen voor mijn dochtertje van 6 (en natuurlijk ook wel een beetje voor onszelf😉). Onze zoon wilde het ook voor zijn twee dochtertjes. Maar ik heb het afgeraden. Zie hierboven bij de andere reacties. Ik zei: als ze willen knuffelen, kun je beter aan cavia's beginnen. Dat hebben ze gedaan en de dames zijn blij met de cavia's. Ik heb hier ook twee konijnen op 18m2 Maar als die meisjes hier waren, vond ik ze er weinig naar omkijken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.