Hugo90 Geplaatst: dinsdag om 19:14 Geplaatst: dinsdag om 19:14 Hallo allemaal, Ik heb 2 konijnen thuis. Het zijn beide vrouwtjes. Het ene konijn rijdt regelmatig op het andere konijn, ook tijdens het eten. Dan rent ze vaak weg, dus ik heb het idee dat ze dat niet leuk vindt, maar weet dat niet zeker. Het andere moment liggen ze samen zij aan zij. Maar dat rijden duurt nu 3 maanden ofzo. Dus van dominantie is geen sprake meer, toch? Ze zijn ook al bijna 1,5 jaar. Zou dat nog ophouden? Doe ik er goed aan om ze in aparte kooien te zetten? Wel dat ze naast elkaar zitten, maar met tralies ertussen, en met bijna 2 vierkante meter per kooi. Quote
Evee Geplaatst: donderdag om 17:12 Geplaatst: donderdag om 17:12 Van dominantie en rangordebepaling is altijd sprake. Zeker als de dames niet gecastreerd zijn is dit de tijd van het jaar dat hormonen opspelen en je schijnzwangerschappen krijgt, en daarmee ook meer onrust en rangordebepaling (of eigenlijk kunnen we het beter rangordebevestiging noemen als ze al lang samen zitten). Als je ze apart doet, kunnen ze waarschijnlijk niet meer samen. Twee dames samen is niet ideaal, qua combinatie. Met 1.5 jaar zijn het ook nog puberende dames ook. De kans dat het ooit mis gaat is aanwezig, maar konijnen alleen laten leven is ook niet aan te raden. Konijnen hebben eigenlijk een op karakter uitgezocht goed bijpassend maatje nodig (net als wij mensen 😉 ). Ik zou ze zelf niet scheiden, maar zorgen voor een vaste leefruimte die echt groot genoeg is, als je 4 vierkante meter of meer kan maken voor deze dames, is dat goed. En niet wisselen van terrein, dat geeft ook onrust bij koppels. Quote
Hugo90 Geplaatst: donderdag om 21:52 Auteur Geplaatst: donderdag om 21:52 Zoveel ruimte heb ik niet helaas. Samen hebben ze ongeveer 1,6 vierkante meter. Als ik ze zou scheiden, zou dit dus veel minder zijn. Ik had me dus in mijn vorige bericht vergist. Ik laat ze wel regelmatig uit de kooi en dan kunnen ze lekker rond hupsen in de kamer. Het rijden tijdens het eten wordt wel wat minder, maar ze rijdt nog wel als ze samen liggen. Rijden konijnen ook uit verveling? Wellicht dan wat speelgoed voor ze kopen? Quote
happy211 Geplaatst: gisteren om 06:31 Geplaatst: gisteren om 06:31 Mijn konijnen kunnen ook heel slecht tegen steeds wisselende omgeving, dus soms wel in de tuin los mogen lopen maar op andere momenten niet. Dan zie ik veel meer onrust in mijn koppel, veel meer achter elkaar aanjagen met eten. Als ik ze gewoon 24/7 in hun ren hou dan is er veel meer rust. Daarbij moet ik wel zeggen, 1,6 vierkante meter is erg klein voor een permanent verblijf. Aanbevolen wordt tegenwoordig om 4 m2 voor een koppel konijnen aan te houden. Eerder (zo'n 20 jaar geleden) was dat 1 m2 per konijn. Ook daar zit jouw verblijf nog onder. Dat zou best wel de reden kunnen zijn dat er zoveel onrust is. Ik zou echt kijken of je ze meer ruimte kunt geven en dan een tijdje niet los laten lopen. Kijk of er dan meer rust komt. Scheiden zou ik inderdaad niet doen, tenzij ze echt gaan vechten. Quote
Hugo90 Geplaatst: gisteren om 18:22 Auteur Geplaatst: gisteren om 18:22 Ik zou echt niet weten hoe. Mijn huis is in een omgekeerde L vorm zeg maar. De korte kant is de zithoek, konijnenren en piano (5 meter denk ik) De lange kant staat de eettafel en is de keuken (8 meter denk ik) Geen idee hoe ik hier een foto moet toevoegen. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 22 uren geleden Geplaatst: 22 uren geleden 2 uren geleden, Hugo90 zei: Geen idee hoe ik hier een foto moet toevoegen. Bijv. via postimage Quote
Hugo90 Geplaatst: 21 uren geleden Auteur Geplaatst: 21 uren geleden 3 uren geleden, Hugo90 zei: Ik zou echt niet weten hoe. Mijn huis is in een omgekeerde L vorm zeg maar. De korte kant is de zithoek, konijnenren en piano (5 meter denk ik) De lange kant staat de eettafel en is de keuken (8 meter denk ik) Quote
Hugo90 Geplaatst: 8 uren geleden Auteur Geplaatst: 8 uren geleden Op 21-2-2025 om 07:31, happy211 zei: Ik zou echt kijken of je ze meer ruimte kunt geven en dan een tijdje niet los laten lopen. Kijk of er dan meer rust komt. Dus volgens mij kan ik het echt niet groter maken, zonder mezelf de weg te versperren. Of heeft iemand nog een idee? Maar is de ren op de foto niet groot genoeg dan? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.