Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Mijn hangoor konijn van bijna 4 jaar heeft half december 2024 soort van aanvallen gekregen. Steeds s'nachts, 3 aanvallen in 2 weken tijd waarbij hij slijm in de mond krijgt, een kokhalzend geluid maakt. Dit duurt een aantal minuten. Daarna een ademhaling die lijkt te borrelen. Je kan duidelijk horen dat de borrel in de ademhaling zit.

Een week later veel niezen wat alleen maar meer werd. 

Men vermoedt wellicht snot/of een voorhoofdholte ontsteking.

Er is een foto gemaakt, geen snot te zien, longen in orde. (Al is op de x-ray niet altijd alles te zien)

Antibiotica Peni-kel gekregen. 6 weken onderhuids geïnjecteerd. Aanvallen zijn niet meer teruggekomen en niezen is over.

Een week na het stoppen met de anti biotica komt het niezen terug.

Bij de arts wordt een andere anti-biotica gegeven welke wekelijks geïnjecteerd zou moeten worden, Draxxin. En er wordt een swap genomen van de neusvloei.

De uitslag van deze swap heb ik gister gekregen. Er is geen bacterie gevonden.

Nu sta ik een beetje voor een raadsel.

Voor de volgende stap denkt men aan een ct-scan of rhinoscopie.

Gister heb ik Wilhelmina park gecontacteerd maar zij willen graag eerst een mail van mijn arts krijgen. (Deze is inmiddels verstuurd.) 

Zij gaan dan overleggen of mijn arts nog andere dingen kan ondernemen.

Ik weet niet echt meer wat nu te doen. Gisterochtend nog steeds niesen gehoord na het inspuiten van de Draxxin afgelopen maandag. Het is vandaag vrijdag.

Maar, als de uitslag inderdaad klopt, dat het niet om een bacterie gaat, heeft anti biotica spuiten geen zin. 

Mijn dierenarts is konijn-kundig arts. Mijn konijn is verder niet ziek en eet goed. Geen snot zichtbaar aan zijn neus. 

Wie heeft enig idee of weet waar ik eventueel nog terecht kan???

Wij zijn van de grens-gebied tussen Breda en Tilburg.

bedankt voor het lezen 🙂

aangepast door Evee
Titel aangepast
  • Evee wijzigde de titel naar Konijn met snot of allergie? Borrelend geluid, wie kan mij helpen?
Geplaatst:

Ik denk dat dat overleg goed is, dus dat zou ik sowieso afwachten.

Je hebt nu een aantal wegen die je kunt begaan (dit is wat zo snel in mij opkomt), je doet een rhinoscopie om te kijken of er iets in de neus zit, je maakt gebitsfoto's om gebitsproblemen te bekijken (moet onder lichte narcose), of je laat een ct-scan van de kop (ook narcose) maken, waarmee je behoorlijk gedetailleerd kunt kijken wat er nou precies aan de hand is. In de laatste gevallen komt daar nog eventuele behandeling bij natuurlijk en de rhinoscopie kan voor niks zijn.

Ik lees reverse sneezen, maar dat zegt mij alleen dat er iets irriteert... Maar dat kan dus zowel gebit als iets in de neus zijn.

Ik ben wel benieuwd of er nog meer opties zijn, waar ik nog niet aan gedacht heb.

Doorverwijzen kan de dierenarts beter doen denk ik, maar misschien zijn er mensen uit de regio die al ervaring hebben. Zou zo maar kunnen.

Geplaatst:
3 uren geleden, Kolino zei:

Ik denk dat dat overleg goed is, dus dat zou ik sowieso afwachten.

Je hebt nu een aantal wegen die je kunt begaan (dit is wat zo snel in mij opkomt), je doet een rhinoscopie om te kijken of er iets in de neus zit, je maakt gebitsfoto's om gebitsproblemen te bekijken (moet onder lichte narcose), of je laat een ct-scan van de kop (ook narcose) maken, waarmee je behoorlijk gedetailleerd kunt kijken wat er nou precies aan de hand is. In de laatste gevallen komt daar nog eventuele behandeling bij natuurlijk en de rhinoscopie kan voor niks zijn.

Ik lees reverse sneezen, maar dat zegt mij alleen dat er iets irriteert... Maar dat kan dus zowel gebit als iets in de neus zijn.

Ik ben wel benieuwd of er nog meer opties zijn, waar ik nog niet aan gedacht heb.

Doorverwijzen kan de dierenarts beter doen denk ik, maar misschien zijn er mensen uit de regio die al ervaring hebben. Zou zo maar kunnen.

Geplaatst:

Bedankt voor de reactie. Konijntje is ook onder gebitsbehandeling ivm met terugkomende haakjes kiezen en tanden. Om de 2 maanden worden deze bijgewerkt. De wortel punten/ gebit op de x Ray zijn bekeken door mijn arts en zij geeft aan dat dit niet het probleem zou moeten zijn.

Ik hoop maandag toch wel iets te horen van wilhelmina park of belgie. Het isnop dit moment 03.35 uur en we zijn weer wakker omdat we al een nies bui of 6 hebben gehad vannacht. Niet 1 neusje nee per beurt hatschie hatschie zo een keer of 8.

De kans bestaat inderdaad dat er niks uit komt met de rinoscopie. Of beter eerst de ct scan ? Moet toch dingen uit gaan sluiten en ergens beginnen.. maar ja wat is wijsheid 😑  

Ik krijg het geluidsfragment en de foto van t neusje niet ingevoegd helaas 

Geplaatst:
2 uren geleden, Cile205 zei:

Overigens heb ik de foto en het filmpje openbaar gezet om mijn fb 

www.facebook.com/soyrubia1983

Zo is het denk ik wel te zien 

Geen link😉

Meeste van ons gebruiken postimage voor fotoos en streamable voor filmpjes.

Geplaatst:
1 uur terug, Evee zei:

Dit is de foto:

konijn1.jpg

Het filmpje doet bij mij niets, dus dat kan ik niet voor je plaatsen. 

Super bedankt, het filmpje is zwart omdat het nacht was en heeft alleen geluid. 

Geplaatst:

Waar ik nog wel aan dacht. Het gebit wordt om de 3 maanden uit voorzorg ivm snel groeiende tandpunten onder gasnarcose behandeld. Nooit proberen op voorhand gehad maar, in november stopte hij met eten.een maand nadat zijn tanden gedaan zijn. Er werd een scherpe tand punt gevonden die daar nog nooit eerde zo is aangetroffen en behandeld. Een maand later begint dus het niesen. Zou het niet met die tand te maken kunnen hebben ? Net zoals een konijn ook een ontstoken oog kan hebben door tandpunten ?

Geplaatst:

Ons konijn nieste ook veel. Er was geen snot te zien, maar het was er wel degelijk. Bijna 3 wk geleden zijn zijn snijtanden getrokken omdat hij zgn olifantstanden had. Bij Wilhelminapark kregen we ook een neusspoeling met acetylcysteine (slijmoplossend) poeder daarin opgelost mee omdat hij na een eerdere AB kuur weer meer niesbuien had. Ons konijntje is zo klein dat dit de enige optie was. 
Na bijna 3 weken hoor ik hem nauwelijks meer niezen, het snot lijkt aanzienlijk verminderd. Hij heeft nog wel een antibioticakuur dus het is nog even afwachten hoe het gaat als hij daarmee stopt over anderhalve week.

Geplaatst:
Op 17-2-2025 om 21:22, TedenFluf zei:

Ons konijn nieste ook veel. Er was geen snot te zien, maar het was er wel degelijk. Bijna 3 wk geleden zijn zijn snijtanden getrokken omdat hij zgn olifantstanden had. Bij Wilhelminapark kregen we ook een neusspoeling met acetylcysteine (slijmoplossend) poeder daarin opgelost mee omdat hij na een eerdere AB kuur weer meer niesbuien had. Ons konijntje is zo klein dat dit de enige optie was. 
Na bijna 3 weken hoor ik hem nauwelijks meer niezen, het snot lijkt aanzienlijk verminderd. Hij heeft nog wel een antibioticakuur dus het is nog even afwachten hoe het gaat als hij daarmee stopt over anderhalve week.

Geplaatst:

Bedankt allemaal,

We zijn sinds afgelopen maandag begonnen met het spoelen van de neus met een slijmoplossend middel.

De nachten zijn rustig. Geen herhalende niesbuien meer de hele nacht door.

Afgelopen dinsdag niesbui van 3 niesen. woensdag en donderdag 1 nies. en vanmorgen vroeg 3 niesen achter elkaar.

Ik heb voor volgende week woensdag een afspraak staan voor een rhinoscopie in Nijlen (BE). 

Op het moment weet ik het even niet meer. 

Konijn is vrolijk, eet goed. Niets afwijkends. Behalve dat niesen dus.

Hij heeft ook geen (kokhalzende, verstikkende) aanvallen meer gehad.

Ook zijn we sinds gister begonnen met stofvrij hooi van Russel.

Ik weet niet wat wijsheid is, toch de rhinoscopie woensdag of nog een weekje uitstellen om te zien hoe het gaat.

Ik ga even overleggen met de dokter vandaag..en kijk zowieso het weekend nog even aan..

Geplaatst:

Succes met de behandeling en de afspraak.

Ik heb gelukkig geen ervaring met deze problemen bij konijnen, ik kan je dus ook niet adviseren waar je wel of niet goed aan doet.

Wat ik zie in de verhalen die op het forum voorbij komen is dat het echt lastige gezondheidsproblemen zijn, dit soort dingen. Wisselende, vaak een combinatie van oorzaken. En daardoor ook lastig om een goede oplossing en behandeling te bepalen. Benauwdheid is ook echt vervelend om te zien bij konijnen. In de praktijk is het meestal maatwerk afhankelijk van welke klachten er precies zijn, kijken wat verlichting geeft. Sterkte er mee, hou je ons op de hoogte? 

Geplaatst:

Precies wat Evee zegt.

Zoals hier ongeveer 1,5 jaar geleden..

Kleine begon met genies vlak na zijn castratie en toen snot en harde korstjes om zijn neusje met daarna korsten bij zijn geslachtsdeel en gezwollen. Na veel uitzoekerij van da en ab kuur wat niet hielp...bleek het na goed advies hier van bbers en een swab, syfilis te zijn. 

Dus snot kan een symptoom zijn van van alles helaas en kan lang duren voor er een juiste diagnose is gevonden.

Succes en sterkte met je zieke moppie 🤗

Geplaatst:

Ik heb die afwegingen wel allemaal gehad. Kijk, je hebt toch om de 3 maanden gebitsbehandeling, dus dan gebitsfoto's maken is voor de hand liggend. Als dat betekent, eerder ingrijpen, dan zou ik dat ook overwegen.

Rhinoscopie is zinvol als er iets in de neus is wat irriteert of vast zit. Je kunt zien wat er in de neus gaande is. Dat er niks uit het onderzoek komt, is ook een optie. Denk hierbij wel na over dat je liefst wat tijd tussen roesjes/narcoses hebt zitten, om te herstellen. Misschien kunnen ze gelijk de foto's doen als ze niks kunnen vinden, maar dat zal aan de ruimte liggen waar ze het onderzoek doen (je hebt het konijn toch al onder zeil, moet alleen niet te lang duren natuurlijk).

Helaas weet je nooit van te voren wat de juiste weg is. Wat zegt je onderbuik? Waar komt het vandaan?

Geplaatst:
2 uren geleden, Kolino zei:

Ik heb die afwegingen wel allemaal gehad. Kijk, je hebt toch om de 3 maanden gebitsbehandeling, dus dan gebitsfoto's maken is voor de hand liggend. Als dat betekent, eerder ingrijpen, dan zou ik dat ook overwegen.

Rhinoscopie is zinvol als er iets in de neus is wat irriteert of vast zit. Je kunt zien wat er in de neus gaande is. Dat er niks uit het onderzoek komt, is ook een optie. Denk hierbij wel na over dat je liefst wat tijd tussen roesjes/narcoses hebt zitten, om te herstellen. Misschien kunnen ze gelijk de foto's doen als ze niks kunnen vinden, maar dat zal aan de ruimte liggen waar ze het onderzoek doen (je hebt het konijn toch al onder zeil, moet alleen niet te lang duren natuurlijk).

Helaas weet je nooit van te voren wat de juiste weg is. Wat zegt je onderbuik? Waar komt het vandaan?

Hij is vorige week maandag nog onder gasnarcose geweest voor zijn tanden weer netjes te maken. Een foto is in december gemaakt voor we starte met de 6 weken om de dag injecties met peni-kel. Op de foto is niets geks te zien aan zijn gebit volgens de dokter. Longen ook in orde. 

Waar ik nog steeds wel aan denk is die lelijke tandpunt die er nooit eerder was in maar in november ineens wel. Na een maand dat zijn tanden waren gedaan was dat een rede om te stoppen met eten. 

Ik vraag me dan ook af of die tandpunt iets aangericht zou kunnen hebben omdat de ellende eind december begon. 

De dokter zegt dat te kunnen zien op de foto het is er niet op zichtbaar volgens haar. 

Het is het enige wat voorgevallen is rond die tijd. Verder is er niets veranderd aan eten, bodem bedekking wc etc.

Inderdaad de rhinoscopie is om te zien of er iets in de neus zou zitten of wellicht verkalking van snot wat ik ook ergens las. Of wel tumoren/ kieswortel problemen etc.

Het zit mij behoorlijk dwars om hem onder narcose te moeten brengen met een injectie, de rit er naar toe en de rest van stress. Dat is wat me erg dwars zit. 
Ik ben bang dat ik hem kwijt raak als ik geen actie onderneem dingen uit te sluiten 

Er moet iets aan de hand zijn maar wat, en waar doe ik goed aan.

Stel hij is onder zeil, inderdaad direct een nieuwe duidelijkere foto van het gebit wellicht..

Geplaatst:
7 uren geleden, Cile205 zei:

Ik vraag me dan ook af of die tandpunt iets aangericht zou kunnen hebben omdat de ellende eind december begon

In theorie kan dat, ik zou dan eerder een abces verwachten. Maar in december tot nu kan er vanalles groeien. Beetje afhankelijk van de kwaliteit van de röntgenfoto wat je kunt zien en hoe goed. Jeah er van uit gaan dat er toen niks te zien was.

Geplaatst:

Ik ben ook al weken aan het tobben met een konijn met niesbuien. En echt continu, eindigend met reverse sneezing (dat klinkt bijna als stikken). Naar de dierenarts geweest, antibiotica gekregen (doxycicline), en de niesbuien namen af. Na 10 dagen was de kuur klaar en kwamen de klachten terug. In overleg met de dierenarts besloten de antibioticakuur te verlengen. En de klachten werden toen alleen maar erger. De niesbuien waren weg, maar hij begon ineens met piepend ademhalen en ook continu schokjes. Echt continu. Even aangekeken, toch maar weer gebeld. Over op andere antibiotica, duplocilline. En... Vanaf injectie 1 waren de klachten volledig weg. Hij begon ook weer met zijn sloopgedrag. Alles leek oké. Een paar dagen later kwam het piepend ademhalen en de schokjes weer terug. Net alsof hij continu de hik heeft. Ook wij zijn naar Wilhelminapark gegaan. En nu blijkt meneer een longontsteking te hebben 😞

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .