Gina_ Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari (aangepast) Hee allemaal, Tot mijn schrik zag ik vanochtend dat ons voedstertje één afgebroken voortand had en drie voortanden die veelste lang waren. Ze was de laatste 10-14 dagen wat selectiever aan het eten en had ook wat buikklachten, maar aan de tandjes had ik nog niet als oorzaak gedacht. Vandaag dan gelijk naar de DA geweest waar de tanden zijn bijgeknipt. Ik las al dat de meningen erg verdeeld zijn over slijpen vs knippen, dus daar gaat mijn vraag nu niet over. Ik vraag mij eigenlijk af hoe ze nu ineens aan te lange voortanden kan komen. Ik heb enkel tweeënhalve week geleden het hooi veranderd, verder is er alles hetzelfde gebleven. Ze heeft nog nooit eerder met dit probleem gezeten. Het hooi hebben we ook al vaker veranderd, dus dat lijkt mij ook een gekke oorzaak. Hebben jullie hier ervaring mee en komt dit soms eenmalig voor? 12 februari aangepast door Gina_ Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 13 februari Geplaatst: 13 februari 3 uren geleden, Gina_ zei: Tot mijn schrik zag ik vanochtend dat ons voedstertje Hoe oud is ze? Quote
Evee Geplaatst: 13 februari Geplaatst: 13 februari Vallen, stoten of al langer een slecht gebit dat problemen geeft die nu pas aan de buitenkant zichtbaar zijn. Je geeft aan te weten dat knippen van tanden niet de voorkeur heeft. Ik wil daar toch wat verder op in gaan, misschien voor jou niet nodig maar voor andere lezers in dit topic wel. Knippen van tanden is een ouderwetse methode die niet meer gebruikt zou moeten worden omdat het extra problemen kan geven, slijpen heeft echt sterk de voorkeur. Weet dat dierenartsen zelf kiezen of ze (bij)scholen over konijnen. Als jouw dierenarts 30 jaar geleden is afgestudeerd en niet bijscholing, heeft hij/zij dus alleen de basiskennis over konijnen van 30 jaar geleden. Konijnen vallen dan ook nog onder een keuzevak, dus in de basis leert een dierenarts er maar heel weinig over. En dan heb je dus bijv. een dierenarts die tanden nog knipt, ipv slijpt. Knippen kan problemen met de wortels van de tanden geven, kan tanden breken en splijten op manieren die niet gewenst zijn. Vandaar dat al jaren het advies echt is om te slijpen. 1 Quote
Gina_ Geplaatst: 13 februari Auteur Geplaatst: 13 februari 10 uren geleden, To van de Veluwe zei: Hoe oud is ze? Zij wordt volgende maand anderhalf jaar. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari 19 uren geleden, Evee zei: Knippen van tanden is een ouderwetse methode Ik zag op een site van een dierenarts staan dat ze beide methoden nog aanbieden. Slijpen 32,50 en knippen 14,50. Arme konijnen. Ik ben blij dat ik het nog nooit mee heb hoeven te maken. Quote
Gina_ Geplaatst: 14 februari Auteur Geplaatst: 14 februari Ik had ook liever gezien dat ze geslepen werden. Maar ze is heel erg gevoelig voor narcose, dus daarom dat nu niet gedaan. Echter heb ik het idee dat er toch iets meer speelt want ze eet nog steeds net zo selectief als eerst.. En lijkt er ook op dat ze nog steeds moeite met kauwen heeft. Witlof, venkel, peterselie, dille weigert zij. Er gaat eigenlijk alleen nog maar hooi, brokjes en wat andijvie in. Hooi wel beter dan 3 dagen geleden. Ik twijfel of ik nu weer langs de dierenarts moet gaan of dat ze nog last heeft van gevoelige tanden. Quote
Gina_ Geplaatst: 17 februari Auteur Geplaatst: 17 februari We gaan donderdag naar de DA voor een gebitsinspectie onder narcose en indien nodig gebitsbehandeling. Ze begint ook wat agressief te worden als in grommen en op mij en haar vriendje afkomen, dus ze voelt zich echt niet goed. Eet nog wel hooi, brokjes en andijvie. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.