Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zie nou al een paar keer een bericht op facebook rondgaan van een nieuwe variant van RHD en dat je met een nieuw vaccin je konijnen zou moeten laten vaccineren...

Weet iemand hier details van?

Volgens mij is het aangeraden vaccin (yurvac) alleen werkzaam tegen RHD 1 en 2.

Terwijl de meeste huisdierkonijnen gevaccineerd worden met nobivac myxo-rhd-plus, wat zowel tegen myxomatose als tegen RHD 1 en 2 beschermt. 

Gaat het dan om extra bescherming tegen de RHDV1 K5 variant? Is die nu ook tot hier gekomen? 

Het leest een beetje als een promotiecampagne van dat nieuwe vaccin om klanten te werven ofzo...  😅

Ik mis toch echt wat betrouwbare bronnen bij wat er nu aan informatie rondgaat. 

Weet iemand hier meer van? @Dollie misschien? Of @happy211?

Geplaatst:

Ik weet hier wel meer van, maar niet dusdanig dat ik een heel uitgebreide en logische uitleg kan gaan geven en ik wil niet bijdragen aan meer onduidelijkheid of desinformatie. Ik weet ook niet wat wel of niet openbaar gedeeld is. Ik ontloop konijnengroepen op social media liever dus geen idee wat er precies rondgaat.

Het gaat in elk geval zeer zeker niet om een reclamepraatje voor een vaccinatie en ook absoluut niet om een vervanger van Nobivac Myxo RHD plus, maar om een aanvulling daarop i.v.m. een mutatie waarvan gevaccineerde konijnen helaas toch ziek worden. Daar lijkt nu ook in Nederland sprake van te zijn.

Relevante bron: https://rabbitwelfare.co.uk/vaccination-updates/

Geplaatst:

Dankjewel voor deze toevoeging. Geeft in ieder geval weer iets meer duidelijkheid. Facebook is dan toch niet echt een betrouwbare bron te noemen. 😅

Ik zit er ook niet in konijnengroepen, maar zag dat een aantal opvangen er wel berichten over aan het delen waren. 

Via je link lees ik dat het dan toch weer om net een andere variant gaat (RHD HV) en dat het kan zijn dat de huidige vaccinatie ook bescherming bied, alleen nog niet specifiek voor deze variant getest is, en de Yurvac dat wel is. Dus dat er asielen en konijnenbaasjes die 100% zeker willen zijn, voor beide vaccins kiezen. 

Dan vaccineer je eigenlijk dubbel tegen RHD-1 en 2. Maar omdat het in ieder geval de HV-variatie van het virus mee pakt, kiezen er wel konijnenbaasjes voor. 

Lastig. Die van mij zijn echt pas gevaccineerd, toen had ik deze info nog niet. Ik merk dat ik zelf nu niet zo geneigd ben om bij te vaccineren, maar ik ga de berichten over wat er precies in Nederland speelt in ieder geval volgen. Als er meer duidelijkheid is, kan ik de extra vaccinatie altijd nog laten zetten bij ze. 

Geplaatst:
53 minuten geleden, Evee zei:

Via je link lees ik dat het dan toch weer om net een andere variant gaat (RHD HV) en dat het kan zijn dat de huidige vaccinatie ook bescherming bied, alleen nog niet specifiek voor deze variant getest is, en de Yurvac dat wel is. Dus dat er asielen en konijnenbaasjes die 100% zeker willen zijn, voor beide vaccins kiezen. 

Dan vaccineer je eigenlijk dubbel tegen RHD-1 en 2. Maar omdat het in ieder geval de HV-variatie van het virus mee pakt, kiezen er wel konijnenbaasjes voor. 

Ik weet niet of je dit helemaal terecht stelt, feit is dat er (ook in Nederland) konijnen sterven aan RHD terwijl zij correct gevaccineerd zijn met Nobivac Myxo RHD plus. Er is dus niet alleen niet op getest, maar de praktijk lijkt uit te wijzen dat er iets niet goed gaat. Of dat ook betekent dat iedereen dubbel moet vaccineren weet ik oprecht niet. Je mag overigens volgens mij niet tegelijk vaccineren met beide vaccins dus mensen die hier wel mee willen vaccineren, moeten sowieso nog een keer terug naar de dierenarts.

Ik heb uiteraard de berichten van collega's wel gezien en vind dit persoonlijk zeker niet overkomen als een promopraatje voor nieuwe vaccinaties. Er staat ook in dat wat de beste keuze is ook afhangt van de infectiedruk. Wat mij betreft kun je deze informatie zeker serieus nemen. Ik weet dat er ook veel verdriet en een heel vervelende periode achter zit, het is geen paniek om één dood konijn helaas en er wordt ook niet zomaar wat geroepen.

Geplaatst:

Ik schrijf " het kan zijn dat ", ik schrijf niet dat het zo is. 

Ik neem de info zeker wel serieus, alleen niet als facebook de enige bron is, daar heb ik niet zo veel vertrouwen in (en terecht denk ik). Vandaar mijn vraag (en de tag) hier of er mensen zijn die er meer van weten. 

Het zou vervelend zijn als er inderdaad een variant is waar de huidige vaccinatie niet voldoende bescherming tegen bied. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .