Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari (aangepast) Hi there! Ik ben benieuwd hoeveel jullie op jaarbasis in totaal ongeveer kwijt zijn aan jullie konijnen. Ik had het net voor het jaar 2024 uitgerekend en schrok toch wel van de kosten. Eén van mijn konijnen heeft EC (e.cuniculi) en krijgt permanent medicatie (Panacur 4ml p.d. en Novacam voor 22kg), dus dat speelt natuurlijk wel mee. Daarnaast hebben we in 2024 ook een paar dierenartsbezoeken gehad (3 met Bunnie, 1 met Clyde en natuurlijk de jaarlijkse controle) wat ook extra kosten met zich meebracht. Bij mij kwam het in 2024 neer op afgerond 2800 euro, Ongeveer net zo hoog als mijn eigen zorgverzekering + aanvullend + eigen risico dat jaar 😅 Zelf heb ik ook gezondheidsklachten (long-covid), waardoor ik momenteel een laag inkomen heb. Ondanks dat is er geen haar op mijn hoofd die erover denkt om mijn konijnen bijv. weg te geven of terug te brengen naar de opvang, maar ik schrok toch wel behoorlijk van hoe groot het aandeel is dat naar mijn konijnen gaat. Voor mij is het het allemaal wel waard (ik hou echt heel veel van die twee!), maar er blijft weinig over om zelf leuke dingen te kunnen bekostigen (al heb ik daar momenteel ook niet veel energie voor). Ook maakte het me nieuwsgierig naar hoe hoog de kosten zijn bij andere konijnenbaasjes en hoeveel lager het bijv. is met gezonde konijnen. Dus ik ben benieuwd! Hoeveel konijnen heb jij? En hoe hoog zijn jouw jaarlijkse kosten ongeveer? (Ik heb zelf huisvesting, voeding, dierenartskosten en overig allemaal samen getrokken) En zijn er bijv. dingen waar je slim op kunt besparen zonder dat het ten koste gaat van de gezondheid van je konijnen? 11 februari aangepast door Bunnie.and.Clyde Quote
Evee Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Heb je deze info al gevonden? https://www.bunnybunch.nl/wat-kost-een-konijn/ En https://www.bunnybunch.nl/konijnen-houden-met-een-beperkt-budget/ Daarin staan best wat tips over waar je op kan besparen, en waar beter niet op. Quote
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 11 februari Auteur Geplaatst: 11 februari @Evee Bedankt voor de links, die had ik nog niet gezien! Quote
Marcovka2 Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ik hou het eerlijk gezegd niet bij, maar op jaarbasis zit ik voor basaal onderhoud (klinkt wat raar, ik weet het...) ook wel op ruim 2000 op jaarbasis. Nu inmiddels voor 4 konijnen. Het laatste anderhalf jaar heb ik ook behoorlijk veel extra uitgegeven aan koppelvakanties, extra huisvesting en dierenarts. Dan komt er nog wel ruim 2000 extra bij. Maar als ik een rekening voor mijn konijnen heb doet die toch minder pijn dan voor een reparatie van mijn auto🤔😌 Quote
Evee Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Ik zit op het moment op ongeveer 90 euro aan maandelijkse kosten voor 3 konijnen aan voeding (brokken, hooi, bijkopen groenvoer) en benodigdheden (stro, hennepvezel, speeltjes). Ik voer ook veel vers groenvoer en gras uit eigen tuin. De dierenartskosten afgelopen jaar waren er alleen voor de vaccinaties. Dat was voor mij toen 75 euro per konijn. 90x12= 1080 euro aan voedsel en benodigdheden 3x75 = 225 aan dierenartskosten Als ik die 1155 euro deel door 3 konijnen is het 385 euro per jaar. Dat bedrag had zomaar heel anders kunnen zijn bij gezondheidsproblemen, maar laat ik het afkloppen, in 2024 zijn we voor de konijnen niet naar de dierenarts geweest anders dan de vaccinaties. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Ik realiseerde me nu eigenlijk dat ik sinds mijn eerste konijntjes toch wel een aardig bedrag heb uitgegeven😮 Toch wel ruim 10.000 euro volgens mij🫣 1 Quote
Marleen95 Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari Wat we ook wel niet voor onze dieren over hebben 😀 Voor 4 konijnen: *Wij hebben jaarlijks de vaccinatie kosten van €130 +/- *Sterilisatie van 2 voedsters vorig jaar €320 *Deel herfst en lente en de hele winter aan groenvoer laten we zeggen uiterlijk 5 maand volledig €600 (€30 per week). (Zomer plukken we verse weide). *Hooi en stro per jaar €55. * Gedroogde kruiden +/- €50 Verblijf is er al en eventueel aanpassingen zijn er dit jaar niet echt geweest. Afgelopen jaar helaas wel extra dierenartskosten gehad onze nieuwe konijn, die maar 3 maand bij ons was en ingeslapen moest worden €350. Afgelopen jaar ongeveer €1505 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari (aangepast) Voeding meerekenen is best lastig. Ik heb veel kruiden gekocht en zelf gekweekt. Ik koop ook regelmatig basilicum, peterselie en selderij etc. Maar wat ik in 2024 aan onkosten bij de DA voor twee konijnen uitgegeven heb is 26.04 euro per konijn en voor de zieke Rosie gasbuik: onderzoek en medicijn en injectie 50.50. 52.08 plus 50.50. Net iets meer dan 100 euro voor twee konijnen. Maar de jaren ervoor alleen de vaccinatie. Daarvoor met andere konijnen ook niet echt veel onkosten. Ooit met een paar konijnen wel maar dat is al lang geleden. En liep ook niet in de honderden. 15 februari aangepast door To van de Veluwe Quote
Marcovka2 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Op 14-2-2025 om 22:06, Marleen95 zei: *Hooi en stro per jaar €55. Ik vraag me af waar jij je hooi en stro haalt🙂 Dat is 4,5 euro per maand, voor 4 konijnen. Dus net iets meer dan een euro per maand per konijn. Quote
happy211 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Ik vind het een interessante vraag, dus ik ben het ook gaan uitrekenen. Hooi, voer, bodembedekking: 300 Groente: 155 (schatting) Dierenartskosten: 535 Crematie Artemis: 103 Adoptie Pandora: 150 In die dierenartskosten zit vaccinatie, 2 keer behandeling met Panacur voor Apollo, röntgenfoto's voor Artemis en verschillende consulten. Wij zetten per maand 75 euro in een spaarpotje voor de konijnen. Daar hebben we het dus in 2024 niet mee gered, zelfs niet als ik de crematie en adoptiekosten niet meereken. En nu is natuurlijk ook de BTW omhoog gegaan, dus bij deze ga ik het ophogen naar 100 euro per maand. Wel verstandig dus om dit in ieder geval jaarlijks voor jezelf op een rij te zetten. Quote
Dark en Stormy Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Oef, dat is een pijnlijke vragen, maargoed je krijgt er heel veel moois voor terug 😉 De ing app kan kon dit heel mooi voor mij uitrekenen dus het is vrij gedetailleerd 892,28 voor brok, hooi, bodembedekking, knaag matteriaal en ander speelgoed plus gedroogde kruiden. 361,35 voor groenvoer, ze krijgen per dag 1 zakje van 0,99 cent. De dierenarts heeft ons 2322 voor 2 konijnen gekost, we hadden een pech jaar... Het koppelen en adopteren 150 We hebben een verzekering voor 1 konijn dat koste 277,85 per jaar Dat zou totaal €3923.20 zijn geweest, maar dankzij de verzekering kregen we nog €1180 terug. En omdat ons andere konijn overleden is mede door een medische fout kregen we haar laatste 2 behandelingen vergoed van de dierenarts, 360 euro Totaal €2393,20 per jaar 🥲 een hok en alles hadden we al en hier hebben we niks aan veranderd. Nogmaals, dit bedrag doet een beetje pijn het verliezen van een maatje doet nog veel meer pijn, maar je krijgt er ook iedere dag zoveel moois voor terug ❤️ Quote
bunnyempress Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Op 11-2-2025 om 15:32, Bunnie.and.Clyde zei: Hoeveel konijnen heb jij? En hoe hoog zijn jouw jaarlijkse kosten ongeveer? (Ik heb zelf huisvesting, voeding, dierenartskosten en overig allemaal samen getrokken) En zijn er bijv. dingen waar je slim op kunt besparen zonder dat het ten koste gaat van de gezondheid van je konijnen? Wij hebben 2 middelgrote konijnen (3,8kg en 4,5 kg) Jaarlijkse kosten: oei, geen idee, maar niet zoveel als je zou verwachten. Wij besparen slim op: Knaaghout (Vers en gratis van de wilgenknotvereniging of van mensen die we kennen of gratis afhalen op marktplaats of zelf van onze wilg in de tuin) Novacam, we geven het dagelijks aan Lodewijk vanwege zijn aangeboren heupdysplasie, omdat hij zwaarder is, geven we de paard variant, die is 10x zo sterk als de hond, dus we doen er veel langer mee. Nu is het €110 per jaar (2 flessen ivm 6 maanden houdbaarheid). Anders zou het 1 fles van €51 per maand ofzo zijn, we kwamen in ieder geval op iets van rond €600 per jaar uit (gelukkig niet hoeven te betalen) We kopen Science Selective in de aanbieding. Vaak rond de €3.18-€3.50 per kg. Regelmatig is het in de aanbieding en ze eten 3kg per maand. Bij een lokaal diervoederbedrijf kopen we een baal kruidenhooi voor €10, ik wil niet weten wat we anders aan kruidenhooi zouden betalen want ze eten echt meer dan zichzelf aan hooi per dag. Dit hooi is voor de geiten, dus de baal is wel kleiner dan een koe/paard baal, maar hij is dus lekker groen en hij ruikt heerlijk. Ze krijgen 350 gram groenvoer per dag, maar een gedeelte is uit de tuin, wat ik zelf zaai, verbouw of snoei. Verder heb ik echt veel speelgoed tweedehands gekocht, want veel konijnen vinden het niet leuk, maar die van ons wel. Wat ik niet tweedehands heb gekocht komt vaak van de aanbiedingen voor honden-speelgoed. Ze zijn groot, dus dat is veel handiger met hen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.