Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi,

Ons konijn (ram, gecastreerd,2 jaar) is sinds een maand of  4 gekoppeld met een voedster.

Na wat nare ervaringen met eerdere koppeling, ging het bij koppel wel goed.

Geen liefde op het eerste gezicht maar het zijn twee rustige konijnen die lekker samenleven.

Sinds een paar dagen gedraagt de voedster zich erg vreemd.

En alles lijkt op een schijnzwangerschap (nestje bouwen, haar uittrekken, stro verplaatsen).

Alleen de hierarchie (zover die bestond) lijkt helemaal weg te zijn.

Onze ram is helemaal van de leg en compleet wild.

Hij rijdt de voedster, zit haar achterna trekt haren eruit (terwijl de ram echt normaal gesproken heel rustig en lui is.

De voedster probeert net als tijdens de koppeling wel het initiatief te nemen door haar hoofd onder zijn hoofd te duwen.

Maar daar reageert de ram niet echt op. Die wil alleen maar rijden.

Ik ben een beetje bang dat het straks echt uit de hand gaat lopen (net als bij een eerdere koppeling).

Wat raden jullie aan? Ik heb ze even voor de zekerheid in een aparte ren gezet.

Alvast bedankt.

Joost 

Geplaatst:

Lentekriebels - het klinkt alsof de voedster niet is gecastreerd. Die geeft nu dus hormonen af, waardoor de ram tekeer gaat.

Ook al is de ram gecastreerd, ze blijven toch het instinct hebben om te rijden. En dat rijden brengt weer van alles in beweging bij de voedster.

Dus die krijgt dan dus de neiging om een nestje te gaan maken en de kans bestaat dat zij dan straks weer heel territoriaal op de ram gaat reageren.

Sowieso is het voor de gezondheid van de voedster belangrijk dat zij gecasteerd wordt.

Advies van de opvang was bij ons destijds om in mei te castereren, maar ik mocht de dierenarts al in februari bellen, want toen zag ik al rijden en voedster die de ram aan het uitdagen was. Toen zei de DA dat zij februari altijd aanhouden, want dan begint het vaak al.

Geplaatst:

Dat denk ik ook, de voedster induceert dit bij jouw ram.

Ik heb dat ook gehad voordat mijn voedster gecastreerd was. De voedster daagde hem in een bepaalde periode steeds uit door voor hem te gaan liggen en hij zat er continu op, dat ging zo dagen lang door (zelfs als ik erbij was 🙄). Hij zat ook continu aan haar achterste te snuffelen.

Bedenk wel, als je ze gescheiden hebt, kan het wel lastig zijn als je ze weer bij elkaar laat. Dan is er kans op koppelgedrag of vechten.

Volgens mij kun je ze beter bij elkaar laten, maar ik denk dat er hier mensen rondlopen die je beter advies kunnen geven.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

Het is echt begonnen toen de voedster ging bouwen.

Daarvoor was de ram gewoon rustig.

Het lijkt erop dat er een soort machtstrijd gaande is.

Zowel ram en voedster proberen elkaar te rijden en dominant te zijn (kopje onder elkaar duwen).

Alleen de ram zit wel continue achter de voedster aan.

Wat zijn konijnen toch extreem ingewikkelde dieren.

Maar nog andere tips? Wel of niet bij elkaar zetten?

En castreren de enige optie?

Geplaatst:

Ja dit zijn lentekriebels. Mijn voedster begon twee jaar geleden begin februari ook met rams zijn waardoor de ram ging rijden en achtervolgen. Gevolgd door 2 weken later met stro slepen en weer 2 weken later was ze opnieuw rams. Toen waren we er klaar mee en is ze gecastreerd. Toen waren ze net 4 maanden samen, hij is dominant maar een goedzak dus ze zijn altijd samen gebleven. Qua koppeling ben ik geen expert, er zijn meer ervaren eigenaars op het forum maar denk dat castratie wel kan helpen, dan haal je een hoop onrust weg én de voedster kan geen baarmoederkanker meer krijgen.

Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, JoostHeiloo zei:

En castreren de enige optie?

Ja, castreren is enige optie of telkens weer opnieuw deze periode doormaken. Met elke keer weer kans op een echt gevecht, uitputting bij de voedster of ram en/of andere problemen.

Het lijkt erop dat er een soort machtstrijd gaande is.

Nee, het zijn echt gewoon lentekriebels. Bij een echte dominatie strijd zie je geen schijnzwangerschap-gedrag (haar uitplukken, nestje bouwen, meer graven, uitlokken van de ram door de voedster). Als er dus nu iets gaande is, dan komt de dominatiestrijd er nog bij, en die stopt dus niet totdat de hormonen tot rust komen. Als je pech hebt, dan blijft het de hele periode van februari t/m augustus. Want een voedster kan elke 4-6 weken zwanger worden.

Het is echt begonnen toen de voedster ging bouwen.

Het begint daarvoor, maar dat heb je mogelijk gemist. Dus de voedster krijgt haar hormonen. Die gaat de ram uitdagen, er voor liggen, staartje optillen, hormonen verspreiden. De ram reageert daarop door veel en vaak te gaan rijden. Soms pikt de voedster dit, soms niet, met echte gevechten tot gevolg en dus ook dominatiestrijd. Konijnen kunnen elkaar ook lelijk verwonden, er zijn rammen waar de ballen of de penis wordt gebeten en dat kan echt tot veel problemen leiden.

Nadat er gereden is, slaat het over bij de voedster als mogelijke zwangerschap. Dan krijg je al die schijnzwangerschap-gedragingen. Je ram is namelijk gecastreerd dus ze kan niet zwanger zijn. In die periode kan ze ook territorialer worden en zie je meer dominatiegedrag en/of zelfs echt gevechten. Aangezien ze niet zwanger is, kan het ook nog dat er signalen afgegeven worden dat de ram moet blijven rijden, dus dan heb je én schijnzwangerschapsignalen én rijden vanwege bevruchting én dominatie gedrag.

aangepast door bunnyempress
  • Verward 1
Geplaatst:

Ik heb mijn voedster bijna anderhalf jaar geleden ook laten castreren en ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Het is wel even een gedoe. Maar ze is gemoedelijker en aanhankelijker geworden. De scherpe randjes zijn wat afgestompt.

Of het echt alleen het effect van de castratie is weet ik niet want er zijn veel veranderingen geweest sindsdien.

12 uren geleden, JoostHeiloo zei:

Wat zijn konijnen toch extreem ingewikkelde dieren.

Ja daar ben ik inmiddels ook achter gekomen🙈

Maar ook heel speciale dieren. Voor mij geen honden of katten ofzo🤗

Geplaatst:

Bedankt allemaal voor de reacties.

Steriliseren lijkt me inderdaad de enige optie.

Wat te doen tot die tijd?

Als ik ze nu bijelkaar zet probeert de ram continue te rijden en de voedster duwt haar hoofd onder het hoofd onder de ram.

En de ram (ondanks dat het echt een sloom konijn is) gaat de voedster achterna.

Geplaatst:

Wat bedoel je precies met "als ik ze nu bij elkaar zet"? Heb je ze recent uit elkaar gehaald? 

Dan is het heel logisch dat ze de rangorde willen bevestigen als je ze bij elkaar zet. Dat hoort bij een koppeling. 

Dan kun je ze nu beter apart houden tot na de castratie en dan de koppeling opnieuw starten.

Zitten ze nog wel bij elkaar, dan zou ik ze zolang het gaat nog wel samen laten. Anders moet je dus inderdaad opnieuw gaan koppelen en dat is best een gedoe. Pas als het zo heftig wordt dat er geen rustmomenten meer zijn, dan zou ik ze uit elkaar halen.

• Mee eens! 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .