Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijn haar vriendje is gestorven, door wat weet ik niet.. ze zitten buiten en denk door regen of kou? Nu zit mijn ander konijn alleen, eet weinig( vind ik) groente blijven liggen enz.. ze leeft nu buiten, kan ik haar binnen brengen? Waarschijnlijk niet want dan gaat ze te warm hebben? Kan ik haar wat beter opserveren 

Geplaatst:

Waarschijnlijk mist ze haar vriendje. Konijnen zijn groepsdieren, alleen zijn ze vaak eenzaam en dan kunnen ze ook stoppen met eten. Als je verder niets aan haar merkt (afvallen, bulten, tandproblemen, geen of rare keutels) zou mijn advies zijn om haar zo snel mogelijk via een asiel te koppelen aan een nieuw vriendje. 

Geplaatst:
1 uur terug, Suus1978 zei:

Waarschijnlijk mist ze haar vriendje. Konijnen zijn groepsdieren, alleen zijn ze vaak eenzaam en dan kunnen ze ook stoppen met eten. Als je verder niets aan haar merkt (afvallen, bulten, tandproblemen, geen of rare keutels) zou mijn advies zijn om haar zo snel mogelijk via een asiel te koppelen aan een nieuw vriendje. 

Ik denk wel dat ze ok is. Heb ze juist haver gegeven en dat is toch ook krachtvoer? Ik ga binnenkort met haar sowieso naar de dierenarts en dan daarna haar koppelen..

Geplaatst:

Sterkte met je verlies!

Konijnen gaan niet dood door regen of kou. Was je konijn gevaccineerd? Ik denk dat ik je andere konijnen voor de zekerheid zou laten nakijken door een konijnkundige dierenarts. Het kan verdriet of eenzaamheid zijn, maar er kan ook iets aan de hand zijn.

Geplaatst:

Ik vind het toch niet helemaal lekker klinken als er slecht wordt gegeten, hoeveel eten, dus hoeveel gram brokjes en hooi e.d. gaan er nog wel in?

Het klinkt wel als een konijn in de rouw, naar binnen halen is een afweging, maar meer afhankelijk van of er levensgevaar dreigt of je daar voor moet kiezen (dat is weer afhankelijk van wat er wel wordt gegeten). Buiten zijn is geen probleem, zolang je konijn blijft eten, drinken en keutelen en plassen etc.

Ik zou aanraden om zo snel mogelijk, als in, voor het weekend, achter een nieuw maatje aan te gaan. Als in zoek het eerste contact en geef aan dat je met een wegkwijnend konijn zit.

Uiteraard is naar de dierenarts gaan wanneer nodig ook verstandig. Zeker als je niet gevaccineerd zou hebben en je hebt ineens een dood konijn, dan komt de vraag, was het RHD wel op. Noodvaccinatie zou dan een optie kunnen zijn. Binnenkort naar de dierenarts klinkt niet alsof je nu spoed ziet. Let op, de meeste opvangen vragen naar vaccinatie..

Sterkte met het verlies. Hoelang is het geleden?

Geplaatst:
Op 7-2-2025 om 01:47, Kolino zei:

Ik vind het toch niet helemaal lekker klinken als er slecht wordt gegeten, hoeveel eten, dus hoeveel gram brokjes en hooi e.d. gaan er nog wel in?

Het klinkt wel als een konijn in de rouw, naar binnen halen is een afweging, maar meer afhankelijk van of er levensgevaar dreigt of je daar voor moet kiezen (dat is weer afhankelijk van wat er wel wordt gegeten). Buiten zijn is geen probleem, zolang je konijn blijft eten, drinken en keutelen en plassen etc.

Ik zou aanraden om zo snel mogelijk, als in, voor het weekend, achter een nieuw maatje aan te gaan. Als in zoek het eerste contact en geef aan dat je met een wegkwijnend konijn zit.

Uiteraard is naar de dierenarts gaan wanneer nodig ook verstandig. Zeker als je niet gevaccineerd zou hebben en je hebt ineens een dood konijn, dan komt de vraag, was het RHD wel op. Noodvaccinatie zou dan een optie kunnen zijn. Binnenkort naar de dierenarts klinkt niet alsof je nu spoed ziet. Let op, de meeste opvangen vragen naar vaccinatie..

Sterkte met het verlies. Hoelang is het geleden?

Ze is gevaccineerd maar ga binnen 2 weken terug om te vernieuwen. 
ze heeft klein worteltje gegeten en 2 blaadjes witloof, beetje korrel en hooi. 
heb ze daarjuist ook zien springen/binkies.. dus denk wel dat ze terug goed in haar vel zit? 
ik ga haar volgende week koppelen aan een ram. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Als ze over 2 weken een nieuwe vaccinatie krijgt, en over 1 week ga je koppelen bij een opvang? Dan kun je dat beter combineren zodat je niet met je verse koppel naar de dierenarts moet. Vaak kunnen ze dat gelijk bij de opvang voor je regelen.

Let ook op dat de vaccinatie nog geldig moet zijn als je je konijn ergens naartoe brengt.

Geplaatst:
20 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik denk dat het konijn in de opvang al wel gevaccineerd zal zijn. Dat heb ik steeds meegemaakt bij alle opvangen.

Ja die wel, maar als het konijn van Bunnielove pas na het koppelen gevaccineerd gaat worden dan moet je dus met een vers koppel naar de dierenarts.

Geplaatst:
17 uren geleden, Marcovka2 zei:

dan moet je dus met een vers koppel naar de dierenarts.

Waarom? Als ik met een konijn naar de dierenarts moet, neem ik alleen de zieke mee, zoals laatst Rosie toen ze een gasbuik had.

Alleen bij vaccinatie neem ik ze beide mee. Het is geen wet van Meden en Perzen dat je twee konijnen meeneemt!

• Mee eens! 1
Geplaatst:
Op 12-2-2025 om 15:34, To van de Veluwe zei:

Waarom? Als ik met een konijn naar de dierenarts moet, neem ik alleen de zieke mee, zoals laatst Rosie toen ze een gasbuik had.

Alleen bij vaccinatie neem ik ze beide mee. Het is geen wet van Meden en Perzen dat je twee konijnen meeneemt!

Daar heb je gelijk in

Mij wordt wel altijd aangeraden om het maatje mee naar de dierenarts te nemen.

Geplaatst:

Als ik ze moet laten vaccineren vind ik twee al een gedoe. Je moet er één uit de reismand halen en daar wordt van alles mee gedaan en de ander zit in zijn reismand en hoort van alles. Twee tegelijk op tafel gaat niet. Ik denk maar zo: ik kan ook wel even zonder mijn man. Haha.

Geplaatst:
9 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Als ik ze moet laten vaccineren vind ik twee al een gedoe. Je moet er één uit de reismand halen en daar wordt van alles mee gedaan en de ander zit in zijn reismand en hoort van alles. Twee tegelijk op tafel gaat niet. Ik denk maar zo: ik kan ook wel even zonder mijn man. Haha.

Ja ik vind het ook zielig wanneer die ander alles hoort en niet weet wat er gaat gebeuren.😢

Zeker als die alleen meegaat als ondersteuning.

Maar als je een vers koppel hebt en dan al gelijk eentje meeneemt naar de dierenarts en dan weer terug zet, dat die anders ruikt en waarschijnlijk angstig is, dan kan dat ook weer stress in het koppel veroorzaken.

Het lijkt mij gewoon beter om die vaccinatie niet te doen na de koppeling maar ervoor. Dat was mijn punt.

Geplaatst:
1 uur terug, Marcovka2 zei:

Ja ik vind het ook zielig wanneer die ander alles hoort en niet weet wat er gaat gebeuren.😢

Zeker als die alleen meegaat als ondersteuning.

Maar als je een vers koppel hebt en dan al gelijk eentje meeneemt naar de dierenarts en dan weer terug zet, dat die anders ruikt en waarschijnlijk angstig is, dan kan dat ook weer stress in het koppel veroorzaken.

Het lijkt mij gewoon beter om die vaccinatie niet te doen na de koppeling maar ervoor. Dat was mijn punt.

Dat was gelukkig bij onze jongens geen probleem 😇 Kleine werd kort na de koppeling ziek en namen alleen hem mee. Overladen met kusjes door Leeuw toen hij weer terug kwam 🥰

Alleen met vaccinatie gaan ze beiden. En toen ook Leeuw ab kuur kreeg gingen ze samen.

Maar idd jouw punt is een goed punt 😉

Geplaatst:
Op 15-2-2025 om 13:46, Lappie2 zei:

Dat was gelukkig bij onze jongens geen probleem 😇 Kleine werd kort na de koppeling ziek en namen alleen hem mee. Overladen met kusjes door Leeuw toen hij weer terug kwam 🥰

Alleen met vaccinatie gaan ze beiden. En toen ook Leeuw ab kuur kreeg gingen ze samen.

Maar idd jouw punt is een goed punt 😉

Ziekte is overmacht, dat kun je niet aan zien komen en moet je gelijk handelen. Een vaccinatie weet je wel van te voren en kun je mee schuiven.

Ik denk ook dat het bij sommige konijnen allemaal makkelijker is dan bij anderen. Net als bij mensen, je hebt moeilijke en makkelijke mensen 😁

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .