Evee Geplaatst: 6 februari Geplaatst: 6 februari Als jullie nog aanvullingen hebben, als er dingen niet kloppen, of als jullie nog aanvullende tips hebben voor in het informatieve artikel, laat het gerust weten. Het is hier te vinden: https://www.bunnybunch.nl/konijnen-natuurlijk-voeren-zonder-brokken/ 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 6 februari Geplaatst: 6 februari Quote Een kilo vers groenvoer per konijn per dag is geen uitzondering, afhankelijk van het formaat en hoeveel konijnen je hebt, is dit dus echt een behoorlijke hoeveelheid. Ik neem aan dat dit een 1kg per dag is voor een gemiddeld konijn? Hier eten die twee van ons natuurlijk al 350 gram per dag en wij voeren wel brok. De rest van het artikel heeft het allemaal over voedsel per kg konijn (zoals met brokken), en deze niet, dus misschien moet er gemiddeld konijn of 2kg konijn of iets anders bij staan, zodat het duidelijk is wat het advies nu precies is? Quote
Evee Geplaatst: 6 februari Auteur Geplaatst: 6 februari Het is geen specifiek advies, er is ook geen specifiek advies voor. Je moet echt kijken naar je konijnen en wat zij nodig hebben. Maar dat kan dus zomaar een kilo vers groenvoer per konijn per dag zijn. Of meer. Als je grote konijnen hebt. Ik heb het nu iets anders opgeschreven. Quote
Kolino Geplaatst: 6 februari Geplaatst: 6 februari Het is moeilijk om er een goed advies op te plakken inderdaad, want de hoeveelheid groente die je moet geven hangt af van welke groente je kiest. Een deel van de groente moet een eiwitbron zijn, denk aan grassen of knollen, bepaalde wortels. Een deel zal een kruid zijn, om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen. Doordat groente veel water bevat is het natuurlijk veereeeeel zwaarder dan een compact brokje. Zal ik er een berekening op loslaten die ergens op slaat? Neem nou de 80% hooi methode en 20 gram brok per kilo (dat is 5%) als dierenarts advies, groenvoer 10-15%, dat is 60 gram groente per kg per dag, in jouw geval dus ongeveer 500 gram. Hooi, 2,5 kilo per dag. Dat is al bijna 3,5 kilo aan voer, per dag. Als je het volgens die methode doet. Neem dat even in je op en bedenk dan dat je daar nog een boel vocht bij moet rekenen, Bijna 3 kilo droogvoer waar je dan minimaal 80% bovenop moet rekenen om het vocht weer mee te rekenen (want ze moeten wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen)... Zeg afgerond 2,5 kilo vocht, plus die 500 gram die je al had, dan zit je dus met die 3 kilo die je al had aan vaste stof op ongeveer 6 kilo voor die twee van jou, per dag. Teruggerekend ongeveer 750 gram groenvoer per kilo per dag dus. Ik heb nu heel globaal gerekend. Om het uit te leggen hoe men aan dit soort getallen komt. Je zult dus 500-1000 gram groenvoer per kilo voeren, zonder ongein. Afhankelijk van wat je wel en niet geeft, je kunt natuurlijk kiezen voor een deel droge kruiden of toch nog hooi geven. Maar er zijn ook mensen die hooi alleen nog zien als noodvoorziening en dus alles met groenvoer doen. Dan kom je dus tot deze mega hoeveelheden. Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Heb hem gelezen, goed artikel! Ook handig dat er per seizoen een stukje geschreven staat. Quote
bunnyempress Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Op 6-2-2025 om 14:09, Kolino zei: Zal ik er een berekening op loslaten die ergens op slaat? Super. Echt heel lief dat je dat hebt gedaan. Ik heb er 4x naar gekeken en wilde nog even checken of ik het nu echt snap. Op 6-2-2025 om 14:09, Kolino zei: Neem nou de 80% hooi methode en 20 gram brok per kilo (dat is 5%) als dierenarts advies, groenvoer 10-15%, dat is 60 gram groente per kg per dag, in jouw geval dus ongeveer 500 gram. Hooi, 2,5 kilo per dag. Dat is al bijna 3,5 kilo aan voer, per dag. Als je het volgens die methode doet. Volgens mij doen wij het ongeveer volgens die methode maar was het 5-10% groenvoer. Ze zijn samen iets over de 8kg, maar heb 8 aangehouden voor makkelijk rekenen. Hooi heb ik nooit gewogen, maar ze vreten het met balen hooi, dus vrij veel. Ze krijgen geen 60 gram groenten per dag, maar meer ongeveer 44gram per kg konijn. Met de 10-15% berekening had ik 80-120 gram per kg moeten voeren, dus 640-960 gram, maar dat lijkt me vrij veel. Vooral omdat ze vanaf 400 gram echt groenten laten liggen. Brok krijgen ze 12-14 gram per kg. Bij jouw berekening hadden ze 160 gram moeten krijgen en ze krijgen 100 (zomer) 110 (winter) gram. Ze blijven mooi op gezond gewicht, maar nu vraag ik me af of ik ze wel vraathaas mag noemen, aangezien ze dus veel minder krijgen dan jouw berekening. Dus als je hooi berekening klopt, dan zit ik aan 5+350+110 -> bijna 5,5kg voor beide konijnen. Dus dan zou ik 80% van de droogvoer, is bijna 4kg aan extra vocht moeten pakken, plus wat ze al hadden aan groenvoer -> 4350 Kom ik idd aan 550 gram per kg konijn aan groenvoer. Ik weet niet hoe ik elke dag ruim 4kg moet gaan regelen voor hen. Dat past echt voor geen meter in de koelkast. Zelfs als ik het halveer, en die andere 2kg zou regelen met grassen/bladeren/takken/kruiden, is het niet haalbaar. 14kg extra groenten per week in de koelkast.Nu is het al lastig, maar volgens mijn man komt het omdat ik ook een konijn-dieet volg en we dus o.a. 8-10 komkommers per week nodig hebben voor mij. Voor in mijn zelfgeperste groentensap en in mijn groenvoer bakjes voor tijdens het borstvoeding geven. En er gaat zo'n 2kg aan snack tomaten per week erdoor heen, maar die liggen dus niet in de koelkast want dat past niet. En dan nog de avondgroenten enzo. En als je echt grote konijnen hebt, dan is het dus 4kg-5kg per dag per konijn... *eep*. Maar als je dus kleintjes hebt van 1kg, dan zit je aan 750-1kg groenten per dag en dat lijkt me dus juist wel makkelijk haalbaar. Quote
Evee Geplaatst: 8 februari Auteur Geplaatst: 8 februari Bij het natuurlijk voeren, waar het artikel over gaat, geef je geen brokken meer en zelfs geen gedroogde kruiden of hooi. Je geeft alles vers. Dan kom je echt aan flinke hoeveelheden, vooral verse grassen. Even ter vergelijking, 15 gram hooi = gelijk aan 100 gram vers gras. De meeste mensen kiezen daarom ook voor een middenweg, waarbij je wel veel vers groenvoer geeft, maar nog wel brokjes en gedroogde producten zoals hooi en kruiden. Maar dit artikel gaat dus over volledig vers, en dan zit je dus al snel op een hoeveelheid van 1 kg vers groenvoer per (klein) konijn per dag. Quote
Kolino Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Dat is volgens mij precies waarom mensen een middenweg kiezen. Vergeet niet nu zit je op 3 tot 5 soorten groenten en dat moet wel in veelvoud. Er zijn speciale boxen met groenvoer voor konijnen te koop, wat misschien helpt ter inspiratie, maar met het formaat konijn dat jij hebt... Ik heb nooit volledig groen gevoerd. Wel brokloos, ik denk dat je naar de individuele behoefte van elk konijn moet kijken en daar een balans in kunt zoeken. Voor mij is het niet zwart-wit en denk ik, als je als baas er niet de tijd en de moeite in kunt steken om het juist te doen, als in, je bent toch verantwoordelijk voor welke voedingsstoffen het konijn binnen krijgt, dan is de meest bekende weg toch ook een goede optie? Het een is in mijn ogen niet beter of slechter dan het andere. Toch maak ik mij wel zorgen over wat er in een brok zit (als in, ik kijk altijd naar de ingrediënten). Dit artikel is echt bedoeld om uit te leggen dat er steeds meer manieren bij komen om konijnen te voeren. Die manieren vragen als baas wel wat van je. Je kunt niet zomaar een bult groenvoer neergooien en klaar. Hopelijk biedt het artikel genoeg houvast om, als je over deze methodes hoort, na te denken of het iets voor jou is. Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Ik geef ook nog steeds wel hooi en gedroogde kruiden, loops zijn nu op. Dus alleen de brok laat ik nu weg. Idd, zoals @Kolino al zei, je weet niet wat er in brok zit.... Quote
bunnyempress Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari 3 uren geleden, Kolino zei: Vergeet niet nu zit je op 3 tot 5 soorten groenten en dat moet wel in veelvoud Ja, ik zit vaker op 5-8 soorten in de winter en in lente/zomer/herfst op 10+. Maar dat komt omdat ik zelf zoveel in de tuin heb. Nu in de winter zitten we vandaag op: graslelie, peterselie, pastinaak, mini tomaatje, witlof, venkel, loof van penen en klein beetje brocolli. Of misschien krijgen ze straks paprika, dat kan ook. Die groene krijgen ze altijd. Beter voor hen en ik vind hem niet lekker, hahaha 😄 3 uren geleden, Kolino zei: maar met het formaat konijn dat jij hebt... En dan heb ik nog officieel middelgrote konijnen en geen grote. 6 uren geleden, Evee zei: Even ter vergelijking, 15 gram hooi = gelijk aan 100 gram vers gras. Ik zit me echt af te vragen hoeveel hectare tuin ik moet hebben om voldoende grassen te verbouwen voor die 2 van mij. Poei! Quote
Evee Geplaatst: 9 februari Auteur Geplaatst: 9 februari Wilde konijnen foerageren in een straal van 800 meter rond hun burcht ongeveer, om aan genoeg voedsel te komen 😉 Ik denk dat je het met één hectare al wel red hoor 😄 2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 9 februari Geplaatst: 9 februari 11 uren geleden, Evee zei: één hectare Hahaha. Maar die hectare hebben wij, maar dat gras is voor de koeien. Hoewel ik er wel eens herderstasje pluk. Staat die trouwens bij de kruiden vermeld? Ze zijn er hier gek op. Quote
Evee Geplaatst: 11 februari Auteur Geplaatst: 11 februari Op 10-2-2025 om 00:54, To van de Veluwe zei: Hahaha. Maar die hectare hebben wij, maar dat gras is voor de koeien. Hoewel ik er wel eens herderstasje pluk. Staat die trouwens bij de kruiden vermeld? Ze zijn er hier gek op. Die staat volgens mij alleen vermeld bij het artikel over kruiden voeren, omdat het wel een met mate kruid is en niet een laat ik dit jaarrond lekker ruim aan de konijnen voeren. https://www.bunnybunch.nl/kruiden-voor-konijnen/ Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ik las in het artikel iets over olie bijvoeren in de winter? Hoe moet ik dat voor me zien? Ik geef zelf wel zaden, maar van olie had ik nog nooit gehoord...😅 Quote
Evee Geplaatst: 12 februari Auteur Geplaatst: 12 februari Als je brokken geeft, zit daar altijd olie in verwerkt. Als je vers voert, en dan ook nog met de seizoenen mee, dan zijn er weinig zaden in de winter om te voeren. Konijnen hebben echter wel altijd een kleine mate olie / vet nodig in hun voeding. Dan moet je dat dus ergens anders vandaan halen. Dat kan door toch producten bij te voeren die eigenlijk niet helemaal in dat seizoen horen, zoals een paar zaden of pitten, maar een andere optie is door wat olie toe te voegen aan de voeding. Een paar druppeltjes lijnzaadolie op de voeding bijvoorbeeld. 1 Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Ohh oké dan snap ik 't ja. Ik voer zelf wat zaadjes bij, maar olie is dus ook een optie. Met het seizoen meevoeren is ook wel interessant, maar dan houd je misschien niet zo veel keus over? Er moet natuurlijk wel voldoende variatie zijn. Quote
Marleen95 Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari Wat een fijne topic met informatie voor andere konijnen liefhebbers die meer willen weten over het vers voeren van konijnen. Ik voer onderhand al 3 jaar vers. In het begin heb ik ergens gelezen over 250gram vers groen per 2 kg konijn. Dat is wat ik als maatstaaf aanhoud, maar per seizoen wisselt dit, soms zelf per paar weken en pas ik het aan. Onze konijnen zitten buiten en hebben dus geen consistente binnen temperaturen. In de zomer met groenvoer, eten ze hier totaal geen hooi. Terwijl ze in de winter ondanks bijna 2,5 kg groenvoer per dag ook nog hooi eten. Ik voer per voerbeurt (2x per dag bij ons) tussen de 5 tot 10 verschillende groente en kruiden. Gedroogde kruiden zijn aanwezig om in de winter bij te voeren, dit zijn dan ook kruiden die in het 'wild' te vinden zijn. Ik moet zeggen wij hebben wel brokken in huis van Bunny Nature. Deze bevatten veel kruiden en worden hier eigenlijk alleen als snoepjes gegeven en indien nodig voor zieke dieren gebruikt als ze niet willen eten. Dit zijn brokken die ook goed te voeren zijn als je veel kolen voert. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.