Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hey allemaal!

Gistermiddag aan het einde van de dag kwam ik thuis en zag ik tot mijn schrik dat Muffel mank liep met haar rechter voorpootje. Maar nog erger: ze at niks tot weinig meer. Waarschijnlijk door de pijn. Ik ben met spoed naar het dierenziekenhuis gegaan (Evidensia). Daar aangekomen bleek dat ze waarschijnlijk al een aantal uur niet meer had gegeten want haar buik maakte geen geluid.

Pijnstillers gekregen en meegekregen. Het belangrijkste was dat ze ging eten. Een foto maken durfde de dierenarts niet aan vanwege het eten. Waarschijnlijk is het niet gebroken voor wat ze kon voelen en zien na een aantal testen. De pijnstilling sloeg aan eenmaal thuis: ze begon gister avond weer wat te eten. Recovery voeding heb ik meegekregen maar niet hoeven gebruiken.

Nu moet ik haar twee keer per dag pijnstilling geven, maar ik weet van het verleden dat het echt een ding is. Ze draait haar kop zo enorm weg. De dierenarts krijgt het bij controles en inenting ook niet voor elkaar om fatsoenlijk die bek in te kijken. De pijnstilling ergens op of in doen trapt ze niet in: ze heeft het dondersgoed door en eet het gewoon niet op, wat ik ook geef. Zucht 😓 Extra recovery voeding hetzelfde verhaal. Het is echt een onwijs gevecht en ze is natuurlijk groot (6 kilo) en ook echt sterk. Eroverheen hangen heeft amper zin want ze schopt zich er gewoon uit met die enorme achterpoten.

Hebben jullie misschien tips hoe ik haar de pijnstilling kan geven? 🐰

aangepast door Arielle
  • Verdrietig 1
Geplaatst:

Bij grote konijnen kan het inderdaad enorm lastig zijn. 

Wat kan helpen is haar klem te zetten met je benen. Ik hoop dat ik het goed uit kan leggen. Je gaat op de grond zitten met je knieën wat uit elkaar maar je voeten bij elkaar. De bedoeling is dat ze tussen je benen komt, maar niet achteruit kan kruipen. Dan heb je je handen vrij om goed haar hoofd vast te houden. Bijvoorbeeld met je ene hand haar kaak en met je andere hand het spuitje met pijnstilling. Nog handiger: als er nog iemand bij is, dat jij haar hoofd stevig vast kan houden en de ander het spuitje in de mond kan doen. 

Of wikkel een handdoek om haar heen met alleen haar hoofd erbuiten. Dan spartelen ze vaak minder en kun je beter mikken met het spuitje in de mond.

Heb je behalve pijnstillers ook medicijnen gekregen voor de darmen, omdat ze al zo lang niets gegeten had?

Heel fijn dat ze al wel weer begonnen is met eten!

Mocht het echt niet werken, dan zou je kunnen proberen om de pijnstilling door een recovery papje te mengen en dat op een schoteltje aan te bieden, dus niet via een spuitje in de mond. Hopelijk is het dan genoeg vermengd dat ze het wel zelf opeet. Of met geprakte banaan?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
9 minuten geleden, happy211 zei:

Bij grote konijnen kan het inderdaad enorm lastig zijn. 

Wat kan helpen is haar klem te zetten met je benen. Ik hoop dat ik het goed uit kan leggen. Je gaat op de grond zitten met je knieën wat uit elkaar maar je voeten bij elkaar. De bedoeling is dat ze tussen je benen komt, maar niet achteruit kan kruipen. Dan heb je je handen vrij om goed haar hoofd vast te houden. Bijvoorbeeld met je ene hand haar kaak en met je andere hand het spuitje met pijnstilling. Nog handiger: als er nog iemand bij is, dat jij haar hoofd stevig vast kan houden en de ander het spuitje in de mond kan doen. 

Of wikkel een handdoek om haar heen met alleen haar hoofd erbuiten. Dan spartelen ze vaak minder en kun je beter mikken met het spuitje in de mond.

Heb je behalve pijnstillers ook medicijnen gekregen voor de darmen, omdat ze al zo lang niets gegeten had?

Heel fijn dat ze al wel weer begonnen is met eten!

Mocht het echt niet werken, dan zou je kunnen proberen om de pijnstilling door een recovery papje te mengen en dat op een schoteltje aan te bieden, dus niet via een spuitje in de mond. Hopelijk is het dan genoeg vermengd dat ze het wel zelf opeet. Of met geprakte banaan?

Dankjewel voor je reactie! Ze heeft inderdaad medicatie gehad voor de darmen.

Ja ik heb het recovery papje aangeboden, maar no way dat ze het opeet haha. Na een gevecht net wat pijnstilling erin gekregen, maar ze bijt dan echt op een gegeven moment als ik haar kop wil vastpakken ☹️ wat ik heel goed begrijp! 

Wil niet twee keer per dag dit gevecht aan moeten gaan... Ik ga eens banaan kopen en hopen dat ze daar wel in trapt, want daar is ze inderdaad heel gek op. Gisteren had ze zoveel pijn dat ze dat ook niet meer wilde. Dan gaan er wel enorme alarmbellen af bij mij. 

Er was nog een kwart over net in het spuitje en hier en daar wat druppels. Ik hoop dat het er voor deze ochtend even in zit! 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hoeveel ml moet je geven? Wij zijn met onze middelgrote konijnen overgestapt naar paard variant ipv hond. Toen was maar 1/10de nodig.

Dat scheelt een hoop als je konijn niet mee werkt, al likt Lodewijk het dus uit de spuit bij ons 2x per dag.

Scarlett is ook 0,0 fan van pijnstilling. Na de castratie is het 3 dagen gelukt en daarna niet meer. Spuit bijten, wegrennen en flink trappen.

Advies was 5 dagen, maar kijk maar hoe ver je komt, meeste baasjes redden het tot dag 3. Nou dat was goede inschatting van de DA.

Als ze stribbelen is het beste:

- Zorgen dat ze goed klem zitten

- Zorgen dat ze tot rust komen

- Zorgen dat ze jou niet verwonden

Wij falen weleens in de 'zorgen dat ze jou niet verwonden', want zelfs met 2 mensen, was Lodewijk dwangvoeren echt een hel. Die trapt, krabt, en bijt bij angst.

Goed klem zitten, ben ik het eens met @happy211. Op de grond, tussen je knieën helpt het beste, met de kont van het konijn naar jouw buik.

Als een handdoek helpt met rust geven (en natuurlijk met jou niet verwonden), dan kan je die klaar leggen tussen je knieën en dan daarna over haar heen slaan.

Wat bij ons helpt met tot rust komen is hand over de ogen van zijn kop. Dan ziet hij niets, en dat schijnt te helpen met een veilig gevoel geven. Hij stopt dan wel met worstelen/stribbelen vaak. Vaak aaien we hem dan ook over zijn rug. Aangezien ik kleine handen heb, kan ik dus met mijn andere hand, als ik zijn ogen beschut heb, nog goed kijken waar ik moet zijn in zijn bek. Mijn man's handen zijn veel te groot, dan zitten ze over zijn hele kop heen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 minuten geleden, Arielle zei:

Ik ga eens banaan kopen en hopen dat ze daar wel in trapt,

Het beste zijn dingen die ze heel lekker vinden, dingen waar de druppel door worden opgezogen (bijv. Loops, die zijn droog en die zuigen het op, maar sommige brokjes doen het ook, dus je kan even kijken wat er gebeurd als je dat doet) of dingen die sterk smaken/ruiken (basilicum, venkel).

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)

7 minuten geleden, bunnyempress zei:

Hoeveel ml moet je geven? Wij zijn met onze middelgrote konijnen overgestapt naar paard variant ipv hond. Toen was maar 1/10de nodig.

Dat scheelt een hoop als je konijn niet mee werkt, al likt Lodewijk het dus uit de spuit bij ons 2x per dag.

Scarlett is ook 0,0 fan van pijnstilling. Na de castratie is het 3 dagen gelukt en daarna niet meer. Spuit bijten, wegrennen en flink trappen.

Advies was 5 dagen, maar kijk maar hoe ver je komt, meeste baasjes redden het tot dag 3. Nou dat was goede inschatting van de DA.

Als ze stribbelen is het beste:

- Zorgen dat ze goed klem zitten

- Zorgen dat ze tot rust komen

- Zorgen dat ze jou niet verwonden

Wij falen weleens in de 'zorgen dat ze jou niet verwonden', want zelfs met 2 mensen, was Lodewijk dwangvoeren echt een hel. Die trapt, krabt, en bijt bij angst.

Goed klem zitten, ben ik het eens met @happy211. Op de grond, tussen je knieën helpt het beste, met de kont van het konijn naar jouw buik.

Als een handdoek helpt met rust geven (en natuurlijk met jou niet verwonden), dan kan je die klaar leggen tussen je knieën en dan daarna over haar heen slaan.

Wat bij ons helpt met tot rust komen is hand over de ogen van zijn kop. Dan ziet hij niets, en dat schijnt te helpen met een veilig gevoel geven. Hij stopt dan wel met worstelen/stribbelen vaak. Vaak aaien we hem dan ook over zijn rug. Aangezien ik kleine handen heb, kan ik dus met mijn andere hand, als ik zijn ogen beschut heb, nog goed kijken waar ik moet zijn in zijn bek. Mijn man's handen zijn veel te groot, dan zitten ze over zijn hele kop heen.

Dankjewel! De ogen toe doen is wel een goede nog! Dat ga ik eens proberen...

Ik moet ook even erbij zeggen dat ik ook zorgen heb dat ze haar pootje niet verder bezeerd met het klem zetten en het tegen spartelen,  krabben en bijten ☹️ Een handdoek zou misschien wel werken daar tegen.

Ik moet best veel geven: 1,5ml. Dus er moet inderdaad heel wat in!

aangepast door Arielle
Geplaatst:
5 minuten geleden, bunnyempress zei:

Het beste zijn dingen die ze heel lekker vinden, dingen waar de druppel door worden opgezogen (bijv. Loops, die zijn droog en die zuigen het op, maar sommige brokjes doen het ook, dus je kan even kijken wat er gebeurd als je dat doet) of dingen die sterk smaken/ruiken (basilicum, venkel).

Had inderdaad de loops al geprobeerd. Maar helaas mevrouw eet het niet 😓 En op een gegeven moment heeft ze zoveel pijn dan eet ze niks meer, zelfs lekkere dingen niet. 

Basilicum en venkel kan ik nog wel proberen!

Geplaatst:
2 minuten geleden, Arielle zei:

Ik moet ook even erbij zeggen dat ik ook zorgen heb dat ze haar pootje niet verder bezeerd met het klem zetten en het tegen spartelen,  krabben en bijten ☹️ Een handdoek zou misschien wel werken daar tegen.

Ik vind dat zelf ook heel eng altijd, dat spartelen. Maar Lodewijk wordt al wild als hij een handdoek ziet en Scarlett bijt ze aan flarden, dus handdoeken is hier echt een totale no-go. Lodewijk wil echt spartelen, in een soort van draaiing om los te komen en mijn man laat dan dus wel los, omdat wij bang zijn dat hij zich bezeerd. Vandaar dat wij dus redelijk vaak falen in het feit dat het konijn ons niet bezeerd.

Geplaatst:
47 minuten geleden, Evee zei:

Heb je dit artikel al gelezen? Daar staan veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn/

Had het inderdaad gezien! Alleen merkte dus dat de meeste tips niet voor haar opgaan, zeker niet met een zeer voor pootje. Heb het idee dat ze er nu ook weer meer last van heeft omdat ik dat gevecht ben aangegaan ☹️ Sommige tips ga ik nog even proberen!

Geplaatst:

Er staan ook aardig wat tips in om medicijnen zonder dwang aan te bieden, het is vaak simpelweg een kwestie van uitproberen wat in dit geval werkt. Hopelijk vind je een manier zonder of met zo min mogelijk dwang die werkt voor jullie.

Geplaatst:

Ik hoop het ook! Dankjewel voor alle reacties.

Ze heeft inmiddels een aantal keer brokjes gegeten (science selective), maar eet nog altijd niet zoals ze eerst deed. Ik denk dat sinds 8 uur vanmorgen de helft op heeft inclusief hier en daar een klein beetje hooi. Hopelijk blijft ze gewoon eten! 

Haar pootje is nog altijd mank. Dat is nog even afwachten dus. Iemand ervaring met een mank pootje bij een konijn? 

Geplaatst:

Nou ik heb een nieuwe manier gevonden:

Wanneer ze rustig slaapt en ik haar aai stop ik al soms een beetje een vinger in die mondhoeken zodat ze eraan gewend raakt. En dan stiekem doe ik het spuitje ertussen en spuit ik het erin. Werkt tot nu toe best oke! 🥳 

Ik vind het zo eng om haar vast te houden nu vanwege dat pootje... Ze lijkt hem iets meer te belasten maar nog steeds staat ze er niet op. Ik ga toch even overleggen met mijn eigen dierenarts vandaag en geef haar toch ook maar weer pijnstilling.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .