Blackadder Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden We waren daarstraks bij de dierenarts, hij vertelde ons dat het gewicht van onze rammelaar wat te weinig was en dat we dit best goed konden opvolgen door regelmatig te wegen. Hebben jullie tips hoe we best een konijn kunnen wegen? Koop ik hiervoor een specifieke weegschaal voor konijnen aan? Wat zijn goede toestellen? Alvast bedankt voor de tips. Quote
bunnyempress Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden Koop een baby weegschaal. Die heeft de dierenarts ook. Je hebt ze vanaf €30 ofzo, maar je kan ze ook tweedehands vinden. Vaak nog goedkoper. Ze wegen vaak tot op de 10 gram nauwkeurig en tot 20kg (dus ruim genoeg voor konijnen). Hij blijft een tijdje knipperen, want hij is een bewegende baby gewend en dan staat hij stil op een soort van 'gemiddeld gewicht van alle weegmomenten' wat je konijn dan is. Lok je konijn met een snoepje of wat groenvoer de weegschaal op. Lodewijk loopt er regelmatig op, want die wil per se dan een snoepje, als hij beneden ligt. Die denkt: ik sta hier en dan krijg ik een snoepje. Zo hoort het. Dus waar ben jij nu?Dit is de snoep-dispenser. Scarlett houdt niet van hoe glad hij is, maar goed, als we echt wegen, dan ligt er een handdoek op, dan wordt hij als 0 meting gezet, en dan wegen we de konijnen pas. Ik moet er wel bijzeggen, dat als je hem tweedehands koopt.. en die persoon je heel lief vraagt of je ook een medisch complexe baby hebt (dan moet je vaak luiers afwegen of je kind vaker wegen) of vraagt of je als verloskundige werkt en je zegt: "Nou nee, deze is voor onze konijnen" ze je wel een beetje raar aankijken. Maar ik zweer je, de alecto babyweegschaal staat bij onze dierenarts. Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Wij wegen onze konijnen op een keukenweegschaal, in een schoenendoos (zonder deksel). Gaat heel goed, alleen ik kan me wel voorstellen dat dat lastiger is met grotere konijnen. 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 11 uren geleden Geplaatst: 11 uren geleden 42 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei: Wij wegen onze konijnen op een keukenweegschaal, in een schoenendoos (zonder deksel). Gaat heel goed, alleen ik kan me wel voorstellen dat dat lastiger is met grotere konijnen. Haha, ik zit me af te vragen hoe grote voeten ik dan zou moeten hebben, om ze in een schoenendoos te krijgen. 🫣 Sommige keukenweegschalen gaan tot 3kg, dus dat is te weinig, anderen tot 5kg, dat zou in principe kunnen. Maar ze zijn dus te groot qua formaat, om op zo'n klein dingetje te passen. En ze zouden bij mij dus niet in de doos blijven zitten natuurlijk. 2 Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 11 uren geleden Geplaatst: 11 uren geleden Hihi ja hier gaat het prima. Ze blijven allemaal rond de 2,3 kilo. Ze vinden het nooit leuk, ik hoop ze nog een keer te kunnen leren op commando op de weegschaal te staan. Wie weet. Haha zie het al voor me, schoendoos maat 50 😅😂. Quote
Lappie2 Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Ik gebruik ook een keukenweegschaal en zet de onderkant van de reismand erop. Dierenarts doet het ook zo. Ze had een klein plastic bakje waar ze beiden niet in passen dus sindsdien altijd de onderkant van de mand. Soms even gedoe om de mand stabiel erop te krijgen maar het gaat prima. Wilde ze vandaag wegen maar batterij leeg🤦 Maandag nieuwe kopen hihi. Quote
Evee Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden Ik heb ook een baby weegschaal. Heel fijn want je hoeft ze er niet op te tillen, ze kunnen er zelf oplopen. Quote
happy211 Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden Wat ik ook heel fijn vind aan een babyweegschaal ten opzichte van een keukenweegschaal is dat heel het konijn erop past en dat je geen extra gewicht van bijvoorbeeld een reismand heb. Stel je konijn is 2,8 kilo, en de reismamd is 1,2 kilo, dan komt dat boven het 3 kilo limiet van de weegschaal. En de reismand steekt ook flink uit, waardoor het gewicht ongelijk verdeeld is. Dan vind ik een tweedehands babyweegschaal het gemak echt wel waard. Quote
Lappie2 Geplaatst: 13 minuten geleden Geplaatst: 13 minuten geleden 1 uur terug, happy211 zei: Wat ik ook heel fijn vind aan een babyweegschaal ten opzichte van een keukenweegschaal is dat heel het konijn erop past en dat je geen extra gewicht van bijvoorbeeld een reismand heb. Stel je konijn is 2,8 kilo, en de reismamd is 1,2 kilo, dan komt dat boven het 3 kilo limiet van de weegschaal. En de reismand steekt ook flink uit, waardoor het gewicht ongelijk verdeeld is. Dan vind ik een tweedehands babyweegschaal het gemak echt wel waard. Hij weegt de mand niet mee he.. Die staat op nul. Ik vind het een handig ding en neemt totaal geen ruimte in beslag. Konijn moet in het midden en dat doen ze lang genoeg zodat ik het af kan lezen. Quote
happy211 Geplaatst: 10 minuten geleden Geplaatst: 10 minuten geleden 2 minuten geleden, Lappie2 zei: Hij weegt de mand niet mee he.. Die staat op nul. Ik vind het een handig ding en neemt totaal geen ruimte in beslag. Konijn moet in het midden en dat doen ze lang genoeg zodat ik het af kan lezen. Dat is toch wel een extra stap. Eerst de mand erop, dan op 0 zetten, dan konijn in de mand, etc. Maar je hebt gelijk over het limiet, daar telt het inderdaad niet voor mee. Die van mij bleven nooit netjes in het midden van de mand zitten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.