Marcovka2 Geplaatst: woensdag om 21:08 Geplaatst: woensdag om 21:08 Een vraag die waarschijnlijk al wel ergens besproken is hier, maar als je met een konijnenkoppel naar de dierenarts gaat, is het dan beter om ze samen in 1 reismand te stoppen of apart in een eigen reismand? Ik heb namelijk een vaccinatie op de planning staan, maar hen met zijn tweeën in een reismand krijgen vergt wat meer dan apart. Als de een er net in zit, en de ander erbij moet, gaat die er weer uit etc. Ook ben ik bang dat er wat spanning kan ontstaan als ze met zijn tweeen in zo'n klein hokje zitten. Zodra ze vervoert gaan worden zal de angst ze wel stil houden, maar toch weet ik niet hoe dit met die twee gaat uitpakken (ze zijn nog maar 4 maanden een koppel). Ik zou ze ook op de heenweg apart kunnen vervoeren en terug in dezelfde mand, dan zijn ze wat meer van slag tot ze weer thuis zijn. Quote
bunnyempress Geplaatst: woensdag om 21:28 Geplaatst: woensdag om 21:28 (aangepast) Ik vervoer ze samen. Lodewijk is super angstig. Scarlett is chill. Ook toen ze net een koppel waren, want ze zijn erg hecht en klef. Ook als Scarlett dus 0,0 iets heeft en we gaan voor Lodewijk gaat ze mee. Hij drukt zich helemaal achter haar. Ze kunnen beide languit liggen en hij is voor 25kg kilo (hondenvariant). Als het deurtje open gaat, komt zij er wel uit om knuffels te bietsen, hij blijft vaak zitten, totdat hij haar mist. Of we maken de bak van boven open. Ze volgen bij mij commando's, dus "in" en ze zitten er beide in. Alleen na 6x dwangvoer in 1 week en toen voor de derde keer naar de dierenarts zag Lodewijk het niet meer zo zitten natuurlijk. Scarlett braaf erin. Ik had er ook groenvoer in gelegd, dus dan blijft ze daar ook wel chillen en eten. En zij kreeg snoep en aandacht en geen dwangvoer. Lodewijk had zich in het hok verschanst, maar daar pas ik in, dus toen heb ik de reisbak voor de ingang van het hok gezet. Gauw het deurtje open en toen hem uit zijn toiletbak zo plop de reisbak in gebonsjourd, deurtje dicht en toen braaf de reisbak (die toen dus al 12+kg woog ofzo, konijnen + bak zelf) over de grond geschoven zodat ik er ook uit kon. Man zat zich slap te lachen met onze dochter in zijn armen, naar buiten kijkend. Maar goed, als hij Lodewijk erin moet krijgen is hij 20+ minuten bezig en is Lodewijk aan het trillen van de stress en heeft hij alle hoeken van de ren van 30m2 gezien. Dus ik ben degene die reisbak werk doet. Meestal ben ik dus binnen 5 mins klaar. Als ik van te voren weet dat ze naar de dierenarts moeten, dan train ik altijd dagelijks zo'n 1,5 week van te voren. Braaf in roepen, konijnen erin, deurtje dicht. Minuutje of 5-10 erin. Snoepje krijgen. En eruit. Soms ligt er ook wat in de reisbak, zodat ze helemaal happy d'r in chillen. En dan na 1,5 week lopen ze er enthousiast in en dan zijn ze de pineut want dan gaan we naar de dierenarts. Gelukkig is het een ritje van 5 minuten, zit ik naast ze om ze lekkers te geven en krijgen ze daar *ook* snoep en zitten er geen andere dieren, dus dat helpt. Dus ik zou zeggen: Train nu alvast met ze er samen in krijgen met een commando als je dat wil. Leg anders de reismand in de ren met wat lekkers er in, zodat ze er al lekker zelf in en uit lopen Zet de reismand dan eens een keertje dicht en kijk hoe ze er samen mee omgaan. Blijven ze chill, dan zou ik samen vervoeren. Merk je toch dat ze elkaar gaan bijten of angstig op elkaar reageren, dan zou ik het niet doen. Enige wat ik niet doe, is reisbak op tillen en weer neerzetten, daar is hij echt te zwaar voor met bijna 9 kg konijnen erin en de bak zelf. Maar met kleinere konijnen zou ik dat wel doen. Even tillen, kijken hoe ze er mee om gaan, verderop weer neerzetten. Als je rit erg lang is, zou je ook even een ritje kunnen doen van een paar straatjes in je wijk/rondom je huis en dan kijken hoe ze reageren als ze er weer uit komen? woensdag om 21:30 aangepast door bunnyempress 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: woensdag om 21:30 Geplaatst: woensdag om 21:30 Ik heb ergens gelezen dat de band nog sterker kan worden door ze in 1 mand te vervoeren. Gebruiken ze wel eens om een koppeling te laten slagen. Trauma bonding.. Maar ik denk niet dat het zal lukken met Leeuw en Kleine. Ten eerste zoals jij al zegt...krijg ze er maar in met zijn 2en en ik ben bang dat Leeuw te lomp is en Kleine te angstig dat het mis gaat. In verdrukking of andere ongelukken 🤕 Maar misschien is het geen gek idee op de terug weg. Je konijnen zullen direct de mand in vliegen. Zo snel mogelijk weg bij die dierenarts 😂 Quote
bunnyempress Geplaatst: woensdag om 21:39 Geplaatst: woensdag om 21:39 (aangepast) 9 minuten geleden, Lappie2 zei: Ten eerste zoals jij al zegt...krijg ze er maar in met zijn 2en Dat is hier echt niet zo'n probleem. Waarschijnlijk omdat Scarlett gewoon liever eet... dus die heb ik er zo in. Lodewijk wil nog weleens een bochtje maken en net er langs glippen, dus dan moet het deurtje weer ff dicht, bak verplaatst worden totdat ik hem in een hoek heb, dan moet de deur open, en dan hem erin. Hij wil ook wel graag bij haar zijn, dat helpt. Als ze binnen zit en hij buiten, dan blijft hij buiten voor de deur dralen om te zien waar zij is. Als hij binnen zit en zij is al naar buiten, dan wil hij ook naar buiten. Andersom zit zij dus alleen buiten te dralen als hij binnen zit, maar dat komt omdat zij denkt dat hij wordt geaaid en snoep krijgt, terwijl wij een angstig konijn proberen klem te zetten om hem te dwangvoeren en medicatie te geven om 2.00 's nachts. Als ze binnen zit zonder hem vindt ze dat 0,0 een probleem. Gek genoeg vond ze even alleen toen hij bij de dierenarts zijn röntgenfoto kreeg wel heel vervelend, maar ja, ik ging haar aaien en ik had eten, dus toen was het ook alweer goed. Ik heb echt een rete-klef stel. woensdag om 21:40 aangepast door bunnyempress Quote
To van de Veluwe Geplaatst: woensdag om 23:41 Geplaatst: woensdag om 23:41 Gewoon gezellig bij elkaar in één reismand. Ze steunen elkaar. Het is altijd goed gegaan. Het zou niet eens bij me op komen om ze apart te vervoeren. Quote
Marcovka2 Geplaatst: donderdag om 09:02 Auteur Geplaatst: donderdag om 09:02 Bij mijn andere koppel zou het ook niet in me opkomen ze apart te vervoeren, maar die zijn wat kleffer. Ik heb ze al wat laten wennen aan de reismand door hem een paar dagen steeds in de ren te zetten, ook wat voer erin leggen. Maar ik had misschien iets meer tijd moeten nemen om ook af en toe eens te testen hoe ze reageren als ik het deurtje dicht doe. Want als ik ze er weer uit laat, dan gaan ze er zeker niet meer in. Zodra ze doorhebben dat ik iets van plan ben, dan vertikken ze het. Dus het moet in 1x goed gaan. Ik heb een nieuwe reismand voor ze gekocht, zodat elk koppel een eigen reismand heeft. Zo voorkom ik eventuele overdracht van ziekten. Mocht er iets zijn met een koppel (EC bijvoorbeeld) dan weet ik zeker dat ik niet via de reismand overdracht kan krijgen. Bovendien ruikt de reismand dan ook niet naar andere konijnen wat ook weer stress kan veroorzaken. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: donderdag om 10:04 Geplaatst: donderdag om 10:04 Ik zet ook altijd de manden zo.n 2 weken van te voren neer. Het is wel grappig om te zien dan ze precies weten welke van hun is. De oude van Lappie is nu van de Kleine en de reismand die ze mee gaven van Leeuw en gaat Leeuw zelf in. Leeuw vind het best maar Kleine is echt een angsthaas. Loop ik met 2 manden naar beneden/auto ...de ene mand stil en de ander gaat alle kanten op...(Ziet er grappig uit..zo.n vliegende reismand ..maar leuk is het niet) Dat is ook de reden waarom ik ze niet samen durf. Kleine vliegt echt alle kanten op...Pas als we een tijdje rijden is hij wat rustiger. Veel te bang dat hij Leeuw perongeluk verwond. Quote
Evee Geplaatst: donderdag om 10:22 Geplaatst: donderdag om 10:22 Ik doe ze samen. Twee gaan er heel makkelijk in, vaak zelf al als ik de mand neerzet. De derde is even vangen en gedoe. Als mijn man thuis is doen we dat even samen, dan doet hij het mandje open en ik het konijn er in. 1 Quote
Marcovka2 Geplaatst: donderdag om 10:34 Auteur Geplaatst: donderdag om 10:34 Ik ben ook bang voor een angstreactie waarbij ze elkaar kunnen verwonden. Die twee reageren soms wat raar. Ik had laatst de kooi afgesloten omdat ik die moest openmaken aan een kant om een nieuwe ren aan te koppelen. Toen ze ontdekten dat ze hun vertrouwde kooi niet meer inkonden raakten ze helemaal gestressed en begonnen ze angstig wild in het rond te rennen. Ik heb toen gelijk de kooi opengemaakt en toen waren ze gelijk weer rustig. Als ik zo'n paniek reactie krijg als ik de reismand dichtdoe, dan kan ik niet anders dan weer open maken. En dan gaan ze er niet meer in natuurlijk. Quote
Evee Geplaatst: donderdag om 10:58 Geplaatst: donderdag om 10:58 Mijn ervaring is dat de bange konijnen stilletjes achter in de reismand gaan zitten, geen paniek aanval dus, hoewel ze wel stress hebben. Maar juist dan kan het helpen dat er een maatje bij is om het niet alleen te hoeven doorstaan 🙂 Quote
Marcovka2 Geplaatst: donderdag om 12:30 Auteur Geplaatst: donderdag om 12:30 We gaan het zien morgen, ik zal zorgen dat er een reservemand klaar staat. 2 Quote
Cheeta26 Geplaatst: donderdag om 14:37 Geplaatst: donderdag om 14:37 Ik heb ze altijd samen in 1 reismand vervoerd Quote
Marjoleink Geplaatst: donderdag om 23:44 Geplaatst: donderdag om 23:44 @Evee wat heb jij voor mand waar 3 konijnen in passen? Ik vervoerde ze altijd gewoon per tweetal. Nu ik er 3 heb weet ik het nog niet. Ik heb een ontzettende angsthaas, dus die krijgt sowieso gezelschap in de reismand. Quote
happy211 Geplaatst: vrijdag om 06:13 Geplaatst: vrijdag om 06:13 Ik ben niet Evee, maar ik heb wel een tip. Ik heb de savic zephos 2, erg vergelijkbaar met de savic trotter 2. Die zou groot genoeg zijn voor 3 konijnen rond de 2kg. Als die twee van mij erin zitten dan zou er nog wel een derde bij passen. Artemis was natuurlijk een stukje groter, dus ik wilde dat zij ook languit in de box kon liggen als ze dat prettig vond. Het maximale gewicht wat die aankunnen is 7 kg. Als je wil kun je hem wel een keer lenen om te passen. Quote
Evee Geplaatst: vrijdag om 12:01 Geplaatst: vrijdag om 12:01 Ik heb de savic trotter 3 volgensmij. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: vrijdag om 17:22 Geplaatst: vrijdag om 17:22 5 uren geleden, Evee zei: k heb de saving trotter 3 volgensmij. Ik zag je in gedachten al met de bench van de honden gaan 🤣 Quote
Evee Geplaatst: vrijdag om 18:19 Geplaatst: vrijdag om 18:19 Ik heb drie kleine konijnen hoor 😄 Quote
Marcovka2 Geplaatst: vrijdag om 20:36 Auteur Geplaatst: vrijdag om 20:36 Vandaag was de dag, ik heb ze toch op de heenweg apart in een reismand gedaan, terug samen in de grote reismand. En ik denk dat dit in mijn geval de beste keuze was. Misha ging gelijk in het mandje, Milky voelde nattigheid en moest ik echt vangen😞 Op de terugweg lagen ze lief met de kopjes tegen elkaar. Wel een verschil tussen die twee ook. Misha lag ook onderweg gewoon rustig in haar mandje, en Milky was heel onrustig en angstig. Bij de dierenarts was Milky ook een lastige patiënt, Misha protesteerde alleen toen de tandjes werden bekeken en het hartje geluisterd. En toen ik thuis kwam was Misha weer gelijk de oude, ze kwam ook gelijk bij me, likte zelfs mijn handen. Milky rent weg als ik in de buurt kom. Die is ook helemaal van slag, wou ook geen brokjes. Als ik soms de verhalen lees van mensen hoe (relatief) makkelijk die naar de dierenarts gaan, dan dacht ik altijd dat ik iets verkeerd deed, maar voor een groot deel ligt het volgens mij ook aan het konijn zelf. Sommige konijnen zijn veel makkelijker handelbaar. Ik heb er nu 4, Misha en Borrit zijn heel makkelijk, Milky en Mica zijn echt lastige patiënten (maar wel lieve vriendjes😇). Misschien ook rasverschillen. 1 Quote
Marjoleink Geplaatst: vrijdag om 22:33 Geplaatst: vrijdag om 22:33 16 uren geleden, happy211 zei: Als je wil kun je hem wel een keer lenen om te passen. Heel graag, dan kan ik ook meteen proberen of ik dat gewicht wel kan dragen. Fijn dat het goed ging @Marcovka! Ik zou de onrust van Milky misschien nog wel een reden vinden om ze ook op de heenweg samen te doen. Het verschilt per konijn hoor, Blackie is bijv. doodsbenauwd voor autorijden, dus als hij naar de dierenarts moet gaat er een maatje mee voor de morele steun. Wat ik weleens doe is ze allebei in een eigen mandje vangen, en de mandjes dan met de deurtjes open tegen elkaar zetten. Dan stapt er altijd wel een konijn over naar het andere mandje. 1 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 22 uren geleden Auteur Geplaatst: 22 uren geleden 11 uren geleden, Marjoleink zei: Fijn dat het goed ging @Marcovka! Ik zou de onrust van Milky misschien nog wel een reden vinden om ze ook op de heenweg samen te doen. Het verschilt per konijn hoor, Blackie is bijv. doodsbenauwd voor autorijden, dus als hij naar de dierenarts moet gaat er een maatje mee voor de morele steun. Wat ik weleens doe is ze allebei in een eigen mandje vangen, en de mandjes dan met de deurtjes open tegen elkaar zetten. Dan stapt er altijd wel een konijn over naar het andere mandje. Dat zou wel beter zijn, voor Milky in ieder geval. Want als ik het goed gezien heb (tijdens het autorijden) lag Milky bang in een hoekje in de mand en ging Misha met haar kopje bij zijn kopje liggen om hem gerust te stellen. Maar dat is normaal ook zo, Misha zoekt altijd de toenadering naar Milky, ik zie het andersom nooit. Milky stuurt haar vaak weg. Hij duld haar ook niet in een kleine ruimte, dus in de reismand zal hij dat ook doen, totdat je begint met vervoeren omdat dan de angst toeslaat. Misschien dat ik het over een tijdje eens probeer en af en toe ga trainen (dus even opsluiten en weer open maken). Inmiddels eet Milky weer, en gedragen ze zich weer normaal gelukkig. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.