JackieT Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Afgelopen week is mijn vlaamse reus overleden, nadat ze 2 weken was gekoppeld aan mijn dwergkruising(Spekkie). De planning was om een nieuw konijn uit de opvang te halen, maar ik wil graag een vlaamse reus, en die zitten niet in de opvangcentrums hier in de buurt. Nu heb ik contact opgenomen met een goede fokker in de buurt, en die heeft van 2 januari een nest, wat betekend dat het begin/midden maart word voordat ze kan komen. Ik ben zelf bijna de hele dag thuis, en mijn kat en hond zijn er altijd(wat uiteraard geen vervanging is). Spekkie eet goed, speelt en is verder wel vrolijk, is het erg om hem tot die tijd alleen te houden? Quote
bunnyempress Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari (aangepast) Wat verdrietig dat je Vlaamse Reus is overleden. Het liefst wordt er zo snel mogelijk gekoppeld, maar hoe lang ze alleen kunnen zijn is heel wisselend voor een konijn. De ene kan heel goed alleen zijn, de ander kwijnt binnen een week weg. Ik weet niet hoe het voor Spekkie is? Wat voor signalen zie je op dit moment? Blijft hij eten, wordt er niet overmatig gelikt aan objecten/mensen? etc. ? Je kan ook een knuffel (zonder oogjes!) neerleggen voor hem. Ik neem aan dat Spekkie al gecastreerd is? Realiseer je dat er een nest is van 2 januari, dat als die Vlaamse Reus dan midden maart bij jou komt, ze 10 weken oud is. Dat is te jong om te koppelen. Minimale is 12 weken, liever zelfs 16+ weken. Heb je de ruimte om ze zo lang apart te houden? Waar ze elkaar ook niet kunnen zien of ruiken? En dat konijn moet nog door de puberteit heen en dan kan de koppeling ook breken. Kan je dan na bijna een jaar voor een konijn gezorgd te hebben, deze afstaan of anders 2 koppels houden? Lees hier meer over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/ Ik heb zelf een vermoedelijk half-Vlaam en een vermoedelijk 1/4 Vlaam uit de opvang (beide gedumpt gevonden). Ik moet zeggen, ze zijn echt heel leuk, dus ik snap wel dat je dat graag wil. Ik weet niet hoe lang je vorige Vlaam bij je was, ik hoop heel lang, maar dat is helaas vaak niet zo. Dus mocht je het niet weten echte volledige Vlaamse Reuzen leven minder lang, net zoals alle groot-ras-konijnen, dat er in de fok nogal wat problemen zijn met het ras (hoorde verhalen van mensen waar de Vlamen allemaal hartproblemen hadden in 1 nest, en dus allemaal vrij snel stierven) en dat er meer specifieke gezondheidsproblemen kunnen ontstaan vanwege het gewicht/grootte. Ze eten ook meer natuurlijk en veel speelgoed is niet toereikend, dus je zult veel honden spullen moeten kopen. 29 januari aangepast door bunnyempress Quote
happy211 Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Bij de konijnenopvang waar ik vrijwilliger ben wordt geadviseerd binnen een maand opnieuw te koppelen. Dan zou begin maart wel iets langer zijn dan een maand, maar ook nog wel te overzien. Is het eerlijk naar het konijn toe om hem/haar langer op een maatje te laten wachten omdat het baasje een voorkeur heeft? Tja, daar kun je iets van vinden. Maar in de praktijk zijn het jouw konijnen en moet het voor jou ook leuk zijn. En als er eerder een reus in de opvang beschikbaar komt kun je dat altijd nog proberen. Behalve hoe lang het konijn alleen zit, zit er nog een ander groot nadeel aan het plan: je haalt een jong konijn. Er bestaat een kans dat de koppeling met de puberteit alsnog mislukt. En je moet zelf de castratiekosten betalen. En je steunt een fokker terwijl er al zoveel konijnen in de opvang wachten op een maatje. Uiteindelijk komt het erop neer, wat weegt voor jou zwaarder, jouw voorkeur of het belang van jouw konijn? Neem je een risico met een jong konijn en wacht je langer maar dan heb je wel een reus of ga je voor een konijn uit de opvang dat veel voordelen heeft maar dan niet jouw eigen voorkeur in grootte/ras? Dat is wel een bewuste keuze die je moet maken met alle voors en tegens die erbij horen. Het zijn jouw konijnen, dus jij moet achter de keuze kunnen staan. Quote
happy211 Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Goed punt van @bunnyempress, dat het jonge konijn midden maart nog te jong is om te koppelen. Die rekensom had ik niet gemaakt. Dat verandert de zaak wel, want dan zit jouw konijn wel rond de 3 maanden alleen. Dat is wel erg lang. Quote
JackieT Geplaatst: 29 januari Auteur Geplaatst: 29 januari Ja dat zijn ook de twijfels die ik had. Helaas heeft ze maar een 8 maanden bij mij mogen zijn, had er 2 van mijn zus gekregen, een vriend van haar had een nestje van 12, waarvan er 4 overbleven, 2 bij mij en 2 bij mijn zus. Ondertussen zijn ze allemaal overleden. Spekkie is trouwens een mannetje, en hij komt wel uit de opvang. Hij is ongeveer 6 maanden nu. Domme vraag misschien, maar waarom kunnen ze pas zo laat gekoppeld worden? Ik ging er van uit dat ze meteen gekoppeld konden worden als ze bij haar moeder weg mocht Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari 47 minuten geleden, JackieT zei: Helaas heeft ze maar een 8 maanden bij mij mogen zijn, had er 2 van mijn zus gekregen, een vriend van haar had een nestje van 12, waarvan er 4 overbleven, 2 bij mij en 2 bij mijn zus. Ondertussen zijn ze allemaal overleden. Dat waren allemaal Vlaamse reuzen? Dat komt dan overeen wat Bunnyempress vertelde dat er veel Vlaamse reuzen vroegtijdig overlijden. Het is net als bij grote honden. Over het algemeen worden kleine hondjes ouder dan grote honden! Een konijn van 6 maanden is erg jong om te koppelen. Het zou kunnen dat je een vrouwtje krijgt waar het goed mee klikt maar hij gaat de puberteit nog in en dan gaat het vaak mis met op jonge leeftijd gekoppelde konijnen. Als ze door de puberteit heen zijn, gaat het beter. Maar.... hoe wil je een konijn laten koppelen bij een fokker? Grote kans dat ze elkaar niet moeten als je er één bij een fokker gehaald hebt. Een konijn wil ook zelf zijn huwelijkspartner uitkiezen. Ik meen dat je binnen de twee maanden weer een maatje moet zien te krijgen. Heb je bij meerdere konijnenopvangen gevraagd naar een Vlaamse reus? Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 30 januari Geplaatst: 30 januari 1 uur terug, JackieT zei: Domme vraag misschien, maar waarom kunnen ze pas zo laat gekoppeld worden? Kijk eens bij deze link https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/ Quote
happy211 Geplaatst: 30 januari Geplaatst: 30 januari 6 uren geleden, JackieT zei: Domme vraag misschien, maar waarom kunnen ze pas zo laat gekoppeld worden? Ik ging er van uit dat ze meteen gekoppeld konden worden als ze bij haar moeder weg mocht Als ze 10 weken zijn, dan zijn ze oud genoeg om bij de moeder weg te gaan. Ze hebben geen melk meer nodig en zijn genoeg gegroeid. Maar ze zijn nog steeds heel erg jong. Dan snappen ze het koppelproces nog niet, weten niet dat ze moeten rijden om te laten zien wie dominant is. En moet je voorstellen dat jouw ram wel op dat kleine ukkie gaat rijden, jagen, etc. Goed, zo klein zo het niet zijn als je voor een reus gaat, maar nog wel een echte baby. Dat instinct komt echt pas rond de 16 weken. Dat is zodat ze nog wel goed met hun moeder, broertjes en zusjes kunnen samengaan als ze zo jong zijn. En in de puberteit ontwikkeld zich dat nog verder. Quote
bunnyempress Geplaatst: donderdag om 09:48 Geplaatst: donderdag om 09:48 9 uren geleden, To van de Veluwe zei: Dat waren allemaal Vlaamse reuzen? Dat komt dan overeen wat Bunnyempress vertelde dat er veel Vlaamse reuzen vroegtijdig overlijden. Het is net als bij grote honden. Over het algemeen worden kleine hondjes ouder dan grote honden! Naast dat de levensverwachting dus lager is bij grote rassen konijnen heeft het dus ook te maken met ras-specifieke problemen. Hangoren hebben eerder oorontstekingen en abscessen, dwergjes hebben eerder neus en darmproblemen en Vlamen hebben o.a. vaker hartproblemen. De slechte fokker heeft zijn geld wel, want vaak gaat het fout bij castratie (narcose te heftig), bij koppelingstress of in de groei van het eerste jaar. Omdat ze plotseling dood gaan of dood gevonden worden, wordt er vaak ook geen sectie verricht, 'plotseling dood' is natuurlijk iets wat veel voorkomt bij konijnen. Dus baasjes die geen contact hebben met baasje van andere nestgenoten, weten dan niet dat elk konijn in het nest gestorven is op jonge leeftijd. De fokker hoort dan eigen niet meer te fokken met de moeders/vaders en mogelijk ook met grootouders/ooms/tantes, maar daar hebben zij geen boodschap aan. Geld is geld daar vaak, helaas. Ik hoorde dus het verhaal van iemand waar de Vlaamse Reus met 4 maanden gestorven is bij de dierenarts. Hart hield er mee op vanwege de narcose, er was nog niet eens gesneden. Die is verhaal gaan halen en toen bleek dat moeder en vader beide al voor de 1 jaar waren overleden (dus hoger in de fok-boom zat er al een groot probleem) en alle nestgenoten waren al dood. Ze was er kapot van en deed spullen van de hand, vandaar dat ze haar hele verhaal bij mij deed, toen wij iets kwamen ophalen. Toen heb ik verder nagezocht i.v.m. onze vermoedelijke Vlamen. Lodewijk heeft heupdysplasie en dat is ook een aangeboren probleem bij Vlamen. Hij heeft maar 1/4 Vlaam in zich, maar toch is de ene heupkom niet goed. Gelukkig is hij dus in verhouding niet zwaar (3,8kg) en likt hij zijn medicatie stressvrij op. Naast heupdysplasie en hartproblemen, is het ras ook extra gevoelig voor zere hakjes (pododermatitis) en voor gewrichtsaandoeningen. Er is ook een staart-wervelprobleem, maar dat kan je i.t.t. hartproblemen wel gelijk zien. Evelien heeft ook een goed artikel geschreven: https://www.bunnybunch.nl/konijnenras-vlaamse-reus/ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.