xtiinekee Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari (aangepast) Hoi allemaal, Wij zijn bezig met een koppeling van 3 konijnen en ik heb mijn twijfels bij de kans van slagen. Het gaat om ons eigen konijn Nikki van 3,5 (niet gesteriliseerd), en twee nieuwe konijnen van 1 jaar, Jos (gecastreerde ram) en Molly (niet gesteriliseerde voedster). We hebben eerst 2 avonden gekoppeld, kort, in de keuken maar het zijn buiten konijnen en ze gleden veel weg. Dit leek ons niet zo fijn voor ze. We hebben vaker gekoppeld, ook eerder een 3 tal. Nu zijn we gisteren begonnen in de tuin in een ren op neutraal terrein. Echter wordt er voornamelijk gejaagd, geen van de konijnen laat zich rijden (ze rennen telkens weg). Tussendoor is er rust en ruimte voor onderstaand gedrag. Vandaag weer de hele dag in de ren om te zien hoe het gaat. Nikki is veelal in de freeze, de andere konijnen zijn ook enorm tam en eten, poepen, doen binky's, wassen. Als ze met z'n drieen de rangorde bepalen wordt er ong een minuut gejaagd en niemand geeft toe. Tussen 2 konijnen wordt er soms nieuwsgierig gesnuffeld. Aangezien het zo lijkt dat geen van de konijnen minder dominant is vraag ik me af of het gaat slagen.. wat denken jullie? En hoeveel tijd moeten we het geven? De nachten gaan ze naar hun nachthok ivm regen, marters en eventuele ontsnappingspogingen en zodat Nikki gaat eten. 26 januari aangepast door xtiinekee Quote
Evee Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari Ik heb even niet de tijd uitgebreid te reageren, maar wil alvast wat links met informatie met je delen. Ik denk dat je het niet op de meest handige manier hebt aangepakt nu. De algemene informatie over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/ Lees vooral goed door hoe koppelen op neutraal terrein werkt. En de tips en dingen die je goed moet bedenken voor je een konijnengroep gaat koppelen: https://www.bunnybunch.nl/een-konijnengroep-koppelen/ Quote
xtiinekee Geplaatst: 26 januari Auteur Geplaatst: 26 januari Aangezien Nikki dus niet eet hebben we besloten ze 's nachts uit elkaar te halen. Daarnaast hebben we eerder een groep gekoppeld van 3 konijnen (maar daar hadden we een ram) en elk konijn is natuurlijk anders. We zijn er ook op voorbereid dat als het niet lukt we Molly weg zullen doen en voor de ram en voedster zullen gaan om hun te koppelen. En we weten ook dat het tijd kan kosten maar bij de andere koppels zagen we heel ander gedrag. Quote
xtiinekee Geplaatst: 26 januari Auteur Geplaatst: 26 januari Update: Molly en Jos lijken elkaar meer te accepteren, wat eten deed wonderen. Nikki rent nog steeds weg voor hun 2. Quote
xtiinekee Geplaatst: 26 januari Auteur Geplaatst: 26 januari Weer een update: Molly wast Jos en Nikki is nog geen onderdeel van het groepje 😄 Quote
happy211 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari Hoe reageert Nikki als een van de andere twee konijnen naar haar toekomt? Hoe reageren de anderen als Nikki naar een van hen toekomt? Ligt het echt aan de groep, dat dat te druk is voor Nikki, of is het gewoon echt geen match met de andere konijnen? Fijn dat het tussen Molly en Jos zo goed gaat, maar als ik het goed begrijp was dat eigenlijk niet een gewenst scenario, omdat je eerder aangaf dat Molly dan weg zou gaan en de ram aan Nikki gekoppeld zou worden. Als Nikki echt geen toenadering wil van Jos en het tussen die twee wel zo ontzettend goed gaat, dan zou ik overwegen om hen beide als koppel af te staan en Nikki op koppelvakantie te sturen. Want dan ligt het niet aan het feit dat het een groepskoppeling is, maar dan is het geen match met Jos. Tenzij je de mogelijkheid hebt om twee koppels te houden natuurlijk, dan hoeft Nikki alleen een eigen partner en hoef jij geen afscheid te nemen van Jos en Molly. Het is nog wel wat vroeg om dat te zeggen na 1 dag, maar als deze situatie na 3 dagen nog zo is en Nikki nog steeds niet eet als de anderen in de buurt zijn, dan zou ik de koppeling staken. De situatie is erg onhandig, dat ze steeds weer uit elkaar moeten. Ik begrijp dat het praktisch nu gewoon zo moet, maar zo wordt een moeilijke koppeling nog veel lastiger. Hoe gaan jullie dat morgen doen? Kunnen jullie er dan de hele dag weer bij blijven dat ze wel weer de hele dag bij elkaar kunnen? Quote
xtiinekee Geplaatst: 26 januari Auteur Geplaatst: 26 januari (aangepast) Ja dat zou ook kunnen, dat het erg druk is voor haar, ze zat hiervoor met een ram van 9 jaar en die sliep heel veel 😄 Dan is dit heel anders. Dit zijn wel echt mega actieve konijnen, nog wat jonger en totaal niet bang. De twee andere konijnen zoeken wel voorzichtig toenadering maar dan loopt ze weg. Heeft het dan niet met dominantie te maken dat ze weg loopt? Maar met dat ze de andere konijnen niks vind/te druk? Klopt, we willen Nikki graag houden omdat we haar al langer hebben en zochten voor haar vriend(jes). Inmiddels eet Nikki wel wat groenvoer, en als ik ze een snoepje geef uit de hand komt ze ook kijken maar Molly is dan het meest dominant waardoor de andere twee weglopen. Nikki wast zich soms ook. Dus wat dat betreft zit er wel vooruitgang in. Twee koppels is geen optie aangezien ze dan de ren moeten delen.. Ja de komende 4 dagen zelfs, kunnen ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bij elkaar zitten! En is er iemand thuis. We gaan het dan nog maar een paar dagen aanzien.. heel erg bedankt voor je advies! 😊 26 januari aangepast door xtiinekee Quote
xtiinekee Geplaatst: 8 februari Auteur Geplaatst: 8 februari Hoi hoi, Weer even een update en vraag, we zijn inmiddels een week verder in het vaste verblijf. Het gaat goed, als in dat ze elkaar tolereren en er niet wordt gevochten. Molly en Jos zijn vriendjes, Nikki rent weg voor hun 2 en Molly jaagt veel achter Nikki aan. We twijfelen heel erg om het op te geven.. of hebben jullie nog tips? Gedrag specifiek: Jos is wat rustiger, slaap meer etc. Molly is druk en loopt vaak rond met haar staart omhoog en ook naar Nikki en bij Jos port ze vaak in hem, duwt met haar snuit tegen hem aan. Nikki zit vaak alleen en gaat ook alleen zitten en met name Molly jaagt haar telkens op. Wat betekent dit gedrag? Quote
happy211 Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Ze zitten inmiddels twee weken samen. Dan zou je bij een goede koppeling echt wel willen zien dat ze veel bij elkaar in de buurt zijn. Dat er geen enkel gedoe is bij bijvoorbeeld samen uit een bakje eten, dat ze wel eens af en toe tegen elkaar aan zitten. Dat je wel af en toe nog wat onrust ziet, bijvoorbeeld dat ze achter elkaar aanjagen als ze merken dat er eten komt. Maar dat moet dan wel stoppen zodra het eten beschikbaar is en dan moet er ook echt genoeg rust zijn dat ze allemaal goed kunnen eten. Ook moeten er geen ruimtes toegeëigend worden, dat ze bijvoorbeeld echt weggejaagd worden uit een schuilhuisje als ze daar rustig in zitten en de ander aankomt. Dit klinkt niet als een fijne situatie voor Nikki. Het doel was een nieuw maatje voor haar, en dat lijkt helaas (nog) niet gelukt. Twee factoren die nog wel mee kunnen bepalen in het gedrag dat je ziet van elkaar ontlopen: hoeveel ruimte hebben ze? Zitten ze nu wel 24/7 bij elkaar? Hebben ze altijd dezelfde ruimte of hebben ze bijvoorbeeld overdag meer ruimte dan 's nachts? Quote
Kolino Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Stel jezelf eens de vraag, wordt Nikki gelukkig van deze situatie? Of is ze nu gelukkig? Ik houd niet van staarten omhoog, tenzij het plassen betreft. Dit klinkt nogal territoriaal. Was dit eerder het verblijf van Nikki? Ik vermoed van wel. Dat geeft wel extra olie op het vuur. Nikki heeft nu eigenlijk niemand en dat was toch het doel, het voelt voor mij alsof ze niet gewenst is door de andere voedster. Ik neig ook naar mogelijk claimen van een deel van het verblijf, zo komt het verhaal over, maar dat is het nare van tekst, je moet het doen met wat omschreven wordt. Quote
xtiinekee Geplaatst: 8 februari Auteur Geplaatst: 8 februari Ze eten niet samen uit een bakje (enkel Jos en Molly). Nikki krijgt niet heel erg veel de kans om te eten of ze wordt weer weggejaagd. Nikki wordt inderdaad weggejaagd uit haar schuilhuisje. Ze hebben twee nachthokken en daar zitten ze 's nachts dus de ruimte overdag is groter met een grote ren. Ze zitten wel 24/7 bij elkaar! Quote
xtiinekee Geplaatst: 8 februari Auteur Geplaatst: 8 februari En ja dit was eerder de ren van Nikki, 1 van de hokken ook (wel alles helemaal geur neutraal gemaakt) maar ik gok ook dat Nikki daardoor niet helemaal toegeeft omdat ze de ren wel herkent natuurlijk. M.n. de voedster Molly is erg territoriaal. Of zij alles claimt.. lijkt er wel een beetje op als in dat ze Nikki steeds opjaagt en wegjaagt. Ik vind haar sowieso erg onrustig. Is dit het karakter of kan dit nog veranderen? Ze zijn bijna 1 jaar. Quote
xtiinekee Geplaatst: 8 februari Auteur Geplaatst: 8 februari Molly jaagt Nikki ook steeds weg bij eten 😕 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Ik zou hier niet blij van worden en Nikki denk ik ook niet. Quote
happy211 Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Als je dit nog een kans wil geven met deze drie samen, dan zul je denk ik echt naar optimale omstandigheden moeten. Op deze manier zie ik een koppeling met deze drie konijnen niet slagen. De situatie de je beschrijft is voor Nikki echt niet prettig. Dus: ga terug naar een neutraal verblijf, van max. 4 m2, waar ze dag en nacht bij elkaar in kunnen. Alleen op deze manier kun je zien of deze konijnen qua karakter een match kunnen zijn, zonder invloeden van steeds wisselende ruimte waardoor ze hun territorium sterker gaan verdedigen, of territorium wat eerst van een van de konijnen was. Lukt het je niet om die situatie veilig en voor langere tijd te realiseren, dan zou het nog een oplossing kunnen zijn om ze met z'n drieën op koppelvakantie te sturen. En dan goed kijken, als de koppeling wel lukt op die manier, hoe kan dan het uiteindelijke verblijf zo gereorganiseerd worden dat Molly zich niet bedreigd voelt en weer die territorium drang krijgt? Op deze manier doorgaan is geen optie. Na twee weken zal er weinig meer veranderen in deze setting. En dat is geworden dat Molly de baas is, dat zij Jos wel als maatje wil hebben, maar dat Nikki niet bij de groep mag. De kans dat ze haar wel gaat accepteren is heel erg klein. De kans dat het uiteindelijk gaat escaleren naar echt vechten is een stuk groter. Als je de koppeling staakt, sta je voor de volgende keuze: ga je Nikki en Jos proberen? Over hun interacties schrijf je weinig. Dus dat zou eventueel wel kunnen. Maar dan moet je het het prille koppeling dat zij nu geworden zijn opbreken. Of ga je voor Nikki op zoek naar een nieuwe partner? Succes, het is een lastige situatie, maar helaas de realiteit die vaak voorkomt bij drietallen. 1 Quote
xtiinekee Geplaatst: 8 februari Auteur Geplaatst: 8 februari Dankjewel voor je reactie, we gaan proberen Jos en Nikki te koppelen omdat we denken dat dat qua karakters dan toch beter matcht en het dan een ram en voedster samen zijn. En dan zoeken we voor Molly een nieuw plekje. En mocht Jos en Nikki niet lukken dan kunnen ze als koppeltje herplaatst worden 🙂 Ik ben inderdaad ook bang dat het een keer escaleert tussen Nikki en Molly. Uiteindelijk is het belangrijk dat ze allemaal een vriendje hebben en een fijne plek. 3 Quote
xtiinekee Geplaatst: 10 februari Auteur Geplaatst: 10 februari (aangepast) We hebben denk ik een goede keuze gemaakt, Jos en Nikki zijn een gelukkig verliefd stelletje aan het worden 🥺🥰 En dat al na één dag! 10 februari aangepast door xtiinekee 2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari 5 uren geleden, xtiinekee zei: En dat al na één dag! Dat is goed nieuws aan de ene kant en nu met Molly? Quote
xtiinekee Geplaatst: 10 februari Auteur Geplaatst: 10 februari 2 uren geleden, To van de Veluwe zei: Dat is goed nieuws aan de ene kant en nu met Molly? Molly zoeken we nu een nieuw plekje voor. Zij is wel verveeld dus hopelijk vinden we snel een nieuw huisje met een vriendje! Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari 5 uren geleden, xtiinekee zei: Molly zoeken we nu een nieuw plekje voor. Zij is wel verveeld dus hopelijk vinden we snel een nieuw huisje met een vriendje! Probeer je het in een konijnenopvang? Want zo maar op goed geluk een maatje vinden, kan weer een mislukking worden! Je hebt het nl. over een nieuw huis zoeken. Er zijn vast wel mensen die een konijn willen maar matcht dat met het konijn waar Molly bij komt te zitten? Je zult afstandsgeld moeten betalen maar je weet dan wel dat het beste voor Molly gezocht wordt. 1 Quote
xtiinekee Geplaatst: dinsdag om 09:34 Auteur Geplaatst: dinsdag om 09:34 Molly is herplaatst bij een vriendje, eind goed al goed. Bedankt! 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.