Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Indien fijne draad op de grond (aarde met zand) wordt aangebracht, zodanig dat die goed aansluit op de grond (dmv gronddoekhaken) en alle mazen mooi gevuld zijn; is dat een probleem voor konijnenpoten? Uiteraard mits andere graafmogelijkheid (zandbak e.d.).

Volgens mij niet aangezien de poot gedragen wordt door de grond. Lijkt me zelfs beter dan harde ondergrond aangezien hier de nagels in de grond kunnen grijpen en de stand van de poot zo beter/natuurlijker is (pododermatitis). Of zie ik dat verkeerd? 

Geplaatst:

Als het gaas vlak onder het zand is, is dit funest voor de pootjes van de konijnen. Je zou er een bordje bij kunnen zetten: verboden te graven maar dat gaat niet helpen.

Zij graven graag holen. Dus het gaas zal diep in de grond moeten zitten. Je leest wel eens 30 cm tot 40 cm diep. Maar mijn ervaring is dat ze hier wel eens een meter diep gegraven hebben.

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Ze zien/voelen/ruiken grond en zullen gaan graven, dat is natuurlijk gedrag. Je kunt mazen opvullen, maar het blijft losse aarde waar ze in zullen gaan graven. Ze merken niks van de mazen en daarin zit het gevaar. Konijnen weten überhaupt niet dat er zoiets bestaat als gaas, laat staan dat ze begrijpen dat ze daar niet kunnen/mogen graven.  

Geplaatst:
1 uur geleden, To van de Veluwe zei:

Als het gaas vlak onder het zand is, is dit funest voor de pootjes van de konijnen. Je zou er een bordje bij kunnen zetten: verboden te graven maar dat gaat niet helpen.

Zij graven graag holen. Dus het gaas zal diep in de grond moeten zitten. Je leest wel eens 30 cm tot 40 cm diep. Maar mijn ervaring is dat ze hier wel eens een meter diep gegraven hebben.

Zij graven graag holen. Dus het gaas zal diep in de grond moeten zitten. Je leest wel eens 30 cm tot 40 cm diep. Maar mijn ervarin is dat ze hier wel eens een meter diep gegraven hebben.

Geplaatst:

Ok dat snap ik, maar dan betekent een draad op 30,40,50 cm toch ook frustratie omdat ze niet dieper kunnen?

Trouwens al meermaals van adoptanten gehoord dat bij draad op ongeveer 50cm diepte de gang instort en het konijn er niet levend uit komt.

Maar mij gaat het vooral om de vraag of dit oncomfortabel is voor de pootjes indien het gaas mooi aansluit op de ondergrond en niet dik is. 

Geplaatst:
1 uur terug, Kat zei:

Trouwens al meermaals van adoptanten gehoord dat bij draad op ongeveer 50cm diepte de gang instort en het konijn er niet levend uit komt.

Dat is een raar verhaal zeg. Wilde konijnen graven toch ook holen? Waar hadden ze dan in gegraven? Wij hebben een aarde graaf-stek met een gaasmandje in de diepte, waardoor ze nergens heen kunnen én ze mogen alleen onder toezicht graven. Hier graven ze gewoon de diepte in, ze maken wel een soort van tunnel, maar die is dan van boven gewoon open.

1 uur terug, Kat zei:

Maar mij gaat het vooral om de vraag of dit oncomfortabel is voor de pootjes indien het gaas mooi aansluit op de ondergrond en niet dik is. 

Bij mijn weten is dat vergelijkbaar met konijnen die op tralies lopen en wordt dat afgeraden. Ik weet ook zeker dat mijn konijnen daar in zouden gaan proberen te bijten of te krabben. Want aarde doet graven en dat is gewoon instinct. Als het niet overdekt is, wordt het ook 1 grote modderpoel en dat is ook niet aan te raden. Gaas heeft ook niet het eeuwige leven dus als het op een gegeven moment gaat roesten moet je het vervangen.

Ik weet niet helemaal waarom je deze ondergrond graag zou willen voor je konijnen? Vind je het fijner of natuurlijker om ze op aarde te hebben lopen?

Bijna iedereen die ik ken heeft gewoon tegels waar de konijnen op lopen, als je buiten konijnen wil.

Geplaatst:

Wat betreft dat instorten van die tunnels: denk dat het te maken heeft met soort grond en dat gedomesticeerde konijnen nu eenmaal niet dezelfde skills hebben als hun wilde soortgenoten (om stabiele, doordachte gangennetwerken te graven). Maar echt al meermaals gehoord van verschillende mensen.

Hier in het asiel heb ik een aantal konijnen lopen op gaas dat mooi aansluit op klei+ zand. Deels ook overdekt en lichte hellingsgraad maakt dat het nooit modderpoel is. Nooit pododermatitis gehad.
Persoonlijk vind ik enkel tegels of andere verharding ook helemaal niet goed door de onnatuurlijke stand van de poten.

Wou graag even andere meningen horen hierover, n.a.v. een reactie op een Facebook post (niet van mij).

Geplaatst:

Als ze gaan graven en ze komen gaas tegen kunnen ze met hun nagels bij het gaas komen en hun nagels kapot trekken. Het probleem zit dus in de eerste plaats bij hun nagels.

Echt, we hebben hier zulke grote en diepe tunnels gehad dat wil je niet weten. Ze maken tunnels met meerdere openingen en wat ze onder de grond uitspoken? Ik had graag dat tunnelstelsel wel eens willen zien. Ze begonnen te graven bij A en opeens zag je een gat bij B en een dag verder Bij C enz. Knap hoe ze dat voor elkaar kregen.

We hadden hun speelterrein ook afgezet aan de zijkanten. Dus het gaas een meter de grond in om te voorkomen dat ze naar de wijde wereld konden gaan. Nou het lukte ze om onder die ene meter uit te komen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .