Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb zitten lezen over het vaccineren van konijnen, bijvoorbeeld de info op de site van Konijnenbelangen:

Vaccineren-v1.pdf

Daarin staat dat vaccinaties verkeerd gegeven kunnen worden, verkeerd ingespoten of dat het vaccin te lang geleden geopend is en niet meer werkzaam.

Maar hoe kun je dit als klant controleren? Je kunt wel zien of ze het in de nek spuiten ipv in de bil, en of de vacht droog is na injectie, maar hoe lang het flesje al open is dat kun je niet zien. En of ze wel het juiste vaccin geven. Dan zou je zelf het label op het flesje moeten checken.

Geplaatst:

In de meeste gevallen zal er een enkele dosis vaccin worden gebruikt. Dan wordt het flesje pas geopend als zeker is dat het konijn gevaccineerd kan worden en wordt het ter plekke bereid. Vaak plakt dan de dierenarts ook de sticker van het flesje in het vaccinatieboekje. Daarop staat welk vaccin het is en tot wanneer het flesje houdbaar is.

Dan kun je het als baasje dus makkelijker controleren.

Het probleem komt eigenlijk alleen voor als een dierenarts een grote hoeveelheid vaccin gebruikt, dus een grote fles waar ze meerdere konijnen mee kunnen vaccineren. Die mag niet te lang open blijven. 

Ik heb dit zelf maar 1 keer gezien: dat was bij een inentingsdag die georganiseerd werd vanuit de konijnenopvang (waar mijn eerste konijnen vandaan kwamen, dus inmiddels meer dan 15 jaar geleden). Toen wist de dierenarts zeker dat er genoeg vaccinaties gedaan konden worden op die dag voor een grote fles.

Dus als je ziet dat er een grote fles wordt gebruikt, of als je de sticker niet in het boekje hebt, dan zou je het kunnen navragen wat de houdbaarheidsdatum is.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Met dit in mijn achterhoofd vraag ik me af of de vorige keer Milky wel goed gevaccineerd is door de 'veearts'🥺

Als ik het goed begrijp geeft een dergelijke vaccinatie ook bij juiste toediening geen zekerheid.

Een vaccin is nooit 100% effectief (dus het vaccin werkt bij klein aantal dieren in een grote groep niet). Bij mensen is bijvoorbeeld 95% immuniteit onder de bevolking voldoende om verspreiding te voorkomen, dus die 5% waarbij een vaccin niet werkt wordt beschermd door de groep omdat het virus zich niet kan verspreiden.

Maar bij konijnen is er continu een grote pool wilde konijnen waarin het virus zich verspreid, dus bij 95% immuniteitsgraad is toch 5% de sjaak wanneer deze in aanraking komt met het virus.

Geplaatst:

De dierenarts heeft als het goed is geleerd om bij elke injectie te checken of hij er goed in zat. De meeste dierenartsen zijn natuurlijk wel getraind, dus moet je wel goed opletten, om dat te zien, ze checken dat bijna tegelijkertijd met het prikken 😉

Als je wel eens zelf geprikt hebt, dan weet je dat je door het nekvel heen kunt prikken, een naald is gewoon langer dan het stuk nekvel.

De enkele vaccinatie bestaat dus uit 2 vloeistoffen, meestal prepareert de dierenarts die waar je bij bent. Maar die moet dus binnen korte tijd toegediend worden. Dat is bij een fles met meerdere dosissen ook zo, dat red je met de grote fles en goede controles van konijnen NOOIT binnen die tijd, of je moet met meerdere mensen tegelijk prikken op 1 locatie. Maar dat is echt wel lopende band werk. Bij een opvang of in een konijnenstal kan ik me dit wel voorstellen.

• Bedankt 1
Geplaatst:
3 uren geleden, Dollie zei:

Het document uit je eerste link is ook niet meer actueel, Nobivac Myxo RHD is bij mijn weten niet meer op de markt.

Hier kregen de konijnen het nog wel vorig jaar. Net even gekeken in hun vaccinatie boekje. 

Geplaatst:

Correctie dan, de Nederlandse markt, waar ze in Polen mee vaccineren weet ik uiteraard niet. Ik heb het hier ook al een tijd niet meer voorbij zien komen. Vrijwel altijd Myxo Rhd Plus of sporadisch een losse vaccinatie tegen RHD-1 en RHD-2. 

Geplaatst:
33 minuten geleden, Dollie zei:

Correctie dan, de Nederlandse markt, waar ze in Polen mee vaccineren weet ik uiteraard niet. Ik heb het hier ook al een tijd niet meer voorbij zien komen. Vrijwel altijd Myxo Rhd Plus of sporadisch een losse vaccinatie tegen RHD-1 en RHD-2. 

Het is idd de myxo rhd plus 😜

Geplaatst:
44 minuten geleden, Dollie zei:

Ah ja oké Nobivac myxo RHD is dus iets anders dan Nobivac myxo RHD plus, vandaar. 😁

Had mijn bril niet op en in het donker 🤦🙈

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .