Marcovka2 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari Dit gaat niet over mijn eigen konijnen, maar deze week is de moeder van twee van mijn konijntjes overleden aan RHD (meest waarschijnlijk). Zij woonde niet bij mij in de buurt, dus op veilige afstand van mijn konijnen.  3 konijnen in achtertuin, binnen nog geen 24 uur allemaal dood🥺 Waren al jaren niet gevaccineerd... Een paar dagen daarvoor kreeg ik nog filmpjes hoe ze rondhuppelden, geen vuiltje aan de lucht, dan een paar dagen later zijn ze er niet meer.  Triest, was dus de moeder van twee van mijn konijnen, en was mijn eerste konijn. Ze had nog een paar jaar kunnen leven😢  Â
happy211 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari Rhd gaat inderdaad heel snel van de eerste symptomen tot overlijden. Sterkte, toch lastig als het ineens zo dichtbij komt (als in persoonlijk, gelukkig niet dichtbij als in in de buurt van jouw konijnen). Er kunnen zeker redenen zijn om een konijn niet te vaccineren, maar als het ook maar enigszins kan zal mijn advies altijd zijn, beter wel doen. Want à ls ze ziek worden, dan ben je ze waarschijnlijk kwijt, zeker bij Rhd. En dan blijf je met het schuldgevoel achter.
Marcovka2 Geplaatst: 24 januari Auteur Geplaatst: 24 januari Ja, ik was ook volledig verrast. Wat een verschrikkelijke ervaring.  Raar ook dat ze met een ziek konijn naar de dierenarts gingen en dat die een vaccinatie toediende... Alsof dat dan nog nut heeft. Sowieso, een ziek en zwak konijn vaccineren🤔
To van de Veluwe Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 9 uren geleden, Marcovka2 zei: a, ik was ook volledig verrast. Wat een verschrikkelijke ervaring. Hier lopen op het moment ook weer wilde konijnen rond. Zag er vandaag twee door het weiland huppelen. Als ze willen kunnen ze bij de ren van onze konijnen komen. Daarom ben ik alert op het vaccineren.
Elke, Guus en Pip Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari Voordat ik Aya en Verdi had geadopteerd bij de Konijnenherberg, had ik 2 andere konijnen, Guus en Pip. Ook Guus en Pip zijn helaas aan RHD overleden. Ik wist toen ik Guus en Pip had, nog niet dat ik konijnen moest laten vaccineren. Dit kreeg ik te horen bij de dierenarts. Ik was toen met Pip, die toen nog gezond oogde naar de dierenarts gegaan, maar ik moest eerst het weekend even afwachten, want Pip had waarschijnlijk ook RHD. En ja hoor, 2 dagen na Guus, overleed ook Pip. Â Ik ben sinds dat ik Aya en Verdi heb, heel erg alert op het vaccineren en zal dit ook altijd blijven doen. 1
Marcovka2 Geplaatst: 24 januari Auteur Geplaatst: 24 januari Dit was in de buurt van Alphen a/d Rijn, veel polders daar (dus mogelijk veel wilde konijnen..)
Marcovka2 Geplaatst: 25 januari Auteur Geplaatst: 25 januari Ik lees dat het RHD virus een heel taai virus is dat maanden kan overleven zonder gastheer. Hoe kun je na zo'n vreselijk drama de tuin en het hok dan eigenlijk schoonmaken zodat er eventueel nieuwe konijnen kunnen worden gehouden? Want heel sterke desinfectiemiddelen zijn ook niet erg gezond voor een konijn. Binnen een paar weken een gevaccineerd koppel daar gaan houden, is dat een (te) groot risico? Â Detail: ze hebben de konijntjes begraven in de tuin. Dat kan misschien ook nog lange tijd een virusbron blijven. Â Als ik met die situatie zou zitten en ik wil toch een nieuw koppel houden zou ik volgens mij het hok afbreken en verwijderen, de tuintegels goed schoonmaken en een paar weken in de nooit aflatende stroom regenbuien laten liggen. En dan een nieuw hok maken. En een gevaccineerd koppel uit een goede opvang halen.
Aanbevolen berichten