saartjelam Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Hallo allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik had 2 konijnenkoppeltjes, maar helaas heb ik gisteren een van mijn rammetjes in moeten laten slapen. Nu wil ik mijn voedster aan het andere koppeltje koppelen zodat ze niet alleen is. Alleen is de constructie een beetje ingewikkeld. Tot 3 jaar geleden had ik 3 konijnen die met z'n drieën een koppel vormde. Deze bestond uit mijn overleden (ex)ram, zijn zus en hun dochter. Beide voedsters zijn niet gesteriliseerd. Dit ging altijd heel goed. 3 jaar geleden hebben wij een 2e ex-ram erbij gekregen. Het koppelen met z'n vieren is niet gelukt, maar het is wel gelukt om 2 koppels te vormen. Het ene koppel bestond uit mijn oude ex-ram en zijn zus en het tweede koppel uit de nieuwe ex-ram en de dochter. Nu mijn oude ex-ram overleden is, wil ik moeder en dochter dus weer samen zetten met de nieuwe ram. Moeder en dochter hebben dus al jaren bij elkaar gezeten. Hun hok staat naast elkaar, dus ze kunnen elkaar zien en ruiken. Hoe kan ik het koppelen het beste aanpakken nu? Een heel verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is en jullie me kunnen helpen :). Quote
Kolino Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden Heb je een betere beschrijving van wie wel en niet met elkaar konden? Dus waar het bij het viertal mis ging. De verhoudingen zijn nu weer anders, ik geloof dat ik castratie van de voedsters toch wel aan zou raden en anders een nieuwe ram voor de voedster die nu alleen is zoeken. Uiteraard snap ik wel dat je eventueel terug zou willen naar 1 koppel, maar stoken in de huidige verhoudingen tussen ram en voedster, heeft ook risico's. Quote
happy211 Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden Sterkte met het verlies van de ram. Waar ging het mis in de koppeling voor het viertal? Was dat tussen de twee rammen? Of ging het niet goed tussen de nieuwe ram en de oudste voedster? Als je besluit deze konijnen als drietal te willen koppelen, dan heb je twee keuzes: - je kunt alle 3 konijnen naar een konijnenopvang of koppelservice brengen. Dan gaan zij proberen of ze samen gaan met z'n drieën. Voordeel hiervan is, als het niet lukt, is er van de mogelijkheid om dan direct voor het overgebleven konijn een eigen partner te zoeken en dan ga je dus of met een fijn drietal, of 2 koppels naar huis. - je kunt de groepskoppeling zelf proberen. Hiervoor heb je een grote neutrale ruimte en veel geduld nodig. Groepskoppelingen duren vaak wat langer en zijn wat lastiger dan koppelingen met 2 konijnen. Hou er dus rekening mee dat ze bijvoorbeeld 2 weken op neutraal terrein moeten zitten. Verder zijn dezelfde dingen van toepassing als bij een "gewone" koppeling. Ik begrijp je keuze om terug naar een groep te willen gaan ipv 2 koppels. Het is wel goed om van tevoren na te denken over de risico's: - het kan zijn dat de relatie in jouw bestaande koppel verstoord wordt. Dat de voedster de andere ram leuker vind. Of zelfs dat het zo botst dat ze uiteindelijk allemaal alleen komen te zitten. Wat zou je doen in dat geval? Wat is je plan B? - drietallen zijn vaak minder stabiel dan een koppel. Vaak valt een konijn toch wat buiten de groep. Goed om hier alert op te blijven. In dit artikel staan algemene tips voor een koppeling: https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/ Quote
saartjelam Geplaatst: 7 uren geleden Auteur Geplaatst: 7 uren geleden Dank voor jullie reactie. Het ging bij het koppelen mis tussen de 2 rammen. Het vrouwtje wat nu alleen is vond de koppeling toen wel prima. Goed om te beseffen dat er inderdaad ook risico's aan zitten. Ik ga de algemene tips nog een keer doorlezen en dan besluiten wat wijsheid is. De beide vrouwtjes waren in de huidige koppels niet dominant, is dat nog iets wat uitmaakt? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.