BaasjevanBrownie Geplaatst: dinsdag om 23:34 Geplaatst: dinsdag om 23:34 (aangepast) Hoi, hopelijk willen jullie meedenken wat er met Ukkie aan de hand is. Eigenlijk iedere winter gaat ze letterlijk piepen en kraken als een oud baasje. Ieder jaar krijg ik dan het idee dat ze een oud stakkertje is. Maar dan wordt het weer lente en verdwijnen de geluidjes en is ze weer helemaal fit. Deze winter lijkt het wel erger, je hoort haar piepend ademen en als ze eet klinkt het heel schrokkend/ smakkend met vochtgeluid. Nu begon ze de afgelopen dagen direct na wat hapjes ook te niezen, maar vanavond waren het een soort braakgeluiden en rent ze er vandoor terwijl ze braakgeluiden maakt, gaat ze dan in een hoekje haar kopje als een malle wassen en komt dan weer eten halen en dan begint het van vooraf aan. De braakgeluiden zijn nieuw en ook wel extreem, dus ik vraag me af wat dit kan zijn. Kan dit snot zijn? En kan het dat een konijn dit dan iedere x alleen in de winter heeft? Ik ga me nu ook zorgen maken om Brownie nu ik gelezen heb dat het besmettelijk is. Komt echt weer superrottig uit qua timing, wilde net naar bed gaan en morgen is m’n dochtertje jarig, maar ben bang dat ik naar de da moet nu… Kan ze wel buiten blijven? Ze is nog wel actief en eet dus wel. dinsdag om 23:36 aangepast door BaasjevanBrownie Quote
To van de Veluwe Geplaatst: dinsdag om 23:53 Geplaatst: dinsdag om 23:53 Wat vervelend voor je. Trouwens van harte gefeliciteerd met L want ze zal nu jarig zijn. Wordt ze nu 2 of 3? Misschien kun je morgenochtend de DA bellen om te vragen hoe of wat? Gaf je vorige winter ook medicijnen? Om te kijken of ze buiten kan blijven zou je de temperatuur moeten meten. Heb je een snugglesafe? Dat voelt rot he net voordat je wilt gaan slapen. 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: dinsdag om 23:57 Auteur Geplaatst: dinsdag om 23:57 Ze wordt 3 alweer! Waren net klaar met de kamer versieren, nog even appel bij de konijnen brengen en dan dit… 😔 Ga nu idd niet lekker slapen. Ze voelt wel warm en zit ook buiten en niet binnen. Loopt ook gewoon tierig rond en eet nog, alleen die geluiden word je zo eng van.. Ook al hoe ze ademt zo astmatisch. En ging op het forum lezen en ben nu heel bang voor snot en dan vooral dat het besmettelijk is. Ben nu als de dood dat Brownie het ook krijgt. Aan de andere kant heeft Ukkie iedere winter dit rare gedoe (zonder het braken dan) en Brownie nooit. Ik heb ook geen idee hoe oud ze is, wellicht is ze al hoog bejaard. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: gisteren om 00:02 Geplaatst: gisteren om 00:02 Ik ken dat gevoel. Heb het ook een paar keer gehad voordat ik naar bed ging. Ze eet nog en voelt warm en is tierig. Dus geen spoedgeval. Morgen gewoon kijken of er gelegenheid is om de DA te bellen. Wel vreemd dat braakgeluid want konijnen kunnen niet braken. Eigenlijk zou je het geluid op moeten nemen want bij de DA doet ze het vast niet! Soms lopen dingen zo en moet je zelfs nog een dag wachten. Sterkte en probeer te gaan slapen. Dat doen je konijnen vast ook. 1 Quote
happy211 Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden Ik zou inderdaad kijken of je een filmpje kunt maken om aan de dierenarts te laten zien. Ze is natuurlijk een echt dwergkonijntje, dus het zou ook met de vorm van het hoofd te maken kunnen hebben. Waarom alleen in de winter daar heb ik zo even geen antwoord op. Om je een beetje gerust te stellen, als ze dit elk jaar in de winter heeft, en Brownie heeft nooit ergens last van, dan is het onwaarschijnlijk dat het besmettelijk is, of dan is hij er gewoon niet zo vatbaar voor. Je weet het natuurlijk pas zeker als je bij de DA bent geweest, maar dat is mijn gevoel erbij. 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 16 uren geleden Auteur Geplaatst: 16 uren geleden Het lijkt wel echt alsof ze braakt, want het is alleen als ze eet en het is niet alleen het geluid, maar je ziet haar lijfje ook samenkrimpen. En ze gaat direct haar snoet wassen. Heel gek. Maar zie nergens wat liggen. Ga straks wel even een filmpje proberen te maken, goede tip. en daarna de da bellen Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 15 uren geleden Auteur Geplaatst: 15 uren geleden Net met brokjes geven “braakt” ze niet; heb het net even gefilmd. Maar ze piept wel en je ziet haar hele lijfje samenkrimpen bij iedere hap. Maar heb het idee dat het met groenten wel veel erger is. Haar neusje lijkt toch ook wel wat vochtig toch. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 14 uren geleden Geplaatst: 14 uren geleden (aangepast) Lappie had dat braak geluid 2 keer. 1 keer toen hij vol snot zat (geloof dat hij 3 of 4 was). We hebben hem toen een paar dagen voor 20 minuten in de badkamer gedaan met de hete douche aan. Dat was toen de tip van de da...stomen. Het werkte want na 2 dagen was het over. Dacht toen dat zich gewoon vreselijk verslikte omdat hij met eten en volle neus niet goed kon ademen. En de laatste keer was nadat er een kies(zijn eerste keer) getrokken was. (En alle ellende erna wat volgde) Het is echt een heel naar geluid 😥 Alsof er iets in zijn keelgat zat wat eruit moest. da dacht toen misschien nog een stukje afgebroken kies of wondvocht. Kon ook niks vinden behalve een wat natte bek en idd flink zijn toetje wassen erna. Iets opbraken kunnen ze niet maar wel soort van ophoesten als er iets vast of verkeerd zit. Maar ze zeggen dat konijnen ook geen winden kunnen laten terwijl Lap echt grote scheten kon laten 🤪 Ik zou idd gelijk bellen met de da. Het feit dat ze inkrimpt bij eten lijkt me echt wel een da bezoek waard. Moet ook altijd wanneer het niet uitkomt he 🤦🥴 Gefeliciteerd met je dochter 😊🤗 3 jaar 🎂🥳🥳 Ondanks de zorgen wens ik jullie een fijne verjaardags dag❤️ 14 uren geleden aangepast door Lappie2 1 Quote
Kolino Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden Hoeveel last een konijn van de bacterie heeft hangt samen met de weerstand, uitgaande van snot, verklaart dat het soms en soms niet onder controle hebben. Ik moet bij wat je omschrijft aan slikproblemen denken, of niet goed kunnen snijden (afhappen)/kauwen. Konijnen kunnen niet uit de maag overgeven maar wel stukjes terug hoesten, als het ware. Zie dat lappie precies hetzelfde zegt Als ze ook benauwt lijkt zou ik er wel spoed op zetten, ondanks de verjaardag. Ik ben ergens nog een beetje bang voor iets op de longen. Eigenlijk zijn er een stuk op vier diagnoses die je minimaal uit moet sluiten. Abcessen/gezwellen, snot, longontsteking, gebitsproblemen, o.a. Het kan ook in het slikken zelf zitten. Ik weet niet welke onderzoeken ik hierbij zou doen, ik neig bij een goede conditie naar gebitsfoto's. Dan kun je het meeste overzien, maar met wat je vertelt vind ik dat wel spannend. Wel gefeliciteerd, ik hoop dat het lukt om er toch een fijne dag van te maken. 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 12 uren geleden Auteur Geplaatst: 12 uren geleden Bedankt voor het meedenken! Hoop vooral dat het niet iets besmettelijks is 🤞🏻 Mijn man is nu met haar naar de da. Heb wel wat filmpjes van het samenkrimpen met eten en de smak en rare slikgeluiden, maar dat braken doet ze nu weer net niet. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 12 uren geleden Auteur Geplaatst: 12 uren geleden Ah *konijnendropjes* het is toch snot met een heftige luchtweginfectie. Krijgen nu antibiotica mee. Maar ben nu echt wel heel angstig, want ik ben beginnend zwanger en hoor net van de da dat ik geen contact met haar mag hebben dan. En dat heb ik dus wel gehad al die tijd. Gister haar nog opgetild en helemaal bekeken. En dan kan Brownie het dus ook krijgen en ben zo gek op dat beestje. Dat wil ik gewoon echt niet. Is scheiden een optie of zouden jullie ze wel samen houden? He baal nu zo enorm, kan dus nu niet meer voor m’n konijnen zorgen 😢 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden 1 uur geleden, BaasjevanBrownie zei: Ah *konijnendropjes* het is toch snot met een heftige luchtweginfectie. Krijgen nu antibiotica mee. Maar ben nu echt wel heel angstig, want ik ben beginnend zwanger en hoor net van de da dat ik geen contact met haar mag hebben dan. En dat heb ik dus wel gehad al die tijd. Gister haar nog opgetild en helemaal bekeken. En dan kan Brownie het dus ook krijgen en ben zo gek op dat beestje. Dat wil ik gewoon echt niet. Is scheiden een optie of zouden jullie ze wel samen houden? He baal nu zo enorm, kan dus nu niet meer voor m’n konijnen zorgen 😢 Ohneeee 🥺 Je kan ze natuurlijk wel verzorgen alleen niet aanraken tot de ab kuur klaar is. Ik denk niet dat je ze moet scheiden..ben bang dat als het zo besmettelijk is, hij het ook al heeft. Maar ik heb daar geen ervaring mee.. En wat nu met de zwangerschap? Moet je de gyn bellen misschien? Voor de zekerheid... In iedergeval nog een keer een felicitatie maar dan voor de Bunnnn in the oven😄 🥰🥳🥳 En sterkte met alles....niet leuk dit voor niemand 😟 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 9 uren geleden Auteur Geplaatst: 9 uren geleden 1 uur terug, Lappie2 zei: Ohneeee 🥺 Je kan ze natuurlijk wel verzorgen alleen niet aanraken tot de ab kuur klaar is. Ik denk niet dat je ze moet scheiden..ben bang dat als het zo besmettelijk is, hij het ook al heeft. Maar ik heb daar geen ervaring mee.. En wat nu met de zwangerschap? Moet je de gyn bellen misschien? Voor de zekerheid... In iedergeval nog een keer een felicitatie maar dan voor de Bunnnn in the oven😄 🥰🥳🥳 En sterkte met alles....niet leuk dit voor niemand 😟 Die heb ik gebeld en denkt dat de kans dat je als mens besmet raakt wel klein is. Maar dan zou het wel kwaad kunnen dus. Maar ben wel gerust gesteld dat ik dan blijkbaar eerst zelf ziek wordt, en zolang dat niet gebeurt zit ik dus safe. Was al helemaal angstig voor een kindje met afwijkingen. Maar da zegt dat ik contact met een konijn met snot volledig moet mijden en dus ook niet meer bij ze moet komen of het hok/ de ren verschonen. Dus dat betekent dat ik mijn konijntjes heel lang niet meer ga zien 😢 M’n man is ook niet zo blij met de uitbreiding van z’n takenpakket 🙈 en al met al een hele rommelige verjaardag zo. Gelukkig snapt Linde het en is ze bezorgd om Ukkie. Ze leert wel meteen dat als je diertjes ziek zijn je daarvoor moet zorgen ongeacht of het uitkomt 🤪 Quote
Evee Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden Volgens mij is het voorbeeld van een mens die het krijgt meer dat het mensen zijn met echt lage weerstand, zoals bijv. bij aids. Ik denk dat het wel mee valt, dat hoop ik wel voor je. Wel fijn dat je man de taken over kan nemen, ook al is hij er niet echt blij mee. Soms is het inderdaad niet anders. Sterkte er mee! Hopelijk gaat het met de kuur snel beter met Ukkie. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden 1 uur geleden, BaasjevanBrownie zei: Die heb ik gebeld en denkt dat de kans dat je als mens besmet raakt wel klein is. Maar dan zou het wel kwaad kunnen dus. Maar ben wel gerust gesteld dat ik dan blijkbaar eerst zelf ziek wordt, en zolang dat niet gebeurt zit ik dus safe. Was al helemaal angstig voor een kindje met afwijkingen. Maar da zegt dat ik contact met een konijn met snot volledig moet mijden en dus ook niet meer bij ze moet komen of het hok/ de ren verschonen. Dus dat betekent dat ik mijn konijntjes heel lang niet meer ga zien 😢 M’n man is ook niet zo blij met de uitbreiding van z’n takenpakket 🙈 en al met al een hele rommelige verjaardag zo. Gelukkig snapt Linde het en is ze bezorgd om Ukkie. Ze leert wel meteen dat als je diertjes ziek zijn je daarvoor moet zorgen ongeacht of het uitkomt 🤪 Goed dat je contact hebt opgenomen. Wat een gedoe 😵 Moet man ook maar extra voorzichtig zijn... handschoenen, mondkapje etc om het niet perongeluk mee te brengen... Een nicht van ons heeft alle virussen opgelopen in haar 9 maanden zwangerschap en had zelfs de bevalling 3 maanden terug waar ik nog bang was dat ze het kind eruit zou hoesten ipv op de normale manier 🙈 Maar het kind is er gezond uitgekomen en zij zet nu alle kinder virussen door van haar 3 jarige zoontje en de baby. Die heeft echt geen weerstand🤦 🙏🙏🙏 Voor jou en een dikke 🤗🤗 Straks als het allemaal weer achter de rug is kun je weer lekker knuffelen met ze 😇 Dit is dag 1 van? Hoeveel dagen moet de ab kuur? En moet Brownie ook gelijk mee behandeld worden? Quote
bunnyempress Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden (aangepast) 2 uren geleden, BaasjevanBrownie zei: Dus dat betekent dat ik mijn konijntjes heel lang niet meer ga zien We duimen gewoon allemaal mee dat het meevalt. Kijk, snot kunnen ze gewoon krijgen. Dat is ook ernstig, want voor hun is het meer vergelijkbaar met een longontsteking (niet goed kunnen ademen) en dan kunnen ze zeg maar 'bronchitis' houden. Telkens weer ziek worden en slecht kunnen ademen. Snot klinkt als een snotneus, wat voor mensen dan weer 0,0 een probleem is, maar voor konijnen wel. Daarintegen vertel je dat ze al eerder zoiets gehad heeft, en toen heeft ze de snot dus gewoon overwonnen. Zonder medicatie. Als ze hem nu met medicatie overwint, dan heb je straks al heel snel weer een gezond konijn en hoef je je nergens zorgen om te maken als het gaat om haar gezondheid. Alleen extra opletten bij momenten van verlaagde weerstand (winter, vaccinatie, vakantie e.d.). Verreweg de meeste pasteurella besmettingen van dier naar mens zijn vanwege beten van honden en katten. (Zie hier Vlaamse Bron - Pagina 46) Overdracht van deeltjes, kan alleen als je ze eerst hebt vastgehouden en ze daarna in wonden of slijmvliezen komen en dan moet jouw weerstand ook nog laag genoeg zijn. Ik was mijn handen altijd nadat ik de konijnen heb geaaid, dus als jij dat ook standaard doet, dan moet zo'n besmetting dus echt veel hordes over: - voldoende levend aanwezig in de kou - - niet dood door wassen handen - - aanwezige plek vinden (mond/ogen/wond) - niet vermoord worden door jouw immuunsysteem Als dat niet lukt, en je zou wel ziek worden, dan moet je alsnog ernstig ziek worden, wil het iets gaan doen bij de baby. De kans daar op is echt minimaal. Ik zag dat mensen in laboratoria ook met Pasteurella mogen werken volgens het RIVM. In deze PDF zie je dat er geen notities staan voor zwangerschap, borstvoeding geven e.d. Wij zijn super super voorzichtig met zwangeren, als je bijv. leest dat je veel niet mag eten vanwege salmonella en dan realiseer je dat er elk jaar maar 30.000 mensen zijn die het krijgen en een zeer klein deel daarvan komt maar in het ziekenhuis en alleen in die situaties is het lastig voor zwangeren... dan vraag je je af waarom we zo krampachtig doen met een ei zeg maar. Nederland werkt heel erg met: better safe then sorry, dus is er gewoon heel veel wat afgestreept wordt, al is de kans kleiner dan dat je geraakt wordt door bliksem. Ik hoop dat het je enigszins geruststelt, zodat je kan genieten van je "bun in the oven", gefeliciteerd. 🥳 Oh, en ook natuurlijk met Linde's verjaardag! 🙂 6 uren geleden aangepast door bunnyempress 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 2 uren geleden Auteur Geplaatst: 2 uren geleden Dankjulliewel voor de reacties. Ze heeft een antibioticakuur voor een week gekregen, maar begreep vanuit BB al dat dat te kort is en we beter 2 weken kunnen doen? Brownie heeft geen klachten, dus behandelen we niet. Ik blijf wel heel bang dat hij het ook krijgt hoor. Daarom vroeg me ook af of ik haar niet moest scheiden. Als je leest dat het steeds terugkomt en ook steeds erger kan worden zit word ik wel extra bang met hem. Met Ukkie denk ik nog; die is gewoon oud en op ook (weet niet precies hoe oud maar minimaal 6 en dat is al flink wat voor een raszuiver dwergje) en eigenlijk altijd gekwakkel. Dus ben het ook wel zat. In de winter altijd benauwd en piepen en kraken, in het voorjaar steeds verstopping en gasbuik, soms 2 x per maand. En dan om de haverklap diarree. Plus het feit dat ze altijd schuw is gebleven en ik nooit zo’n band met haar heb opgebouwd als met Brownie, maakt dat ik nu - heel egoïstisch- me ook afvraag of ik Brownie dat risico wel aan moet doen. Bedankt voor alle geruststellingen voor mij, heel fijn om te lezen! Ik was altijd m’n handen na de konijnen, maar moet wel bekennen dat ik gister nadat ik Ukkie had opgepakt een haar in m’n mond had die ik eruit heb gehaald, wat dus totaal niet handig was. Ik ben wel blij dat ik dus niet zomaar een kindje met een afwijking ga krijgen, maar eerst dan al zelf ziek moet worden. Dus als dat niet gebeurt hoef ik nu iig niet in paniek te zijn 😅 Maar voor de zekerheid doet m’n man nu de verzorging. Wel echt balen dat altijd als Ukkie opgetild wordt en medicatie moet ze nog schuwer en angstiger naar ons wordt en dan stiekem gaat eten of stopt met eten van de stress. En dan moet je dus achterhalen welke van de 2 het is om te weten of je moet dwangvoeren. En nu mijn man dus, dus die geef ik een hele handleiding mee 🤦🏼♀️ Zal wel alleen maar erger worden hoe langer de medicatie duurt. Quote
Kolino Geplaatst: 41 minuten geleden Geplaatst: 41 minuten geleden Ergens snap ik je "het zekere voor het onzekere nemen", want je vergeeft jezelf niet dat... Ik ga echt mee met het verhaal van Bunnyempres. Sowieso is die hele lage weerstand maar een korte periode. De kans dat je het krijgt nihil, eigenlijk verwaarloosbaar. Je hebt zelf ook nog een immuunrespons die niet nul is, maar alleen verlaagd, want anders zou je het dna van de man afstoten en blijft een kindje niet zitten. Dat is de hele reden dat je weerstand überhaupt verlaagd is. Dat gezegd hebbende, als je de kritische periode door bent, zie ik niet waarom je jezelf moet kwellen om de konijnen helemaal niet meer te zien. Hygiëne prima, maar nog 7-8 maanden zo doorlopen, dat is toch raar? Misschien weet iemand of deze bacterie zich via de bloedbaan verspreid, maar volgens mij niet. Hoe moet die bacterie bij een kind komen? Wat wel kan en dat is altijd zo, dat als jij heel erg ziek wordt, je lijf een zwangerschap af zal stoten, als dat nodig is om te overleven. Zeker in het begin. Dus wat ik zeg, ik snap je voorzichtigheid nu, praat er gewoon goed over met de mensen die verstand hebben van zwangerschappen, je bent niet de eerste met konijnen en ook niet de eerste met een konijn met snot tijdens een zwangerschap. Brownie is natuurlijk allang blootgesteld, hem nu weghalen, ik weet niet of ik daar het voordeel van zie. Je zult zijn leven lang alert blijven op snot of je hem nu wel of niet weg haalt. Mee behandelen gebeurt alleen bij klachten, er zijn regels voor het toepassen van antibiotica. Deze antibiotica mag je alleen toepassen als een konijn symptomatisch is, zover ik weet. Ik hoor je nadenken over Ukkie, waarschijnlijk ook omdat ze zo moeilijk hanteerbaar is. Nu is het antibiotica, over een paar weken weer haar darmen en zeker nu je antibiotica geeft, dan kun je er donder op tegen zeggen dat de darmflora naar de gallemiezen gaat en dat de darmen gaan protesteren. Ik vind 6 overigens niet heel oud, maar dat terzijde. De vraag is, hoe wil je handelen? Het is wel de olifant in de kamer, ik wil niet de olifant in de porseleinkast zijn, maar ik lees dat je serieus nadenkt of en wanneer het genoeg is. Het klinkt alsof je dochter toch wel echt aan ze gehecht is, dus dit is wel iets wat je samen met je man maar eens door moet spreken, hoe gaan we dit doen en wanneer en hoe bereiden we dat voor (zijn er misschien boekjes over hoe dat gaat)? Ukkie klinkt in mijn oren wel heel ziek, maar nog niet dat ik denk, nu moet je ingrijpen. Wel als de antibiotica niet aanslaan en het zo blijft als je beschreef. Het is ergens wel de reden dat ik zeg, houd haar in haar eigen omgeving, want dan eet ze hopelijk nog wel, al dan niet stiekem. Dan geef je haar de beste kans en die verdient ze ook wel, toch? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.