Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi,

hopelijk willen jullie meedenken wat er met Ukkie aan de hand is. Eigenlijk iedere winter gaat ze letterlijk piepen en kraken als een oud baasje. Ieder jaar krijg ik dan het idee dat ze een oud stakkertje is. Maar dan wordt het weer lente en verdwijnen de geluidjes en is ze weer helemaal fit. Deze winter lijkt het wel erger, je hoort haar piepend ademen en als ze eet klinkt het heel schrokkend/ smakkend met vochtgeluid. Nu begon ze de afgelopen dagen direct na wat hapjes ook te niezen, maar vanavond waren het een soort braakgeluiden en rent ze er vandoor terwijl ze braakgeluiden maakt, gaat ze dan in een hoekje haar kopje als een malle wassen en komt dan weer eten halen en dan begint het van vooraf aan. De braakgeluiden zijn nieuw en ook wel extreem, dus ik vraag me af wat dit kan zijn. Kan dit snot zijn? En kan het dat een konijn dit dan iedere x alleen in de winter heeft? Ik ga me nu ook zorgen maken om Brownie nu ik gelezen heb dat het besmettelijk is. 
Komt echt weer superrottig uit qua timing, wilde net naar bed gaan en morgen is m’n dochtertje jarig, maar ben bang dat ik naar de da moet nu…

Kan ze wel buiten blijven? Ze is nog wel actief en eet dus wel. 

aangepast door BaasjevanBrownie
Geplaatst:

Wat vervelend voor je. Trouwens van harte gefeliciteerd met L want ze zal nu jarig zijn. Wordt ze nu 2 of 3?

Misschien kun je morgenochtend de DA bellen om te vragen hoe of wat? Gaf je vorige winter ook medicijnen? Om te kijken of ze buiten kan blijven zou je de temperatuur moeten meten. Heb je een snugglesafe? Dat voelt rot he net voordat je wilt gaan slapen.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Ze wordt 3 alweer! Waren net klaar met de kamer versieren, nog even appel bij de konijnen brengen en dan dit… 😔

Ga nu idd niet lekker slapen. Ze voelt wel warm en zit ook buiten en niet binnen. Loopt ook gewoon tierig rond en eet nog, alleen die geluiden word je zo eng van.. Ook al hoe ze ademt zo astmatisch.

En ging op het forum lezen en ben nu heel bang voor snot en dan vooral dat het besmettelijk is. Ben nu als de dood dat Brownie het ook krijgt. 
Aan de andere kant heeft Ukkie iedere winter dit rare gedoe (zonder het braken dan) en Brownie nooit.

Ik heb ook geen idee hoe oud ze is, wellicht is ze al hoog bejaard.

Geplaatst:

Ik ken dat gevoel. Heb het ook een paar keer gehad voordat ik naar bed ging. Ze eet nog en voelt warm en is tierig. Dus geen spoedgeval. Morgen gewoon kijken of er gelegenheid is om de DA te bellen. Wel vreemd dat braakgeluid want konijnen kunnen niet braken. Eigenlijk zou je het geluid op moeten nemen want bij de DA doet ze het vast niet! Soms lopen dingen zo en moet je zelfs nog een dag wachten. Sterkte en probeer te gaan slapen. Dat doen je konijnen vast ook.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Ik zou inderdaad kijken of je een filmpje kunt maken om aan de dierenarts te laten zien. 

Ze is natuurlijk een echt dwergkonijntje, dus het zou ook met de vorm van het hoofd te maken kunnen hebben. Waarom alleen in de winter daar heb ik zo even geen antwoord op.

Om je een beetje gerust te stellen, als ze dit elk jaar in de winter heeft, en Brownie heeft nooit ergens last van, dan is het onwaarschijnlijk dat het besmettelijk is, of dan is hij er gewoon niet zo vatbaar voor.

Je weet het natuurlijk pas zeker als je bij de DA bent geweest, maar dat is mijn gevoel erbij.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Het lijkt wel echt alsof ze braakt, want het is alleen als ze eet en het is niet alleen het geluid, maar je ziet haar lijfje ook samenkrimpen. En ze gaat direct haar snoet wassen. Heel gek. Maar zie nergens wat liggen. 
Ga straks wel even een filmpje proberen te maken, goede tip.

en daarna de da bellen

Geplaatst:

Net met brokjes geven “braakt” ze niet; heb het net even gefilmd. Maar ze piept wel en je ziet haar hele lijfje samenkrimpen bij iedere hap. Maar heb het idee dat het met groenten wel veel erger is. Haar neusje lijkt toch ook wel wat vochtig toch. 

• Verdrietig 1
Geplaatst: (aangepast)

Lappie had dat braak geluid 2 keer.

1 keer toen hij vol snot zat (geloof dat hij 3 of 4 was). We hebben hem toen een paar dagen voor 20 minuten in de badkamer gedaan met de hete douche aan. Dat was toen de tip van de da...stomen. Het werkte want na 2 dagen was het over. Dacht toen dat zich gewoon vreselijk verslikte omdat hij met eten en volle neus niet goed kon ademen.

En de laatste keer was nadat er een kies(zijn eerste keer) getrokken was. (En alle ellende erna wat volgde) Het is echt een heel naar geluid 😥 Alsof er iets in zijn keelgat zat wat eruit moest. da dacht toen misschien nog een stukje afgebroken kies of wondvocht.

Kon ook niks vinden behalve een wat natte bek en idd flink zijn toetje wassen erna. Iets opbraken kunnen ze niet maar wel soort van ophoesten als er iets vast of verkeerd zit. Maar ze zeggen dat konijnen ook geen winden kunnen laten terwijl Lap echt grote scheten kon laten 🤪

Ik zou idd gelijk bellen met de da. Het feit dat ze inkrimpt bij eten lijkt me echt wel een da bezoek waard. Moet ook altijd wanneer het niet uitkomt he 🤦🥴

Gefeliciteerd met je dochter 😊🤗 3 jaar 🎂🥳🥳 Ondanks de zorgen wens ik jullie een fijne verjaardags dag❤️

aangepast door Lappie2
Geplaatst:

Hoeveel last een konijn van de bacterie heeft hangt samen met de weerstand, uitgaande van snot, verklaart dat het soms en soms niet onder controle hebben.

Ik moet bij wat je omschrijft aan slikproblemen denken, of niet goed kunnen snijden (afhappen)/kauwen. Konijnen kunnen niet uit de maag overgeven maar wel stukjes terug hoesten, als het ware. Zie dat lappie precies hetzelfde zegt

Als ze ook benauwt lijkt zou ik er wel spoed op zetten, ondanks de verjaardag. Ik ben ergens nog een beetje bang voor iets op de longen. Eigenlijk zijn er een stuk op vier diagnoses die je minimaal uit moet sluiten. Abcessen/gezwellen, snot, longontsteking, gebitsproblemen, o.a. Het kan ook in het slikken zelf zitten. Ik weet niet welke onderzoeken ik hierbij zou doen, ik neig bij een goede conditie naar gebitsfoto's. Dan kun je het meeste overzien, maar met wat je vertelt vind ik dat wel spannend.

Wel gefeliciteerd, ik hoop dat het lukt om er toch een fijne dag van te maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .