bunnyandme Geplaatst: 20 januari Geplaatst: 20 januari Hi, Ik heb weer eens een dilemma, en ik hoop dat er konijnenliefhebbers zijn die tips hebben! Ik ben werkzaam bij een onderwijsinstelling als dierverzorger in de weekenden en vakanties. Het eerste dat mij opviel, was dat er een konijn is die kale plekken rond beide ogen heeft, inmiddels ook in combinatie met een dikke witte uitvloeiing, en kleine wondjes (ik vermoed van het krabbelen aan de geïrriteerde huid) Verder eet en keutelt het konijn goed, daar maak ik me geen zorgen over. Natuurlijk heb ik dit meteen ter sprake gebracht, en uitgelegd op welke problemen het kan wijzen, en dat het konijn naar een dierenarts moet. Ondanks mijn uitleg en aandringen lijkt het geen effect te hebben. Voorheen werkte ik bij een opvang, waar dieren vanzelfsprekend de juiste (medische) zorg kregen en die dierenwelzijn hoog hebben zitten. Ik snap dat de focus van een school anders is dan die van een opvanglocatie, maar ik vind dit alsnog een lastige situatie. Mogelijk is er ook sprake van een beperkt budget. Ik voel me medeverantwoordelijk voor het welzijn van de dieren. Voor nu wil ik blijven aandringen, en misschien ben ik zelfs bereid om op eigen kosten met dit konijn naar de dierenarts te gaan.. Wat zouden jullie in deze situatie doen? Quote
Evee Geplaatst: 20 januari Geplaatst: 20 januari Melding maken bij 144 en de dierenpolitie langs laten komen. Er is gewoon wetgeving voor dit soort dingen en bij een onderwijsinstelling zou ik daar dus ook echt zwart-wit in zijn. Medische problemen = dierenarts inschakelen. Doen ze dat niet, melding maken. Dan krijgen ze controle, worden ze er weer op gewezen, en voldoen ze er als het goed is weer een tijdje aan. Mijn ervaringen met onderwijsinstellingen met dieren zijn helaas niet zo positief, als het om dierenwelzijn gaat. 4 Quote
bunnyandme Geplaatst: 20 januari Auteur Geplaatst: 20 januari net nogmaals (voor de 3e keer) aangedrongen, collega gaat morgen contact opnemen met dierenarts. ik voel me opgelucht. 1 Quote
bunnyandme Geplaatst: 20 januari Auteur Geplaatst: 20 januari ik zal binnenkort even een update plaatsen, of er daadwerkelijk sprake is van verbetering! en anders ga ik inderdaad een melding maken bij 144. mijn doel is om het dierenwelzijn op deze locatie te verbeteren, en ik ben blij dat mijn collega's hier toch voor open lijken te staan. Thanks voor de snelle reactie @Evee 1 Quote
bunnyandme Geplaatst: 26 januari Auteur Geplaatst: 26 januari update: ze zeggen dat het schurft is... ik betwijfel dit en of het konijn is gezien door een dierenarts 😞 Quote
bunnyandme Geplaatst: 26 januari Auteur Geplaatst: 26 januari Zojuist, bunnyandme zei: foto's zijn van vorige week. komt dit overeen met het beeld van schurft? het doet mij eerder denken aan een traanbuisprobleem? Quote
Arielle Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari Ik ben geen dierenarts maar het lijkt niet perse op schurft. Los daarvan: ik zou ook een melding maken. Al begrijp ik dat het moeilijk is omdat je werkzaam bent daar. Maar misschien wel het juiste om te doen, naast je werk erop aanspreken maar dat doet je al. Ik hoop dat het goed komt met het konijntje. Je zit in een lastige positie! Heel vervelend ☹️ Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 28 januari Geplaatst: 28 januari (aangepast) Op 26-1-2025 om 21:56, Arielle zei: ik zou ook een melding maken. Dat vind ik een groot dilemma. Ik zou het niet durven op een locatie waar ik zou werken. De sfeer is dan definitief verpest. Dan zou ik nog liever het konijn zelf mee naar de DA nemen. En het zelf betalen. Dan blijf je wel verzekerd van je baan. 28 januari aangepast door To van de Veluwe 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 28 januari Geplaatst: 28 januari Op 20-1-2025 om 11:19, bunnyandme zei: anders ga ik inderdaad een melding maken bij 144. Zier reactie hier boven van me. Quote
Arielle Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari (aangepast) 22 uren geleden, To van de Veluwe zei: Dat vind ik een groot dilemma. Ik zou het niet durven op een locatie waar ik zou werken. De sfeer is dan definitief verpest. Dan zou ik nog liever het konijn zelf mee naar de DA nemen. En het zelf betalen. Dan blijf je wel verzekerd van je baan. Zouden ze je om die reden mogen ontslaan? Dat lijkt me sterk. Maar ik snap het dilemma ook, al denk ik dat zelf het konijn meenemen naar een dierenarts misschien ook niet gewaardeerd kan worden. En het is maar de vraag wat er dan in de toekomst gaat gebeuren met andere konijnen/dieren. Ze leren er dan niet van. 29 januari aangepast door Arielle Quote
Arielle Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Misschien helpt dit. Ik lees dit op de site van de Dierenbescherming: 144: ook voor overleg Dierenmishandeling of verwaarlozing kan altijd worden gemeld bij dit meldpunt 144. Het nummer is niet alleen voor noodgevallen, maar ook voor situaties waar je over twijfelt. De medewerkers van 144 zijn er dus ook voor overleg. Wellicht kan je ook met hen overleggen? Quote
Evee Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Als het goed is geven ze de identiteit van de melder niet door, je naam is dan wel bij de politie bekend, maar niet bij je werkgever. Dit kun je ook bespreken bij het doen van de melding. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari 5 minuten geleden, Evee zei: Als het goed is geven ze de identiteit van de melder niet door, je naam is dan wel bij de politie bekend, maar niet bij je werkgever. Dit kun je ook bespreken bij het doen van de melding. Ja maar ze is al verdacht omdat ze het al aangekaart heeft! Quote
bunnyandme Geplaatst: zaterdag om 09:04 Auteur Geplaatst: zaterdag om 09:04 Op 30-1-2025 om 00:37, To van de Veluwe zei: Ja maar ze is al verdacht omdat ze het al aangekaart heeft! ja dit is dus het lastige 😬 Quote
bunnyandme Geplaatst: zaterdag om 09:10 Auteur Geplaatst: zaterdag om 09:10 Op 29-1-2025 om 20:56, Arielle zei: Misschien helpt dit. Ik lees dit op de site van de Dierenbescherming: 144: ook voor overleg Dierenmishandeling of verwaarlozing kan altijd worden gemeld bij dit meldpunt 144. Het nummer is niet alleen voor noodgevallen, maar ook voor situaties waar je over twijfelt. De medewerkers van 144 zijn er dus ook voor overleg. Wellicht kan je ook met hen overleggen? overleggen bij 144 lijkt me wel nog een optie inderdaad Quote
Suus1978 Geplaatst: zaterdag om 11:44 Geplaatst: zaterdag om 11:44 Je zou ook de onderwijsinspectie kunnen tippen. Dit is niet bepaald educatief verantwoord gedrag. Waarom zit het beestje daar überhaupt? Leuk voor de kinderen? Dan weet je eigenlijk al dat het niet leuk is voor het beestje zelf. Quote
bunnyempress Geplaatst: zaterdag om 15:06 Geplaatst: zaterdag om 15:06 (aangepast) 6 uren geleden, bunnyandme zei: ja dit is dus het lastige 😬 Ik weet niet of er net een open dag is geweest? Vaak vanwege februari starters wel? Ik zou zeker dan vragen of iemand van het andere geslacht uit je kennissenkring wil bellen om te melden. Een kleine leugen over wie het gezien heeft en wanneer is mijn inziens niet zo erg. Zeker niet als het je baan veilig stelt. En als er echt een open dag is geweest, kunnen ze toch niet bewijzen dan je buurman, een kennis of een vriend of vriendin dit konijn niet ziek heeft gezien. Die kan dan niet anoniem melden en met een andere achternaam e.d. is het niet makkelijk te herleiden naar jou. Of zelf eerst bellen naar de school, van ik zag dit bij het bezichtigen van de school met mijn kind en ik wil dat toch even melden. Mijn sociale kring zit vol met dierenliefhebbers dus die zouden het zo doen, als ze foto's/films hadden gezien van het konijn. Die kan dan makkelijk dreigen dat het gemeld gaat worden als er geen adequate oplossing komt. zaterdag om 15:07 aangepast door bunnyempress Quote
bunnyandme Geplaatst: zaterdag om 17:50 Auteur Geplaatst: zaterdag om 17:50 6 uren geleden, Suus1978 zei: Je zou ook de onderwijsinspectie kunnen tippen. Dit is niet bepaald educatief verantwoord gedrag. Waarom zit het beestje daar überhaupt? Leuk voor de kinderen? Dan weet je eigenlijk al dat het niet leuk is voor het beestje zelf. oh ja daar had ik nog niet bij stil gestaan.. dat lijkt me wellicht ook een optie. De dieren zijn daar omdat de scholieren lessen krijgen over dierverzorging... dat maakt het extra triest dat de dieren wellicht niet altijd de juiste (medische) zorg krijgen Quote
bunnyandme Geplaatst: zaterdag om 17:53 Auteur Geplaatst: zaterdag om 17:53 2 uren geleden, bunnyempress zei: Ik weet niet of er net een open dag is geweest? Vaak vanwege februari starters wel? Ik zou zeker dan vragen of iemand van het andere geslacht uit je kennissenkring wil bellen om te melden. Een kleine leugen over wie het gezien heeft en wanneer is mijn inziens niet zo erg. Zeker niet als het je baan veilig stelt. En als er echt een open dag is geweest, kunnen ze toch niet bewijzen dan je buurman, een kennis of een vriend of vriendin dit konijn niet ziek heeft gezien. Die kan dan niet anoniem melden en met een andere achternaam e.d. is het niet makkelijk te herleiden naar jou. Of zelf eerst bellen naar de school, van ik zag dit bij het bezichtigen van de school met mijn kind en ik wil dat toch even melden. Mijn sociale kring zit vol met dierenliefhebbers dus die zouden het zo doen, als ze foto's/films hadden gezien van het konijn. Die kan dan makkelijk dreigen dat het gemeld gaat worden als er geen adequate oplossing komt. @bunnyempress wat een slim plan! er is inderdaad net een open dag geweest Quote
bunnyandme Geplaatst: zaterdag om 17:58 Auteur Geplaatst: zaterdag om 17:58 mijn familie had bedacht dat ik op een werkdag met het zieke konijn naar de DA ga, en dan de factuur naar de school laat sturen. Maar dat lijkt me ook wel heftig ofzo Quote
bunnyempress Geplaatst: zaterdag om 18:34 Geplaatst: zaterdag om 18:34 28 minuten geleden, bunnyandme zei: mijn familie had bedacht dat ik op een werkdag met het zieke konijn naar de DA ga, en dan de factuur naar de school laat sturen. Maar dat lijkt me ook wel heftig ofzo Dat snap ik ook wel. Maar ja, dan heb je het probleem dat je a) onder werktijd iets hebt gedaan wat niet onder je werkt valt, dus dat is juridisch problematisch en b) je stuurt een rekening zonder overleg (en die hoeven ze juridisch gezien niet te betalen). Als ze er echt een probleem van gaan maken, dan sta je niet sterk. Ook al vinden wij allemaal moreel gezien dat je gelijk hebt. Juridisch gezien hoor je onder werktijd te werken, wat onder je taakomschrijving valt, en daar valt DA bezoek niet onder denk ik. En juridisch gezien kan je niet zonder toestemming met andermans bezitting (sorry, juridisch gezien zijn dieren bezittingen) iets tegen betaling laten doen en dan de rekening claimen. Triest ook dat er kennelijk geen potje is voor dit soort dingen, als je dieren houdt, als instelling, dan weet je toch dat er kosten aan verbonden zijn. 39 minuten geleden, bunnyandme zei: @bunnyempress wat een slim plan! er is inderdaad net een open dag geweest Dat is mooi! Dan lijkt me dat een goed plan. Andere optie, als je een goede band hebt met een DA, is kijken of ze een gastles zouden willen verzorgen? Mogelijk is daar wel een potje voor (gast-docenten worden wel vaker met een kleinigheid betaald). Dan kunnen ze gelijk ter informatie alle dieren nakijken, maar ook uitleggen waar de scholieren op moeten letten tijdens de verzorging? En een DA die een melding doet bij 114 heeft ook gelijk een goede stok om mee te slaan. 1 Quote
bunnyandme Geplaatst: zaterdag om 19:29 Auteur Geplaatst: zaterdag om 19:29 bedankt voor het meedenken allemaal! 🥰 ik ga proberen om iemand te vinden die de melding kan doen. binnenkort zal ik vast wel weer een update plaatsen hier, zodra ik (hopelijk) goed nieuws heb! 1 Quote
Suus1978 Geplaatst: zaterdag om 20:06 Geplaatst: zaterdag om 20:06 Vaak worden meldingen over iets wat je van anderen hebt gehoord niet in behandeling genomen, alleen als je zelf getuige bent. Dat is wel iets om rekening mee te houden. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.