Ga naar inhoud

Konijnen en hun voedingsbehoefte in de winter  

11 leden hebben gestemd

1. 1. Eten jouw konijnen meer voedsel op in de winter, dan in de zomer?

• Nee
      6
    • Ja
      5

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik was druk bezig met het schrijven van een artikel over konijnen natuurlijk voeren (dus zonder brok en zelfs zonder hooi). En bij die manier van voeren moet je best zoeken naar seizoensaanbod in de winter waarmee jouw konijnen genoeg voedingsstoffen binnen krijgen. 

Met het traditionele voeren is dat een stuk minder, omdat je dan minder seizoensgebonden voedingsmiddelen aanbied, maar jaarrond hetzelfde. 

De poll is met name voor de buitenkonijnen. Binnenkonijnen zullen er minder van merken. 

Nou ben ik dus wel eens benieuwd, wat jullie geven en of jullie konijnen meer of anders eten in de winter? 🙂 

Geplaatst:

Ik heb zelf op ja gestemd. Ik voer op de traditionele bunnybunch manier, veel hooi, een klein beetje brok, dagelijks vers groenvoer. En een klein beetje snacks, wat hier knaaghout of gedroogde kruiden zijn.

Ik voer ze niet meer brok of groenvoer in de winter. Dat is jaarrond wel hetzelfde. In de zomer krijgen ze wel meer variatie in de groenvoersoorten, in de winter is het ietsje meer van hetzelfde omdat ik minder uit eigen tuin kan aanvullen. Maar die hoeveelheid is niet anders. Wat ze dan wel meer eten? Hooi. In de winter eten ze hier echt een stuk meer hooi dan in de zomer. Heel fijn natuurlijk, en ik bied ook bewust genoeg variatie in hooi aan in de winter 😄 

Geplaatst:

Hier eten ze minder. Ik voer ook maar minder nu want de helft blijft liggen. Hooi het zelfde als altijd.

Alle soorten hooi...ene keer vallen ze aan op de Timothy met roos of munt..andere keer trekken ze hun neus ervoor op en gooi ik het maar in de wc en geef weide hooi waar ze weer op aanvallen. 😜

Geplaatst:
1 uur terug, Evee zei:

Bij jou zitten ze wel in huis he? @Lappie2 Daar staat waarschijnlijk lekker verwarming aan nu 😄 Dat scheelt wel. 

Elke dag tussen 11 en 14 liggen ze languit op hun bedje tegen de verwarming aan 😜😂 en Kip op de verwarming 😂

Geplaatst:

Oei, ik zag het te laat! Ik had gestemd nee, maar wat je zegt: ze zitten binnen.

Toen ze buiten zaten en de temperaturen rond het vriespunt kwamen, gaf ik ze wel wat meer brok. Half handje meer, omdat ik dacht dat ze nu wat meer energie moesten verbranden om warm te blijven (geen idee of dat zo is). 

Geplaatst:

Kwa temperatuur is het natuurlijk heel anders..binnen en buiten konijnen maar ik zie echt wel een groot verschil met de zomer en winter maanden hier in huis.

Het is elke dag echt donker buiten en in huis. Vooral als we niet thuis zijn. Ze zijn heel lui..eten wat, drinken wat, rek en strek en dan boem plat lekker dicht tegen elkaar aan. Terwijl ze in de lente zomer veel actiever zijn. Raam gaat dan al open, balkon deur..(kip natuurlijk dicht op die momenten) Lekkere frisse wind door de kamer.

Als we thuis komen (16.00)is het nog donkerder...dus dan gaat er een lampje aan en beginnen ze al binkies te maken en stuk actiever.

Daarom eten ze minder want ze hoeven niet veel te verbranden met niks doen de hele dag 😜

Dus echt wel verschil tussen zomer en winter bij Kleine en Leeuw. Alleen Kip maakt het niks uit..die vind overal wel een lichtpuntje om uitgebreid te zingen naar zijn liefjes aan de andere kant van het raam ❤️

Onze lekkere tortel duif hihi

Geplaatst:

Ze krijgen meer brok, want ze weigeren warm te gaan liggen. Dus ongetwijfeld verbranden ze meer van in de sneeuw en hagel liggen. Het is maar 10 gram meer verdeelt over 8,5kg konijnen, maar toch. En ik vind Scarlett dus altijd echt wel hongerig. Ze jaagt nu ook beetje op Lodewijk soms. 

Geplaatst:

Ik heb op ja gestemd. De brokjes blijven qua gram het zelfde. S'morgens krijgen Aya en Verdi samen 35 gram brokjes en s'avonds krijgen ze samen 30 gram brokjes. Verder geef ik ze qua groenvoer eigenlijk niet zoveel aan variatie als in de zomer, maar ze krijgen wel groenvoer. En verder krijgen ze ook hier gedroogde kruiden en knaaghout. Bij mij verblijven Aya en Verdi buiten in een ruime ren. Ik merk wel dat Verdi wat meer Aya op jaagt, dus probeer ik dat een beetje in het gareel te houden, wat mij natuurlijk niet altijd lukt 😅.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .