Arielle Geplaatst: 14 januari Geplaatst: 14 januari (aangepast) Hey allemaal! Sinds kort heeft Muffel een klein maatje: Alwin. Ze doen het goed samen, zoals eerder in een topic te lezen was! Nu komt er een nieuwe bank in huis en ik weet natuurlijk niet hoe hij daarop gaat reageren. Het is een stoffen bank en hij kan er makkelijk onder, muffel kan er overigens zelfs onder en zij weegt 6,1 kilo. Al moet ze dan wel plat gaan liggen. Voordat de bank er is wil ik al voorbereiden hoe ik een beetje en enigszins de bank konijn proof kan maken. Zeker omdat afleren weinig zin heeft en ik merk dat hij ergens aan trekken best leuk vind. Hebben jullie tips? 🌟 Ik lees veel over afleiding geven en daar kan ik ook wel wat inspiratie voor gebruiken. Wc rolletjes worden toch saai op een gegeven moment en de speel en knaagmat is er bijna doorheen 😂 14 januari aangepast door Arielle Quote
Evee Geplaatst: 14 januari Geplaatst: 14 januari Zorgen dat ze er niet bij kunnen is de enige echt effectieve oplossing 😉 1 2 Quote
bunnyempress Geplaatst: 14 januari Geplaatst: 14 januari Nadruk op enigszins, maar goed, wij kunnen zelf ook onder onze bank liggen en zij zijn buiten konijnen. Toch vinden ze het wel leuk om eronder te gaan. Wij hebben geen losse poten, maar ik hoorde van mensen die er panties omheen deden. Knagen ze niet gelijk in hout / plastic en heb je ff de tijd om ze weg te jagen 😓. Daarnaast zou ik kiezen om te zorgen dat hij of tegen de muur staat en ze er niet langs kunnen of er vanaf zodat de doorgang makkelijk is. Mijn man ploft nogal eens op de bank en toen kon Scarlett er niet meer langs en toen had ik dus tandjes erin. Als je namelijk vast zit, dan tanden erin zetten 😓. Qua afleiding train ik met ze, dat vinden ze leuk, vooral Lodewijk wil graag pleasen. Scarlett doet zo min mogelijk, maar wil wel een snoepje. Target stick gebruik ik niet meer, want ze doen het op stem commando’s. Verder is een voerbal best leuk, intelligentie spelletjes, wilgenbal kan ook, stapelbakjes, slinger met eten, tunnel en hogere chill plekjes. Maar Lodewijk heeft dus ook een hondenhoepel om door heen te springen. Ze zijn beide kleiner dan Muffel, maar ze willen alles samen, dus ik heb veel honden speelgoed. Handig met 4,5 en 3,8 kg konijn die samen door een hoepel willen. 1 Quote
Arielle Geplaatst: 14 januari Auteur Geplaatst: 14 januari (aangepast) 2 uren geleden, bunnyempress zei: Nadruk op enigszins, maar goed, wij kunnen zelf ook onder onze bank liggen en zij zijn buiten konijnen. Toch vinden ze het wel leuk om eronder te gaan. Wij hebben geen losse poten, maar ik hoorde van mensen die er panties omheen deden. Knagen ze niet gelijk in hout / plastic en heb je ff de tijd om ze weg te jagen 😓. Daarnaast zou ik kiezen om te zorgen dat hij of tegen de muur staat en ze er niet langs kunnen of er vanaf zodat de doorgang makkelijk is. Mijn man ploft nogal eens op de bank en toen kon Scarlett er niet meer langs en toen had ik dus tandjes erin. Als je namelijk vast zit, dan tanden erin zetten 😓. Qua afleiding train ik met ze, dat vinden ze leuk, vooral Lodewijk wil graag pleasen. Scarlett doet zo min mogelijk, maar wil wel een snoepje. Target stick gebruik ik niet meer, want ze doen het op stem commando’s. Verder is een voerbal best leuk, intelligentie spelletjes, wilgenbal kan ook, stapelbakjes, slinger met eten, tunnel en hogere chill plekjes. Maar Lodewijk heeft dus ook een hondenhoepel om door heen te springen. Ze zijn beide kleiner dan Muffel, maar ze willen alles samen, dus ik heb veel honden speelgoed. Handig met 4,5 en 3,8 kg konijn die samen door een hoepel willen. Dankjewel! Gelukkig heeft de bank stalen poten. Daar komen ze niet doorheen hihi. Maar het ging me ook vooral om het 'doek' onder de bank en de bank zelf natuurlijk. Tot nu toe valt het gelukkig mee! Duimen natuurlijk... Ze hadden 1 klein beginnetje gevonden onder de bank. Dit gelijk strak getrokken met ducktape. Eenmaal een begin is natuurlijk leuk om verder los te trekken 🐰 Ze zijn er niet meer aan verder gegaan. Savonds doe ik dekens op de bank tot ik gerust ben haha. Fijn alle tips van afleiding! Gebruik je alleen een hondenhoepel als speelgoed? Nooit nagedacht over honden speelgoed eigenlijk. Leuk een hoepel wel! 14 januari aangepast door Arielle Quote
Arielle Geplaatst: 14 januari Auteur Geplaatst: 14 januari 15 uren geleden, Evee zei: Zorgen dat ze er niet bij kunnen is de enige echt effectieve oplossing 😉 Haha ja dat klopt zeker. Maar ik gun ze toch wel free roaming 🥰 Quote
Lollie Geplaatst: 14 januari Geplaatst: 14 januari Is iets van gaas onder de bank vastmaken een optie? Quote
bunnyempress Geplaatst: 15 januari Geplaatst: 15 januari 7 uren geleden, Arielle zei: Fijn alle tips van afleiding! Gebruik je alleen een hondenhoepel als speelgoed? Nooit nagedacht over honden speelgoed eigenlijk. Leuk een hoepel wel! Ze hebben echt veel speelgoed. Sommige kunnen ze zelf mee spelen, andere vul ik met eten (voer, snoepjes, kruiden). Die hoepel kwam er omdat Lodewijk van springen houdt. En als je zelf geen obstakels maakt, dan maakt hij ze zelf wel. Dus als je dan ‘s ochtends een filmpje ziet dat hij 6x haasje over gaat en je arme Scarlett steeds haar koppie ziet bukken, dan ga je vanzelf wel iets bedenken. We hebben ook een konijnen spring obstakel (zoals je ook bij paarden ziet- met van die balken), maar dat is lastig met 2 konijnen. De ene loopt de balken eraf terwijl de andere wel springt enzo. Moet nog beter mee oefenen, maar toen werd ik zwanger en heb ik het gelaten. Hoepel vasthouden was handiger dan telkens bukken en balken terug leggen. Scarlett springt alleen als er iets te halen valt (eten, wat ruikt naar eten of ligt eten), maar kan echt hoog springen. Ze ging over het hek heen van 1.20m. Graven is hier ook favoriet, maar dat is met binnen konijnen denk ik lastiger met opruimen. Al zijn er volgens mij ook wel oplossingen voor. 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 16 januari Geplaatst: 16 januari Op 14-1-2025 om 23:43, Arielle zei: Maar het ging me ook vooral om het 'doek' onder de bank en de bank zelf natuurlijk. Volgens mij heeft Evee hier eens iets 'leuks' meegemaakt. Hoewel leuk was het niet. 1 Quote
Arielle Geplaatst: 16 januari Auteur Geplaatst: 16 januari Op 15-1-2025 om 07:08, bunnyempress zei: Ze hebben echt veel speelgoed. Sommige kunnen ze zelf mee spelen, andere vul ik met eten (voer, snoepjes, kruiden). Die hoepel kwam er omdat Lodewijk van springen houdt. En als je zelf geen obstakels maakt, dan maakt hij ze zelf wel. Dus als je dan ‘s ochtends een filmpje ziet dat hij 6x haasje over gaat en je arme Scarlett steeds haar koppie ziet bukken, dan ga je vanzelf wel iets bedenken. We hebben ook een konijnen spring obstakel (zoals je ook bij paarden ziet- met van die balken), maar dat is lastig met 2 konijnen. De ene loopt de balken eraf terwijl de andere wel springt enzo. Moet nog beter mee oefenen, maar toen werd ik zwanger en heb ik het gelaten. Hoepel vasthouden was handiger dan telkens bukken en balken terug leggen. Scarlett springt alleen als er iets te halen valt (eten, wat ruikt naar eten of ligt eten), maar kan echt hoog springen. Ze ging over het hek heen van 1.20m. Graven is hier ook favoriet, maar dat is met binnen konijnen denk ik lastiger met opruimen. Al zijn er volgens mij ook wel oplossingen voor. Super leuk zeg! Ik ga Ollie (de dwerg) eens vermaken met springen en trucjes. Ja het asiel heeft hem Alwin genoemd maar vannacht besloten dat het Ollie wordt hahah. Hij houdt ook wel van springen en vooral heel hard rennen en graven. Muffel ligt de helft van de tijd te slapen.. een enorm verschil tussen een klein en groot konijn. Al houdt ze ook enorm van graven en voor snoepjes doet ze alles hihi. Bedankt voor de tips! Quote
Arielle Geplaatst: 16 januari Auteur Geplaatst: 16 januari 6 uren geleden, To van de Veluwe zei: Volgens mij heeft Evee hier eens iets 'leuks' meegemaakt. Hoewel leuk was het niet. Ook het doek onder de bank ontdekt? Quote
Cheeta26 Geplaatst: 16 januari Geplaatst: 16 januari 2 minuten geleden, Arielle zei: Ook het doek onder de bank ontdekt? Iets met een complete tunnel door de bank heen Quote
Evee Geplaatst: donderdag om 09:54 Geplaatst: donderdag om 09:54 Nee, compleet tunnels door een hoekbank heen gegraven. Ik zag 's ochtends voor ik naar mijn werk ging een geel "schuim stukje" liggen. Opgeruimd, en dacht nog van "waar komt dat vandaan?". Bij thuiskomt na het werk op de bank willen zitten... plof... een plank om op te zitten! Bleken de konijnen een compleet tunnelstelsel door de zitting van de bank heen gegraven te hebben. De vulling was er dus bijna helemaal uit. Best kunstig, minder leuk voor ons. Daarna zijn mijn konijnen naar buiten verhuisd. 3 Quote
Lollie Geplaatst: donderdag om 17:38 Geplaatst: donderdag om 17:38 (aangepast) Zoiets heb ik ook eens meegemaakt 😬. Ik zat op de bank bij de konijnen (er stond er een in het verblijf) en hoorde ineens een geluid onder mij. Viel me ineens op dat Charlie niet te zien was, dus even zoeken. Zat er een gat in de bank, met Charlie erin. Ze had nog een lekker nestje gemaakt met konijnenhaar ook 😂. In dit geval zijn niet de konijnen verhuist, maar de bank. Alhoewel de konijnen later ook. donderdag om 17:39 aangepast door Lollie 5 Quote
YatesH Geplaatst: vrijdag om 13:37 Geplaatst: vrijdag om 13:37 Op 16-1-2025 om 11:54, Evee zei: Nee, compleet tunnels door een hoekbank heen gegraven. Ik zag 's ochtends voor ik naar mijn werk ging een geel "schuim stukje" liggen. Opgeruimd, en dacht nog van "waar komt dat vandaan?". Bij thuiskomt na het werk op de bank willen zitten... plof... een plank om op te zitten! Bleken de konijnen een compleet tunnelstelsel door de zitting van de bank heen gegraven te hebben. De vulling was er dus bijna helemaal uit. Best kunstig, minder leuk voor ons. Daarna zijn mijn konijnen naar buiten verhuisd. Ik moet hier wat ontspanning vinden. Het spijt me, maar de konijntjes waren tenminste creatief. Nu heb je een designer eco-art bank 😄 2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: vrijdag om 23:23 Geplaatst: vrijdag om 23:23 Op 14-1-2025 om 23:45, Arielle zei: Haha ja dat klopt zeker. Maar ik gun ze toch wel free roaming Je kunt ze nog zoveel knaagartikelen geven of spelletjes dat kan geen 24/7. Ze gaan zelf ook hun spelletjes ontdekken en die zijn voor hen erg leuk maar voor ons minder. Bij spelletjes moet je ook altijd zelf aanwezig zijn. Als ik mijn hindernis om eroverheen te springen even laat staan om iets te pakken, beginnen ze al aan de palen te knagen. Ik kan niets in de ren laten staan.... Het is dat de catcubes van kunststof zijn anders waren die ook allang opgevreten. 1 Quote
Evee Geplaatst: maandag om 09:36 Geplaatst: maandag om 09:36 Ik had dus ook free roam konijnen. huiskonijnen of losloop konijnen, of hoe je het wil noemen. Ik vond het heerlijk aan de ene kant, lekker bij je, veel contact met ze. Aan de andere kant zijn er wel nadelen. Na een aantal jaar waren die nadelen zo aanwezig dat ik toch besloot ze lekker buiten te houden. En heel eerlijk heb ik er nooit spijt van gehad omdat ik het gevoel heb dat ik ze buiten makkelijker echt konijn kan laten zijn. Het graven, slopen en knagen is gewoon eigenlijk nooit een probleem buiten. Terwijl je binnen toch constant oplossingen aan het bedenken was om ze hun natuurlijke gedrag in huis te kunnen laten uitvoeren. Toch vonden ze zelf altijd net weer een projectje waar je zelf niet aan gedacht had, en waar zij veel plezier van hadden, maar wij toch wat minder. Het is niet voor niets dat veel opvangen konijnen niet eens in huis plaatsen. Mensen hebben er vaak een te rooskleurig beeld van. Ook ik had dat. En dat gaat een paar jaar goed, maar bij de meeste mensen komt er vroeg of laat toch een moment dat het niet handig meer is. Plintjes die aangeknaagd zijn. Tafelpoten. De bank uitgehold. Kabels doorgeknaagd, ondanks dat we zorgvuldig alles in kabelbeschermers hadden gedaan. Zo heb ik ooit heel boos naar kpn gebeld dat onze vaste telefoon het niet deed. De stekker zat er echt in, aan beide kanten.... maar ja... daar tussen.... had toch een konijn de tandjes in de telefoonkabel weten te zetten 😂 Oeps! Of die keer dat ze hun tandjes wisten te zetten in de kabel van de geluidsset van de tv.... 94!!! euro om één kabeltje te vervangen... oef. Ik moet wel toegeven dat ik nu de konijnen niet meer in huis heb, maar een stel honden die er ook wat van kunnen, dus of ik er uiteindelijk qua huis nou op vooruit ben gegaan? 😂 Laat ik bekennen dat wij nooit meer een nieuwe-nieuwe bank gekocht hebben en dat onze meubels van budgetwinkels of tweedehands zijn... Maar goed, terug ontopic, ik denk niet dat je het 100% kan afleren omdat het natuurlijk gedrag is om te graven en te knagen. Alternatieven aanbieden zo veel je kan, maar garantie heb je gewoon niet, tenzij je zorgt dat ze er echt niet bij kunnen. 1 Quote
Arielle Geplaatst: 15 uren geleden Auteur Geplaatst: 15 uren geleden Ik heb een grote plaid op de bank liggen voor als ik naar bed ga. Voor de zekerheid. Voor nu los ik het maar even zo op! Verder maar even wilgenhout opgehaald, dus voorlopig zijn ze daar wel zoet mee 😊 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden 7 uren geleden, Arielle zei: Ik heb een grote plaid op de bank liggen voor als ik naar bed ga. En die laten ze met rust? Dan heb je wonderkonijnen. Hennepvezelmatten knagen ze ook kapot of een handdoek als ze ziek zijn. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.