karinj Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari Hoi, Ik ben nieuw op dit forum, maar kon het volgende niet zo goed terug vinden. Wij hebben sinds november 2 konijnen (mannetje en vrouwtje). Uit elkaar gehaald met 12 weken, daarvoor bij elkaar gezeten. We hebben een buitenhok met twee vaste rennen eraan vast en nog met losse panelen uitgebreid. Ze hebben allebei ongeveer 3 meter. Op verschillende plaatsen grenzen de hokken. Ze liggen meestal bij elkaar in de buurt (met gaas ertussen) en ook vaak knuffelen door de "tralies". Maar ik snap ook dat dit geen garantie geeft. Mannetje is vorige week gecastreerd, ze zijn nu 20 weken. Ik vroeg me af of ik over een paar weken gewoon een of meerdere scheidingen ertussen uit kan halen. Of ze toch beter eerst op neutraal terrein samen kan zetten (verplaatsen geeft misschien ook weer stress). Of kan ik ze het best eerst een tijdje van plek wisselen? Ze staan momenteel binnen in de woonkamer tot het weer warm genoeg is. Dus we hebben er wel veel zicht op. Verder vroeg ik me af hoe te doen met de spullen. We hebben alles (voerbakje, hooibak, wc etc) dubbel. Dat gewoon allemaal het best zo laten staan, zoals het nu is? En ze het dan zelf uit laten zoeken? Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee. Groet, Karin Quote
happy211 Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari Koppelen op neutraal geeft de beste kans dat de koppeling lukt. Daarmee haal je alle onzekere factoren weg zoals territorium drang en kunnen de konijnen puur op karakter (en een deel hormonen) de rangorde bepalen. Daarmee zeg ik niet dat het sowieso lukt als je op neutraal terrein koppelt, of dat het gegarandeerd mislukt als je de scheidingen weghaalt en in hun eigen verblijf koppelt. Je haalt een stukje risico weg, waardoor de koppeling een betere kans heeft. Zelf zou ik daarvoor kiezen als de optie er is, zodat je als het niet lukt, achteraf niet hoeft te denken: had ik maar... Nog wat meer algemene dingen die ik je mee wil geven: - wacht tot minimaal dag 15 na de castratie voor je begint met koppelen, ivm vruchtbaarheid van de ram - jouw konijnen zijn nog erg jong. Hou er rekening mee dat de puberteit nog veel kan veranderen voor het karakter en de rangorde. Hoeft niet zo te zijn, maar wel goed om in je achterhoofd te houden. - bekijk dit artikel voor meer tips voor het koppelen: https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/ Wat betreft de extra spullen: zorg dat je voor de koppeling alles zo goed mogelijk schoonmaakt en vrij maakt van hun geur. In de koppelren heb je niet veel nodig: 1 of 2 toiletbakken en wat schuilplekken (dat kan zelfs een kartonnen doos zijn met wat openingen erin. Voor het uiteindelijke verblijf kun je ook wel extra toiletbakken gebruiken, dan kun je kijken waar ze zelf graag hun behoefte doen. Dat is namelijk niet altijd op de plek die wij baasjes voor hun uitkiezen 😉 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.