Gina_ Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari Hoi allemaal, Mijn rammetje Marley doet al een tijdje, ik denk zo'n 5 weken, vervelend naar zijn vriendin Eldia toe. Wil zeggen, hij bijt/knijpt haar geregeld in de billen. Hij moet ook altijd per se daar langs waar zij zit en bijt haar dan ook zodat ze weggaat. Ik hoor van haar kant nu ook vaker grommen naar hem bvb als zij ligt te rusten en hij bij haar komt gerend. Ook als ze eten krijgen rent ze grommend naar hem toe en wil zijn stuk afpakken. Eerst pakte Marley altijd alles van haar af, nu andersom. Wat mij liet schrikken is dat ik net zag dat hij haar weer meerdere keren in de bips beet en nu ook een plukje haar uittrok. Toen hij dit deed schoot ze 2x op hem af en duwde haar hoofd onder zijn hoofd. Ze was erna en ervoor best onrustig en in de dekens op de bank aan het graven. Ze zijn eind januari 1 jaar een koppel en hebben dit nooit gedaan. Beide lopen 24/7 los in de woonkamer en hebben voldoende schuilplekken. Ze zijn ook allebei gecastreerd. Vrijdag zijn we nog naar de dierenarts geweest, ze krijgen allebei antibiotica vanwege snot. En Marley gaat een CT-scan krijgen voor zijn oren om het middenoor en trommelvlies in beeld te krijgen. Hij krijgt ook pijnstilling. Mijn vraag is: moet ik hier iets mee? Moeten ze tijdelijk uit elkaar? Moet ik ze laten zolang het er niet heftiger aan toe gaat? Ik maak mij toch bestwel zorgen. Quote
happy211 Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari Dat is flink schrikken en vervelend. Ik zou ze hierom nog niet uit elkaar halen tenzij het erger wordt. Anders zul je ze later weer opnieuw op neutraal terrein moeten koppelen. Hopelijk is het tijdelijk wat onrust en zal het vanzelf weer beter worden. De gezondheidsproblemen kunnen hier wel in meespelen. Minder goed in hun vel dus wat meer in de verdediging (bijvoorbeeld bij het eten), waar de ander dan weer op reageert. Dit is nog geen vechten, wel duidelijk rangorde gedrag. Dat zij haar kop onder hem duwt is een teken dat ze hem duidelijk wil maken dat zij de baas wil zijn en dat ze er niet van gediend is dat hij in haar billen bijt. Het grommen ook. Nog een vraag die ook invloed kan hebben: hoe oud zijn de konijnen nu? 1 Quote
Gina_ Geplaatst: 13 januari Auteur Geplaatst: 13 januari (aangepast) 29 minuten geleden, happy211 zei: Dat is flink schrikken en vervelend. Ik zou ze hierom nog niet uit elkaar halen tenzij het erger wordt. Anders zul je ze later weer opnieuw op neutraal terrein moeten koppelen. Hopelijk is het tijdelijk wat onrust en zal het vanzelf weer beter worden. De gezondheidsproblemen kunnen hier wel in meespelen. Minder goed in hun vel dus wat meer in de verdediging (bijvoorbeeld bij het eten), waar de ander dan weer op reageert. Dit is nog geen vechten, wel duidelijk rangorde gedrag. Dat zij haar kop onder hem duwt is een teken dat ze hem duidelijk wil maken dat zij de baas wil zijn en dat ze er niet van gediend is dat hij in haar billen bijt. Het grommen ook. Nog een vraag die ook invloed kan hebben: hoe oud zijn de konijnen nu? Ja inderdaad. Ik schrok gisteren echt, normaal waren ze altijd heel lief naar elkaar toe. Herkoppelen zou echt niet zo makkelijk worden qua neutrale ruimte. Ik dacht ook al dat de gezondheid wat meespeelt, het lijkt alsof Marley een korter lontje heeft. Hij duwt mij ook wat vaker aan de kant. Is echt de baas aan het uithangen laatste tijd. Ik heb al wel een tijdje het idee dat vooral zij niet helemaal tevreden is met de rangorde en dat ze liever dominant was. Marley is nu 1 jaar en 7 maand en Eldia is 1 jaar en 4 maand. Ze was net 16 weken toen ze gekoppeld werden, misschien dat ze aan de te jonge kant was en daarom nu liever de bovenhand wil. Ze kan ook echt een pittige tante zijn. 13 januari aangepast door Gina_ Quote
bunnyempress Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari (aangepast) Ze zijn jong gekoppeld en zitten einde puberteit. Ik denk dat ze nu vanwege de gezondheid wat onrustig zijn. Zij wil denk ik kijken of ze de baas kan worden, maar hij pikt dat niet al is hij ziek. Goed in de gaten houden. Sommige mensen halen hun konijnen tijdelijk uit elkaar als er eentje ziek is, omdat dit soort onrust kan voorkomen. Zeker als de dominante best ziek wordt. Geeft het hem teveel stress, dan zou ik ingrijpen. Maar het klinkt alsof hij nog prima zijn mannetje kan staan. Dus er is ook kans dat zij gewoon afdruipt en dat het weer rustig wordt. Nadat het zieke konijn weer beter is, gaat het herkoppelen vaak wel beter en sneller hoor, dan een koppel dat zonder aanwijsbare reden onrust heeft gehad. Ik duim dat het gewoon bij dit soort minimaal gedrag blijft. 13 januari aangepast door bunnyempress 1 Quote
happy211 Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari Ze hebben wel de leeftijd dat puberteit nog een rol kan spelen. Bijvoorbeeld dat de voedster nu haar karakter meer gevormd is toch liever dominant wil zijn. Of dat de ram toch baziger is geworden dan eerst. Laten we hopen dat ze allebei snel opknappen en dat de rust dan weer terug keert. 1 Quote
Gina_ Geplaatst: 13 januari Auteur Geplaatst: 13 januari Dankjulliewel! Ik dacht al zoiets, maar ze hebben samen al heel veel ziekte doorgemaakt, dus vind het een beetje gek dat ze er nu dan onrustig van zouden worden. Ook omdat ze "alleen maar" een loopneus hebben. Marley heeft misschien last van zijn middenoor, maar hij toont daar geen symptomen van. Is meer een vermoeden van mijn kant. Er is echt veel erger geweest en toen deden ze juist heel lief en ondersteunend naar elkaar toe. Ik zal iig alert blijven en ze, als het echt ruzie wordt, even uit elkaar halen. Ze staan nu nog beide goed hun mannetje. Vind ze wel iets minder knuffelig met elkaar, lijkt dat er toch iets van onenigheid is. Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 14 januari Geplaatst: 14 januari 14 uren geleden, Gina_ zei: maar ze hebben samen al heel veel ziekte doorgemaakt Ojee wat een pech en ellende in hun korte leventje. Sterkte ermee. Ik heb overigens geen toevoegingen. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.