mirthe0 Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Hallo allemaal, Ik heb een konijn met een geamputeerd achterpootje. Ze doet het mega goed gelukkig. Nu zit zij buiten samen met mijn andere konijn in een hok met ren op tegels. Met dit natte weer gaat zij als ze zit op haar kontje/heupje zitten en wordt deze dus helemaal nat. Ik heb al 2 houten huisjes staan in de ren en een stretchbedje met deken onder in het hok. Nu kwam ik er vanavond achter dat haar kont vervilt was en haar huid dus ook een soort losliet. Ik ben over allerlei opties aan het nadenken maar hebben jullie tips hoe zij zo droog mogelijk kan zitten buiten als het toch nat is. Ik dacht aan iets in de trant van matten maar het moet ook comfortabel zijn. Erg bedankt voor het meedenken vast Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari @mirthe0 Floor had ook 3 pootjes. Echter ze heeft niet dergelijke problemen gehad. Hoofdzaak is dus om de ren grotendeels proberen waterdicht te krijgen. Als het nat wordt door regen dan kun je plexiglas platen monteren aan het gaas daar waar de regen het meest invalt. Je kunt de platen zelf snijden naar ook laten snijden op maat en er gaatjes inboren, hetzij zelf doen hetzij bij de leverancier. Je kunt ze dan middels tiewraps aan het gaas bevestigen. Niet alles potdicht maken uiteraard. Maar als het vochtig weer is kunnen de tegels ook vochtig worden. Ik had voor Floor (en Bobby) henbepvezelmat op de grond liggen en ook een lange loopplank van 2mtr. met zijschotten (want ze waggelde heel erg) naar het schuilverblijf gemaakt wat 60cm boven het verblijf zit. Daar lagen ze veel op te chillen. Ook nog catcubes waar ze bovenop lag met een stukje hennepmat erop. Tips over het vervilten wijs ik even naar @bunnyempress en @Lappie2 daar zijn zij experts in. Tenminste van Lappie2 dacht ik het ook, en misschien nog wel meer mensen. Quote
Lappie2 Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari (aangepast) Met binnen konijnen is het natuurlijk heel anders dan buiten....vooral met de winter. Onze Leeuw had ook een vilten vacht en ontstekingen in zijn huid.. niet alleen van onder. Hij ging eerst in bad met speciale shampoo.maar in jouw geval kan dat nu niet. Ik denk dat je er eerst voor moet zorgen dat de ren droog is met de tips van BobbyonTheFloor. En dan flink borstelen en knippen (met verband schaar of neus schaar) Bad gaat dus niet... Ik gebruikte 3 of 4 soorten kammen en borstels en heb zelfs met een wenkbrauw mesje zijn onderkant wat weggeschoren. Daarna elke dag (3x) met antibacteriële spray en speciale natuurlijke crème op de geïnfecteerde plekken om de huid te herstellen. Maar dit kan pas als het echt droog is in hun verblijf ..anders blijf je bezig. 10 januari aangepast door Lappie2 Quote
Evee Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari Is het een optie om jouw konijnen naar binnen te halen? Voor een konijn met problemen met de huid onder de pootjes, zoals bijv bij zere hakjes, is dat het meest ideaal omdat je dan veel makkelijker een droog verblijf kan krijgen. Een konijn dat een poot mist, heeft vergelijkbare problemen met de drukpunten. Dat droge verblijf is namelijk echt wel belangrijk. Hier staan ook veel tips in voor ondergrond en verzorging bij gevoelige pootjes: https://www.bunnybunch.nl/pododermatitis-zere-hakjes/ Is er een achterpoot geamputeerd? Dat is wel vrij lastig, iets om wel aan te geven is dat in veel gevallen de huid uiteindelijk toch stuk gaat en het een reden kan zijn om het konijn in te laten slapen. Niet dat je niets kan doen om dat uit te stellen, maar ik wil het toch even aangeven bij je. 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari Bij beginnende vervilting: gauw borstelen, je maakt de haren los en dan kan het verharen doorgaan en kunnen ze weer gewassen worden door het konijn/drogen. Het is dus echt wel zaak om dit regelmatig (dagelijks) te doen, mocht het nat zijn. Als het echt viezigheid is en niet alleen water, kan je ook kiezen om met babydoekjes te wrijven om het eruit te halen en dan zachtjes borstelen. Bij grotere vervilting: langs de dierenarts en/of zelf knippen of trimmen. Let erop dat je niet in de huid van het konijn knipt. Als het zoveel vervilt is, dan gaat het trekken aan de huid van het konijn. Die heeft dan pijn en het kan gaan ontsteken. Vaak krijg je dan ook honingzalf mee of als het al is gaan ontsteken medicatie zoals @Lappie2 omschreef. Zo erg is het bij ons gelukkig nog nooit geweest. Wat jij beschrijft, dat de huid loslaat klinkt echt heel slecht. Ben je langs de dierenarts geweest? Bij Lodewijk hadden we het probleem dat hij met zijn staart over de natte vloer zwierde, dan kwam er soms wat modderig water in en dat kreeg hij er niet uit, in periodes dat hij aan het verharen was. Het was ook zijn eerste wintervacht toen dus het ging enorm klitten/vilten. Hele tijd goed gegaan, dat ik zijn staart schoonmaakte en hem plukte, maar toen werd ik ziek en mijn man lukte het niet. Toen is hij dus een klein beetje geschoren bij de dierenarts. Huid was licht rood, dus dagje of 3-4 honingzalf. We waren er ruim op tijd bij, maar ik had toch medelijden met hem. Hij loopt buiten. Inmiddels zwiert hij niet meer zo met zijn staart, maar onlangs heeft hij wormen gehad, dus het verharen gaat niet super, vandaar dat ik nu regelmatig hem check en ook vieze plekken in zijn staart gelijk oplos. Scarlett is nog steeds heftig aan het verharen en ik verdenk haar ervan om express met haar kont in het water te zitten. Deed ze namelijk nooit. Opeens is haar kont nat. Telkens andere plekken, en niet rondom haar plasgaatje, en ook dus hoog op de kont, als ze net tegen het opstaande randje van de border komt. Zeg maar op de plekken waar mensen vaak 'een rokje' zien met verharen. Dus als ik haar optil is alles rond de staart netjes schoon, duidelijk geen urine brand. Als ik haar borstel komen er wolken met haar uit, en tussendoor droogt het dus ook regelmatig op. Ik blijf haar borstelen tot het straks weer helemaal weg is. Maar tussendoor is het dus rustig dagen droog. Ik heb dus alleen ervaring met water/vervilting i.c.m. verharing. Buiten die periodes hebben ze nergens last van. Bij ons is het hopeloos om de ren helemaal te overdekken, ze hebben 30-35m2, de halve tuin en ze zijn 4,5kg/3,8kg. Scarlett is echt een buiten konijn en blijft rustig in de hagel zitten, dus tenzij ik ze op ga sluiten of de ruimte flink ga verkleinen is het hier dus: aanvegen van de ren, borstelen tijdens verhaarperiodes en staarten met doekjes schoonmaken. Quote
mirthe0 Geplaatst: 10 januari Auteur Geplaatst: 10 januari (aangepast) Ik heb zie ik even heb overgeslagen dat we het vervilten direct weggeschoren hebben en ingesmeerd. Ze ziet er verder ontzettend goed uit en dit is ook echt in nog geen 3 dagen ontstaan. Ik ben zelf paraveterinair dus weet gelukkig wel waar ik op moet letten en heb altijd dierenartsen waar ik 24/7 vragen en adviezen aan kan stellen. Aan inslapen denk ik hopelijk de komende 10 jaar niet aangezien ze net 1 is geworden haha. Verder hebben ze echt genoeg droge plekken om te zitten maar het ging mij vooral om de buiten tegels in de ren. Ze lopen overdag meestal lekker los door de hele tuin. Bedankt voor jullie adviezen zover 10 januari aangepast door mirthe0 Quote
bunnyempress Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari 21 uren geleden, mirthe0 zei: Verder hebben ze echt genoeg droge plekken om te zitten maar het ging mij vooral om de buiten tegels in de ren. Ze lopen overdag meestal lekker los door de hele tuin. Helaas is het met nog niet gelukt om te zorgen dat ze ook echt alleen op de droge plekken gaan liggen, al hebben ze dus 35m2 met vele droge plekken. Ze zitten waar ze willen zitten. En Scarlett laat zich dus zelfs niet wegjagen met hagel. Dus ik doe flink de vloer zemen na regenbuitjes en verder dus dagelijks borstelen in de verhaarperiodes. Super fijn om te horen hoe goed je het voor elkaar hebt voor haar. Ik gun haar nog heel veel gelukkige en verwende jaren bij je ❤️ Quote
Marjoleink Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari 4 uren geleden, bunnyempress zei: En Scarlett laat zich dus zelfs niet wegjagen met hagel. Ik zag even voor me hoe je met een geweer op je konijnen schiet. Ik vond het heel moeilijk te geloven🤣 4 Quote
bunnyempress Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari 7 uren geleden, Marjoleink zei: Ik zag even voor me hoe je met een geweer op je konijnen schiet. Ik vond het heel moeilijk te geloven🤣 Dat zou echt gemeen zijn ! Arme dieren. Al denk ik dat Scarlett nog steeds zou negeren. Doet ze met vuurwerk ook. Bovendien is ze duidelijk de baas, want gisteren stonden twee mensen in haar ren te kletsen. Ze hadden haar te weinig groenvoer gegeven én aaiden haar niet. Dus eerst duwde ze mijn man met haar neus en bij geen reactie beet ze in zijn broekspijp. Hij draaide haar kont om zo van “vort” ga iets anders doen. Alleen wel 100% richting gast. Dus daar heeft ze precies hetzelfde gedaan. Die had dus een gat in zijn spijkerbroek 😓. Ja Mw knaagde gewoon door. Vervolgens ging ze wrokkig in haar hok hooi eten. Ik word nooit gebeten, maar ik ken ook duidelijk mijn plek en aai haar voldoende Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari (aangepast) Op 12-1-2025 om 08:07, bunnyempress zei: Die had dus een gat in zijn spijkerbroek Oeps, dat werd een nieuwe broek vergoeden. Hmm, een konijn dat bijt, zo ik niet zo happy mee zijn. Ik wil wel dat de kleinkinderen gewoon in de ren kunnen komen en kijken. 13 januari aangepast door To van de Veluwe Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.