Koniko Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari Een andere vraag ik wil zelf kruiden gaan kweken en zaden gaan inkopen. Wat raden jullie aan Na april denken we weer een koppeltje te nemen. Ik wil zelf kweken zodat ik weet wat ik voer ook zit ik aan andijvie en boerenkool te denken. Quote
Evee Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari Ik heb jouw vraag een eigen topic gegeven, ik denk dat dat het wel waard is. Leuke vraag 🙂 Ik kweek zelf vooral gras en (on)kruiden. Rozemarijn, tijm, munt, paardenbloem, madelief, weegbree, marjolein, lavas, basilicum, peterselie. Ik heb ook heel veel rozenstruiken waar ze van mee eten. Maar ik heb ook perenbomen voor knaaghout. En fruit vooral voor blad/takken maar ook voor af en toe wat vruchten: braam, framboos, aardbei, blauwe bes. Echt moestuin had ik vroeger wel, nu niet meer. Ik moestuinier meestal wel wat, maar dat is afhankelijk van wat ik van anderen aan stekjes krijg aangeboden 😂 Koolsoorten moet je voorzichtig mee zijn, dat echt met mate en niet alle konijnen kunnen er tegen. Er is op de website een lijst met veilige eetbare planten voor konijnen: https://www.bunnybunch.nl/veilige-groenten-fruit-en-kruiden-voor-konijnen/ Ik mis vast nog wel dingen nu. Quote
MarieElsa Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari Wat leuk dat je weer konijnen gaat nemen en daarvoor groenten wilt kweken, welkom! Wij (eigenlijk mijn vriend, die is chef moestuin:p) kweken naast de genoemde (on)kruiden door Evee ook behoorlijk wat groenten voor onszelf, maar de konijntjes snoepen als het kan mee. We hebben hier wortel (mogen ze het loof van), snijbiet, normale bieten (geef ik ze alleen de bladeren van), venkel, aardbei (blad), andijvie inderdaad, selderij, spinazie, raapstelen gehad afgelopen zomer. Daarnaast zaait hij ook speciaal voor de konijnen goudsbloem, zonnebloem (voor de pitten), Timothy gras en 'konijnenmix' (hier zit een combinatie van allerlei verschillende grassoorten en kruiden in). Hoeveel ruimte hebben jullie ervoor? Veel plezier! Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari Ik heb wilgentakken gepoot, aardbeienplanten, munt en in huis basilicum. Zomers de blaadjes van de berkenboom. Verder pluk en droog ik weegbree. Weegbree is hiet het meest geliefde kruid. Ik heb ook wat planten in de tuin waar ze gek op zijn: echinacea (zonnehoed). Daar geef ik de blaadjes van. Verder gras, paardenbloembladeren, soms herderstasje. De goudsbloem is dit jaar niet opgekomen. Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 8 januari Geplaatst: 8 januari Leuk topic! Ga nog even uitgebreider reageren, hebt nu even geen tijd. Druk, druk, druk🙈. Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari Ik kweek zelf: - Wortel, voor de konijnen voornamelijk het loof - Snijbiet, krijgen konijnen de restjes van - Rode biet - Meiraap blad - Pastinaak blad - Bramen blad - Frambozen blad - Wilg - Bamboe - Kruiden zoals, rozemarijn, munt, salie, tijm, etc - Aardbeien blad - Venkel loof Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari 5 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei: Bramen blad Hoe geven jullie dat? Op dat blad zitten stekels. Ik heb hier wat van de wilde bramen geplukt maar ze bedankten er vriendelijk voor. Het valt me op dat als ik witlof geef er altijd wat blijft liggen. Andijvie gaat helemaal op. Dus voortaan maar andijvie geven? Quote
Lollie Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari 55 minuten geleden, To van de Veluwe zei: 6 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei: Bramen blad Hoe geven jullie dat? Op dat blad zitten stekels. Ik heb de caafjes nog nooit bramenblad gegeven, maar wel een braamstruik in de tuin. En daar zitten geen stekels op de bladeren. Wel een soort zacht "vachtje" onderaan. Misschien verschilt het per soort? Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari 1 uur terug, Lollie zei: Ik heb de caafjes nog nooit bramenblad gegeven, maar wel een braamstruik in de tuin. En daar zitten geen stekels op de bladeren. Het zijn bij ons 'wilde bramen'. Dus zal er eigenlijk bij moeten staan 'gewone bramen'. Quote
Kolino Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari Of er stekels op zitten (op het blad) is afhankelijk van de soort braam. Er zijn heel veel soorten. Ik heb inderdaad meer succes gehad met een cultivar. Maar die andere groeit sneller en makkelijker. Je kunt wel de ergste stekels verwijderen, maar het mondgevoel zal hem vast nog niet worden, maar proberen kan altijd. Quote
bunnyempress Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari Ik zag al veel voorbij komen wat wij ook kweken of als plant in de tuin hebben staan, maar binnen kan je ook aan de slag. Graslelie is gemakkeljik en stekt ook heel makkelijk, dus we hebben daar een pot of 3-4 staan nu. Lekker knabbelen voor hen. Verder heb ik schildpadplant Callisia Repens heet het volgens mij. Die groeit minder hard helaas. Verder heb ik af en toe zo'n bakje met graszaad, dat doe ik meestal ook binne, en als hij goed opgekomen is en het is lente, dan zet ik hem daarna vaak buiten in meer aarde, dan blijft het langer goed. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari En fluitenkruid is ook een dankbaar iets. Komt bijna het hele jaar hier in de tuin en om het huis voor. Maar Rosie is hier vooral gek op gedroogde weegbree. Dat trekt ze het eerste uit de groentenbak. Mijn wintervoorraad schiet helaas al aardig op. Druivenblad vinden ze ook lekker en dat kun je al vroeg in het voorjaar gaan voeren tot in de late herfst toe. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.