Goeloskos Geplaatst: 5 januari Geplaatst: 5 januari Hoi hoi, Ik kwam hier om advies te vragen, maar nu ik hieronder aan het typen was, ben ik er vrij zeker van dat dit toch spoedgeval is en ik misschien toch een dierenarts van wacht moet contacteren... We merken sinds vandaag dat Nobel zich afzondert en niet in z'n bak keutelt - de keutels zijn ook veel kleiner dan normaal. Ik heb het gevoel dat zijn buik gezwollen staat en ik voel ik een 'uitstulpsel' op zijn buik/darmen. We zien ook rode vlekken op zijn rechteroog. Hij heeft cataract (niet van E.C., daar is hij enkele weken geleden op getest). Ook zijn geslachtsdeel lijkt wat opgezwollen... hij probeerde net te plassen (gewoon op de grond, niet naar zijn gewoonte), maar er kwam telkens maar een heel klein beetje uit. We twijfelden nu of dit een spoedgeval is of nog kan wachten tot morgen, aangezien hij wel nog veel keutelt (al zijn de keutels klein), groenten en korrels eet en van zijn water drinkt. Zijn hooi laat hij dan wel links liggen. Ik heb mijn 'gewone' dierenarts al gecontacteerd om te vragen of ze morgen een plekje vrij heeft. Bij onze konijnkundige dierenarts kon ik voor morgen geen afspraak maken. Maar nu ben ik toch aan het overwegen om de dierenkliniek in de buurt te contacteren, die hebben een spoeddienst. Iemand hier ervaring met deze symptomen? Alvast bedankt! Quote
Evee Geplaatst: 5 januari Geplaatst: 5 januari Ik ga hierbij toch aan EC denken, dat is namelijk niet goed te testen. De oogproblemen en problemen met nieren en urinebrand horen namelijk allemaal bij Ec. Maar het kan ook zijn dat er iets anders is. Toch zou ik niet gerust zijn op geen EC, met dit verhaal. Of je vandaag nog moet gaan of niet vind ik lastig te zeggen (hij eet en keutelt nog, al is het niet zoals hoort). Ik zou on ieder geval morgenochtend direct bellen en een afspraak voor morgen maken. Quote
Kolino Geplaatst: 5 januari Geplaatst: 5 januari Dat klinkt allemaal niet goed. Voel je een uitstulping aan de rechterkant als je achter het konijn zit, richting de kont? Een soort hobbeltjes als het ware. Als dit niet is wat je voelt, probeer het zo nauwkeurig te omschrijven waar je het op/in de buik voelt en aan welke vorm je denkt. Dat oog baart me een beetje zorgen, is de lens nog heel/op zn plek? Je zegt op het oog, je bedoelt de oogbol neem ik aan? Niet het ooglid toch? Het geslachtsdeel, lastig, klinkt als, misschien blaasontsteking? Zonder beeld is het moeilijk goed oordelen. Weet je de oorzaak van de cataract? Hoe is E.C. uitgesloten? Wat mij het meeste zorgen baart is, alles bij elkaar. Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen. Het zou zonde zijn als wij nu zeggen, ach wacht maar tot morgen en het blijkt toch spoed. Ik twijfel dus ook. Quote
Goeloskos Geplaatst: 5 januari Auteur Geplaatst: 5 januari 55 minuten geleden, Kolino zei: Als dit niet is wat je voelt, probeer het zo nauwkeurig te omschrijven waar je het op/in de buik voelt en aan welke vorm je denkt. Het is precies een zacht bolletje, net iets groter dan een druif, en het lijkt alsof dit precies in het midden van zijn buik zit. Op het dikste punt, waar zijn buik de grond raakt. 58 minuten geleden, Kolino zei: Dat oog baart me een beetje zorgen, is de lens nog heel/op zn plek? Je zegt op het oog, je bedoelt de oogbol neem ik aan? Niet het ooglid toch? Ik bedoel inderdaad op zijn oogbol. Ik kan niet goed zien of hij nog heel is... in het begin (toen we dat ondekten) zagen we wel een witte lens (door die cataract dus), maar dat is al een tijdje moeilijker te zien. Zelfs de DA zag het de laatste keer niet meer zo goed (dat is van eind november geleden). De rode vlekken zitten niet op de plaats van de lens/iris maar eerder op de oogbol. 1 uur terug, Kolino zei: Zonder beeld is het moeilijk goed oordelen. Weet je de oorzaak van de cataract? Hoe is E.C. uitgesloten? Nee, dat weten we niet. Al enkele keren mee naar de dierenarts geweest. Het konijn leeft trouwens binnen en is zo'n 2,5 jaar oud. Ze hebben eind november bloed genomen en getest in het labo. Dat kwam negatief uit voor E.C. Ik was toen voor cataract en met dat vermoeden van E.C. ook naar de DA geweest. Ook omdat hij de laatste tijd precies heel erg slecht ziet en tegen meubels en muren aanloopt. Maar voor de rest was hij wel helemaal in orde... Aan z'n oog was op dat moment niets te doen. Toen moesten we een tijdje metacam geven en oren uitkuisen (want DA dacht dat botsen iets zou zijn ivm evenwichtsorgaan-beginnend oorontsteking). Ik heb ondertussen naar spoedDA gebeld, maar hij zei om nog af te wachten, aangezien hij nog at en keutelde. Raadde aan om metacam te geven en morgen wel bij de DA langs te gaan. Nobel loopt wel weg, wanneer ik hem wil vastpakken of wil voelen aan zijn buik. Hij gaat ook in zo'n bolletje zitten. Dat is ook niet van zijn gewoonte. Is normaal heel tam en wordt graag geaaid. Dus ik denk wel dat hij pijn heeft, ocharme... Maar hij eet dus wel nog gretig van z'n groentjes, dus we bieden hem dat aan. Quote
Kolino Geplaatst: 5 januari Geplaatst: 5 januari Pijnstillers klinken als een goed plan, maar altijd beter om zoiets even na te vragen. Het is niet voor niks recept plichtig. Als het je lukt is het misschien handig om alvast urine te verzamelen, dan kan dat meteen bekeken worden en het een en ander uitgesloten worden. Je bent al de zoveelste met een (bijna) blind konijn, in een paar dagen, wat me doet beseffen dat daar eigenlijk weinig aandacht voor is, terwijl staar bijvoorbeeld, ontzettend vaak voorkomt. Maar het is niet altijd E.C. Dierenartsen die zich voor konijnen interesseren en nascholing volgen, weten wel, wanneer het zeker E.C. is en wanneer het iets anders zou kunnen zijn. We zijn (mijzelf incluis) best wel bang voor E.C. Het hangt naar mijn mening dus af van de dierenarts of je het oordeel kunt vertrouwen of niet. Ik weet niet of titerbepaling nou alles zegt, maar in principe zou je bepaalde waarden verwachten, wel goed om te beseffen dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn. Ik vind het wel jong, juvenile cataract zou wel een optie zijn. Dat zou een reden kunnen zijn waarom de kans op E.C. kleiner is. Ik wil niet zeggen nul, want de E.C. parasiet kan ook weer via de baarmoeder in de ogen terecht komen. Maar er zijn ook andere oorzaken! Zou de blaas vergroot kunnen zijn? Mijn gevoel gaat ook uit naar pijn (dus tragere darmen, verklaart kleine keutels) De rest aan de onderkant doet mij het meest aan blaasproblemen denken. Enige maar die ik daar bij heb, check wel dat er iets uit blijft komen! Als dat niet zo is, wel meteen met spoed een dierenarts contacteren! Dat oog, dat zal waarschijnlijk ook pijn doen. Ik zat nog te denken, kan hij zich pijn hebben gedaan aan stro of hooi? Ze zien sprieten niet, dus zoiets is snel gebeurd. Ik denk dat de keuze om morgen naar een dierenarts die je vertrouwt te gaan, wel goed is. Zeker als je nu met pijnstillers de nacht door kan. Wel spannend natuurlijk. Succes! Hopelijk heb je snel meer duidelijkheid! Quote
Goeloskos Geplaatst: 6 januari Auteur Geplaatst: 6 januari Net terug van de DA (de gewone, niet de konijnkundige). Ze heeft een foto genomen van z'n buik. Er was geen gasvorming te zien, maar wel serieuze verstopping. Zijn buik zat gewoon vol met keutels... dus ze heeft emeprid ingespoten, dat moeten we volgende dagen ook oraal geven. Alsook meloxidyl, lactulose en infacol. Ze raadde aan om enkel hooi en water te geven. (Gelukkig markeert aan zijn eetlust niets...) Ivm zijn urine en geslachtsdeel: dat leek wel oké. Zijn penis leek gewoon gezwollen, wss omdat er wat druk op zijn buik staat/omdat hij druk zet om te keutelen. En het plassen op de grond zal zijn omdat hij zich onwel voelt. Die 'uitstulping' op zijn buik is een navelbreuk. Op de foto's was ook duidelijk te zien dat dat gewoon vet was dat wat uitstulpt. Zijn oog zag er niet top uit, maar ze gaf aan dat ze daar zelf veel te weinig van kent. Ze raadde aan om daar wel mee naar Curiovet (onze konijnkundige DA) te gaan. Nu dus overwegen of we zo snel mogelijk gaan of afwachten tot hij weer goed keutelt. Quote
Kolino Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari Poeh dat is wel een ander verhaal dan ik verwachtte na je verhaal van gisteren. Ik heb wel een seconde aan de navel gedacht, maar dacht dat kan nooit zo groot worden. Zo zie je maar dat naar de dierenarts gaan, zin heeft. Ik haat hooidieet adviezen (doen nog best veel dierenartsen), want hooi is droog... Je wilt nu zoveel mogelijk vocht erin krijgen (wat dan wel wordt aangegeven, dus dat is een plus!), als hij groente gewend is zou ik daar zelf niet mee stoppen (voor groente telt nu alleen bladgroente). Aan de andere kant is vergisten dan wel weer eng (maar dat kan met hooi ook), vandaar, blijf af van alles met veel suikers! Geef na iedere keer medicatie geven, ook een spuit met 3ml water. Zo hoef je hem niet extra te pakken, maar zit er wel extra vocht in. Je wilt gewoon niet teveel aan het dieet veranderen, want dat geeft ook weer problemen. Dat je brok nu minder geeft of stopt, daar is wel wat voor te zeggen. Want dat vertraagd de maaglediging, ik weet niet welk merk je geeft. Je wilt zoveel mogelijk vocht bij die keutels die nu nog in de buik zitten zien te krijgen en het moet heel snel, zonder hard drukken van zijn kant, in beweging komen! Mijn vraag is de buik zit vol keutels... Hij is blijven eten, de hele tijd door, toch? Inclusief die druk... Dat baart mij echt zorgen. Ik zou als je morgen geen verbetering ziet, bellen met de konijnkundige dierenarts, zodat je op tijd een afspraak hebt. Ik dacht dat hij nog keutelde? Dit kan wel, maar nu denk ik, dit had gisteren dus toch door de spoeddierenarts gezien moeten worden. Was wel spoed 😔 In mijn ogen dan. Heeft de dierenarts iets gezegd over de darmgeluiden? Is er bloedsuiker geprikt en zo ja hoe hoog was die? Was de temperatuur goed? Of net aan goed? Is er geen vocht infuus gegeven? Er zijn redenen om dat niet te doen, maar ik kan de inschatting niet helemaal maken of dat hier het geval is. Sorry, want ik maak je nu misschien nog meer ongerust. De dierenarts heeft vandaag prima gehandeld verder, je hebt, op cisaral na (dat kan bewuste keuze zijn!), alle medicatie die nodig is. Is er nog iets gezegd over massage? Vraag de foto's van vandaag ook even op (morgenochtend), zodat je die bij de konijnkundige dierenarts kunt laten zien, mocht dit nodig zijn. Kans dat er een nieuwe foto gemaakt moet worden, als het niet beter gaat is groot, maar dan heb je vergelijkingsmateriaal en kun je dus zien of er beweging in zit. Mijn verwachting is, of het gaat (voor) morgen beter, of je zit heel snel weer bij de dierenarts. Wanneer je voor het oog een afspraak maakt, zou ik af laten hangen van hoe het morgen gaat. In mijn ervaring is minimaal een dag of 4 tussen stressmomenten laten (vervoeren), wel prettig. Maar moeilijk inschatten hoelang het oog kan wachten, want als het doel is een operatie (bijvoorbeeld amputatie in het slechtste geval) te proberen te voorkomen, denk ik dat op tijd ingrijpen wel eens het verschil kan maken. Een narcose wordt nu wel een dingetje natuurlijk. Dan kom ik toch uit op, kijk morgen verder en beslis dan hoe of wat. Misschien mag je hen een foto sturen, want het is echt een moeilijke afweging op afstand, geen idee hoe het er uit ziet en waarom deze dierenarts er geen raad mee wist. Quote
Goeloskos Geplaatst: 7 januari Auteur Geplaatst: 7 januari 22 uren geleden, Kolino zei: Mijn vraag is de buik zit vol keutels... Hij is blijven eten, de hele tijd door, toch? Inclusief die druk... Dat baart mij echt zorgen. Ik zou als je morgen geen verbetering ziet, bellen met de konijnkundige dierenarts, zodat je op tijd een afspraak hebt. Ik dacht dat hij nog keutelde? Dit kan wel, maar nu denk ik, dit had gisteren dus toch door de spoeddierenarts gezien moeten worden. Was wel spoed 😔 In mijn ogen dan. Hij is steeds blijven eten en doet hij nu nog steeds. Hooi, maar we hebben ook nog een klein beetje spinazie en peterselie aangeboden - dat at hij meteen op. Is het al verbetering als de keutels groter zijn? Het zijn er nog niet súper veel maar ze zien er in ieder geval al veeeeeel beter uit. De DA zei om te stoppen met laxeermiddel te geven wanneer het beter was, maar nu weet ik dus niet goed wanneer het beter is. 🙈 22 uren geleden, Kolino zei: Heeft de dierenarts iets gezegd over de darmgeluiden? Is er bloedsuiker geprikt en zo ja hoe hoog was die? Was de temperatuur goed? Of net aan goed? Is er geen vocht infuus gegeven? Er zijn redenen om dat niet te doen, maar ik kan de inschatting niet helemaal maken of dat hier het geval is. Ja, darmgeluiden hoorde ze eigenlijk niet. Bloedsuiker is niet geprikt, temp niet genomen. En vocht ook niet. Ik denk dat de DA met haar kennis heeftvgedaan wat ze kon en ze is ook nog wel gaan opzoeken omtrent medicatie. Is een jonge DA en heeft niet heel veel konijnen over de vloer, denk ik ☺️ Maar doet wel wat ze kan en verwijst zeker door wanneer nodig (heeft ze nog al gedaan). 22 uren geleden, Kolino zei: Misschien mag je hen een foto sturen, want het is echt een moeilijke afweging op afstand, geen idee hoe het er uit ziet en waarom deze dierenarts er geen raad mee wist. Ik ga ze wel al mailen. Het leek wel beter te gaan aan de ene kant (iets actiever, grotere keutels) maar aan de andere kant maak ik me toch zorgen en blijft hij 'uit zijn doen'. Het valt ook echt op dat hij veel uit zijn bak keutelt en plast (al 3 plasjes gevonden op de vloer, dat is echt lang geleden). Dus het zekere voor het onzeker nemen... Ik zal zo meteen proberen een foto van het oog te maken en te posten hierzo. En van massage heeft de DA niets gezegd. Heb je hier nog tips voor? ☺️ Bedankt voor je antwoorden en om mee te denken! Quote
Goeloskos Geplaatst: 7 januari Auteur Geplaatst: 7 januari Dit is het beste wat ik ervan kon maken: Quote
Kolino Geplaatst: 7 januari Geplaatst: 7 januari Er blijft in ieder geval iets uit komen, dat geeft hoop. Niet fijn dat ze bijna geen darmgeluiden hoorde, want dat was dus precies wat ik niet hoopte te horen. Massage is moeilijk uit te leggen hoe, het liefste laat je dat een keer voordoen door de dierenarts. Ik ga zelf het liefste achter het konijn zitten daarvoor. Plaats m'n wijsvinger en meestal ook middelvinger (want dan kan ik meer voelen), dus 2 vingers links en 2 vingers rechts aan de onderkant van de buik, maar alleen aan de zijkanten. De ongeoefende baas zou ik heel voorzichtig bij de ribbenkast, bij de laatste rib, laten beginnen en dan met je vingers voorzichtig tot de achterpoten gaan en dan opnieuw. Sommige mensen masseren met kleine rondjes. Ik denk dat er wel filmpjes te vinden zijn, hoe het moet. @To van de Veluwe Kun jij het beter uitleggen? Jouw dochter doet volgens mij precies hoe het moet. Lactulose hoort vocht naar de darmen te brengen (de suikers die daar in zitten zijn voor voor bacteriën, die blijkbaar zoiets doen). Een nadeel van lactulose is dat het bij verstopping als een soort schild (laagje) kan werken op de massa die de darm verstopt, waardoor het vocht daar dus niet komt. Dit is een afweging, die ik in dit verhaal spannend vind. Als ik het oog zo zie, dan maak ik me toch zorgen over het oog. Ik durf er dus geen diagnostische uitspraken over te doen, maar kijk eens naar de term uveïtis. Gezien de medicatie (terugkomend op de darmen) op de juiste plek lijkt te komen, zou ik de konijnkundige dierenarts naar cisapride vragen. De ene dierenarts zweert er bij en de andere helemaal niet. Emeprid en cisaral, ze worden gelijktijdig of los van elkaar gebruikt. Maar het is wel een middel dat met verstopping eng is, vind ik. Metoclopramide durf ik wel in te laten spuiten in zo'n geval. Cisaral laat de darm meer samenknijpen, door die druk kan de darm ook scheuren, maar ja, als je konijn toch al dood gaat als je niks doet... Dat is bij darmproblemen vaak het ding, grijp niet of niet op tijd in, dan heb je echt geluk als een konijn het overleeft. Beetje een rot verhaal zo, ik hoop dat je hem er met de goede zorgen doorheen krijgt. Als je alles bij elkaar op telt, dan denk ik dat een dierenarts de oorzaak vindt in de dikke darm of net daar na. Want dat is dicht genoeg bij de uitgang om te persen en ook passend bij dat de hele buik vol keutels zit. Want als het probleem bovenin zat, zou hij (tijdelijk) niet eten en zou je een lege(re) maag/darm zien. Zie je vaker darmproblemen bij hem? Ik hink op 2 gedachten, ik zie een overwegend wit konijn, met vlekken, maar het is duidelijk geen Charlie. Door mijn gedachten gaan, wormen of megacolon? Of als het vaker voor is gekomen, kan het een het ander als gevolg hebben? Dit geldt vooral dus vooral als het vaker voorkomt. Ik smijt niet zomaar met termen, maar benoem wel meer dan zou moeten nu. Ik zie hoe je je best doet, dus ik hoop echt dat het allemaal een goede afloop heeft. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 7 januari Geplaatst: 7 januari Probeer zijn buik te masseren. Op internet is wel te vinden hoe dat moet. Beter iets dan niets. Op je schoot nemen en dan masseren. Gasbuik, hoe masseren Door Maryo van den Berg Het gemakkelijkst is het, wanneer uw konijn op uw schoot zit, met zijn rug in de holte van uw rechterarm en de snuit en poten wijzend in de richting van uw linkerarm. U houdt met uw rechterhand het konijn onder de voorpootjes ietwat rechtop, zodat het dier niet zo in elkaar zakt. U kunt nu makkelijk de buik op alle punten bereiken. U masseert in deze positie steeds met uw linkerhand. De kronkeldarm bevindt zich enigszins aan de rechterzijde van uw konijn, een klein stukje beneden de ribben, en vaak bevindt zich hierin het gas. Deze darm valt niet te masseren omdat hij in een kluwen gekronkeld zit. Leg de vingers van uw linkerhand over de buik heen op de rug en trek zachtjes richting buik om de kronkeldarmmassa wat te bewegen en zo het gas in beweging te zetten. Zet uw vingers iets meer naar voren en iets lager en masseer zacht omlaag richting lies en langs de lies verder omlaag. Vaak zult u dan gasbellen voelen bewegen of u hoort geborrel. Een gedeelte van de darm waar zich vaak veel gas ophoopt bevindt aan de linkerzijde in de lies, richting buik. Als er gas zit voelt u daar een langgerekte bult. Hier wordt zachtjes een klein stukje opwaarts (dus richting hoofd konijn) gemasseerd om de bellen omhoog te duwen. Daarna zet u uw vingers weer over de buik op de rug en herhaalt u de eerste handeling. Zo blijft u in een cirkel masseren. Wil uw konijn beslist niet in deze houding, maar wel gemasseerd worden wanneer het voor u ligt, meestal in een ongemakkelijke houding, met de buik op de grond of op uw schoot, probeer dan vanaf de rugzijde van uw konijn bovengenoemde massagetechniek zo goed mogelijk na te bootsen. Quote
Goeloskos Geplaatst: 8 januari Auteur Geplaatst: 8 januari (aangepast) Dankjewel nog voor de reacties! Ik ben net toch nog naar de konijnkundige DA geweest. Omdat Nobel nu echt veel plasjes deed (keutelde wel goed ondertussen). Hij is al iets actiever, maar nog steeds signalen van ongemak en pijn. Verdict: blaasgruis en een abces in zijn oog/iris. De darmen waren beter en de foto zag er ook beter nu (onder voorbehoud, of hoe moet ik het zeggen, want het effect was waarschijnlijk nog beïnvloedt door de lactulose). De blaas was vergroot, maar nog niet dramatisch. Er waren witte puntjes te zien op de RX ter hoogte van de lever - maar kon ook maag zijn. De DA sprak zich hier nog niet helemaal over uit, maar sprak wel over calcificatie of zelfs tumor in de lever. Maar kon dus ook zijn dat het iets in de maag was en dat dat er nog mee uit komt - dus komen ze later nog op terug. Aan zijn gebit was te zien dat hij daar ook last van kan hebben. Dus het is een denkpiste dat de tanden die doorgroeien zorgen voor het abces in het oog. Als het volgende week niet beter is, gaan ze van dat abces een staaltje nemen. (Ook denkpiste van evt iets van gezwel/tumor) En daarnaast ook het advies om de oren meer uit te kuisen. We starten nu antibiotica op en volgende week moet ik nog eens terug gaan. Nobel heeft eigenlijk nooit last van verstopping of gas in de buik. Heel af en toe kleinere keutels, als hij iets nieuw van groenten kreeg of in de zomer soms buiten zit en veel gras eet. Maar eigenlijk verder nooit problemen mee gehad. Daarom dat de alarmbellen meteen gingen rinkelen. Het is dus een hele boterham - zo'n ongeluk komt toch nooit alleen bij konijnen he. :) En zeker omdat je gaat voor één ding en thuiskomt met een heleboel andere dingen - die je in eerste instantie niet zou bedenken. Dus ik ben bang dat we (alweer) voor een lange (en dure 😬) weg gaan voor onze bébé! 8 januari aangepast door Goeloskos 3 Quote
Kolino Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari Hallelujah! Wat een boel onzekerheid, dit is wel veel bij elkaar hoor, zelfs voor een konijn! Kunnen konijnen galstenen krijgen? Ze hebben wel een galblaasje, dus in theorie wel, lijkt me. Dat kan calcificatie zijn en ter hoogte van de lever zitten. Oogwit is niet geel? Een andere manier van checken is het tandvlees, als ik me goed herinner. Dat moet mooi roze zijn. Ik weet niet zeker of je met een röntgenfoto de alvleesklier en galblaas wel goed in beeld krijgt. Als het echt de lever is, dan gaan mijn gedachten ook weer naar E.C. Volgens mij kan de lever ook cysten ontwikkelen, maar daar weet de dierenarts vast meer van dan ik. Ik hoop dat ze de beelden nog kunnen laten zien aan een expert op radiologisch gebied. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari Op 8-1-2025 om 11:50, Goeloskos zei: denkpiste Ben je Belgische? Daar doet het taalveld me aan denken o a. kuisen. ik kende het woord denkpiste niet. Even opgezocht: Denkpiste is een Belgisch zelfstandig naamwoord verwijzend naar een nieuw voorstel om een probleem op te lossen. De oplossing is nog hypothetisch. Grappig he dat in in België en Nederland toch verschillende woorden voorkomen. Ik vind het wel leuk. Zo leren we hier wat. Quote
Goeloskos Geplaatst: 15 januari Auteur Geplaatst: 15 januari Op 13-1-2025 om 12:57, To van de Veluwe zei: Ben je Belgische? Daar doet het taalveld me aan denken o a. kuisen. ik kende het woord denkpiste niet. Even opgezocht: Denkpiste is een Belgisch zelfstandig naamwoord verwijzend naar een nieuw voorstel om een probleem op te lossen. De oplossing is nog hypothetisch. Grappig he dat in in België en Nederland toch verschillende woorden voorkomen. Ik vind het wel leuk. Zo leren we hier wat. Haha, ja, ik ben van België! 😄 Ik wist niet dat het woord 'denkpiste' niet gekend was in Nederland. Grappig! Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 15 januari Geplaatst: 15 januari 4 uren geleden, Goeloskos zei: Haha, ja, ik ben van België! Ik vind jullie taal mooi en in het algemeen zijn Belgen op fora wat beschaafder in hun taalgebruik. Tenminste dat is mijn ervaring. Op BB is iedereen netjes maar je hebt fora waarvan ik denk: oh, oh, oh. 1 Quote
Goeloskos Geplaatst: vrijdag om 19:09 Auteur Geplaatst: vrijdag om 19:09 Om het verhaal van Nobel even te updaten: Ik ben vandaag teruggegaan, op controle. Hij was ondertussen heel actief, keutelde goed, navelbreuk was terug weggetrokken, ... maar hij was wel echt mager geworden. Voor de rest was dus de controle ook oké, bij de DA. Enkel z'n gewicht was wel heel zorgwekkend - 500 gr afgevallen op 10 dagen. Dus ze hebben bloed genomen en gecheckt en de RX opnieuw gedaan. Uit z'n bloed kwamen dan ook zorgwekkende waarden (vraag me niet precies wat - ik kan het echt niet meer navertellen want het was veel info en hoewel ik het had verwacht, kwam het toch hard binnen). Ze vermoeden toch sterk naar een tumor in de lever. Dus Nobel is daargebleven en ze gaan nog een echo doen en een infuus hangen, want hij had ook verschijnselen van uitdroging. Morgen hopelijk meer info... 🤞 2 Quote
bunnyempress Geplaatst: vrijdag om 20:32 Geplaatst: vrijdag om 20:32 Wat verdrietig. Ik hoop dat hij opknapt en dat er duidelijkheid komt over zijn gezondheid. Quote
Evee Geplaatst: zaterdag om 04:02 Geplaatst: zaterdag om 04:02 Mocht je de bloedwaarden willen weten, je kan een kopie van het dossier van je konijn vragen aan de dierenarts. Dan kun je het zelf rustig nalezen thuis. Hoeft natuurlijk niet, maar weet dat je dat gewoon kan en mag vragen. Ik hoopte eigenlijk op beter nieuws voor jullie, dan dit. Sterkte gewenst. Ik blijf nog steeds hopen op goed nieuws voor jullie en een diagnose die behandeld kan worden. Quote
Lio en Leia Geplaatst: zaterdag om 08:47 Geplaatst: zaterdag om 08:47 Heel veel sterkte! De hoop niet verliezen maar tegelijkertijd voel je je heel machteloos en ook heel verdrietig. Ik herken het. Weet wel dat ik denk dat je de maximale zorg krijgt bij Curiovet! Ik woon ook in België en heb een hele zoektocht achter de rug om een goede konijnkundige dierenarts te vinden. Ze gaan echt tot het uiterste. Lio is heel goed geholpen, blijft wel mijn zorgenkindje. Nu heeft hij twee witte bolletjes in zijn oog... Leia hebben we helaas moeten laten gaan maar ook hier hebben ze maximaal geprobeerd met heel veel respect.. We duimen mee! Quote
To van de Veluwe Geplaatst: maandag om 09:02 Geplaatst: maandag om 09:02 Op 17-1-2025 om 20:09, Goeloskos zei: Dus ze hebben bloed genomen en gecheckt en de RX opnieuw gedaan. Sterkte! Eén van onze dierenartsen zei pas tegen me dat bloedwaarden interpreteren bij konijnen lastig is. Omdat er nog niet genoeg referentiewaarden voor konijnen zijn. Wat is normaal, verontrustend of slecht? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.