Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedendag,

Het is de bedoeling dat we konijnen krijgen en we ze los laten lopen in de tuin als we thuis zijn, ik heb alle giftige planten uit de tuin gehaald en vervangen met veilige, eetbare planten, rondom de schutting heb ik 60 cm diep gaas ingegraven in zware klei.

Nu heb ik in sommige gedeeltes houtsnippers liggen van een dennenboom, ik heb al op het internet rondgezocht maar er is veel verwarring over, sommiggen zeggen dat het giftig is, sommigen niet, zo kom ik er niet uit natuurlijk.

Nu wil ik graag voor de duidelijkheid weten wat het nou is.

Zoals ik het heb begrepen; het hout zelf is veilig, alleen boomSCHORS wordt niet aangeraden omdat het hars bevat, dus zolang de houtSNIPPERS zijn gedroogd is het volkomen veilig?

Ik hoop dat ik van jullie wel duidelijk antwoord krijg want dan kan ik weer verder.

Geplaatst:

Het is ook verwarrend, wat dennebomen betreft 🙂 De hars en oliën die er in zitten zijn giftig. Hars gaat er niet af als het simpelweg opdroogt. Dat zit er dus gewoon tussen.

Denneboom op zich is niet echt giftig, maar ook geen konijnenvoer. Om antwoord te  geven op jouw vraag of het volkomen veilig is, nee dat is het niet. 

Als je veilig wil zijn, als jouw konijnen daar altijd kunnen rondlopen, zou ik het weghalen. Een alternatief kan zijn beukensnippers of kokosschillen. Of zet dat deel van de tuin af, zodat ze daar niet bij kunnen. 

Ik snap dat het idee om de konijnen los in de tuin te houden leuk is, maar er zijn toch wat dingen die niet handig zijn. 60 cm diep de schutting ingraven gaat niet genoeg zijn als ze altijd toegang hebben en de kans hebben echt gangenstelsels te maken. Ze graven dan tunnels in tunnels en kunnen met gemak dieper dan 60 cm komen. 

Hier staan veel tips in om je tuin konijnvriendelijk te maken:

https://www.bunnybunch.nl/konijnvriendelijke-tuin/

Geplaatst:

Bedankt voor het bericht!

Dan worden het kokosschillen, ik wist niet eens dat dat bestond ik kon alleen maar bodembedekkers vinden van de dennenboom familie.

Bij de Welkoop konden ze ook niks anders bedenken behalve het dure beukenschors dat in de hokken hoort.

Ik zal gek staan te kijken als ze zo ver kunnen komen want het is keiharde klei, maar mochten ze tóch onder het gaas doorgraven dan kunnen ze als nog nergens heen want alles om mijn erf is bestraat 🙂

En ze mogen alleen los onder toezicht natuurlijk.

Geplaatst:

Bedenk goed wat werkt voor jouw konijnen.

Ons jeugdkonijn Pluis, liep gewoon los rond in de tuin. Hij knabbelde nauwelijks van de planten, knaagde niet echt, groef niet en was gewoon bezig met chillen, rondjes rennen en blij konijn zijn.

Ons huidige koppel, Lodewijk en Scarlett, is versie vraathaas en vraathaas, dus zelfs met konijnveilige planten is het niet veilig, want ze eten veels te veel. Dan krijg je risico van gasbuik e.d. Dus kwamen er permanente hekken om ze veilig te houden. Ze hebben nu denk ik 30-35m2. Verder zijn ze firma graafhaas en graafhaas, dus ze graven onder toezicht, in een klein afgesloten stuk, waar een gaasnet ligt, als een mandje, zodat ze dus niet dieper kunnen graven, en geloof me, ze graven snel en hard. Dus het is leuk voor hen, maar daarna moeten wij gaten dichten en ze d'r uit halen. Het is altijd lachen met die twee, maar ze hebben echt konijnen-streken, dus ze knagen ook echt enorm veel.

Het probleem met graven is niet alleen dat ze ergens ontsnappen, maar ook dat ze een echt hol maken en daar dus zich ziek in kunnen terugtrekken en je niet meer bij ze kan komen.

• Mee eens! 1
Geplaatst:

@bunnyempress

Bedankt voor joun verhaal, zo worden we weer een stukje wijzer.

Gelukkig wonen we vlak naast de Ijssel en het grondwater zit op ~60cm, dus écht diep zullen ze niet komen.

Ik moet toch nog de tuin omploegen voor het volgend seizoen, misschien dat ik het uitgraaf en voor de zekerheid een gaas leg.

We hebben de konijnen nog niet maar als het zover is zullen we ze goed in de gaten houden hoe ze zich gedragen zoals je zegt, misschien valt het mee, misschien niet.

Geplaatst:
2 uren geleden, Bo1999 zei:

We hebben de konijnen nog niet maar als het zover is zullen we ze goed in de gaten houden hoe ze zich gedragen zoals je zegt, misschien valt het mee, misschien niet.

Als je een koppel gaat adopteren bij een goed knaagdierenasiel, kunnen ze je ook informeren over de karakters e.d. en dat helpt echt enorm.
Bijkomend voordeel is dat ze een hechte band hebben en vaak is de castratie bij beide ook al geregeld, of anders tenminste bij de ram.

Zeker als je ook kinderen hebt, is het fijn om te weten hoe de konijnen zijn.

• 2 weken later...
Geplaatst:
Op 6-1-2025 om 11:54, Bo1999 zei:

Ik moet toch nog de tuin omploegen voor het volgend seizoen, misschien dat ik het uitgraaf en voor de zekerheid een gaas leg.

Graven gaan ze zeker doen en onze konijnen gingen ook onder de heg door. Op een diepte van 1 meter en 10 cm hadden ze een gang gegraven naar buiten toe!

Houd er ook rekening mee dat gaas gaat roesten op den duur.

Ik heb twee hokken in de ren staan. Eén van hardhout (stat toiletbak en hangt de ruif) en een van vurenhout (dennen). In dat laatste hok staat het voer en de spelletjes. Ze knagen wel aan het hok dat van hardhout gemaakt is maar niet van dat vurenhouten hok. Ook niet van de trap naar het ene hok. Konijnen blijven je verrassen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .