Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren zijn we met konijntje naar de dierenarts geweest ivm ontstekinkje aan de ogen Daar is een antibiotica zalfje voor voorgeschreven. Dus dat zal wel goedkomen.

Maar de dierenarts heeft ook nog wat verder naar het konijntje gekeken, en merkte z.g. calcificaties op in de oogjes. Met de juiste lichtinval kon je idd kleine puntjes zien in de lens. 

Daar schrok ik een beetje van, vooral ook omdat een vorig konijntje ook op latere leeftijd last van haar oogjes had gekregen en op het laatst zelfs nagenoeg blind was. 

Nu heb ik eerst wat gegoogled en gelezen dat het te maken heeft met de hoeveelheid calcium in het voedsel. 

Maar ja, wat is dan precies goed en niet? We geven in principe altijd ruim voldoende hooi en daarnaast 2x per dag een kleine hoeveelheid brokjes. 's ochtends ook een klein stukje brood (zeg 1 vierkante cm) en 's avonds een stukje wortel. Als we het hok schoonmaken mag hij de tuin in en dan gaat hij naar hartelust gras eten + wat er nog meer allemaal groeit zoals klaver en paardebloem.

Zijn er soms 'goede' en 'slechte' brokjes, en 'goed' en 'slecht' hooi? Via google leerde ik dat je alfalfa moet vermijden. Maar zit dat er in of niet? Geen idee. We halen tegenwoordig alles bij Pet's Place. Andere dierenzaken zijn er eigenlijk niet meer in de omgeving. Nu weet ik wel dat niet alles wat ze daar verkopen goed is. Dat bv die speciale konijnensnoepjes echt zeer ongezonde rotzooi is. Maar hoe zit het dan met de brokjes en het hooi wat ze daar verkopen?

Geplaatst: (aangepast)

Brood sowieso niet geven. En wortel ook niet standaard. Welk voer geef je? Gemengd voer of bijv. Sciense selective?

Je krijgt zeker weten nog uitgebreid antwoord van deskundigen op dit forum. Toen ik ging googelen vond ik er wat informatie over op konijnen.nl 

Kijk daar maar eens. Wel goed om te weten want bij mij krijgen ze een paar keer per week munt. Daar moet ik ook even wat minder van geven.

aangepast door Evee
link aangepast.
Geplaatst:

Wat vond de dierenarts precies en wat zei hij er over? Gebruikte hij deze benaming of is dat wat je zelf tegen kwam online?

Wat zei de dierenarts over wat de oorzaak is en wat het advies aan jullie als baasjes is? Is dat calcium arm voeren? En wat voor probleem geeft het jouw konijn precies dat die puntjes er zitten?

Ik heb nog niet eerder van deze problemen bij konijnen gehoord.

Calcium kan bij konijnen problemen geven, maar niet snel in de ogen. Meestal blaas / gebit / skelet. 

Geplaatst:

De dierenarts noemde de term 'calcificaties' maar ze ging er verder niet op in.

Het gaat hier trouwens om een konijn van 10 jaar oud, dus ook niet piepjong meer. Voor de rest is hij gelukkig nog best kwiek en vrolijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .