Billie2021 Geplaatst: vrijdag om 20:54 Geplaatst: vrijdag om 20:54 Hoi! Billie is 3,5jaar oud en is met geen enkel probleem gekend. Hij weegt 2,5kg en is een huiskonijn. Hij drinkt steeds 1 kommetje van 500ml leeg op een dag, maar soms moet ik het nog in de avond aanvullen. Online zie ik dat een konijn ongeveer 150ml/kg drinkt. Billie zit hier dus los over. Zijn urine ziet er normaal uit en hij plast in een toilet met houtkorrels. Is het iets waar ik mij zorgen moet over maken? Ik ga hier sowieso over spreken met de dierenarts bij zijn jaarlijkse checkup maar deze is pas in augustus. Billie is voor de rest heel levendig en blij. Hij krijgt elke dag vers hooi en groentjes. Ik ben zelf verpleegkundige en weet dat dit de symptomen zijn van diabetes. Zijn er nog symptomen bij konijnen die daarop zouden kunnen wijzen zodat ik dat al kan uitsluiten? Alvast bedankt voor het advies! Quote
To van de Veluwe Geplaatst: vrijdag om 21:00 Geplaatst: vrijdag om 21:00 (aangepast) Ik heb er geen verstand van. Maar mijn konijnen zijn buitenkonijnen en die zullen minder drinken dat een binnenkonijn. In de huiskamer kan het erg warm zijn. Daar zit al een verschil. En gewicht zal meespelen en hoeveel 'groentjes' krijgt hij. Hoeveel droogvoer? Eén of twee keer per dag? Al deze factoren zul je mee moeten laten wegen. Hier loopt ook een topic over drinken: vrijdag om 21:02 aangepast door To van de Veluwe 1 Quote
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: zaterdag om 16:01 Geplaatst: zaterdag om 16:01 @Billie2021 ik zou echt niet wachten tot de jaarlijkse check-up in augustus. 500ml per dag en dan weer aanvullen is echt véél te veel voor een konijn. Ik raad je aan om zsm een afspraak bij de dierenarts te maken. Als ik dit lees denk ik aan nierproblemen. Dat kenmerkt zich voor zover ik weet vooral door veel water drinken. Nierproblemen kunnen veroorzaakt zijn door verschillende dingen. Heeft je konijn verder nog opmerkelijke symptomen? En sinds wanneer drinkt je konijn zoveel? 1 Quote
Evee Geplaatst: zaterdag om 16:38 Geplaatst: zaterdag om 16:38 Ik zou ook aanraden komende week echt een afspraak bij de dierenarts te maken, ik vermoed nierproblemen. Dat zou ik zeker niet tot augustus laten wachten. Als het lukt zou je wat (verse) urine mee kunnen nemen om te laten testen tijdens de afspraak. 3 Quote
Kolino Geplaatst: zaterdag om 17:53 Geplaatst: zaterdag om 17:53 Er zijn geen aanwijzingen dat konijnen diabetes ontwikkelen, al is dat ook niet volledig uit te sluiten. Je zou 100-200ml verwachten, gemiddeld gezien. Zelf zou ik vanaf 250ml alert worden, bij 400ml, wel bang worden. Dus dat het daar nog boven zit zegt al dat het wel veel is. Neem de adviezen om komende week naar de dierenarts te gaan ter harte. Ik weet dat er een artikel is over dit onderwerp gemaakt door een dierenarts: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/veel drinken veel plassen.html Gezien je medische achtergrond, denk ik wel interessant om te lezen. Dan weet je wat je kunt verwachten, waar je misschien naar moet vragen, mocht je geen konijnkundige dierenarts treffen. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.