Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben sinds eergisteren een logeerkonijntje, een ongecastreerd rammetje van 7 maanden oud, het lijkt me een niet raszuiver blauw-ogig Pooltje. Hij maakt af en toe rare geluiden en bewegingen. Ik heb zijn tanden bekeken en de stand is afwijkend als ik het vergelijk met mijn eigen konijnen. Beginnende olifantstanden? Ook heeft hij wat snot en is zijn ene oog wat tranend. Hij is verder actief, eet en drinkt goed, maar maakt dus af en toe rare geluiden en bewegingen. Bij ons krijgt hij Science Selective maar thuis gemengd voer.
Nu las ik op verschillende konijnenwebsites dat Pooltjes een verhoogde kans hebben op gebitsproblemen maar ook op epilepsie. Hoe ziet epilepsie bij een konijn eruit? Ik zal proberen een filmpje te posten van wat er gebeurt maar ik heb dit nog nooit bij een konijn gezien. (En nog nooit een filmpje gepost😆, dus het kan even duren)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst:

Ik kan sowieso snot zien. Verder zie ik niets. Per dag zien en horen we hem gemiddeld 10x zo doen en dan zijn we nog niet eens de hele dag thuis.

Ik las ergens dat je met een Nuby baby neuspeertje snot zou kunnen verminderen, maar ik heb dit nog niet gekocht. Hij gaat vandaag weer terug naar zijn baasje…

Geplaatst:

Ik zou aanraden dat het baasje morgen met het konijn naar de dierenarts gaat, dit klinkt echt benauwd, van 10x per dag schrik ik ook echt. En ik zou hem hier niet mee laten lopen. 

Of je moet toestemming krijgen vandaag naar de spoeddienst te gaan, als het mijn eigen konijn zou zijn, zou ik dat doen. Maar ik snap dat je met een oppaskonijn wat lastiger die keuze maakt.

Geplaatst:

Dit hoort wel bij snot, normaal loopt snot de neus uit, dit loopt de keel in. Hij kucht die slijm klodders weg. Daar heeft hij veel last van! Als hij nog geen antibiotica kuur heeft gehad, slim plan om daar zsm mee te beginnen. Ik schrik er meer van dat ik 100% zeker weet dat dit langer speelt. Dring er echt op aan dat er behandeld wordt!

Geplaatst:

Even als toevoeging, "het snot" is een benaming voor bacteriële luchtweginfecties bij konijnen. Vaak door een combinatie van hardnekkige bacteriën veroorzaakt, daardoor lastig te behandelen. Vaak meerdere antibiotica kuren nodig, en het kan chronisch worden, dan gaat het dus helemaal niet meer weg. Het verergert dan steeds tot het zo slecht met het konijn gaat dat het sterft. Met de juiste zorg en behandeling kunnen ze er best een tijd goed mee leven, maar die dierenarts zorg is wel echt noodzakelijk. 

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Tjonge, ik heb spijt dat ik het filmpje heb gezien. Wat een naar gezicht. Ik had denk ik al bij de spoed dierenarts gestaan.

Poei! Het is natuurlijk niet jouw konijn, dus ik snap dat het moeilijk is. ik hoop dat het baasje snel actie onderneemt.

Geplaatst:

Het baasje wil helaas niet naar de dierenarts, ook niet toen ik aanbood om op z’n minst een consult te betalen…het is en blijft hun keuze maar ik vind het echt super zielig😢

Ik heb wel een 5kg zak Science Selective brok kado gedaan in de hoop dat ze die gaan geven ipv het gemengde voer. En heb een snugglesafe meegegeven…mocht er nog een update komen, dan laat ik het weten. Bedankt voor het meeleven allemaal😘

• Verdrietig 4
Geplaatst:

Bij mijn weten zijn ze met hun vorige konijn ook nooit bij de dierenarts geweest. Dus dit verbaast me in die zin niet. Het lijkt een principekwestie, al zullen financiën ook wel een rol spelen met een groot gezin…

Ik vermoed dat er ook regelmatig kosten zouden moeten worden gemaakt voor het slijpen van de tanden en/of zelfs een operatie. Er zijn dus meer dingen die meespelen. Er zijn ook familieleden allergisch voor dieren, daarom kon hij met Oud en Nieuw niet naar binnen bij hun en heb ik aangeboden hem op te vangen.
Ik heb op het punt gestaan om hem ipv ons eigen konijn mee te nemen naar de dierenarts op Oudjaarsdag. Maar vond dat ik dit niet zonder overleg kon doen en heb haar voor de afspraak niet meer kunnen bereiken.

Ons konijn had na het stoppen van een behandeling met oogdruppels na anderhalve week alweer een aangedaan oog. Nu oogdruppels met dexamethason erin gekregen en een controle-afspraak gepland. Soms denk ik, zijn wij dan té bezorgd en gaan wij te ver met behandeling? Ik vind van niet. Voor ons zijn dieren als gezinsleden/kinderen waar je voor door het vuur gaat. Uiteraard zit er een grens aan kosten van een behandeling en aan een konijnwaardig bestaan, alleen heb ik die grens nog niet mee hoeven maken gelukkig.

Ik hoop echt nog steeds dat ze van gedachten zullen veranderen🙏🏻

Geplaatst:

Dit konijn heeft echt medische hulp nodig. Helaas bevestigd dit mijn gevoel, dit is een beeld van een konijn dat al langer zo rondloopt. Dierenarts kosten zijn moeilijk en dit gaat, als het snot is, niet meer over. Enige kans die ik het geef is dat er iets in de neus zit. Dit is wel een geval dat mensen gedwongen kunnen worden om te gaan, want je mag een dier geen medische zorg ontzeggen. Ik wilde het genoemd hebben, zodat je weet dat je niet machteloos staat.

Ik zit te denken of je het gros in 1x zou kunnen doen, die tanden kunnen er uit, maar het ligt aan de apparatuur van de dierenarts of die een rhinoscopie kan doen, maar een gebitsfoto tijdens de extractie kan ook wel bruikbare informatie geven. Je ziet dan helaas niet alles. Grofweg 500 euro waar je rekening mee moet houden, incl antibiotica, sorry. Of je moet blijven slijpen en een flinke antibiotica kuur. Maar blijven slijpen is op den duur onhoudbaar, vind ik, zeker als de frequentie hoog ligt. Vandaar extractie, dan is het als alles goed gaat, eenmalig. Laten slijpen is inmiddels ook een euro of 100 per keer geloof ik. Er moet sowieso ook een flinke antibiotica kuur tegenaan. Maar dit is echt geen enkele discussie waard, er moet iets gebeuren. Wil de baas geen afstand doen? Helemaal nooit naar de dierenarts gaan, dat is bij konijnen onmogelijk. Weinig, kan zeker, maar nooit, no way!

Geplaatst:

Vervelend dat jouw konijn dit heeft! ik heb zelf toevallig raszuiver blauwoogpooltje en tis bij mij dan vrouwtje en heb dit zelf niet bij mijn konijn en heeft ook geen gebitsproblemen en nooit medische problemen gehad en ze zijn bij mij dan wel gesteriliseerd i.v.m de hormonen. Het klopt inderdaad dat gebitsproblemen en de dingen die jij zelf al opnoemde voor kunnen komen bij dit ras type konijn. Nou wil ik wel even zeggen, dat dit ook kan liggen aan het fokken maar het konijn kan ook pech hebben. Dit is zeker geen normaal geluid om te maken voor een konijn en ik zou hiermee zeker wel naar de dierenarts gaan. Lijkt me erg vervelend en belastend voor het konijn, en betreft tanden het zelfde. Ik zou even bespreken met dierenarts wat je hieraan kan doen en bespreken wat beste is voor jouw konijn om te doen. Het voer wat je geeft ligt het niet aan, ik heb precies zelfde voer en merk, alleen dan wel de versie huiskonijnen.  Dit is denk ik echt medisch en hier kan jij niks aan doen als eigenaar. Ik denk als ik t zo zie dat het ook inderdaad geen volledige raszuivere blauwoogpool konijn is. Wat ik wel weet, is dat dit ras en heeft mij blauwoogpool konijn wel. Ze hebben veel knaag behoefte,  zorg voor goed hooi maar ook knaag materiaal en speeltjes in je verblijf, op die manier kunnen de tanden goed slijten en geen gebitsproblemen onstaan. Maar ik denk nogmaals dat dit echt medisch is en wens je echt veel sterkte en beterschap toe, ik hoop allerbeste voor je konijn en dat dit opgelost kan worden en ook voor jouw als baasje natuurlijk!  

Geplaatst:
2 uren geleden, Linda20 zei:

Vervelend dat jouw konijn dit heeft! ik heb zelf toevallig raszuiver blauwoogpooltje en tis bij mij dan vrouwtje en heb dit zelf niet bij mijn konijn en heeft ook geen gebitsproblemen en nooit medische problemen gehad en ze zijn bij mij dan wel gesteriliseerd i.v.m de hormonen. Het klopt inderdaad dat gebitsproblemen en de dingen die jij zelf al opnoemde voor kunnen komen bij dit ras type konijn. Nou wil ik wel even zeggen, dat dit ook kan liggen aan het fokken maar het konijn kan ook pech hebben. Dit is zeker geen normaal geluid om te maken voor een konijn en ik zou hiermee zeker wel naar de dierenarts gaan. Lijkt me erg vervelend en belastend voor het konijn, en betreft tanden het zelfde. Ik zou even bespreken met dierenarts wat je hieraan kan doen en bespreken wat beste is voor jouw konijn om te doen. Het voer wat je geeft ligt het niet aan, ik heb precies zelfde voer en merk, alleen dan wel de versie huiskonijnen.  Dit is denk ik echt medisch en hier kan jij niks aan doen als eigenaar. Ik denk als ik t zo zie dat het ook inderdaad geen volledige raszuivere blauwoogpool konijn is. Wat ik wel weet, is dat dit ras en heeft mij blauwoogpool konijn wel. Ze hebben veel knaag behoefte,  zorg voor goed hooi maar ook knaag materiaal en speeltjes in je verblijf, op die manier kunnen de tanden goed slijten en geen gebitsproblemen onstaan. Maar ik denk nogmaals dat dit echt medisch is en wens je echt veel sterkte en beterschap toe, ik hoop allerbeste voor je konijn en dat dit opgelost kan worden en ook voor jouw als baasje natuurlijk!  

Even voor de  duidelijkheid....dit is niet haar konijn!

@TedenFlufhad het waarschijnlijk nooit zo ver laten komen.

Dat is zo.... Grrrrrrr...als het je eigen konijn niet is en je er niks aan kunt doen🥺

Dat hadden wij met Leeuw... Jaren dat ik over hem in zat...maar gelukkig konden wij hem overnemen na heel veel jaar. En nu een gezond (op zijn poep na) fit en gelukkig konijn die elk jaar naar de dierenarts gaat of wanneer hij echt zou moeten.. ipv nooit. 

Ik heb het filmpje ook gezien en schrok enorm 😱🥺 Hoop echt zo erg dat ze naar de dierenarts gaan...dit is gewoon dierenmishandeling als ze het niet doen.. 😢

Geplaatst:

@Lappie2 Oh oeps.  Sorry dat dacht ik, niet goed gelezen. Maar ik sluit me volledig aan bij jouw woorden. Ik vind het ook dieronvriendelijk als ze hier niks mee doen. Arm konijntje😭hopelijk komt t goed. En als ik eerlijk ben, ik begrijp ergens wel wat er gezegd word over kosten. Maar ik vind als je je dier niet de juiste zorg kunt geven dan kan je beter maar geen dier aanschaffen, als je het niet kan betalen. Maar goed dat is mijn mening. 

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Helemaal eens met @Kolino, het onthouden van (zeker ook medische) zorg is gewoon een strafbaar feit. Het is geen keuze, je moet gewoon fatsoenlijk voor je dieren zorgen. Als buitenstaander heb ik natuurlijk makkelijk praten, maar ik zou misschien gewoon naar de da gegaan zijn. Ik moet ik dit soort situaties altijd aan een voormalig leidinggevende denken, die altijd zei: soms is het makkelijker achteraf vergeving te vragen dan vooraf toestemming te krijgen. Daar denk ik nog vaak aan terug (en ik handel er soms ook naar 😇). 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Wat zielig dat ze niet met dat konijntje naar de DA gaan. Dit is echt dieronvriendelijk. Zo zielig ook voor dat konijntje 😥. Die is nu waarschijnlijk aan het lijden. Oké DA kosten zijn nu eenmaal duur, maar als je niet goed voor een dier kunt zorgen, moet je er ook geen aanschaffen, ook als je de kosten van een DA niet kunt betalen.

@TedenFlufjij hebt je best gedaan. Nu maar hopen dat de eigenaar van dit konijntje zich bedenkt en toch besluit om naar de DA te gaan. 

• Mee eens! 1
Geplaatst:
16 uren geleden, TedenFluf zei:

Ik heb op het punt gestaan om hem ipv ons eigen konijn mee te nemen naar de dierenarts op Oudjaarsdag. Maar vond dat ik dit niet zonder overleg kon doen en heb haar voor de afspraak niet meer kunnen bereiken.

Ons konijn had na het stoppen van een behandeling met oogdruppels na anderhalve week alweer een aangedaan oog.

Dit is voor mij een reden om geen konijn van een ander meer te verzorgen. Ik kon op school - met bijbehorende kinderboerderij - de konijnen in de vakantie een week verzorgen. Ik heb hier vanaf gezien. Er heerste ziekten en ik ben veel te bang dat mijn eigen konijnen dan gevaar lopen.

Jouw eigen konijn zou ook iets kunnen krijgen. Ik weet niet in hoeverre je bepaalde ziekten overbrengt via kleren, schoenen etc. ik neem maar het zekere voor het onzekere.

Geplaatst:

Je kunt ook 2, of 3, of 4 konijnen naar een consult meenemen, in mijn ervaring bij de ene dierenarts voor niks (al is het dan wel je eigen dier), de ander rekent een klein bedrag extra, in mijn ervaring is de consult prijs dan ook ietsje lager. Misschien zijn er ook dierenartsen die 2 consulten rekenen, maar daar zou ik dan niet meer heen gaan.

Snot is inderdaad besmettelijk, maar, niet ieder konijn is gevoelig. Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat ieder konijn de bacterie bij zich draagt (er zijn meerdere stammen). Het ligt dus wat complexer, zou interessant zijn als daar onderzoek naar gedaan zou worden. Maar ja konijnen blijven een beetje een achtergesteld kindje.

Ik vind het belangrijk om te zeggen, laten we niet teveel veroordelen en bij de feiten blijven. Het is al moeilijk genoeg. Want je krijgt nu een soort verantwoordelijkheid omdat je weet dat dit konijn naar een dierenarts moet en die zorg niet krijgt. Dat van die kosten snap ik, want dit gaat geen goedkope oplossing zijn,

Welke weg bega je? Afstand doen, 50 euro (met wachtlijst), hoe leg je dat uit aan de kinderen? Euthanasie, momenteel iets van 100 euro, hoe leg je dat uit aan de kinderen? Antibiotica+slijpen, nu 150-200 euro, later nog een paar keer 100, misschien nog meer antibiotica. Of je gaat in een keer 500 euro (is een grove schatting) er tegenaan gooien, fotos+ tanden verwijderen+ antibiotica. Hopelijk is het daarmee rustiger. Het is zeer veel geld, maar als het nog een jong konijn is, dan zijn de kansen nog goed. Ik verwacht, omdat er niet op tijd is ingegrepen, het snot een dingetje blijft. Hopelijk is het iets terug te dringen.

Heel eerlijk, ik weet niet welke weg de juiste is, behalve dit konijn op de een of andere manier bij een dierenarts krijgen. Je kunt nog 1x bij de baasjes proberen, opties voorleggen, ook aangegeven dat niet gaan, geen optie is. Die keuze is er gewoon niet, het konijn MOET naar de dierenarts. De vraag is dus niet of, maar hoe dat gaat gebeuren. Ik weet niet hoe ver je durft te gaan @TedenFluf Het is echt een rot positie. Misschien kunnen ze aanspraak maken op speciale potjes voor hulp bij de dierenartskosten. Maar er zijn gewoon heel veel mensen in deze positie, die ook een aanvraag doen. Misschien zijn er mensen in de omgeving die het voor kunnen schieten. Ik weet ook wel dat er mensen zijn die principieel niet naar de dierenarts gaan, maar hoe wil je dat doen dan? Dit is een dier zorg ontzeggen en dat mag niet. Ik heb de opties die ik kon bedenken op een rijtje gezet, maar misschien zijn er meer. Ik hoop dat je het gevoel hebt hier iets mee te kunnen, en/of durven, want het is niet niks.

Geplaatst:
4 uren geleden, Kolino zei:

Ik vind het belangrijk om te zeggen, laten we niet teveel veroordelen en bij de feiten blijven. Het is al moeilijk genoeg. Want je krijgt nu een soort verantwoordelijkheid omdat je weet dat dit konijn naar een dierenarts moet en die zorg niet krijgt. Dat van die kosten snap ik, want dit gaat geen goedkope oplossing zijn,

@TedenFluf

Precies dit…ik ben momenteel in gesprek met de

baasjes die ons na aan het hart liggen. Ik snap dat de vraag en het filmpje veel hebben losgemaakt bij konijnenliefhebbers als jullie. Als er weer een update is, laat ik het weten🐇

• Vind ik leuk 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .