Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier lag er plas onder de toiletbak, in de grote bak waar ze in staan.

Volgens mijn man heeft Lodewijk precies naast de zeef en de toiletbak geplast. En dan via dat dunne richeltje net wel in de grote bak.

Ik dacht eerder dat hij de bakken eruit had getild en dat Lodewijk op de 'juiste plek' is gaan plassen, al lag er geen toiletbak.

Maar mijn man hield vol dat hij dat niet meer doet, de bakken eruit halen, maar gelijk verwisseld met de andere bakken.

Ik heb het niet nagezocht op de camera 😛 maar denk toch stiekem dat ik gelijk heb.

• Haha 1
Geplaatst:

Afgelopen donderdagochtend wilde Pip niet eten. Ik moest echter gewoon naar mijn werk, dus heb daar een risico genomen.

S’middags wilde ze nog steeds niet eten en was ze wel heel erg tam. Opgepakt en getempt. Temp van 36,6 dus naar de dierenarts. 
De benodigde medicatie er in en dwangvoeding mee. Sinds gisteravond eet ze gelukkig weer zelfstandig.

De eerste 5 jaar van hun leven hadden ze nooit wat, maar nu is het ineens regelmatig raak met buikpijn.

Geplaatst:

De elasticiteit van de darm wordt wel minder met de leeftijd. Dus dat kan, als het echt regelmatig is, dan is het slim om te kijken of er iets onderliggends aan de hand is (kan van alles zijn). Hopelijk gaat het nu steeds beter!

Geplaatst:
6 uren geleden, Kolino zei:

De elasticiteit van de darm wordt wel minder met de leeftijd. Dus dat kan, als het echt regelmatig is, dan is het slim om te kijken of er iets onderliggends aan de hand is (kan van alles zijn). Hopelijk gaat het nu steeds beter!

Pip knapt gelukkig goed op ❤️

Nu zitten ze natuurlijk binnen, maar het plan is om ze straks na ijsheiligen weer naar buiten te verhuizen, in elk geval tot het najaar. Ik kan ze buiten gewoon simpelweg meer ruimte geven, maar binnen is het makkelijker om ze in de gaten te houden. Ik weet serieus niet of ik het in het najaar en in de winter aandurf om ze buiten te houden. Pip had nu zelfs binnen al onder temperatuur (36,6) en volgens de dierenarts waren er bijna geen darm geluiden. Buiten was ik mogelijk te laat geweest. 
Daarnaast durf ik ook eigenlijk geen kool meer te voeren, kan dat wel als ze in de winter buiten leven? 

Geplaatst:
28 minuten geleden, happy211 zei:

Fijn dat ze goed opknapt. 

Als jij denkt dat het de kool is die problemen geeft, dan kun je dat zeker weglaten, als je daarnaast gewoon hooi, brok, kruiden en andere groente geeft.

100% zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar met Fluffy was het nadat er spruitjes bij de groenten hadden gezeten en nu met Pip zat er de avond voordat ze stopte met eten koolraap tussen de groenten.

Verder krijgen ze brokken van care+, onbeperkt hooi en idd wisselende groenten en kruiden.

Geplaatst:

Kool is wel iets wat de darmen nog aan moeten kunnen. Ik geef het niet meer, omdat ik de darmen zie vertragen, daarnaast bloemkool en broccoli, stinkt zo als je ze binnen hebt.

Ik heb geen ervaring met buiten konijnen, wel met darmproblemen. Een konijn dat geen temperatuur kan houden/ondertemperatuur heeft, kun je niet alleen maar binnen zetten, dat is niet genoeg.

Volgens mij ben ik niet de enige die het konijn bij me neemt met een warme deken (eventueel nog een extra warmtebron). Bij ondertemperatuur stoppen de darmen er altijd mee, dus bijna geen darmgeluiden is dan normaal, maar dan zijn ze wel in levensgevaar.

Ik snap ergens de angst van de winter en buiten houden wel, ik denk dat je bij konijnen minimaal 2x per dag moet gaan kijken. Liever 3x, maar dat is niet altijd haalbaar. Ik weet niet hoe schuldig je je moet voelen over de hoeveelheid ruimte. 2 bij 2 meter is voor die van jou prima in orde. Ik zou meer kijken naar, hoe voelen zij zich? Al het andere is oplosbaar, in jouw geval zou ik bij naar buiten doen tzt wel camera's overwegen. Dan kun je toch ff snel kijken of iets terugkijken.

Hoeveel tijd je hebt bij darmproblemen, dat hangt ook af van het probleem. Er zijn problemen die je zelfs, al zie je ze aankomen, niet opgelost krijgt. Maar in ieder geval 2x per dag checken, waar maximaal 12 uur tussen zit, vind ik wel een must. Liever dus een keertje extra, voor de meeste mensen dus, direct na het opstaan of voor je naar/aan het werk gaat en meteen als je daar van thuis komt en dan nog even voor je gaat slapen. Dat is in mijn mening het minimale doen. Zo ontdek je in de meeste gevallen alles op tijd, ook buiten. Al gaat de lichaamstemperatuur wel wat rapper naar beneden als het vriest en is het moeilijker om die vast te houden. Maar een konijn dat zijn temperatuur goed kan houden, die raakt niet zomaar onderkoeld hoor! Dan moet het wel heel hard vriezen en ik neem aan dat de meeste mensen hier dan wel snuggelsafe's en extra stro aanbieden en een keertje extra gaan kijken.

Geplaatst:

Thanks @Kolino. Dat klinkt als een geruststelling. Toen ze buiten zaten kwamen we er altijd 3 en regelmatig 4x per dag om eten/drinken te geven, maar ook om gewoon even te kijken. 
Wat dat betreft zou het dus wel goed moeten zitten.

Pip is bij de dierenarts gewogen en daar bleek dat ze sinds vorig jaar maart 300 gram is afgevallen. Ze zeiden er verder niet zoveel over, maar nu vraag ik me af of dat wel normaal is.

Ik had verwacht dat ze binnen juist aan zou komen omdat ze minder beweegt dan buiten.

Ga denk ik maar een weegschaal aanschaffen om het in de gaten te kunnen houden.

In maart moeten ze ook weer voor hun vaccinaties, dus dan is er ook weer een gezondheidscontrole.

Geplaatst:
Op 19-1-2025 om 01:00, Kolino zei:

Dan moet het wel heel hard vriezen en ik neem aan dat de meeste mensen hier dan wel snuggelsafe's en extra stro aanbieden en een keertje extra gaan kijken.

Ik heb dus buitenkonijnen. 's Morgens geef ik ze brokjes en als er dan één niet wil eten ga ik een poosje later weer kijken. Als die dan nog niets aanpakt, proberen apart in een schoon hok te zetten - na massage van de buik - met iets waar dat konijn gek op is. Ik tel dan alles en kan dus later zien of er gekeuteld is of gegeten is. Als er dan in de loop van de middag geen verbetering is, schakel ik de DA in.

En als je buiten goede schuilplekken hebt, bijv. een catcube met een hennepvezelmat en stro erin en eventueel een snugglesafe dan durf ik een konijn best buiten te laten. Maar ik heb de laatste keer Rosie in het hok gezet met een snugglesafe.

Met Rosie heb ik het pas gehad dat ze niet wilde eten. Daar ben ik dus mee naar de DA geweest. En het gebeurt wel vaker dat ze later een keer niet kwam met het eten maar even later at ze wel iets lekkers. Rosie is een konijn dat ik toch in de gaten moet houden. Gisteravond kom ik binnen en geen Rosie. Flo zit al te eten en dan slaat de schrik me om het hart. Ik rammelde met de bus met lijnzaadbrokjes en kwam ze te voorschijn en rekte zich goed uit. Ze had kennelijk heerlijk liggen slapen.

Ik voer trouwens nooit iets van kool, spruiten of bloemkool. ik ben bang voor koolsoorten. Ze krijgen van mij 's avonds een heerlijke groetenschotel waar ze op aanvallen. Zoals eerder gezegd: pakt Rosie eerst de gedroogde weegbree en Flo eerst een stukje appelschil. Verder zat er vanavond  basilicum, luzerne, goudsbloem, gemengde bladeren, fluitenkruid en wat korenbloemen in. En voordat ik wegga strooi ik nog wat Johannesbroodstukjes rond. Geen hand vol hoor.

Ze zijn ook gek op andijvie want de groenteschotel is helemaal op de andere ochtend.

Kun je ze nu ook een keer weer witlof geven ter afwisseling of moet je dat weer opbouwen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .