Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoii!! Ik heb een nestje van 5 gekregen , allemaal super gezond! 
We gaan er 2 behouden, een voedster en rammelaar. De rammelaar moeten we natuurlijk castreren. We hebben een geïsoleerd hok voor de konijnen, van 4 vierkante meter. We gebruiken geen zaagsel maar matten en badmatjes, en ze doen hun behoefte op een bak. Als de rammelaar gecastreerd word, moet hij dan alsnog apart genomen worden, of kan hij helen waar de rest bij is?

als ik hem apart haal, en hem dan rustig laat helen, word dan de bond verbroken?? Ze zijn nu 4 weken oud maar wil op alles voorbereid zijn. 
help a girl out!!!!

Geplaatst:

Na castratie moet een ram 2 weken gescheiden zijn omdat hij dan nog vruchtbaar is. Met gescheiden bedoel ik ook echt gescheiden. Ongeholpen rammen zijn erg vindingrijk en kunnen zich zelfs door een smalle kier wurmen om bij de voedster te komen. 

Weet ook dat met 4 weken oud alles nog goed gaat tussen de jongen maar dat ze vanaf een maand of 4 gaan puberen en hun karakter gaan ontwikkelen. Als ze qua karakter niet bij elkaar passen dan maakt het niet uit dat het nestgenootjes zijn. Konijnen kennen geen familiebanden. 

Rammen zijn vruchtbaar vanaf 3 maanden, dan moet hij echt gescheiden worden.

Hoe zit het met de ouders? Is de vader al gecastreerd en gescheiden? Voedsters kunnen na de geboorte meteen weer bevrucht worden, niet dat je over een paar dagen met nog een nestje zit.

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Zoals aangegeven, kunnen ze niet samen blijven, wij raden zelfs aan om bij 10 weken de rammen en voedsters van elkaar te scheiden.

Castratie volgt meestal tussen de 4 en 5 maanden. Helaas moet de ram dus wel een maand of 2 a 3 alleen doorbrengen, of tot het moment van castratie met eventuele broers, maar dat is wel tricky hoor, het moment van castratie is ook wel een moment dat vechten al voor kan komen.

Ik neem aan dat er een vader en moeder dier zijn? Wat is het totale plan? Zijn/blijven deze konijnen ook bij jou? Wat doe je met de overige konijnenbabies?

Het is wel iets wat een hoop haken en ogen heeft en ook nog een hoop risico's die je van te voren niet kunt inschatten, maar waar je wel een plan B,C en D voor moet hebben! Een ruimte voor de rammen, een neutrale ruimte waar je voor langere tijd kunt koppelen, wat als de koppeling niet lukt, wat ga je dan doen?

Ik weet niet waar je woont, maar soms (niet in Nederland, zover ik weet) is het mogelijk om konijnen voor de 12 weken, dus uiterlijk met 11 weken (liefste tussen 8 en 10) te castreren. Dit is voordat ze vruchtbaar zijn en maakt de ingreep wel zwaarder. Het voordeel is, je hoeft ze niet te scheiden, want ze worden nooit vruchtbaar, ze lijken ook wat makkelijker te koppelen. Grote nadeel is dus dat het een moeilijkere ingreep is, dan op het moment dat de ballen al zijn ingedaald. Ik heb ergens in wandelgangen ook wel wat meer nadelen gehoord, maar deze niet bewezen gezien.

Zelf vind ik het idee van pas castreren als ze zich goed hebben kunnen ontwikkelen wel een prettig idee, je grijpt toch in, in de hormoonhuishouding. Het grote nadeel is dus, die jonge rammen moeten echt een tijdje alleen zijn. Tot 2 weken na castratie dus. Er is geen andere manier.

Wat betreft de band, moet ik je helaas teleurstellen. Het enige wat ik soms in verhalen terug lees is dat samen opgroeien het tijdstip waarop het mis gaat ietsje verlaat. Het is voor konijnen gewoon niet handig om konijnen uit het eigen nest in de groep te houden, want dan krijg je inteelt, zo gaan ze dus ook met elkaar om als ze groot worden, "jij moet opzouten!".

Ik beneid je niet, nog een jaartje met samengeknepen billetjes zitten of het wel goed blijft gaan... Nee, lief hoor die pluizenbolletjes, maar om te koppelen kun je maar beter volwassen konijnen hebben, die de puberteit voorbij zijn.

Heb ik anderen zo genoeg afgeschrikt, om er niet aan te beginnen? Ik hoop echt dat de vader niet bij het nest zit en ook niet aanwezig was bij de bevalling. Ik vraag me nu al af, wat doe je met de rest, moet er niet aan denken, dat de voedster nog een nestje erna krijgt, want dan zit je dus met babies die te vroeg bij hun moeder weg moeten en het hele gedoe. Maar ergens hoop ik ook dat dit geen gepland nest was.

Dit is wel iets meer antwoord dan moeten ze uit elkaar, maar het korte antwoord is dus, ja dat moet en ook best lang.

• Mee eens! 2
Geplaatst:

Ik heb je topic even naar gezondheid verplaatst, omdat de aanleiding van je vraag castratie is. Het past inderdaad ook wel bij koppelen, maar toch. 

Als eerste wil ik het informatieve artikel over onverwachte nestjes linken, daarin staat veel uitleg, ook over wanneer apart zetten en hoe zit het met castratie. 

https://www.bunnybunch.nl/onverwacht-nestje-konijnen/

Je zal meerdere aparte verblijven moeten hebben of het bestaande verblijf echt heel goed en veilig (ontsnap-proof) moeten gaan opdelen. Dat laatste heeft niet de voorkeur want er kan dan veel frustratie ontstaan naar elkaar toe omdat ze elkaar wel zien en ruiken, maar niet bij elkaar kunnen. Dat kan er voor zorgen dat het vechten is als je wel kan gaan koppelen. 

Wat ik mis in je verhaal is hoe het zit met de ouders? Heb je alleen de voedster, of ook een ram? En zo ja, hoe zitten die nu? Is die ram al gecastreerd?

Je schrijft 2 konijnen uit het nestje te willen houden. Is je idee dat die dan samen een eigen konijnenverblijf krijgen en als koppel daarin leven?
Of wil je ze koppelen aan een bestaand koppel?
Een viertal is echt niet makkelijk, zeker niet als je de konijnen niet op karakter bij elkaar zet maar gewoon willekeurig konijnen kiest. Familieverbanden zoals wij mensen kennen, kennen konijnen niet. In de natuur blijven ze juist meestal niet samen, om inteelt te voorkomen.

Je gaat als de jongen ongeveer 10 weken zijn meerdere verblijven nodig hebben. De jongen gaan dan apart van de moeder, zij heeft even rust nodig om te herstellen van het nestje. Als je inmiddels de vader hebt laten castreren en je idee is dat zij een koppel worden, kan je beide konijnen hersteld zijn en nadat je voldoende tijd na castratie gewacht hebt (3 weken), zodat hij niet meer vruchtbaar is, de ouders weer terug aan elkaar koppelen. Dan ga ik er even vanuit dat je die beiden hebt. 

De jongen zet je dus apart met 10 weken. Zowel van de moeder, als op geslacht. Eigenlijk heb je dus 4 verblijven nodig. Eén voor de jonge voedsters. Eén voor de jonge rammen. En één voor de vader en één voor de moeder. Uiteindelijk kun je wel naar twee verblijven terug, maar voor tijdelijk heb je dus best even wat extra huisvesting nodig. 
Heb je al nieuwe huisjes gevonden, of sta je de jongen af aan een konijnenopvang voor herplaatsing? Als dat laatste je idee is, zou ik alvast op de wachtlijst voor afstand gaan staan, want die zijn er helaas nog steeds, door het konijnenoverschot dat er is. 

Met 12 weken kan een ram gecastreerd worden. Als je meerdere rammen wil laten castreren (voor ze naar nieuwe huisjes gaan) kun je ze wel als rammen-groep houden in die tijd zodat ze niet alleen zijn. Ze zijn dan nog jong genoeg om samen te kunnen zonder problemen. 

In de derde week na de castratie kan er gekoppeld gaan worden. Zoals in de reacties voor mij ook al is gemeld, is er wel risico dat als ze opgroeien, karakter ontwikkelen en gaan puberen, de twee konijnen die jij gekozen hebt, mogelijk niet matchen met elkaar. Dan moet je dus weer een ander plan bedenken. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .