Billie2021 Geplaatst: 29 december 2024 Geplaatst: 29 december 2024 hoi! Billie heeft vanmorgen wat last gekregen van diarree, maar niet waterachtig. Het is zoals de samenstelling van blindedarmkeutels, maar het is dat niet. Billie liet vanmorgen ook enkele brokjes eten over, maar heeft ze in de middag opgegeten. Ik geef hem vers hooi en hij eet er van dus gelukkig niks met zijn eetlust. Is het verstandig om hem nu vanavond geen brokjes te geven, maar enkel hooi? Ook hoor ik rommeling in zijn buikje, maar zijn buikje is mooi soepel en zacht. Mocht het verslechteren geef ik hem pijnstilling en ga ik naar de DA, maar ik wou toch even jullie tips horen. Nog ideëen om Billie te helpen? Quote
Kolino Geplaatst: 29 december 2024 Geplaatst: 29 december 2024 Hoeveel gram brok geef je per kg konijn? Totaal aantal gram mag ook, maar dan is het gewicht van je konijn doorslaggevend. Helemaal geen brok geven, zou ik niet doen, want je wilt juist dat ze wel eten en zo min mogelijk veranderen aan de voeding. Eventueel kun je de hoeveelheid brok wel aanpassen aan het gewicht, wat op een zak staat is toch vaak aan de ruime kant, helaas. Maar als je dit normaal niet ziet, dan zou het me verbazen als dit de oplossing is. Mijn advies zou dus zijn om juist wat meer momenten te hebben waar je kunt checken of er nog eetlust is. Maar dat dan uiteraard wel in totaal niet meer geven dan je normaal zou doen, alleen verdelen over meerdere keren. Hopelijk wordt het niet erger, als hij nog een vieze kont heeft zou ik dat wel schoonmaken, eenmaal opgedroogd krijg je dat amper nog weg. Dit kun je doen met billendoekjes zonder alcohol en dergelijke, ik zelf kies dan meestal voor waterdoekjes. Maar die van een neutraal merk zouden ook kunnen. Quote
Billie2021 Geplaatst: 30 december 2024 Auteur Geplaatst: 30 december 2024 12 uren geleden, Kolino zei: Hoeveel gram brok geef je per kg konijn? Totaal aantal gram mag ook, maar dan is het gewicht van je konijn doorslaggevend. Helemaal geen brok geven, zou ik niet doen, want je wilt juist dat ze wel eten en zo min mogelijk veranderen aan de voeding. Eventueel kun je de hoeveelheid brok wel aanpassen aan het gewicht, wat op een zak staat is toch vaak aan de ruime kant, helaas. Maar als je dit normaal niet ziet, dan zou het me verbazen als dit de oplossing is. Mijn advies zou dus zijn om juist wat meer momenten te hebben waar je kunt checken of er nog eetlust is. Maar dat dan uiteraard wel in totaal niet meer geven dan je normaal zou doen, alleen verdelen over meerdere keren. Hopelijk wordt het niet erger, als hij nog een vieze kont heeft zou ik dat wel schoonmaken, eenmaal opgedroogd krijg je dat amper nog weg. Dit kun je doen met billendoekjes zonder alcohol en dergelijke, ik zelf kies dan meestal voor waterdoekjes. Maar die van een neutraal merk zouden ook kunnen. Hoi, bedankt voor je antwoordt! Ik denk idd dat we hem iets te veel geven. De dierenarts zei in der tijd 10-15g per keer maar wij geven hem 20g per keer. Hij weegt 2,5kg. Ondertussen is hij helemaal opgeknapt en heeft hij terug goede keutels. Hij liet vanmorgen wel wat brokjes weer over maar at die een uurtje later toch op. Dankjewel! Quote
happy211 Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 Die 20gr is een goed startpunt. Van daar kun je gaan testen wat voor jouw konijn goed werkt. Langzaam groente introduceren, in de gaten houden dat hij genoeg hooi blijft eten en dat de keutels mooi blijven. Als je meer groente en kruiden geeft, dan ga je ook wat minderen in brok. En uiteindelijk kom je waarschijnlijk rond de 10-15gr per kilo uit. Quote
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: zaterdag om 17:14 Geplaatst: zaterdag om 17:14 @Billie2021 Hoe gaat het nu met je konijn? Ik moest zelf eigenlijk denken aan stress; zo kort voor de jaarwisseling en veel knallen buiten. Mijn konijn Clyde krijgt altijd last van het soort diarree-achtige ontlasting dat jij omschrijft als hij gestresst is. Hij had dit bijv. ook rond de jaarwisseling vanwege de knallen buiten. Na de jaarwisseling keutelde hij weer normaal. Ik moet er wel bij zeggen dat zijn eetlust in dit soort situaties hetzelfde is als voorheen (en ik dus ook geen aanpassingen heb gedaan in hun voeding). En er is altijd een aanwijsbare reden van de stress, bijv. dierenartsbezoek, iets veranderd aan de inrichting van hun verblijf etc. Zelf knip ik altijd voorzichtig de vieze haren weg als ze al opgedroogd zijn. Dit doe ik met een verbandschaar met stompe punt. Ik heb wel veel ervaring met konijnen trimmen, mijn vorige konijntje was een angora die ik ook altijd zelf knipte. Mijn konijnen zitten binnen, dus ze kunnen ook geen kou vatten als het haar rondom de poeperd iets korter is. Als je geen ervaring hebt met knippen, zijn de doekjes die @Kolino aanraadde een goede. Quote
Billie2021 Geplaatst: zaterdag om 22:19 Auteur Geplaatst: zaterdag om 22:19 5 uren geleden, Bunnie.and.Clyde zei: @Billie2021 Hoe gaat het nu met je konijn? Ik moest zelf eigenlijk denken aan stress; zo kort voor de jaarwisseling en veel knallen buiten. Mijn konijn Clyde krijgt altijd last van het soort diarree-achtige ontlasting dat jij omschrijft als hij gestresst is. Hij had dit bijv. ook rond de jaarwisseling vanwege de knallen buiten. Na de jaarwisseling keutelde hij weer normaal. Ik moet er wel bij zeggen dat zijn eetlust in dit soort situaties hetzelfde is als voorheen (en ik dus ook geen aanpassingen heb gedaan in hun voeding). En er is altijd een aanwijsbare reden van de stress, bijv. dierenartsbezoek, iets veranderd aan de inrichting van hun verblijf etc. Zelf knip ik altijd voorzichtig de vieze haren weg als ze al opgedroogd zijn. Dit doe ik met een verbandschaar met stompe punt. Ik heb wel veel ervaring met konijnen trimmen, mijn vorige konijntje was een angora die ik ook altijd zelf knipte. Mijn konijnen zitten binnen, dus ze kunnen ook geen kou vatten als het haar rondom de poeperd iets korter is. Als je geen ervaring hebt met knippen, zijn de doekjes die @Kolino aanraadde een goede. Hey, ik heb hem die avond even gerust gelaten en extra hooipunten toegevoegd. Naarmate de avond vorderde werd zijn stoelgang terug normaal en was hij terug springlevend. Geen enkel probleem hier dus meer mee. Heeft ook geen opgezette buik gehad,… dus het is over. Ik knip inderdaad ook telkens de vuile haren af. Dit is makkelijk en hij heeft hier geen last han. Soms ben ik wel bang dat ik in zijn huid ga zitten maar hij heeft nog nooit weggelopen hahah. Danku voor de tip! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.