Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een 8-tal weken geleden is onze voedster opnieuw gekoppeld geweest in het konijnenasiel, ditmaal met een hangoor konijn met lange haren. Onze buitenren is deel verhard met tegels, maar grotendeels gewoon gevuld met zwarte grond. We merken op dat de tippen van de oren van het hangoor konijntje vaak vuil zijn van over de zwarte grond te slepen. We weten niet goed of we dit best regelmatig reinigen of dat we het beter zo laten. Het lijkt er wel goed in vast geklit te zijn. 

Heeft iemand tips of suggesties? Alvast hartelijk bedankt.

Geplaatst:

Ik zou vooral zorgen dat de ren droog blijft, want een beetje zand of aarde poetsen ze er zelf wel af, nattigheid is niet handig!

Als het nat is, zou ik het wel droog maken en kijken waarom het nat wordt. Hangoor oren, kunnen overal in hangen, helaas.

Geplaatst:
1 uur terug, Kolino zei:

Ik zou vooral zorgen dat de ren droog blijft, want een beetje zand of aarde poetsen ze er zelf wel af, nattigheid is niet handig!

Als het nat is, zou ik het wel droog maken en kijken waarom het nat wordt. Hangoor oren, kunnen overal in hangen, helaas.

De grond is soms een beetje vochtig, en zeker met mistig weer is het moeilijk droog te houden. We proberen zoveel mogelijk regen en wind buiten te houden met plexiglas platen en zeilen. Daardoor hebben ze zeker voldoende beschutting. Maar toch zijn de tippen van zijn oren zwart van het zand. Ik weet ook niet goed of het gevolgen heeft voor hem. Zoals je zegt, ze hangen overal in, vooral in het drinkbakje. Ik vermoed ook dat het daardoor komt dat het zwarte zand aan de tippen vastklit als het terug opdroogt.  

Geplaatst:

Dat is inderdaad een van mijn verdenkingen, de drinkbak. Zelf kan ik gewoon het konijn naast me laten zitten en de oren inspecteren, ik weet niet hoe dat bij jou is? Dan is het er af wrijven misschien al genoeg?

Hangoren vind ik wel schattig, maar de problemen die erdoor ontstaan zijn toch minder schattig. Ik twijfel wel eens, is het nog wel verstandig om die te fokken, hoe lief ze ook zijn hoor, maar ze hebben daar toch vroeg of laat last van.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
17 uren geleden, Kolino zei:

Dat is inderdaad een van mijn verdenkingen, de drinkbak. Zelf kan ik gewoon het konijn naast me laten zitten en de oren inspecteren, ik weet niet hoe dat bij jou is? Dan is het er af wrijven misschien al genoeg?

Hangoren vind ik wel schattig, maar de problemen die erdoor ontstaan zijn toch minder schattig. Ik twijfel wel eens, is het nog wel verstandig om die te fokken, hoe lief ze ook zijn hoor, maar ze hebben daar toch vroeg of laat last van.

Hij is heel tam en is steeds bij me als ik in de ren ben. Bij de konijnenopvang hebben ze ons de raad gegeven om hem regelmatig te kammen omdat hij langharig is. Soms probeer ik dan om het met de borstel en mijn vingers er wat af te wrijven. Soms lukt dat, soms ook niet als het hardnekkig vast zit. Ik vraag me dan of ik niet met wat lauw water moet proberen en daarna goed af te drogen.   

Geplaatst:
16 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik zat al te zoeken naar speciale drinkbakken. Ik meende dat die moesten bestaan voor bijv. teckels.

Ik heb gisteren nog eens specifiek gezocht naar een betere drinkbak in de dierenwinkel, maar heb niets gevonden dat me overtuigde. Ik twijfelde wel over een aarden voederbak waarbij de rand naar binnen was omgebogen, waardoor de rand +/- een 1cm a 1,5 cm dik was. Maar ik weet niet of dat een verschil zou maken. Mss moet ik het gewoon eens uitproberen.    

Geplaatst:
43 minuten geleden, Evee zei:

De bakken met de rand naar binnen gebogen zijn wel voor hangoren. Mits je niet een te grote maat koopt, zou dat kunnen helpen.

Ik ga er komende week zo eentje aankopen. Benieuwd naar het verschil.

Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, Blackadder zei:

Soms lukt dat, soms ook niet als het hardnekkig vast zit. Ik vraag me dan of ik niet met wat lauw water moet proberen en daarna goed af te drogen.   

Je kan ook proberen met baby-billendoekjes. Er zijn ook speciale huisdierendoekjes, maar die zijn haast nergens te vinden. Wel die van 0% alcohol/zonder toevoegingen, die bijna alleen water zijn. Dan pak je de haartjes zachtjes tussen het doekje en dan wrijf je heen en weer.

Maar ik ben wel verbaasd over de combi buitenren en langharig konijn. Ik dacht dat die eigenlijk alleen binnen mochten, vanwege klitten, vuil e.d. En vele langharige konijnen hebben ook geen vacht dik genoeg voor onze winters had ik begrepen. Misschien is hij een mix dat het wel kan?

aangepast door bunnyempress
Geplaatst:
34 minuten geleden, bunnyempress zei:

Je kan ook proberen met baby-billendoekjes. Er zijn ook speciale huisdierendoekjes, maar die zijn haast nergens te vinden. Wel die van 0% alcohol/zonder toevoegingen, die bijna alleen water zijn. Dan pak je de haartjes zachtjes tussen het doekje en dan wrijf je heen en weer.

Maar ik ben wel verbaasd over de combi buitenren en langharig konijn. Ik dacht dat die eigenlijk alleen binnen mochten, vanwege klitten, vuil e.d. En vele langharige konijnen hebben ook geen vacht dik genoeg voor onze winters had ik begrepen. Misschien is hij een mix dat het wel kan?

Bedankt voor de suggestie van de  baby-billendoekjes. Eens kijken of we iets kunnen vinden met  0% alcohol/zonder toevoegingen.

Het is geen volledig langharig konijn lijkt me. Hij heeft enkel lange haren aan zijn oren en wangen, en ook aan zijn achterste. Dus ik vermoed een mix?

Bij de konijnenopvang wisten ze dat we op zoek waren naar een buitenkonijn. Daar zat hij ook gewoon buiten. Ze hadden daarover ook niets vermeld, enkel dat hij wekelijks een keer moest uitgekamd worden.

Ik had eerder ook al gelezen dat langharige konijnen niet buiten mochten tijdens de winter. Ik controleer ook voortdurend of hij warm aanvoelt tijdens koude dagen, wat wel het geval is. Hij blijft ook steeds gewoon in de ren zitten bij koudere dagen. Ze hebben zowel een klein als een groter schuilhok, dat we deze dagen voorzien van een extra dikke laag stro. Hijzelf gaat quasi nooit in een hok zitten, en is steeds buiten.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Blackadder zei:

Bedankt voor de suggestie van de  baby-billendoekjes. Eens kijken of we iets kunnen vinden met  0% alcohol/zonder toevoegingen.

Het is geen volledig langharig konijn lijkt me. Hij heeft enkel lange haren aan zijn oren en wangen, en ook aan zijn achterste. Dus ik vermoed een mix?

Bij de konijnenopvang wisten ze dat we op zoek waren naar een buitenkonijn. Daar zat hij ook gewoon buiten. Ze hadden daarover ook niets vermeld, enkel dat hij wekelijks een keer moest uitgekamd worden.

Ik had eerder ook al gelezen dat langharige konijnen niet buiten mochten tijdens de winter. Ik controleer ook voortdurend of hij warm aanvoelt tijdens koude dagen, wat wel het geval is. Hij blijft ook steeds gewoon in de ren zitten bij koudere dagen. Ze hebben zowel een klein als een groter schuilhok, dat we deze dagen voorzien van een extra dikke laag stro. Hijzelf gaat quasi nooit in een hok zitten, en is steeds buiten.

Het beste zijn de 99%water billen doekjes. Zijn super nat en zit niks in.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .