Koniko Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 Ik heb nu op dit moment een ram met gasbuik al naar de dierenarts geweest en hij leek op te knappen weer zelf te gaan eten maar sinds vanacht laat hij zn brokken weer staan en is heftig gaan kauwen/knarsen met dat je hem aanraakt stopt het we hebben nu een extra dosis pijnstilling gegeven maar hij blijft doorgaan. Ik krijg het voer er wel in via een spuitje (sience selective geweekt) Critical care is een langere tijd niet leverbaar Da heeft diverse telefoontjes gepleegd naar collega DA De volgende medicijnen hebben we in huid Emeprid Cisaral en Novacam. We zijn nu bijna een week onderweg het luide borrelen van de darmen is weg we had ook weer goede keutels. Heel eerlijk ik weet het niet meer. 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 25 december 2024 Geplaatst: 25 december 2024 8 uren geleden, Koniko zei: Heel eerlijk ik weet het niet meer. Welkom op het forum! En op je schoot nemen en de buik wat masseren? Op internet kun je er meer over vinden. Ik had vorige week hetzelfde. Leek weer op te knappen en toch weer mis maar ineens ging het toch weer goed. Ik moest twee keer per dag Metacam geven en Ciseral vier keer per dag. Hoe vaak geef jij de medicijnen en wat geef je? Quote
Koniko Geplaatst: 25 december 2024 Auteur Geplaatst: 25 december 2024 10 uren geleden, To van de Veluwe zei: Welkom op het forum! En op je schoot nemen en de buik wat masseren? Op internet kun je er meer over vinden. Ik had vorige week hetzelfde. Leek weer op te knappen en toch weer mis maar ineens ging het toch weer goed. Ik moest twee keer per dag Metacam geven en Ciseral vier keer per dag. Hoe vaak geef jij de medicijnen en wat geef je? Dank je Als medicatie heb ik meegekregen Emeprid 3 keer daags 0.75 ml, Ciseral 3 x daags 0.75ml en Novacam 2 keer daags 2.4ml Daarnaast geef ik hem sience selective als dwangvoeding daar Critical pas weer in januari leverbaar is. in overleg met de dierenarts Daarnaast heb ik gedaan wat Kolino zei hem warm gehouden meneer heeft vanacht naast me gelegen als je hem aait houd hij op met knarsen. (Heb hem gisteren een extra dosis Novacam gegeven) En als wat jij zegt gemasseerd. Het borrelen van de darmen dat harde is nu wel weg soms hoor ik nog wel geluid. Quote
Koniko Geplaatst: 25 december 2024 Auteur Geplaatst: 25 december 2024 7 minuten geleden, Koniko zei: Dank je Als medicatie heb ik meegekregen Emeprid 3 keer daags 0.75 ml, Ciseral 3 x daags 0.75ml en Novacam 2 keer daags 2.4ml Daarnaast geef ik hem sience selective als dwangvoeding daar Critical pas weer in januari leverbaar is. in overleg met de dierenarts Daarnaast heb ik gedaan wat Kolino zei hem warm gehouden meneer heeft vanacht naast me gelegen als je hem aait houd hij op met knarsen. (Heb hem gisteren een extra dosis Novacam gegeven) En als wat jij zegt gemasseerd. Het borrelen van de darmen dat harde is nu wel weg soms hoor ik nog wel geluid. herstel dit moet 0.24 zijn de novacam Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 26 december 2024 Geplaatst: 26 december 2024 Wat een verschil van DA. Ik moest vier keer per dag Ciseral geven. Gelukkig gaat het hier nu goed maar toch vind ik het elke keer weer eng als ik de ren in stap. Vandaag een gezond kerstknabbeltje gegeven maar zelfs dat vind ik al eng. Gaat het al beter? Quote
Koniko Geplaatst: 26 december 2024 Auteur Geplaatst: 26 december 2024 1 uur geleden, To van de Veluwe zei: Wat een verschil van DA. Ik moest vier keer per dag Ciseral geven. Gelukkig gaat het hier nu goed maar toch vind ik het elke keer weer eng als ik de ren in stap. Vandaag een gezond kerstknabbeltje gegeven maar zelfs dat vind ik al eng. Gaat het al beter? Ik heb hem vandaag alleen ciseral gegeven 3 x hij had overdag geen pijn maar savond begint hij weer te knarsen. Hij eet nog steeds niet zelfstandig. Krijg het voer er met de spuit wel in ook laat ik hem happen in een fiber stick van sience selective om vezels binnen te krijgen. Hij is wel alert ..Keutels waren gisteren nat en vandaag heeft hij ook nog wat gedaan maar niet de hoeveelheid van eerder voor het probleem. Ik hoor af en toe nog een borrel door de darmen gaan Ik ga hem straks pijnstilling geven maar ik wil dat hij weer gaat eten hij is al een zeer moeilijke eter als hij dat nu maar eerst weer gaat doen hooi wil hij niet Wat kan ik nu nog geven in een pap vorm behalve Sience selective (Critical care is in mijn omgeving niet te krijgen Dierenarts is daarmee bezig geweest. in januari pas weer...Moet hem 5 keer per dag 15 ml sience selective voeren maar dat vind ik te weinig en hoe krijg ik meer vezels in hem. Meeste groentes eet hij niet (Ook niet in gezonde toestand Moet ik ciseral gaan ophogen? Ik vind dit echt zo gigantisch moeilijk Quote
bunnyempress Geplaatst: 26 december 2024 Geplaatst: 26 december 2024 2 uren geleden, Koniko zei: maar dat vind ik te weinig en hoe krijg ik meer vezels in hem. Heb je weegbree, dat wil ook weleens helpen met eetlust opwekken. Timothy hooi, hooi met kruiden gemengd of hooibrokken of loops of knaaghout? Quote
Kolino Geplaatst: 26 december 2024 Geplaatst: 26 december 2024 Apart dat er niks mogelijk is, er zijn 3 varianten van critical care (oxbow) en je hebt er ook nog eentje van een ander merk (recovery, heet dat geloof ik, is van de fabrikant van de brokken). Juvenile (voor vogels) zou ook nog kunnen, als er echt niet gegeten wordt, is alleen niet mijn eerste voorkeur, maar soms moet je wat. Grünhopper, Duits merk, heeft ook nog een eigen dwangvoer, daar heb ik geen ervaring mee, maar moet ik ook nog aan denken. Misschien geeft dat nog wat opties, waar nog niet aan gedacht is. Er zijn ontzettend veel online dierenwinkels, die dit spul ook verkopen. Dat zou je, in theorie, bij bijvoorbeeld medpets, zaterdag wel in huis moeten kunnen hebben. Andere online shops, durf ik gezien de feestdagen niet zo op te gokken, van medpets weet ik dat ze snel zijn. Amazon zou je ook kunnen proberen, mits zij zelf de verzending doen. Misschien dat anderen nog een sneller verzender weten, pets place misschien, of zooplus? Cisaral verhogen? Van 3x naar 4x? Of in de dosis? Wat versta je onder natte keutels? Want ik heb iets van 3 beelden bij natte keutels, maar ik weet niet welk beeld klopt. 15x5 =65ml dan heb je een konijn van ongeveer 1,5 kilo, klopt dat? Zo ja, dan vind ik het geen hele gekke hoeveelheid. Quote
Koniko Geplaatst: 27 december 2024 Auteur Geplaatst: 27 december 2024 10 uren geleden, Kolino zei: Apart dat er niks mogelijk is, er zijn 3 varianten van critical care (oxbow) en je hebt er ook nog eentje van een ander merk (recovery, heet dat geloof ik, is van de fabrikant van de brokken). Juvenile (voor vogels) zou ook nog kunnen, als er echt niet gegeten wordt, is alleen niet mijn eerste voorkeur, maar soms moet je wat. Grünhopper, Duits merk, heeft ook nog een eigen dwangvoer, daar heb ik geen ervaring mee, maar moet ik ook nog aan denken. Misschien geeft dat nog wat opties, waar nog niet aan gedacht is. Er zijn ontzettend veel online dierenwinkels, die dit spul ook verkopen. Dat zou je, in theorie, bij bijvoorbeeld medpets, zaterdag wel in huis moeten kunnen hebben. Andere online shops, durf ik gezien de feestdagen niet zo op te gokken, van medpets weet ik dat ze snel zijn. Amazon zou je ook kunnen proberen, mits zij zelf de verzending doen. Misschien dat anderen nog een sneller verzender weten, pets place misschien, of zooplus? Cisaral verhogen? Van 3x naar 4x? Of in de dosis? Wat versta je onder natte keutels? Want ik heb iets van 3 beelden bij natte keutels, maar ik weet niet welk beeld klopt. 15x5 =65ml dan heb je een konijn van ongeveer 1,5 kilo, klopt dat? Zo ja, dan vind ik het geen hele gekke hoeveelheid. Ja dit klopt hij is 1.49 kg Hij had van dit keutels die niet vast waren maar ook geen diaree zijn temperatuur is 38.33c To zei dat hij zijn konijnen (of zij mijn excuses als ik het fout heb) 4 x pd ciseral geeft. Ik heb het gevoel dat hij zonder pijnstilling het beter doet alerter is. Hij zit wel ongelooflijk veel te kauwen (maar het is geen tandenknarsen) en heeft een natte uitvloei uit zijn bek als hij zijn kin op mij legt (ik kan aan zijn bek geen wondjes zien en het gebit was volgens de DA ok geen haakjes etc.) Met dwangvoeren is deze uitvloei er ook niet. Ik doe het op de manier van Evee schuin in de bek en inspuiten ik haal daarna de spuit er weer uit en laat hem eten. Hij morst niet. Vind je dat ik hem meer moet gaan voeren dat hij te weinig in zn darmen krijgt? Wat is je ervaring met infacol kan ik deze ook inzetten of juist niet. Hij heeft een gasbuik gehad. Ik wacht je antwoord wel af ik ga even shoppen voor critical care. Alvast super bedankt aan iedereen. Ik weet dat je zijn temperatuur te laag vind en hem op 39.2 wilt hebben daar wordt aan gewerkt Quote
Koniko Geplaatst: 27 december 2024 Auteur Geplaatst: 27 december 2024 Tranen springen mij in mijn ogen met dat ik hem wil pakken voor voeding eet jij van wortelloof zelfstandig (Not yet out of the wood) maar dit stapje die hij net gezet heeft doet mij goedDus wacht even tot hij uitgegeten is en dan voedeing erin Quote
Kolino Geplaatst: 27 december 2024 Geplaatst: 27 december 2024 Ik heb je berichten een eigen topic gegeven. Infacol heb ik zeker gebruikt, meestal eigen merk van Kruidvat. Het idee is leuk, maar het schijnt niks te doen. Dierenartsen adviseren dat bij mijn weten niet meer. Je zou de brok af kunnen wegen voor je het met water vermengd, 30-35 gram (inclusief die sticks). Voor de rest zou ik vooral mikken op groenvoer dat hij gewend is. Hooi blijven aanbieden, natuurlijk. Wat je omschrijft klinkt juist als gebitsproblemen. De dierenarts kan zonder narcose (roesje) niet bepalen of het echt geen gebitsproblemen zijn. De dierenarts kan ook niet naar de kieswortels kijken, om daar een foto van de maken, moet je konijn ook onder narcose. Mijn advies voor nu is wel, eerst stabiliseren en dan verder kijken. Dat hij zelf groente wil is wel een goed teken. Hopelijk zet dat een beetje door. Quote
Koniko Geplaatst: 28 december 2024 Auteur Geplaatst: 28 december 2024 Ik ga zo shoppen voor hem ik ga wortelloof veldsla en hopelijk hele andijve bladeren halen. Heb de Oxbow critical care besteld maar Post nl is weer laat ander bezorgmoment. Hij heeft nu de rechter kant wel weer droog van zijn bek . Mijn ervaring met veldsla is goed maar als dit niet goed is dan graag een gilletje heb hier mijn andere konijnen ook weer aan het eten gekregen. De afgelopen nacht heeft hij niet geknarst en oom over de ochtend niet (ik heb hem geen pijnstilling gegeven voor 24 uur alleen de ciseral) hij is alert en heeft wel veel gedronken. Vanochtend weer zelfstandig wat wortel loof gegeten. Andere kruiden durf ik niet aan met hem zoals peterselie en selderij hij heeft eerder hier niet goed op gereageerd. Rucola vind hij lekker maar daar mogen ze niet teveel van en moet geleidelijk worden opgebouwd. Weegbree is er alleen gedroogd ik weet niet of dit schadelijk is icm gasbuik herstel anders ga ik die erbij halen. gedroogde Kamille eet hij niet was volgens de DA veilig om te geven. Quote
Kolino Geplaatst: 28 december 2024 Geplaatst: 28 december 2024 Weegbree is mijn to go to, als een konijn niet eet. Ik ken tot nu toe maar 1 konijn die daar niet tegen kan. Als je konijn er van houdt, gewoon geven, want het is een van de dingen die als eerste gepakt wordt. Wat is er met peterselie en selderij gebeurd? Het heeft wel wat voor en nadelen, dus ik ben benieuwd. Helemaal omdat wortelloof wel goed gaat. Ik kan niet helemaal plaatsen, hoe en waarom. Pas je wel een beetje op met sla? Niet dat het niet mag, maar qua hoeveelheid. Ik ben zelf, zeker als ze niet lekker zijn, niet van sla geven. Dingen die op paardenbloemblad lijken of dat daadwerkelijk zijn, geef ik meer kans. Dus andijvie, witlof, als alternatief voor paardenbloemblad. Wat maakt dat je zo wisselt met pijnstillers wel en niet geven? Het valt me zo op. Normaal zou de dierenarts zeggen, zo pak je het de komende dagen aan en dat doe je dan ook en als je voelt, het gaat niet op die manier, dan bel je voor overleg. Het meeste komt 5 dagen medicatie geven voor, dus ook 5 dagen lang pijnstillers. Ja ook daar zitten weer voors- en tegens aan, maar overall is er wel een soort van standaard behandelprotocol. Quote
Koniko Geplaatst: 28 december 2024 Auteur Geplaatst: 28 december 2024 Na het eten van deze 2 groenten peterselie en selderij reageerde zijn darmen niet goed op (plakpoep) Ik heb maandag nog weer contact met de DA Waarom ik zo wissel qua pijnstilling (na 5 dagen full) is omdat ik wel wil dat hij blijft eten dus met dat knarsen hem dus een dosis weer gegeven heb. En ja je hebt gelijk in alles (Ik ben heel erg blij met jouw adviezen en hoop dat je ooit nog eens cursussen wil gaan geven dan ben ik nummer 1 die zich daar voor aanmeld) Novacam Is een NSAID en brengt dus ook weer schade aan maag darm kanaal (tenminste bij mensen waaronder ik oa ) juist daarom Ik zal voor de zekerheid witlof meenemen ook brocolli vind hij wel lekker maar is ook weer zon gevalletje te zwaar. Bloemkoolbladeren is ook al zon geval. Spinazie te veel nitraten. Helaas geen andijvie bladeren zie ik net wel gesneden. Ik heb toch maar een zakje peterselie en selderij meegenomen op jouw advies 🙂 Ik heb nu bospeen (geef alleen het loof) Witlof Selderij Peterselie Veldsla Quote
Kolino Geplaatst: 28 december 2024 Geplaatst: 28 december 2024 Bij peterselie en selderij geef je maar een klein beetje, zou beginnen met 1 takje, misschien 2 en dan kijken hoe het gaat. Kruiden zijn allemaal geconcentreerde vitamine bommetjes en daardoor kan het voorkomen dat als je veel voedingsstoffen geeft, het plakpoep geeft. Dat ligt niet perse aan de soort die je geeft, maar dat gaat of over het geheel of over iets wat niet past bij de darmflora op dat moment (daarom moet je alles wat nieuw is, langzaam opbouwen). Quote
Koniko Geplaatst: 28 december 2024 Auteur Geplaatst: 28 december 2024 Hij heeft net 2 takjes gegeten (Met de hand aangeboden en een takje loof ) heb hem nu 1.5 spuit (7.5 ml) dwangvoer gegeven en dan vanavond weer 15 ml dwangvoer ik zal wel loof voor de nacht gaan aanbieden. Hopelijk gaat dit goed en komt nu lles weer een beetje op gang. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 28 december 2024 Geplaatst: 28 december 2024 i 7 uren geleden, Koniko zei: Weegbree is er alleen gedroogd ik weet niet of dit schadelijk is Ik pluk het zomers en droog het dan. Ze zijn er hier stapelgek op. Ik geef ze een handje vol voor twee. Ik heb juist andijvie met korting gekocht i.v.m. de datum. Het is gesneden andijvie en dat lusten ze graag. Willof laten ze wel eens stukjes liggen. Dit gaat schoon op. Gistermorgen at Rosie weer traag een brokje. Later zag ik haar toch op zoek gaan. Ik strooi ze. Gretig viel ze gisteravond op de groenten aan: weefbree, andijvie, wortelloof, gedroogde goudsbloem, luzerne en een appelschil en een handje gemengde bladeren. Dat laatste komt meen ik nog bij Evee vandaan en vinden ze ook erg lekker. Een soort wintermix. Verder takje basilicum en takje munt. Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 29 december 2024 Geplaatst: 29 december 2024 16 uren geleden, Koniko zei: Helaas geen andijvie bladeren zie ik net wel gesneden. Ik gaf altijd gesneden. Als ik andijvie stamppot ging maken hield ik wat over en daar kregen ze een paar dagen van. Ook smullen ze van rucola. Genoeg weegbree hier maar beide konijnen eten het niet. Quote
Koniko Geplaatst: 29 december 2024 Auteur Geplaatst: 29 december 2024 Ik heb eens naar het eten geluisterd van mijn konijn. Je hoort duidelijk de tanden lang elkaar heengaan. Ik vermoed dat @Kolino gelijk heeft dat het hele gedoe bij zijn tanden cq kiezen ligt. Ik ka hem zo verplicht eens op een wilgentak laten bijten speciaal voor knaagdieren. Hij heeft zelfstanding wortel loof gegeten vanochtend 2 takjes Is nu moe Hij lijkt nu weer op iets te knagen lijkt een sprietje hooi te zijn. Was vanochtend nog bij een andere supermarkt maar de andijvie vond ik daar slap. (Ik wil stevige bladeren waar je een knakje hoort als je de stam van het blad breekt.) @To van de Veluwe waar haal jij goede kwalitatief weegbree? @bobbyonthefloor Ik ben een kieskeurig iemand als het om verse groenten gaat voor mijn konijnen wil ik het zelfde als wat ik eet en het liefst ongesneden (Vind die supermarkt gesneden andijvie vaak slecht als het nog in het schap ligt. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 13 uren geleden, Koniko zei: waar haal jij goede kwalitatief weegbree? Uit ons weiland maar het meeste uit het weiland van de buren. Daar groeit gras maar aan de zijkanten veel weegbree. Deze zomer wel goed moeten wassen omdat er een slakkenplaag was en die houden ook erg van weegbree. Trouwens afgelopen week zaten er nog kleine naaktslakken op een catcube die buiten de ren stond!!! Dus ook nu zijn ze er nog. Ik heb het wel eens besteld bij D-tails. Bij konijnenwinkel kun je het ook krijgen. Quote
bobbyonthefloor Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 19 uren geleden, Koniko zei: wil ik het zelfde als wat ik eet Ik ook. De gesneden andijvie komt in dit geval bij de groenteboer vandaan en is dagvers. Hij maakt ook maar 5 zakken per dag, snijd alles zelf. Als het rustig is en je wilt graag andijvie en het is op dan gaan ze het voor je snijden. Net als bv ananas, snijdt hij ook vaak ter plekke. Als er een zak overblijft eind vd dag maken ze daar dezelfde dag nog maaltijd gerechten van. Boerenkool bijvoorbeeld kan wel een 2e dag oud zijn. Uit de supermarkt haal ik het zelf ook niet. Dat kan er wel 1,2 dagen liggen en voor andijvie vind ik dat ook niet lekker. #waaromnoualdezeinformatie Quote
knaagjeknabbelsuddenly Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 21 uren geleden, Koniko zei: waar haal jij goede kwalitatief weegbree? Ik bestel weegbree (en paardenbloem) bij dierenshop het Dijkje, gedroogd. Heb het topic niet helemaal gevolgd dus weet niet of gedroogd ook goed is, maar het is daar wel van goede kwaliteit. 1 Quote
Koniko Geplaatst: 30 december 2024 Auteur Geplaatst: 30 december 2024 Ik heb ontzettend slecht nieuws na gisteren bij de spoedkliniek te zijn geweest heeft mijn konijn 2 keer een herseninfarct door gemaakt we hebben hem met pijnstilling mee naar huis genomen om te sterven. Ik heb nog iemand die afscheid van hem wil nemen de komt binnen 30 minuten (Alles is besproken met de DA en we kunnen vanavond terecht voor euthanasie mocht hij inmiddels zelf al niet overleden zijn. Het staat los van de gasbuik en gebitsprobelemen (Dat had hij ook dus Kolino heeft gelijk gehad). 5 Quote
Lappie2 Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 2 uren geleden, Koniko zei: Ik heb ontzettend slecht nieuws na gisteren bij de spoedkliniek te zijn geweest heeft mijn konijn 2 keer een herseninfarct door gemaakt we hebben hem met pijnstilling mee naar huis genomen om te sterven. Ik heb nog iemand die afscheid van hem wil nemen de komt binnen 30 minuten (Alles is besproken met de DA en we kunnen vanavond terecht voor euthanasie mocht hij inmiddels zelf al niet overleden zijn. Het staat los van de gasbuik en gebitsprobelemen (Dat had hij ook dus Kolino heeft gelijk gehad). Ach wat een naar bericht 🥺 Heel veel sterkte Quote
MarieElsa Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 Wat ontzettend verdrietig, veel sterkte! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.